דו"ח קופות שבורות – 18.11.2001

שיאים נפלו כמו זבובים,
בזה אחר זה, במאורע שאפשר
בבטחון לקרוא לו הגדול
ביותר בתולדות קילופי הצבע
בחדר האמבטיה של בית הדג
והג'ירפה. במשך פחות מ-24
שעות, קולף כמעט כמעט קיר
שלם(!) כמו גם חלקים נכבדים מקירות שכבר היו בעבודה. התוצאות המפתיעות הותירו את המומחים בפה פעור…

ועכשיו נעבור למשהו שונה לגמרי.

זה ש'הארי פוטר ואבן החכמים' יפתח בענק, זה היה ברור – השאלה היתה עד כמה, וכמה שיאים הוא ישבור בדרך לשם. ובכן, התשובה היא: כולם. הכנסות 'הארי פוטר' במהלך הסופשבוע מוערכות ב- 93.5 מיליון דולר. (תזכורת: הסכום הסופי יפורסם ביום שלישי, ותיתכן טעות של מיליון-שניים לכוון מעלה או מטה). זהו, ללא שום הסתייגות, סוף השבוע הגדול בהסטוריה: הוא השאיר רחוק מאחור את השיא הקודם (72 מיליון, של 'העולם האבוד'), עם או בלי עדכוני אינפלציה. הסרט הוצג על מספר שיא של מסכים, אבל ההכנסות שלו פר-מסך היו גם הן אדירות (25,000$). בדרך הארי גם שבר את שיא ההכנסות ליום בודד (28 מיליון, של 'מלחמת הכוכבים – פרק 1') כשעשה ביום שישי 31.6 מיליון. השיא החדש נשאר על כנו בדיוק יום אחד, עד שבשבת הארי שבר אותו שוב (32.9 מיליון). הוא כנראה יגיע לקו ה-100 מיליון כבר מחר, תוך ארבעה ימים בלבד – שזה, איך לא, שיא חדש. כל זה בארה"ב בלבד. בבריטניה, שגם בה הסרט יצא רשמית בסוף השבוע הזה, שבירת השיאים צפויה להיות קטלנית הרבה יותר. הארי פוטר, תסלחו לי על הביטוי, שולת!!!1 כפי שאיש עוד לא שלת!!!1 לפניו.

אנחנו נוכל לחזות בתהילה, כידוע, רק בעוד שבועיים (או, למדקדקים: 11 ימים. או, לפנאטים: 259 שעות) אם נצליח להשיג כרטיסים. אז מה בעצם אנחנו יכולים לדעת על 'הארי פוטר ואבן החכמים' בינתיים?

• הוא ארוך: יותר משעתיים וחצי. זה ארוך למדי בכל קנה מידה, ולגבי סרט שנכנס להגדרת "סרט ילדים" זה כמעט חסר תקדים – הסרט הזה נמשך כמעט פי שניים מכל סרט ילדים אחר. ובבתי הקולנוע בארה"ב, יש לזכור, אין הפסקה. אמא, פיפי!

• הוא נאמן לספר. מאוד. כריס קולומבוס והצוות של 'וורנר' היו מודעים היטב לכך שאם מילה אחת בסרט תיאמר לא נכון, או אם אבן אחת מאבני הוגוורטס לא תראה בדיוק כפי שתוארה בכתב, פרוש הדבר הוא לינץ' בידי אלפי ילדים זועמים. אז הם לא שינו כלום: הסרט עוקב אחרי הספר פחות או יותר מילה במילה. וגם זה כמעט חסר תקדים בתולדות העיבודים הקולנועיים.

• הוא, כנראה (וזה כבר ממש מפתיע, אם זה נכון) סרט לא רע. הביקורות לסרט היו מגוונות מאוד, כצפוי, ונעו בין תעוב להערצה ובין 'דרעק' ל'יצירת מופת', אבל רוב הביקורות נעות מסביב: "לא ענק, אבל גם בכלל לא רע", ומספר המבקרים שנהנו עולה על מספרם של אלו שסבלו. לא שזה משנה הרבה. הילדים מתים עליו.

וחוץ מ'הארי', מה עוד קרה? לא הרבה. הגעתו של הארי פוטר הורידה את 'מפלצות בע"מ' מסדר היום הציבורי, והכנסות הסרט ירדו בחצי, ל-23 מיליון (עדיין מכובדים). 'Shallow Hal' ('הפנטסיה של האל'?) של האחים פארלי ירד גם הוא בחצי, מה שמוציא מכלל אפשרות חזרה על ההצלחה של 'משתגעים על מרי'. דוקא 'Domestic Disturbance' שנוא המבקרים עם ג'ון טרוולטה מראה יציבות מפתיעה והצליח לשמור על המקום הרביעי.

סרט אחד חדש (כלומר, חוץ מהארי) הצליח להשתחל אל עשרת הגדולים: 'The Wash', אחד מאותם סרטים שבחיים לא יגיעו לארץ מפאת היותם סרטים אפרו-אמריקאיים (או בעברית: קומדיה שחורה). בסרט, שעוסק במאורעות המשעשעים הפוקדים מתקן לשטיפת מכוניות ועובדיו, משתתפים הראפרים ד"ר דרה וסנופ דוג (לא נמאס לו?), וביים אותו ראפר אחר – די ג'יי פו. הוא נכנס למקום התשיעי, עם 3 מיליון דולר. לא ממש כמו הארי פוטר, אבל גם זה משהו.

בשבוע הבא השאלה הגדולה תהיה עדיין שאלת הארי: רק בשבוע הבא נדע האם מדובר, אחרי הכל, בעוד להיט חולף, או בתופעה שתיתן תחרות רצינית ל'מלחמת הכוכבים' (או אולי 'טיטאניק'?). בנוסף לכך יגיעו גם 'משחק ריגול' עם בראד פיט ו'האביר השחור' עם מרטין לורנס. ואם לא די בכך, השכנה מלמעלה מבקשת שנפסיק לדפוק על הקיר. אי לכך, דו"ח קילוף האמבטיה נגדע בעודו באיבו. לונג ג'ון – את יכולה להוריד את השקית מהראש.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Harry Potter and the Sorcerer's Stone – 93.5 (93.5)
2. Monsters, Inc. – 23.0 (156.7)
3. Shallow Hal – 12.7 (41.3)
4. Domestic Disturbance – 5.6 (33.9)
5. Heist – 4.7 (15.0)
6. The One – 4.2 (38.4)
7. K-Pax – 3.3 (45.5)
8. The Wash – 3.0 (3.8)
9. Life as a House – 2.7 (9.1)
10. 13 Ghosts – 2.2 (37.7)