דו"ח קופות שבורות – 10.02.2002

התקווה מעוורת לפעמים את
עיני הדג. לפני שבועיים
העליתי השערה, שלפיה אולי
– יכול להיות – ייתכן –
שהחורף הזה לא יהיה מלא
לגמרי, כמקובל, בסרטי זבל,
ושאולי יהיה גם קצת מה לראות.
החורף עוד לא נגמר, אבל אני חוזר בי כבר עכשיו. חורף הוא חורף הוא חורף, וסרטי חורף הם סרטי זבל הם סרטי זבל.

שני סרטי אקשן, עם פעלולים ופיצוצים והכל, יצאו לאקרנים בארה"ב בסוף השבוע האחרון. שניהם היו אמורים, בעצם, לצאת בשנה שעברה, אבל נדחו מסיבות שונות. עכשיו הם פורצים למסכים – והמבקרים רועמים, אבל הקופות שותקות. לא מזיז לאמריקאים, האקשן, והם מעדיפים להשאר בבית ולראות ספורט בטלויזיה. בשבוע שעבר התרוץ שלהם היה הסופרבול. הפעם זאת אולימפיאדת החורף (שנערכת בימים אלה, מה, לא ידעתם?), שפתאום מעניינת אותם נורא. אם נפלוש לרגע לתחום דו"ח הטלויזיות השבורות: טקס הפתיחה של אולימפיאדת החורף הנכחית זכה לרייטינג הגבוה ביותר של טקס פתיחה אולימפי כלשהו אי פעם, וזה כולל גם את מה שהאמריקאים קוראים לו 'משחקי הקיץ' ואנחנו קוראים לו פשוט 'האולימפיאדה'. גם זה, כמו כל דבר בימינו, עניין של פטריוטיות. בסדר, אז החלקה על הקרח זה יופי של דבר, אבל לא מגיע לנו גם קצת שוורצנגר לפעמים?

לסרט החדש של שוורצנגר קוראים 'Collateral Damage' ('פגיעה היקפית', בעברית). הוא יועד במקור לאוקטובר, אבל נדחה בגלל הקירבה לארועי ה-11 בספטמבר. זאת היתה הסיבה הרשמית, לפחות. העלילה היא תמצית כל סרטי שוורץ: אנשים רעים הרגו את אשתו ובנו, והוא יוצא לקולומביה לנקום. סביר להניח שלאורך התהליך יישמעו כמה יריות וקולות נפץ, במקרה של אזעקת אמת תישמענה צפירות עולות ויורדות. המבקרים כמובן לא אהבו, אבל לזה שוורצנגר כבר מזמן רגיל. גם הביצועים בקופות לא מי יודע מה – 15 מיליון – אבל גם לזה שוורץ התרגל בשנים האחרונות: הוא כבר מזמן לא המגנט הקופתי שהיה פעם, לפחות לא בארה"ב. אבל מה, מחוץ לאמריקה כל סרט שלו עדיין מצליח מספיק כדי לכסות את ההשקעה ולספק לו עבודה לסרט הבא. ולראיה: המפיצים בארץ לא חיכו לבדוק את מידת הצלחת הסרט בארה"ב לפני שקבעו לו תאריך הפצה בארץ (21 במרץ). חוץ מזה, בעונה הזו, 15 מיליון זה מספיק בהחלט כדי לתפוס את המקום הראשון ברשימת סרטי השבוע. כך שאצל שוורץ הכל כרגיל, בעצם.

'רולרבול' זה כבר סיפור אחר לגמרי. הכוכב במקרה הזה הוא הבמאי, ג'ון מק'טירנן, שחתום על כמה סרטי אקשן כמעט קלאסיים ('מת לחיות', 'המרדף אחרי אוקטובר האדום'). הפעם הוא פישל. 'רולרבול' – חידוש לסרט לא מאוד מוצלח מ-1975, שעוסק במשחק ספורט/טלויזיה עתידני ואלים במיוחד – היה אמור להיות אחד מסרטי הענק של הקיץ שעבר, ולהיות מדורג R (אלימות בלי פשרות, ורבקה רומין-סטאמוס בערום מלא). רק מה, התגובות בהקרנות המבחן – שלא להזכיר את קומץ המבקרים שראו אותו לפני צאתו – היו נוראיות. חברת MGM מלמלה איזה תרוץ, ודחתה את הסרט ישר לפברואר, כשבדרך הם גם שדרגו אותו מטה ל-PG-13 (יש מכות, אבל אין דם; רומין-סטאמוס עדיין מורידה חולצה, אבל בגבה אלינו). תגובות הקהל, במילים עדינות, לא השתפרו. במילים פחות עדינות, מדובר בקטסטרופה. קשה מאוד למצוא מישהו עם מילה טובה להגיד על הסרט. הביקורות הלא מחמיאות ל'פגיעה היקפית' נראות בהשוואה כמו שירי הלל. עושה רושם ש'רולרבול' נשלח ישר להיכל התהילה של הסרטים הגרועים ביותר של השנים האחרונות, יחד עם 'הקרב על כדור הארץ' ו'באטמן ורובין'. בקופות הסרט עשה 9 מיליון דולר (מקום שלישי), לא חדשות טובות – התקציב שלו עמד על 60 מיליון דולר לפחות, וגם קהל אוהד מעבר לים כדי לרכך את הנפילה אין לו.

בין שני האקשנים האלה נדחפה קומדיה קטנה לכל המשפחה, שהיא, לפי תגובות המבקרים, הסרט הטוב ביותר – או לפחות הכי פחות גרוע – שיצא השבוע. פרנקי מוניץ (זה מ'מלקולם באמצע', החל מהשבוע שעבר ב'ביפ') מנסה להוכיח שחיבור שהוא כתב בבית הספר נגנב על ידי מפיק הוליוודי מושחת (אין להם בושה). המחסור בסרטי ילדים (חוץ מ'כלבי שלג' אין, בעצם, כלום) עזר לסרט להגיע לכמעט 12 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו.

'בלאק הוק' ו'Snow Dogs', ששלטו במקומות הראשון והשני במשך שלושה שבועות רצופים, ירדו השבוע יד ביד אל המקומות הרביעי והחמישי. מבין כל הסרטים שיצאו באותם שלושה שבועות, 'הרוזן ממונטה כריסטו' נשאר היציב והרווחי ביותר (מקום שישי). 'נפלאות התבונה', הסרט הותיק ביותר (שמונה שבועות) והמצליח ביותר (113 מיליון והפנקס רושמת) ברשימה, נמצא במקום השביעי. בזמן כתיבת שורות אלה עדיין לא ידוע כמה מועמדויות לאוסקר קיבל 'נפלאות', אבל אפשר להניח שהרבה, ושהמועמדויות האלה יתנו לו דחיפה נוספת בשבוע הבא. ואם אתם כבר לא יכולים להתאפק וחייבים לחזות בנפלאות – הסרט מוקרן בארץ רשמית החל מסוף השבוע הזה.

בולט בהעדרו: 'שר הטבעות', שאחרי שמונה שבועות ו-270 מיליון דולר ירד מתחת לעשרת הגדולים – אבל לא בטוח עדיין שהוא אמר את המילה האחרונה: מספר יפה של מועמדויות לאוסקר עשוי להחזיר אותו לרשימה בשבוע הבא.

בשבוע הבא תגיע עוד חבילה של סרטים עם פוטנציאל: 'Hart's War' עם ברוס וויליס, 'John Q' עם דנזל וושינגטון, 'בחזרה לארץ לעולם-לא', סרט ההמשך ל'פיטר פן' של דיסני, וכמובן, הארוע הקולנועי של השנה, 'Crossroads', פריצתה למסך הגדול של בריטני ספירס. להמשיך לקוות שאחד מכל אלה הוא במקרה גם סרט טוב, או שחבל על המאמץ?


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; המספרים בסוגריים לא מייצגים בעצם שום דבר ונבחרו אקראית בנוכחות רואה חשבון.

1. Collateral Damage – 15.1 (15.1)
2. Big Fat Liar – 11.5 (11.5)
3. Rollerball – 9.0 (9.0)
4. Black Hawk Down – 8.0 (86.7)
5. Snow Dogs – 7.2 (59.9)
6. The Count of Monte Cristo – 6.5 (32.4)
7. A Beautiful Mind – 6.3 (113.3)
8. A Walk to Remember – 5.5 (30.3)
9. The Mothman Prophecies – 4.9 (28.0)
10. I Am Sam – 4.6 (23.8)