תצפית: עוד מטריקס

?What is the Matrix

בסוף האלף השני לספירת הנוצרים
היה המין האנושי שרוי במבוכה
ובלבול. באג 2000 הלך והתקרב,
ולהמונים לא היה ברור אם
להתייחס אליו כאל קוריוז
תקשורתי או איום קיומי; 'מלחמת הכוכבים, פרק 1' ההיסטורי, חלומם של מיליוני מעריצים, עמד ממש מעבר לפינה, אבל כבר התחילו לדלוף שמועות לפיהן הסרט הוא לא ממש החווייה האדירה שלה כולם ציפו. ואז, לתוך אי הודאות הגיח משום מקום 'המטריקס', סרטם של זוג במאים אלמונים כמעט לחלוטין, האחים לארי ואנדי וושאוסקי, והוכיח לכולנו את מה שתמיד, בעצם, חשדנו – המציאות שלנו היא לא המציאות. המציאות היא המטריקס. את החוקים אפשר לעקם. ואין כף.

'המטריקס' הפך מיד ללהיט ענק בקולנוע, הפך את קארי אן-מוס והוגו וויבינג לכוכבים בין לילה, גרר יותר פארודיות מ'מסע בין כוכבים', מכר יותר עותקים ב-DVD מ'טיטאניק', הכניס את הביטוי 'זמן קליע' ללקסיקון מונחי הקולנוע, וחילק לנצח את תולדות סרטי האקשן והפעלולים ל"לפני מטריקס" ו"אחרי מטריקס". פתאום כולם התחילו להלחם בסגנון קונג-פו, לקפוץ בצורות בלתי אפשריות בעזרת כבלים, וכמובן לעצור לסיבוב המתחייב באמצע הקפיצה.

.That is the sound of inevitability

סרט מצליח כמו 'המטריקס' לא יכול להתחמק מהמשכונים, אפילו אם היה רוצה. האחים וושאוסקי (להלן W) הגיעו מוכנים: כמעט מיד אחרי שהתבררה מידת ההצלחה שהסרט זכה לה, הם הכריזו שהם תכננו את 'מטריקס' מההתחלה כחלק ראשון של טרילוגיה. הכרזות כאלו הן די נפוצות אצל במאים שמחפשים תרוץ לעשות סרט המשך, אבל בהתחשב בסוף המאוד לא סגור של הסרט, אפשר להאמין לאחים.

לעשות סרט המשך, לחכות לראות האם הוא יצליח כמצופה, ואז לצלם עוד אחד – תהליך מייגע ללא ספק. האחים W, בתמיכת אולפני האחים W האחרים (וורנר), החליטו לעקוף את הבעיה, ולצלם את שני סרטי ההמשך ביחד, מתוך כוונה לשחרר אותם אחר כך בהפרש של כמה חודשים בין סרט אחד לשני, במקום כמה שנים, כמקובל. צילום שני סרטי המשך ביחד הוא עניין לגמרי לא נפוץ, אבל לא חסר תקדים – שני המשכי 'בחזרה לעתיד' צולמו באותה הצורה, וכמובן, כל טרילוגית 'שר הטבעות' צולמה כסרט אחד ארוך. הצילום של שני הסרטים ביחד גם חסך בעלויות ההפקה שלהם, שגם ככה הגיעו כצפוי לפי כמה מתקציב הסרט הראשון, בין השאר בגלל השדרוג המשמעותי שעבר שכרם של הכוכבים הראשיים, קיאנו ריבס (ניאו), לורנס פישברן (מורפאוס), קארי אן-מוס (טריניטי) והוגו וויבינג (הסוכן סמית' 2.0).

הרעיון המקורי היה להוציא את 'מטריקס 2' בקיץ 2002, ואת 'מטריקס 3' לקראת כריסטמס. בהמשך, ככל שהתברר גודלה המפלצתי של ההפקה והבעיות שצצו (ראה בהמשך), נדחה מועד ההפצה – 'מטריקס 2' נדחה לסוף 2002, ואחר כך נדחה שוב, לתאריך הסופי (יש לקוות): הוא ייצא בארה"ב ב-15 במאי, 2003, כאשר הסרט השלישי יגיע בנובמבר של אותה שנה. בינתיים, המספרים הוחלפו בשמות: 'מטריקס 2' הפך ל-'The Matrix Reloaded' ('המטריקס נטען-מחדש'?) ומס' 3 ל'The Matrix Revolutions' ('מהפכות המטריקס'?). תאריכי ההפצה של שני הסרטים בארץ, והגרסאות העבריות לשמם, עדיין לא נקבעו.

צוות השחקנים המנוסה נשלח – כמו לפני צילומי 'מטריקס' הראשון – לכמה חודשים של אימונים אינטנסיביים בקונג-פו, טה-קוואן-דו ולבישת משקפי שמש אמנותית, ואליו צורפו היפהפיה האיטלקית מוניקה בלוצ'י ('מלנה') וג'אדה פינקט-סמית (אשתו של וויל סמית, שהשתתפה לצידו ב'עלי'). רוב הצילומים תוכננו להיערך בסידני שבאוסטרליה, שבה צולם גם הסרט הראשון. כמו את הסרט הראשון, גם את התסריט לשני ההמשכים כתבו האחים וושאבסקי בעצמם, וכמו כן חזרו לקדנציה נוספת המפיק ג'ואל סילבר, הצלם ביל פופ, המוסיקאי דון דייויס, וג'ון גייטה, גאון הפעלולים ש'זמן קליע' רשום על שמו. בקיצור, ההרכב המנצח לא הוחלף. מה כבר יכול להשתבש?

.Fate, it seems, is not without a sense of irony

אבל אם היה נדמה שהשלמת טרילוגית 'המטריקס' תהיה עניין פשוט וקל, האשליה הזאת התנפצה במהירות. מהרגע שהתחילה ההפקה עצמה, היא הוכתה בשרשרת אסונות כזאת, שנדמה היה שהמחשבים המריצים את העולם בעצמם התגייסו כדי למנוע מ'Reloaded' ו'Revolutions' להגיע לקולנוע.

בעיות ההמשכיות של הסרטים התחילו כבר בליהוק: דמותו של טנק, אחד מאנשי הצוות של ספינתו של מורפאוס, תופיע גם בסרטי ההמשך, אבל השחקן שיגלם אותו לא יהיה מרכוס צ'ונג, מי ששיחק את טנק בסרט הראשון. צ'ונג פרש – או הופרש – מסרטי ההמשך בנסיבות מוזרות: הסיבה לפרישה היתה או דרישות כספיות מוגזמות של השחקן, או העובדה שהאחים W הם גזענים מגעילים – תלוי את מי שואלים. העובדות הידועות הן שמרכוס צ'ונג נעצר באשמת איומים, אחרי שהשיחות בינו לבין צוות ההפקה הפכו ללא נעימות אפילו בסטנדרט הוליוודי. מעריציו של מרכוס (יש כאלה) היו לא מרוצים מההתפתחות הזאת, בלשון המעטה, ופתחו בקמפיין אינטרנטי הקורא להחרים את המטריקס.

לחיזוק הצוות המקורי, האחים היו מעוניינים במומחה אמנויות לחימה, כנראה לתפקיד "סוכן". הבחירה הראשונה שלהם היתה ג'ט לי ('האחד'), אבל אחרי משא ומתן ממושך, הוא פרש – שוב, בגלל חילוקי דעות פיננסיים. בהמשך נראה היה שמישל יו ('נמר, דרקון') תקבל את אותו התפקיד (הם אולי גזענים מגעילים, אבל מאמינים בשוויון הזדמנויות בעבודה) – אבל גם היא דחתה את ההצעה, לטובת פרוייקטים אחרים. במשך יותר משנה לא היה ברור מי כן יגלם – או תגלם – את הדמות, ורק בתחילת השנה התברר שהזוכה המאושר הוא ככל הנראה סינג נגאי, כוכב אקשן הונג-קונגי שעוד לא פרץ לתודעת הקהל המערבי.

אבל הטרגדיות האמיתיות התחילו לקרות רק אחרי שהצילומים כבר התחילו: באוגוסט 2001 נהרגה בתאונת מטוס הזמרת/שחקנית עאליה, מי שהיתה אמורה לשחק בסרטים דמות בשם "זי". בהצהרות לעתונות צוות ההסרטה נשמע המום. מעט יותר מחודש לאחר מכן נמסר כי גלוריה פוסטר, מי ששיחקה את "האורקל" חוזת העתידות ואופת העוגיות, נפטרה ממחלה, בגיל 64. גלוריה היתה אמורה להשתתף בשני סרטי ההמשך, והספיקה לצלם לפני מותה את הסצינות שלה ב'Reloaded', אבל לא את אלו שב'Revolutions'. בשלב זה נראה היה ששליטי המציאות שלנו בהחלט לא מעוניינים לאפשר לסרט להיווצר – אבל הצילומים המשיכו. חודשים רבים אחרי מותה של עאליה, הוכרז על השחקנית שתחליף אותה בתפקיד – נונה גיי, בתו של מרווין, שגם היא השתתפה ב'עלי'. גלוריה פוסטר לא הוחלפה; הסצינות בהשתתפותה שצולמו ייכללו בסרט. הצילומים הסתיימו באוגוסט 2002, בלי אבדות נוספות בנפש.

…Unfortunately, no one can be told

אז מה, בעצם, קורה בשני הסרטים האלה? מעטים מאוד יודעים. התסריט ופרטי העלילה של שני הסרטים נשמרים בסודיות צבאית, והצוות משחרר בראיונות בעיקר משפטים מסתוריים כמו (במילותיו של קיאנו ריבס): "הסרט הראשון היה לידה, השני – חיים, והשלישי – מוות". תודה קיאנו, עכשיו אנחנו מבינים הכל. התסריט של 'Reloaded' ש"הודלף" לרשת הוא, ככל הנראה, זיוף. ובכל זאת, בפרוייקט בגודל כזה, שבו מעורבים מאות אנשים, אי אפשר לצפות שלא ידלוף אף פרט, וכך כמה זרזיפי-עלילה בכל זאת ידועים. זהירות: הנאמר מכאן ועד סוף הכתבה עשוי להיחשב לספוילרים.

לורנס פישברן הסגיר בראיון שעלילת הסרט מתרחשת שישה חודשים אחרי 'המטריקס' הראשון. אנשים רבים כבר "שוחררו" מהמטריקס, אבל המלחמה עם המכונות עדיין רחוקה מסיום. תודה, לורנס.

ג'ואל סילבר, המפיק, לחש לשליחי המדור שהמאורעות בשני הסרטים מתרחשים לאורך 24 שעות בלבד, ושהסרט השני מתרחש ברובו בתוך המטריקס, בעוד שהשלישי מתרחש בעיקר בעולם האמיתי. תודה לך, ג'ואל. מתוך התמונות והטריילר קל להסיק שחלק מהסרט יתרחש בציון, העיר התת-קרקעית שבה מתבצרים אחרוני בני האדם החופשיים.

הסוכן סמית' יחזור, אחרי שידרוג, בגירסה 2.0, שבה תוקנו רבים מהבאגים שהטרידו את משתמשי הגירסה הקודמת (כמו ההשתהות המוזרה בכל פעם שהוא אומר את השם "אנדרסון") ונוספו פיצ'רים חדשים – בינהם, כך טוענות השמועות, היכולת ליצור עשרות או אפילו מאות עותקים של עצמו – דבר שבהחלט יכול להסביר למה סוכנות שחקנים מסוימת פרסמה לפני שנה דרישה לאנשים הדומים להוגו וויבינג.

מלבד הסוכנים, מורפאוס ושות' יצטרכו להתמודד גם עם אנשים חיוורים בעלי ראסטות לבנות שהם הייצוג המטריקסאי של וירוסי מחשב (ומזכירים באופן מעורר חשש את ג'ון טרוולטה ב'הקרב על כדור הארץ'). שמועות לא מבוססות טוענות שניאו יתמודד מול אדם נוסף בעלי כוחות הדומים לשלו, הנלחם לצידן של המכונות; ואת השמועות המרושעות שטוענות שטריניטי היא בעצם סוכנת של המטריקס אני אפילו לא אזכה בהתייחסות.

.Guns. Lots of guns

אבל נעזוב את העלילה בצד. המשכי 'המטריקס' לא יהפכו לטלנובלה, או להרהור מטאפיזי כבד ראש: העיקר היה, ונשאר, האקשן. צוות הסרט הבהיר בשלב מוקדם שהכוונה שלהם היא לא פחות מאשר להתעלות מעל הרמה שהציב הסרט הראשון, וליצור את אחד – סליחה, שניים – מסרטי האקשן הטובים ביותר אי פעם. ג'ואל סילבר, כך נראה, התלהב קצת יותר מדי: ליוצרי 'המטריקס' נמאס – כך הוא טען – שכל סרט שני מחקה אותם בלי בושה, ולכן בשני הסרטים הבאים הם יצרו סצינות אקשן מורכבות עד כדי כך ש"אי אפשר יהיה לשחזר אותן אי פעם" – הצהרה קצת, אהם, נפוחה. אבל גם אם לוקחים את דבריו של סילבר בפרופורציה הנכונה, ברור שסצינות מורכבות עד מאוד לא יחסרו ב'מטריקס'ים הבאים.

סצינה אחת כזו היא מרדף מכוניות ארוך (25 דקות?), שצולם בקטע כביש מהיר שנוצר במיוחד לצורך כך בשדה תעופה נטוש. שניות בודדות מתוך המרדף אפשר כבר לראות בטריילר; טריניטי וניאו(?) קופצים בין גגות מכוניות, מכוניות מתהפכות ומתפוצצות, מורפאוס עומד באמצע הכביש (מסוכן ולא מומלץ. פסים לב!), וירוס יורה מתוך מכונית נוסעת, וסוכנים (כך טוענות השמועות) ש"קופצים" מנהג לנהג. וזאת לא הסצינה המסובכת.

עד כמה שזה נשמע תמוה (שלא להזכיר ביזארי ובלתי שפוי), אחד משני הסרטים יכיל גם סצינת ריקוד המונית, שצולמה בבסיס צבאי בהשתתפות מאות ניצבים ובניצוחו של הכוריאוגרף המודרני צ'רלס מולטון. איך, לעזאזל, משתלב ריקוד המוני בעלילת 'המטריקס', היא נקודה שפתוחה לניחושים. וזאת עדיין לא הסצינה המסובכת.

בתחילת הצילומים נפוצו שמועות לפיהן הסרט מכיל סצינות "ריחוף" שצולמו במתקן של נאס"א המדמה תנאי חוסר משקל, שבו צולמו גם קטעים מ'אפולו 13'. השמועות האלה לא אושרו, ובכל מקרה, לא זאת הסצינה המסובכת.

שום מידע לא הוסגר בקשר לתוכן הסצינה המסובכת. ידוע שהיא נמשכת 14 דקות, והעבודה עליה נמשכה שנתיים וחצי. היא נחשבת, בפשטות, לסצינה המורכבת ביותר שצולמה אי פעם לסרט כלשהו. ידוע רק שהצילומים עירבו מסוק שטס בגובה נמוך בין בנייני סידני, ורחובות רבים פונו למשך הצילומים.

A world where anything is possible

לפני שיצא 'מטריקס' הראשון, האחים W החליטו לעשות כבוד לאחת ההשפעות העיקריות שלהם בעשיית הסרט: קומיקס. הם הזמינו כמה מכותבי וציירי הקומיקס הידועים ביותר לכתוב סיפורים קצרים שמתרחשים בעולם המטריקס, שפורסמו באתר הרשמי של הסרט. לכבוד שני ההמשכים, הוחלט ללכת צעד קדימה, ולעשות כבוד להשפעה האחרת על המטריקס: סרטי אנימציה יפאנית (אנימה).

שבעה במאי אנימה, בינהם יושיקאי קוואג'ירי ('Ninja Scroll'), פיטר צ'אנג ('Aeon Flux') ושינצ'ירו ווטאנבה ('Cowboy Bebop'), הוזמנו לעשות סרטים קצרים המתרחשים בעולם 'המטריקס'. אבל הסרט המסקרן ביותר, מהרגע שבו הוכרז על הפרוייקט, הוא הסרט שמפיקה חברת Square, יוצרי 'פיינל פנטסי', הסרט והמשחקים. חטיבת הקולנוע של סקוור היתה אמורה להיסגר, למעשה, אחרי כשלון הסרט 'פיינל פנטסי'; סרטון המטריקס הוא כנראה הפרוייקט האחרון שלהם. הסרטון עשוי כולו באנימצית מחשב ריאליסטית, ואם לשפוט לפי השניות שאפשר לראות בטריילר – ריאליסטית אפילו יותר מב'פיינל פנטסי'. ארכו של הסרט עשר דקות, והעבודה עליו נמשכה שנה תמימה.

אוסף סרטוני האנימציה, ה'אנימטריקס' ייצא לוידאו ול-DVD בתחילת 2003, לפני צאתו של הסרט הראשון למסכים.

.Dodge This

אם אתם מאלה שלא סובלים את 'המטריקס', תיהנו כל עוד אתם יכולים: השנה הבאה – עם אוסף האנימה בחורף, 'Reloaded' באביב ו-'Revolutions' בסתיו – תהיה עמוסה כל כך במטריקס עד שזה ייצא לכם מהאף בהילוך איטי. ואם אתם אוהבים את 'המטריקס' – הישועה מתקרבת. הכונו לביאת האחד.