דו"ח קופות שבורות – 26.10.2003

שום דבר חשוב לא קרה
השבוע בבית הדג והג'ירפה.
ואם קרה, לא שמתי לב לזה.
רוב הזמן ישנתי. מצד שני,
לא חיכו לי במחשב שום פתקים
בוורד, אז אולי בכל זאת לא קרה.
הייתי שמחה מאוד להמשיך לישון במקום לכתוב את הדוחק"ו הזה. לא, חלילה, בגלל שעות השינה האבודות (לזה כבר כמעט התרגלתי), אלא דווקא בגלל אירועי השבוע בקופות בארה"ב. מסוג הדברים שלכל היותר סוחטים איזה "נו, האמריקאים האלה. הם והטעם הקלוקל שלהם", בלוויית צקצוק לשון חמור להדגשת הזעזוע.

לבעיה הראשית קוראים 'מת לצעוק 3', הפארודיה ההכרחית שמסכמת את סרטי השנה האחרונה. אז נכון, לפעמים כשרואים סרט "חשוב" או אפילו סתם מותח, והוא אינו לרוחו של הצופה, נורא מתבקש לשבור את מעטה הרצינות עם איזו הערה דבילית. אבל יש איזשהו הבדל בין לשחרר הערות כאלו במידה, בין חברים, לבין להפוך אותן לתעשיית סרטים פארודיים. מה לעשות, אותי זה מקומם, אולי בגלל שקל מדי לעשות פארודיה על משהו, הרבה יותר קל מאשר ליצור משהו חדש. ומה שיותר מרגיז אותי זה שהקהל נוהר אליהן באופן אוטומטי, לפעמים אפילו יותר מאשר לסרטים המקוריים.

יבול הסרטים הנוכחי, שהסרט האחרון בסדרת 'מת לצעוק' מתעסק בו, כולל בין השאר את 'מטריקס Reloaded' (כמה צפוי), 'הצלצול', 'סימנים', 'האחרים' ו-'8 מייל' (הגרסה הרגילה).
יבול הביקורות כולל בין השאר את "יש כל כך הרבה בדיחות, עד כי לא שמים לב שרובן עבשות", "יש קומדיות גרועות הרבה יותר, אבל רק מעטות מהן יותר חסרות פואנטה מהסרט הזה", "הסרט הזה טוב בעיקר לצעירים שצוחקים מכל בדיחה שיוצאת נגד משהו פופולרי, גם אם היא לא פוגעת במטרה", אבל גם כמה ביקורות מסוג "באופן בלתי צפוי, 'מת לצעוק 3' הוא סרט מצחיק".

'רדיו', סרטו החדש של קובה גודינג ג'וניור, שירך דרכו אל המקום השלישי בטבלה, עם 13.3 מיליון דולר. רק תראו עד כמה זה אבסורדי: גם 'רדיו', שהתיימר להיות סרט איכותי, וגם 'המנסרים מטקסס' (במקום השני), שנכנס לקטגוריית הסרטים שלעולם אינם מוערכים על ידי המבקרים, הרוויחו כל אחד פחות משליש ממה שהרוויח 'מת לצחוק 3'.
בכל אופן, קובה גודינג ג'וניור הוא רדיו, נער בעל פיגור שכלי אשר מתיידד, כנגד כל הסיכויים (אלא מה) עם מנהל קבוצת פוטבול, ואף הופך לקמיע של הקבוצה. אלא מה, המבקרים לא התרשמו מהאיכות שנוטפת מהסרט וגמלו לקובה במה שהוא מכיר כל כך טוב: קטילות. שלא ישתמע מזה שאני חושבת שקובה גודינג ג'וניור שחקן רע. הבעיה היא רק הקומדיות הדלוחות שהוא בוחר להשתתף בהן. אבל יודעים מה? אפשר לתפוס שתי ציפורים במכה, וללהק אותו לאחד מה'מת לצעוק'ים.
וזה לא שהמבקרים קטלו את הסרט רק משום שהם רגילים לקטול את מר ג. ג'וניור. לא, הם נימקו היטב את דעתם: הסרט, כך הם אומרים, קיטשי מדי ומתקתק ומציג את רדיו כקדוש, או ככלבלב שחייבים, אבל פשוט חייבים, ללטף. גם המוסיקה הדביקה ודמויות המשנה הקרטוניות לא עזרו להם לחבב את רדיו, או את הסרט. קצת מפתיע שהמבקרים לא אהבו את הדמות של רדיו, בהתחשב בזה שאחד מהם השווה אותו לסקראט מ'עידן הקרח'.

נקנח את הדוחק"ו בשני סרטים שנמצאים מחוץ לטבלה. הראשון שבהם הוא 'Beyond Borders', סרטה החדש של אנג'לינה ג'ולי.
עם 2.1 מיליון דולר, אין פלא שהסרט נשאר מחוץ לטבלה. קרוב, אבל אל הארץ המובטחת לא בא. וזה חבל. קודם כל, כי בסרט הושקעו 35 מיליון דולר, ושנית, כי זו כרוניקה של מוות ידוע מראש. נאמר כבר לפני כן וייאמר עוד בעתיד: אנג'לינה ג'ולי לא יודעת לבחור סרטים. וגם אם היו לה הצלחות יחסיות, אז הסרט הזה הוא כשלון אפילו ביחס אליהן.
הכוונות, מסכימים כולם, היו טובות. אבל הביצוע לוקה בחסר: ג'ולי מגלמת את שרה ג'ורדן, אמריקאית נשואה שחיה בלונדון. הוא פוגשת רופא (קלייב אוון, הנהג מסרטי BMW), מתאהבת בו עד מעל הראש, ויוצאת בעקבותיו למסע סובב עולם כדי לעשות אך טוב בכל מיני מקומות נידחים. הביקורות מתמרמרות על שעתיים שבהן סבל אנושי, רעב ומחלות הם רק רקע להצגת סיפור אהבה שטחי וסתמי.

גם הביקורות על 'Brother Bear', סרט האנימציה החדש של אולפני דיסני (שבקרוב יחליפו את אשקלון בלוח המשחק שלכם!), לא משהו. אולי זה לא השבוע של סרטים בני שתי מילים שמתחילות ב-B. אבל לפחות ל-'אחי הדב' יש תירוץ להימצאותו במקום ה-22, נמוך אפילו יותר מאנג'לינה: הוא הוקרן בשני קולנועים בלבד. לא אספר פרטים נוספים, כיוון שיהיה זה הולם יותר להרחיב על 'אחי הדב' בשבוע הבא, עת הפצתו תתרחב עד מאוד. יחד איתו ייצאו בהפצה מוגבלת 'הנוסע השמיני – גרסת הבמאי' (שייצא למעשה, כבר ביום רביעי), 'הכתם האנושי' בו אנתוני הופקינס מנהל רומן עם ניקול קידמן, ו-'In the Cut', מותחן בו מג ראיין מתפשטת.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Scary Movie 3 – 48.1 (48.1)
2. The Texas Chainsaw Massacre 14.5 (50.1)
3. Radio – 13.3 (13.3)
4. Runaway Jury 8.5 (24.1)
5. Mystic River 7.8 (24.7)
6. The School of Rock 6.5 (63.4)
7. Kill Bill Volume 1 6.3 (54.0)
8. Good Boy! 5.1 (32.1)
9. Intolerable Cruelty 3.6 (28.3)
10. Under the Tuscan Sun 2.3 (37.5)