מונסטר

במקור: Monster
תסריט ובימוי: פטי ג'נקינס
שחקנים: שרליז ת'רון,
כריסטינה ריצ'י, ברוס דרן,

אנני קורלי, לי טרגסן

אני סאקר של אוסקר. למה? זה מה שגם אני שואל את עצמי אחרי כל טקס שאני מבזבז עליו קלטת וידאו. אני כמעט מתבייש להודות בזה. בכלל, בימינו המונח "אוסקר" בלקסיקון הקולנועי הולך ומשתווה לערכו של "טלנובלה" בלקסיקון הטלוויזיוני, ואם ראית סרט תוך הסתמכות על טעמם הקלוקל של חברי האקדמיה, הרי שטעמך שלך מוטל בספק. ובכל זאת, לטקס עצמו אני מכור. וכן, כל ההייפ סביב 'מונסטר' – השינוי החיצוני ששרליז ת'רון עברה לצורך התפקיד, הזכייה שלה בגלובוס הזהב וכו' – הם שהביאו אותי לראות את הסרט. אבל לא רק.

לא יודע אם זה יישמע טוב יותר, אבל גם סיפורים קשים מושכים אותי. אתם יודעים איך זה – אין כמו קצת התעללויות, אונס, זנות ורצח בשביל לקנות קהל. לא שאני סאדיסט או משהו, כן?
הייתי גם נותן את סיפור האהבה הלסבי בתור תירוץ גברי-שטחי-אופייני, לולא ת'רון הפכה את עצמה למה שהפכה. ולא רק היא (אם כי כריסטינה ריצ'י נראית חמודה גם כשיש עליה כמה קילוגרמים נוספים ושיער בלתי אפשרי).

מחובתי לציין ש'מונסטר' לא נעדר סצינות קשות. ואם לשפוט רק לפיהן, גם אני הייתי נותן לשרליז אוסקר. הסיפור הוא כביכול על הרוצחת הסדרתית איילין וורנוס, שנידונה לעונש מוות – פרשה שהיתה תירוץ לספרים והפגנות פמיניסטיות וחברתיות. אבל פטי ג'נקינס, הבמאית, בחרה להפוך את זה לסיפור סטנדרטי למדי: לסבית פוגשת זונה. הזונה (וורנוס) לכאורה לא אוהבת בנות, אז היא דוחפת מעליה את הלסבית ומקללת אותה. תחילתה של ידידות מופלאה. אה כן, וגם של מסע הרציחות המפורסם של איילין וורנוס. סטנדרטי, נו.

ג'נקינס בחרה להתמקד בפרק הזמן הספציפי שהוביל לעונש המוות של וורנוס, בלי לספק יותר מדי חומר רקע לגביה. רק מדי פעם. כמו שאומרים, פה ושם בקטנה. אין התייפייפות או ניסיון לעורר אצל הקהל אמפתיה לטבע מעשיה של הגיבורה המפוקפקת והלא-כל-כך-יפה-ולא-בת-שש-עשרה. כאילו היא מצהירה "זה הסיפור של הזונה הרוצחת הסדרתית ההיא. תראו אותו, תעשו לבד את הפרשנות, ותעזבו אותי בשקט". לי אין בעיה מיוחדת עם הגישה הזו. להיפך, אני רואה אומץ מסוים בהליכה הזו נגד הזרם ההוליוודי הנוטה לצדקנות וניפוח הצד החברתי-קיומי באמצעות סיפורים של קורבנות חסרי ישע.

הבעיה היא ש'מונסטר' בכל זאת בוחר לעשות את זה.

יחסית לסרט שמתיימר לספר סיפור אמיתי, ל'מונסטר' יש בעיות אמינות, כמו גם לא מעט צביעות שמסתתרת בו. ג'נקינס העדיפה לתאר בקצרה ובפשטנות את אותם חלקים שקל לאמת עם מה שקרה במציאות – תחילת חייה של וורנוס לפני כל הסמטוחה, ואת המשפט בסופם. מה שנשאר זה בעיקר (וכמעט רק) אמצע הסיפור. בחלק הנוגע לרציחות, הסתמכה ג'נקינס על גרסתה של וורנוס עצמה. בעצם, היתה יותר מאחת, אז ג'נקינס עשתה אן-דן-דינו ובחרה את הגרסה שמציגה את וורנוס בתור הקורבן של החברה. נראה היה שגם כשלנרצחים לא "הגיע" למות, היא חיפשה סיבה טובה מדוע העולם יהיה מקום טוב יותר בלעדיהם, עד שהיתה בטוחה לגמרי. זה פשוט לא תמיד עבד לטובתה. אהא. אז אני אמור להזדהות איתה או לא? לא ברור.

עם זאת, רובו הגדול של הסרט הוא בחלק היותר מבוסס שלו: תיאור מערכת היחסים בין וורנוס וטיירה מור, או בשמה בסרט – סלבי וול (בגילומה של כריסטינה ריצ'י). בתור סיפור המסגרת למסע הרצח, התיאור של מערכת היחסים הוא חיוני ולגיטימי. אבל גם כאן יש בעיית אמינות, ולא פחות צביעות. קיבלתי את הרושם שהשקיעו הרבה יותר בקטעים ה"קשים" של הסרט, אלה שצעקו "תנו לי אוסקר!", ופחות בפיתוח הסיפור שסובב אותם. למרות שפת הגוף המרשימה שאימצה ת'רון ולמרות הנאיביות החיננית שהפגינה ריצ'י, רוב הדיאלוגים ביניהן לא היו משכנעים במיוחד בעיני.

מה שמשאיר אותנו עם ת'רון עצמה. אוקיי, היא התכערה והשמינה בשביל התפקיד, מה שכמובן הבטיח לה אוסקר. אבל הבעיה של הסרט היא לא ת'רון – למרות כל המלעיזים שטוענים כי את הפרס היא קיבלה על ההתכערות ותו לא, לדעתי היא באמת הוציאה מעצמה את הטוב ביותר ונתנה הופעה מרשימה. גם הסיפור, אין להכחיש, מעניין בפני עצמו. אבל כתוצר סופי, הסרט עצמו נראה קצת לא מלוטש, ולעיתים נדירות מדי הוא אפקטיבי. אני מטיל את האשמה בג'נקינס, שלקחה על עצמה את הפרויקט הזה בתור הסרט הארוך הראשון שלה. בתור שכזה הוא לא רע, הוא רק קצת גדול עליה.