ים של פחד

במקור: Open Water
תסריט ובימוי: כריס קנטיס
שחקנים: דניאל טראויס, בלאנשרד ראיין

טראומה מס' 1. אתם נמצאים רחוק מהבית, מחכים לאיזו אמא, או אבא, או אוטובוס, שיבוא וייקח אתכם הביתה. אבל הם מאחרים. את כל הילדים האחרים כבר לקחו, אבל אתכם לא. הם לא באים. הם ממשיכים לא לבוא. אתם כועסים. אחר כך אתם נבהלים. יכול להיות ששכחו אתכם? יכול להיות שנשארתם פה לגמרי לבד? יכול להיות שהם לא יגיעו אף פעם?!

טראומה מס' 2. חוף הים. אמא אמרה להישאר קרוב לחוף, כי יש זרם חזק. אבל לא היה שום זרם, ובכלל, אתם הרי יודעים לשחות, אז מה הבעיה? רק מה, פתאום אתם מגלים שהחוף רחוק קצת יותר משחשבתם, ומחליטים שאולי בכל זאת עדיף לשחות לכיוונו. שוחים ושוחים. אבל לא מתקרבים. החוף נראה כאילו הוא נשאר באותו מרחק, או אולי בעצם הוא עוד יותר רחוק עכשיו ממה שהיה קודם? המים פתאום גדולים וקרים ומפחידים, ואתם כמעט בטוחים שמשהו נגע לכם ברגל.

פאניקה.

הדבר הראשון שצריך לעשות לפני הצפייה ב'ים של פחד' הוא לשכוח מכל אלה שניסו למכור לכם שזה סרט אימה. קשה להאשים את מפיצי הסרט בכך שהם מנסים להרוויח כסף. אפשר להאשים אותם בכך שנתנו לסרט שם עברי נדוש והצמידו לו במודעות טאגליין מהתמוהים שנראו אי פעם ("הריאליטי הגיע לקולנוע"? מה לסרט הזה ולריאליטי?), אבל קשה להאשים אותם בכך שהם מנסים לטעון שהסרט הזה מפחיד. הם צודקים. הוא וואחד סרט מפחיד, רק שלמכור אותו בתור סרט אימה בנוסח 'נקמת הכריש 5' – אתם יודעים, סרט אימה עם קצת צחוקים וכוסיות ואיש רע שתמיד חוזר לעוד הפחדה אחת אחרונה – זה כמו לנסות למכור את 'דוגוויל' כקומדיה קלילה לכל המשפחה. למי שיבוא לסרט כדי לראות כרישים מגניבים יהיה קייס טוב לדרוש את הכסף חזרה – הם מגיעים להופעות אורח ספורות במיוחד, וקצרצרות להפליא. באים, מראים קצה חוטם והולכים.

'Open Water' הוא סרט-פסטיבלים לכל דבר, כזה שנהוג לכתוב עליו שהוא "ניסיון קולנועי מעניין". הסרט נעשה בתקציב פיצפונון. אין בו אף שחקן ששמעתם עליו. הוא מצולם בוידאו, ולא הוידאו ההיי-דף שגרם ל'הנוסע' להראות מצוין, אלא כזה שגורם לפעמים לפיקסליזציה מורגשת על המסך. והוא יכול גם להפחיד אתכם רצח – זה תלוי, במידה מסוימת, בשאלה עד כמה חוויתם על בשרכם את שתי הטראומות שבתחילת הביקורת.

הסיפור: זוג עסוק, סוזן ודניאל, יוצאים לחופשת צלילה. זאת לא הפעם הראשונה שלהם – שניהם כבר עשו כנראה קורס של כוכב אחד או שניים. הם עולים על סירה עם עוד 18 איש ויוצאים אל האוקיינוס ל-35 דקות של צלילה. כשהם עולים בחזרה, הסירה לא שם. מישהו פישל ושכח אותם. אפשר להבין את הטעות, אפשר לכעוס מאוד, אבל זה לא משנה הרבה. הסירה תמשיך לא להיות שם.

מה קורה עכשיו? די כלום. מזג האוויר נעים. המים לא סוערים. כשהם רתומים לבלוני הצלילה, אין לשני אנשים שום בעיה להמשיך לצוף עד סוף הימים. יש אפילו כמה ספינות שאפשר לראות במרחק לא מאוד גדול – שניים או שלושה קילומטר. גם זה לא משנה שום דבר: דניאל וסוזן עדיין תקועים באמצע הים, בלי שום דרך ליצור קשר עם אף אחד, שלא לדבר על לחזור לציוויליזציה בכוחות עצמם. אם מישהו לא יבוא לקחת אותם, הם פשוט ימותו.

שלא כמקובל, שני המסכנים האלה לא מגיעים לאי בודד כדי למצוא עליו אגוזי קוקוס, חבילות שנפלטו לחוף וקוף חביב ומצחיק, או אפילו רפסודה וחולצה שאפשר להשתמש בה כדגל. מה שאומר שרובו הגדול של הסרט נותן משמעות חדשה למושג "מינימליזם". שני ראשים מבצבצים מתוך הים, זה כל מה שיש בו. אפילו 'המכשפה מבלייר' נראה בהשוואה כמו הפקת ענק גרנדיוזית.

ועדיין.

למרות, או בגלל, שאין בו כמעט כלום, יש דבר אחד שהסרט עושה מצוין, וזה להעביר את הפחד מהכלום הגדול. השעות עוברות, ובכל רגע הם אומרים לעצמם שבטוח כבר מחפשים אותם, ובכל רגע הם נסחפים רחוק יותר לכוון הכללי של כלום, ובכל רגע הים מסביב נראה יותר גדול, ומתחיל לעלות גם החשד שמא כמה מהכרישים באזור (שלא לדבר על המדוזות) לא הקשיבו למדריך התיירים, שטען שהם לא מזיקים.

זה לא דומה לשום סרט אימה שאתם מכירים, אבל זה פאקינג מפחיד. ההמתנה, חוסר הידיעה, הדיבורים על מה שיכול לקרות אבל בטח לא יקרה כי יהיה בסדר, הם מה שגורם למתח יותר מכל דבר אחר. לי הסרט עשה פלאשבקים לרגעים של אימה על הכינרת. זאת לא אימה שנופלת, זאת אימה שמצטברת. זה לא מורט עצבים, זה מטביע אותם. לא קפצתי מהכסא בשום שלב, אבל אני חושב שקצת רעדתי כשקמתי.

אולי בגלל שהם לא כוכבי קולנוע שמעמידים פנים שהם "אנשים רגילים", אלא אנשים רגילים, שני השחקנים האלמונים והכמעט יחידים בסרט הם אמינים באופן די נדיר. גם השיחות והמריבות שלהם במהלך הציפה אמינים באופן בלתי מצוי – הם לא נשמעים כמו תסריט, הם נשמעים כמו שני אנשים מבוהלים ועצבניים.

הפישול העיקרי של הסרט הוא דווקא בכך שהוא לא הולך עד הסוף עם המינימליזם. בכל זאת, יש גבול למה שאפשר לעשות עם שני ראשים מבצבצים מתוך הים. אפילו את האורך הצנוע שלו הסרט לא מצליח למלא בזה בלבד: לוקח לזוג הרטוב הרבה זמן להגיע לים, זמן שבו אנחנו לא לומדים עליהם הרבה יותר מאשר שהם, אתם יודעים, שני אנשים נורמליים. את זמן השהייה שלהם בלב ים קוטעות כמה סצינות קצרות שמראות לנו מה מתרחש בינתיים על היבשה, ואפילו קטע מוזיקלי קצר ולא ברור בניחוח 'הישרדות'. כל זה מיותר לגמרי: הרי כל הקישוטים האלה – כולל סצינת עירום שלא קשורה לכלום (אבל מי אני שאתלונן) – לא יהפכו את הסרט ל"נורמלי" או מסחרי יותר. אז למה לנסות להתפשר?

'ים של פחד' הוא הסרט הכי מפחיד שתראו השנה. או הכי משעמם. אם אתם מסוג האנשים שאוהבים לפחד בקולנוע, קחו את הסיכון.