דו"ח קופות שבורות – 7.11.2004

כשחברת דרימוורקס נוסדה, אי אז בשלהי הרנסאנס, מקימה הכריזו עליה בתור החברה שתמרוד בכל אולפני האנימציה הממוסחרים, המתועבים וחסרי הנשמה שנוצרו בחברה המערבית הנהדרת שלנו. או במילים אחרות – בדיסני. למרבה הצער, מאז יש להם בדיוק הברקה אחת שבאמת נחרטה בזיכרון הקולקטיבי, הלוא הוא המותג 'שרק'. דרימוורקס מורכבת מאנשים פיקחים שלא יתנו לכשל קטן שכזה לפגוע בתוכנית העל, ואכן הם לא אכזבו ומצאו פתרון הולם לסיטואציה: הם הולכים להלחם בכל סרטי האנימציה המתחרים באשר הם עם אותה סדרת סרטים! עקב כך, הכריזו דרימוורקס על המשכונים לסדרה המצליחה שאמורים להמשיך ולצאת עד שהמנורה מהלוגו של פיקסאר תאבד את שפיותה ותתחיל לקפץ על ה-A. ובזמן שמיליארדי הסרטים הללו נעשים, אפשר לצאת לקרב גם עם כותרי DVD. כשפיקסאר הוציאה ב-2002 את 'מפלצות בע"מ', דרימוורקס הוציאה בדיוק באותו יום את ה-DVD של 'שרק' הראשון. והשבוע, כש'משפחת סופר-על', הסרט החדש של פיקסאר, מסתער על קולנועי ארצות הברית, דרימוורקס מוציאה את גרסת הדויד של 'שרק 2'. היא אפילו דחתה את הפצתו באמריקה במעט (מה שאומר שיכולנו לרכוש אותו יומיים לפני דודינו האמריקאים), רק בשביל להוציא אותו בדיוק באותו היום.

רק שכמו במקרה של 'מפלצות בע"מ', המהלך הזה התברר כחסר טעם במקצת. 'משפחת סופר-על' (במקור זה כרגיל נשמע יותר טוב: 'The Incredibles', מלשון "משפחת אינקרדיבל") פתח עם 20.4 מיליון דולר ביום שישי בלבד, והרוויח בסוף השבוע כולו 70.6 מיליון דולר. בערך מיליון מעל הפתיחה של 'מוצאים את נמו', אבל מספיק כדי להפוך לסרט בעל הפתיחה הגדולה ביותר מבין כל סרטי פיקסאר, תואר שאותו החזיק בתורו כל אחד מששת סרטיהם עד כה. וזוהי רק ההתחלה-לה-לה. סרטי אנימציה נופלים בהילוך איטי, שלא לומר בזמן קליע, כך שלסרט הזה יש עוד הרבה מה לומר, כמו למשל "תראו אותי! עלויות ההפקה שלי עומדות על 92 מיליון דולר בקירוב, ואני עומד לכסות אותן כבר בשבוע הבא! צ'צ'ינג!". ולמרות זאת, צל מסוים מעיב על השמחה. 'משפחת שופר-סל' עשה בוחטה, אין ספק, אבל לבוחטות אנחנו כבר רגילים. אנשי חזון מסוימים קיוו שהסרט יהיה מתמודד ראוי ל'שרק 2' (והנה אנחנו שוב מדברים על 'שרק') בקרב על הסרט המצליח של השנה, אבל הפתיחה שלו, ככל שהיא מרשימה, לא מתקרבת ל-108 מיליון דולר שעשה 'שרק 2' בסוף השבוע הראשון שלו, כך שנראה שמקומו של שרק בראש טבלת הסרטים המצליחים של השנה עדיין מובטח.

עלילת הסרט לא השתנתה בהרבה מאז הפעם האחרונה ששמעתם עליה: מיסטר אינקרדיבל הוא גיבור על חסון ומשורג שרירים, שעוזב את עולם חסימת הרי הגעש והלוחמה ברובוטים כדי לחיות חיים שלווים בפרברי ארצות הברית, יחד עם אשתו הגמישה במיוחד. עכשיו הוא סובל ממשבר גיל הארבעים ומגדל ילדה בלתי נראית ועולל אצן. למרבה המזל, ארכי-נבל מאיים להשמיד את כל מה שנקרה בדרכו, מה שמאפשר לאדון סופר-על להחזיר לעצמו את התהילה. שודדי ההצגה הן כרגיל דמויות המשנה – פרוזון (שמואל ל. יעקובסון), גיבור על בעל יכולת הקפאה שמגניב ירידות על ארנולד שוורצנגר, ועדנה מוד, אשת הגאדג'טים הגמדה, המדובבת על ידי בראד בירד- במאי ותסריטאי הסרט בכבודו ובעצמו.

כמו בכל סרט של פיקסאר, גם כאן מקבלים המבקרים תפקידי אורח בתור האנשים שמשתטחים בפני הסרט ומהללים אותו יומם וליל. הפעם הם אומרים שמדובר בסרט סופר גיבורים נהדר, שהאנימציה עוצרת נשימה ושבראד בירד, ששמו מתקשר גם ל'ענק הברזל' ו'משפחת סימפסון', מדהים כהרגלו. ולכבוד מאוכזבי 'נמו' יש גם פיצ'ר חדש – תסריט. אפילו אחד מורכב ומבריק, אם להאמין ל-97% מהמבקרים שלוקטו באתר העגבניות הרקובות.

המקום החמישי שייך ל'אלפי', שיקבל בעברית את הסיומת 'לא בנוי לקשר'. ג'וד לאו הבלתי נלאה (סרט שלישי בתוך חודש וחצי, ועוד כמה בעתיד הקרוב מאוד) הוא פרפר לילה מבוקש וחלקלק הקופץ מפרח לפרח. בין הפרחים נמצאות סוזן סרנדון, מריסה טומיי וג'יין קראקובסקי מ'אלי מק'ביל'. הביקורות אמנם חלוקות בדעתן, אבל יש לסרט נסיבות מקילות: הוא רימייק לסרט קלאסי, ומבקרים לא נוהגים לפרגן לסרטים מהזן הנ"ל. תמיד יהיה את מי שיגיד שהוא לא מתקרב לקרסוליים של הגרסה מ-66', ושג'וד לאו לעולם לא יגיע לממדיו של מייקל קיין. רק עד שג'וד לאו יזדקן, כמובן, ואז יגידו שאף אחד לא יכול להיכנס לנעליו.

מצד שני, לתוצאות של הסרט בקופות אין תירוצים. 6.5 מיליון הרוויח 'אלפי' בסוף השבוע החולף, לעומת תקציב הפקה של כ-60 מיליון דולר, מה שהופך אותו לכישלון מהדהד. טוב נו, מגיע לו. בגללו אני לא מסוגל להפסיק לזמזם את המנגינה של 'מה קורה? אני קורא'.

גם השבוע 'הנרקוד' הוא הסרט בעל הנפילה הקטנה ביותר בעשיריה המובילה, עם ירידה של 10% בלבד. כרגע יש לו כבר 42 מיליון דולר בכיס, ולא נראה שהוא עומד להפסיק להרוויח בקרוב. 'ריי' ספג אמנם ירידה מעט גדולה יותר, כ-31%, אבל הנפילה שלו עדיין נחשבת איטית, והוא ממשיך להחזיק במקום השני. גם מצבם של זוג סרטי האימה קטני התקציב והמצליחים, 'The Grudge' ו-'Saw' ממשיך להיות שמח למדי, למרות שחג ההאלווין כבר מאחורינו. 'Team America', לעומתם, עומד על סף יציאה מהטבלה, עם 30 מיליון דולר בלבד. נפלו מהדו"ח, כפי שתרגומון נוהג לומר: גרסת קווין לטיפה ל'טקסי' ו-'Surviving Christmas' העלוב.

בשבוע הבא יצאו 'Seed of Chucky', סרט נוסף בסדרת הבובה הפסיכוטית, 'אחרי השקיעה' בכיכובם של פירס ברוסנן וסלמה הייק, ו'רכבת לקוטב', סרט אנימציה ממוחשבת, הפעם עם רוברט זמקיס כבמאי וטום הנקס כמדובב. האם זה חכם להוציא סרט אנימציה שבוע אחרי סרט של פיקסאר? סביר להניח שלא, אבל את הכסף הגדול הוא במילא הולך לקבל כדמי כריסטמס.

גבירותיי ורבותיי, אני גאה להכריז על סיום הדו"חקו הראשון מזה חמישה שבועות שלא מזכיר באף מילה את מעבר הדירה של העורכים! חוץ מעכשיו, זאת אומרת.

ולונג מתערבת: מעבר דירה אולי לא, אבל קון כן! כלומר, תיכף.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Incredibles – 70.7 (70.7)
2. Ray – 13.8 (39.8)
3. The Grudge – 13.5 (89.6)
4. Saw – 11.4 (35.7)
5. Alfie – 6.5 (6.5)
6. Shall We Dance? – 5.6 (42.1)
7. Shark Tale – 4.6 (154.1)
8. Friday Night Lights – 3.0 (57.3)
9. Ladder 49 – 2.6 (69.9)
10. Team America: World Police – 1.9 (30.5)