דו"ח קופות שבורות – 22.8.2005

אחד מארבעת האנשים האלה הוא בתול בן 40. התוכלו לנחש מי?אין יום שמח יותר בחייו של כותב דו"חקו מאשר דו"חקו שעוסק בסרטים טובים. נכון, קל יותר לכתוב על סרטים גרועים ושפע הקטילות ברחבי הרשת מספקות רגעי הנאה ושמחה בריאה לאיד. אבל לסרטים טובים אפשר ממש ללכת, תוך זעקות "קולולולולולו" עולצות.

במקום הראשון השבוע נמצא סטיב קארל, ששמח על כל דולר שנכנס ולא בכדי. עד כה גילם קארל מגוון דמויות שוליות יותר או פחות, עד שנבחר לגלם את הדמות הראשית בקומדיה 'בתול בן 40' (או אולי 'גבר בתול' – המפיצים בארץ לא כל כך החלטיים). בסרט, קארל מגלם את אנדי סטיצר, גבר בן 40, חנון חובב Action Figures וכאמור, בתול. החברים שלו מנסים לעזור לו, עם שלל עצות איך להשכיב בחורות. אבל אנדי מקרה אבוד. כשאנדי פוגש את טריש (קתרין קינר), אם לשלושה, החברים שלו עומדים לגמור רק מעצם המחשבה שהנה, הוא לא הולך לדפוק את ההזדמנות שלו לעשות את זה. אלא מה – אנדי וטריש החליטו על מדיניות יחסים נטולי יחסים (וזה מאד קשה לאנדי. שלא תחשבו שלא). משהו כמו 'לא יכול בלי', רק אחרת.

באופן מאד מפתיע, המבקרים האמריקאיים ממטירים תשבוחות על הקומדיה הזו, תוך ספק-התנצלות-ספק-השתאות, שמדובר בעצם בסרט רגיש שיש לו מה לומר על מערכות יחסים. ההומור אולי גס מדי לפעמים אבל היי, אף אחד לא מושלם. עד כמה שנחמד לראות ביקורות חיוביות כאלו, צריך לזכור דבר אחד: זה בדיוק היה המצב עם 'לדפוק חתונה'. גם הוא קיבל אחלה ביקורות, ובואו נגיד בעדינות שזה לא כל כך מובן מאליו שהוא ראוי להן. בכל מקרה, ל'גבר בתול' זה לא הפריע להגיע למקום הראשון השבוע, עם 21.4 מיליון דולר – סכום יפה מאד לסרט שתקציב ההפקה שלו עמד על 25 מיליון, ושנשען על שחקן שרובנו לא ממש מכירים. מי מכם שירצו לראות את 'גבר בתול', יצטרכו להזדיין בסבלנות עד לתחילת חודש אוקטובר. שנאמר: אם חטפתם דיכאון חגים, אין כמו לצחוק מצרות של אחרים.

במקום השני – גם כן לא להאמין. 'Red Eye', ובעברית 'טיסת לילה', גם הוא מסוג הסרטים שמקבלים באופן אוטומטי ביקורות גרועות, ואם מישהו ממלמל שהוא דווקא בסדר "יחסית לז'אנר" זו נחשבת מחמאה לא נורמלית. רק מה, מותחן האימה הזה הפתיע, והתחיל את דרכו ברגל ימין, עם ביקורות חיוביות מקיר לקיר.

עלילת הסרט מפגישה אותנו עם ליסה רייזרט (רייצ'ל מק'אדאמס, 'לדפוק חתונה'. מה יהיה? לא ניפטר מהסרט הזה?), שצריכה לתפוס טיסת לילה כדי להספיק לחזור בזמן לעבודתה כמנהלת מלון. עוד בטרם הטיסה, ליסה מפלרטטת עם גבר נחמד בשם ג'קסון (קיליאן מרפי, שלשם שינוי לא נראה מאד נשי). היא כנראה שכחה שתמיד יש איזה catch פעוט, ולפעמים זה יכול להיות ממש לא נעים. למשל, ג'קסון, גבר החלומות של ליסה, מתברר כרוצח שכיר שצריך אותה רק כדי להגיע לקורבן שלו – שר ההגנה. אם ליסה לא תעזור לו למלא את מטרתו, הוא מבטיח להתקשר לחבר שלו, וזה ירצח את אבא של ליסה. בקיצור, ליסה תקועה על מטוס בלי שיהיה לה לאן לברוח או ממי לבקש עזרה.

הביקורות, כפי שכבר הוזכר, משתפכות מהתרגשות. "המתח בנוי מצוין ומבוים לעילא", הודיע אחד. "זה כמו נסיעה ברכבת הרים", אמרו שניים אחרים. "ווס קרייבן נמנע כמעט לגמרי מחורי עלילה גדולים", הוסיף אחר סוג של מחמאה משלו. ווס קרייבן? הו כן. במאי סרטי האימה המפורסם ('צעקה 1, 2, 3 דג מלוח', ולאחרונה גם 'הקללה' האנמי) ניסה הפעם את כוחו בסרט אימה מסוג קצת שונה, היצ'קוקי אפילו.

כמו 'גבר בתול', גם סרט זה הופק בתקציב של 25 מיליון דולר. אלא שהוא גרף 16.2 מיליון דולר, והגיע למקום השני. זו בעצם מין תשובת נגד קטנה של רייצ'ל מק'אדאמס לקללת הקופות של אנג'לינה ג'ולי: כל אחד מארבעת הסרטים שבהם הופיעה מק'אדאמס בשנתיים האחרונות הפך להצלחה כלכלית מפתיעה. 'לדפוק חתונה' הוא הגדול שבהם, אבל גם לפני כן היא הרשימה מאד ב'נערות רעות'. כיוון שמדובר הפעם במותחן אימה, אנו צפויים לקבל אותו בתקופה הכי מלחיצה: ה-1 בספטמבר. כמו בסרט, נרגיש מה זה להיות שבויים של מישהו, שמחזיק בידיו הרבה כוח ומשתמש בו כדי לסחוט אותנו רגשית. כמו בסרט, גם ה-1 בספטמבר יאיים על הרבה הורים שלא ידעו מה צופן גורלם. וכמו בסרט, גם ב-1 בספטמבר, למרות ההבטחות ששיתוף פעולה פורה יוביל לפתיחת שנת הלימודים בזמן, כל מה שנוכל להגיד זה "כן, בסרט הזה כבר היינו".

בשאר הטבלה לא קרה הרבה. אתם בטח יכולים לדקלם לבד: שלושת הסרטים של השבוע שעבר, 'ארבעה אחים', 'סודות נעולים' ו'הג'יגולו מת מצחוק באירופה', ספגו ירידות מוכרות של 40, 50 ו-60 אחוז, בהתאמה. 'לדפוק חתונה' שומר על יציבות, ו'משפחת הקיסרים' משרך את דרכו בערבות השלג של הדו"חקו ללא לאות, צעד אחר צעד, מכופף את גבו השברירי כדי להגן על עצמו מפני שוברי קופות דורסניים, החומסים את מקומו בעולם.

במקום השמיני, נמצא מכר ותיק: 'פגוש את היונים'. הסרט, שכבר יצא בישראל, באנגליה וכו', ולא עורר מהפכות בשום מקום, הגיע רק עתה לארצות הברית, וגם שם לא סובב יותר מדי ראשים. הביקורות המזלזלות והפרסום המינימלי דנו אותו ל-5.9 מיליון דולר.

בשבוע הבא, טרי גיליאם חוזר ויציג לנו את 'האחים גרים' כפי שמעולם לא הכרנו אותם. עוד יגיעו 'The Cave', הגרסה התת ימית של 'פיץ' בלאק', ו-'Undiscovered', שבניגוד לנרמז משמו הדרמטי, הוא דווקא קומדיה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The 40-Year-Old Virgin – 21.4 (21.4)
2. Red Eye – 16.2 (16.2)
3. Four Brothers – 12.5 (43.1)
4. Wedding Crashers – 8.0 (177.6)
5. The Skeleton Key – 7.7 (30.5)
6. March of the Penguins – 6.5 (48.4)
8. The Dukes of Hazzard – 6.0 (69.1)
7. Valiant – 5.9 (5.9)
9. Charlie and the Chocolate Factory – 4.4 (192.6)
10. Sky High – 4.0 (50.9)