דו"ח קופות שבורות – 29.1.2006

כל פרשיות השבוע של הגננות המתעללות והבייביסיטריות המרביצניות לא מפחידות את האמריקאים. מה שהולך השבוע זה אומנות. אומנות במובן נני. שתי אומנות השתלטו על המקומות הראשונים בטבלת דו"ח הקופות. המקצועיות של שתיהן מוטלת בספק, ושתיהן גם מכוערות להדהים, אבל באומנות כמו באומנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה.

האומנת הראשונה היא מרטין לורנס (זה שהוא לא וויל סמית ב'בחורים רעים'), בחליפת-שומן ושמלה, בסרט 'ביג מאמא 2'. נדמה לי שגם כאן צריך להבהיר: כן, היה 'ביג מאמא 1', והוא אפילו הגיע לארץ והכל. זה היה לפני חמש שנים. לורנס הוא סוכן FBI חשאי שבמסגרת עבודתו צריך, כמו שכבר הבנתם, להתחפש לאישה וליפול על התחת לעתים קרובות. הפעם הוא גם צריך לשמש כאומנת לחבורת ילדים. בקיצור, גבר מי שמטפלת שמנה.

בדיוק כמו 'מלחמת האופל 2' מהשבוע שעבר, 'ביג מאמא 2' הוא המשך לסרט שלא היה בדיוק חביב הביקורת, ולכן סרט ההמשך לא הוקרן למבקרים. זה לא הפריע לאף אחד, כי כל המבקרים החשובים ממילא היו בפסטיבל סאנדנס, או עסקו בפרשנויות לקראת המועמדויות לאוסקר, והמעטים שבכל זאת ראו את הסרט הבהירו לאחרים היטב שהם לא הפסידו כלום. בדיוק כמו 'מלחמת האופל 2' מהשבוע שעבר, 'ביג מאמא 2' הכניס 27 מיליון דולר – הרבה יותר מהצפוי, ואפילו יותר מהסרט הראשון. Oh Well (אם כבר מדברים על 'מלחמת האופל 2', הוא ירד למקום השלישי, עם ירידה של 57 אחוז בהכנסותיו).

האומנת השניה איכותית כבר הרבה יותר. נתחיל מזה שהיא בריטית, שזה כבר טוב, וחוץ מזה משחקת אותה אמה תומפסון, אם כי גם היא מכוסה בכל כך הרבה שכבות של איפור שאפילו מרטין לורנס היה יכול לשחק את התפקיד. 'נני מק'פי' היא אומנת בעלת כוחות קסם, שנזעקת לטפל בילדיו הבעייתיים של עשיר (קולין פירת'), שכבר הצליחו לגרום לשורה ארוכה של אומנות לברוח. ואם הסיפור הזה נשמע לכם טיפה מוכר (היה את הסרט ההוא עם נינט) – זה מקרי לגמרי. ההבדל בין 'נני מק'פי' לבין סרט האומנת המפורסם האחר ההוא, הוא שבמקום כפית של סוכר הסרט הזה מגיש, ברוח הימים האלה, כף גדושה של חומר ירוק מבעבע בלתי ברור. להבדיל מנני לורנס, 'נני מק'פי' הוקרן גם הוקרן לעיתונאים, והם אפילו אהבו אותו בהחלט, כל עוד לא עסקו בהשוואות של מק'פי לזאתי עם המטריה, מרי משהו. לא הרבה תקוות נתלו בהפצת הסרט בארה"ב, וההכנסות שלו השבוע, 14.5 מיליון דולר, נחשבות להפתעה נעימה. באנגליה 'נני מק'פי' יצא כבר מזמן (ה-DVD יוצא בימים אלה) והצליח באופן לגמרי לא רע: 29 מיליון דולר, די הרבה במונחים בריטיים. אלינו הוא יגיע בתחילת מרץ.

במקום הרביעי נמצא 'אנאפוליס', המלווה ערמה של חבר'ה בבית הספר לקציני ים אנאפוליס (תחשבו 'קצין וג'נטלמן') עם כמה קטעי איגרוף בשביל הגיוון. אה, ומשתתף בו ג'יימס פרנקו ('ספיידרמן'). הסרט נשא מראש תווית של כשלון על המצח: הוא צולם לפני שנתיים ונדחה כמה פעמים עד שנחת דווקא בינואר, והמבקרים כולם שנאו אותו והאשימו אותו בכל הקלישאות שבעולם. ובכל זאת, משום מה באולפני יוניברסל מחזיקים מהבמאי, ג'סטין לין, שלא עשה עד היום שום דבר ראוי לציון. הם הפקידו בידיו את 'מהיר ועצבני 3', שייצא ביוני, ויותר מזה – הוא עומד גם לצלם את הרימייק האמריקאי ל'שבעה צעדים'. מה גרם להם לבחור דווקא בו? יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע.

בתחתית, במקום העשירי, קפץ לביקור 'המטדור', קומדיית פשע בהשתתפות פירס ברוסנן, הבונד היוצא, גרג קיניר והופ דייויס. הסרט שמוקרן כבר כמה שבועות בהפצה מוגבלת, והשבוע הורחב – למרות שלא זכה באף פרס ולא צפוי להיות מועמד לאף אוסקר.

עוד עניין קטן לנו, אבל בשבילו נצטרך לצלול עוד עמוק, עמוק, במורד הטבלה. סטיבן סודרברג ניסה לחולל מהפכה: הוא הצטרף לטוענים שכשההכנסות מקולנוע הולכות וקטנות וההכנסות מ-DVD גדלות, וכשהמרווח בין יציאתו של סרט לאקרנים ויציאתו ב-DVD הולך ומצטמצם כל הזמן, כל שיטת "חלונות ההפצה" פשטה את הרגל. הוא החליט לשבור את הכלים, ולהפיץ את סרטו קטן התקציב, 'Bubble' (סוג של תעלומת רצח במפעל לבובות פלסטיק) בו זמנית בקולנוע, ב-DVD ובטלוויזיה. רוב רשתות בתי הקולנוע חששו שאף אחד לא יבוא לראות בקולנוע סרט שהוא יכול לראות בטלוויזיה בחינם, וסירבו להקרין את הסרט. השבוע הסתבר – הפתעה! שוק! תדהמה! – שהם צדקו. ממוצע ההכנסות למסך היה 2,250 דולר, סכום עלוב עבור הפצה מצומצמת, ובסך הכל הסרט נמצא בטבלה במקום ה-46. מפיצי הסרט טוענים שהניסוי הצליח, ושההכנסות הסרט הכוללות בכל הפורמטים השבוע היו קרובות ל-5 מיליון דולר; אבל כל מה שהם הוכיחו הוא שאפשר לעשות עסקים טובים מאוד מ-DVD בלבד. על ההפצה בקולנוע אפשר היה לוותר, וכמעט אף אחד לא היה מרגיש.

בשבוע הבא: נו מור נניס. יש קומדיה רומנטית ('Something New') וסרט אימה ('When a Stranger Calls'), וגם 'לילה טוב ובהצלחה', בתקווה לכמה מועמדויות לאוסקרים, יוצא סוף סוף להפצה רחבה.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Big Momma's House 2 – 27.7 (27.7)
2. Nanny McPhee 14.5 (14.5)
3. Underworld: Evolution – 11.4 (44.6)
4. Annapolis – 7.7 (7.7)
5. Hoodwinked – 7.5 (37.8)
6. Brokeback Mountain – 6.5 (51.0)
7. Glory Road – 5.3 (34.9)
8. Last Holiday – 4.8 (32.6)
9. The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe – 4.5 (277.8)
10. The Matador – 3.6 (5.3)