העולם החדש

במקור: The New World
תסריט ובימוי: טרנס מאליק
שחקנים: קולין פארל, ק'אוריאנקה קלישר, כריסטיאן בייל, ארתורו טוינטי אדריאן, בן צ'פלין

יש סברות לא מעטות למה התכוון ה' כשאמר בפעם הראשונה "יהי אור". אבל סביר להניח שזמן קצר לאחר מכן, הוא טבע באותה מידה של החלטיות את החוק השני: "אפוסים היסטוריים יהיו סרטים משעממים". אלא אם כן זה חוק טבע, אין שום דרך להסביר למה הז'אנר הזה פשוט לא מצליח לעניין אותי. בעיקר בהתחשב בחיבתי לרומנים היסטוריים.

כמו לכל חוק, גם לזה שצוטט מעלה יש חריגים, אבל 'העולם החדש' אינו ביניהם, על אף היותו שונה מהאפוסים הגדולים שנראו לאחרונה על המסכים. עיקר ההבדל נטוע בכך שהוא אינו ממוקד בקרבות ענק, או במסעות. בעצם, כפי שיורחב בהמשך, הוא כלל אינו ממוקד. ובכל זאת, כמו רוב האפוסים ההיסטוריים שבאו לפניו, הוא משמים להחריד. מספרים לי שיש לטרנס מאליק סרטים אחרים. מספרים לי שהוא יוצר מוכשר ומבריק. מספרים.

'העולם החדש' מציג על המסך תמונות רבות, חלקן יפה להפליא. יש בו שחקנים ההולכים ממקום למקום ואומרים דברים מוזרים. יש בו נסיכה אינדיאנית. אבל סיפור? את זה קשה למצוא. הסרט עוסק באחת שמתה פעמיים: פעם אחת אי אז בתחילת המאה ה-17, ופעם שניה לקראת סוף המאה ה-20, כשאולפני האנימציה של דיסני עשו עליה סרט, דבר שלא הייתי מייחל לגרועים באוייבי (אם כי אני חייב להודות שיכול להיות משעשע לראות את גרסת דיסני – עם שירים! – ל'גן עדן עכשיו'). ההיא היתה נסיכה אינדיאנית מסוימת, ולא סתם אני לא נוקב בשמה. גם טרנס מאליק לא טורח לנקוב בו. בהיותי איש העולם הגדול אני חייב להניח שיש משמעות לעובדה שלדמות הראשית בסרט אין שם, למרות שכל הצופים יודעים אותו – מסר, או סאב-טקסט, או הומור, או מה-שלא-יהיה, אבל גם אחרי שחיככתי אונותי זאת בזאת זמן רב, לא הצלחתי להבין מהו.

אז יש לנו נסיכה אינדיאנית. ויש מתיישבים אנגליים, שחצו זה עתה את האוקיינוס האטלנטי בספינות מפרש, ומנסים להקים מושבה באדמה הבתולית שתקרא לימים וירג'יניה. אחד מהם, קפטן סמית' (שמות פרטיים זה ללוזרים, אצל מאליק), מוצא חן בעיני הנסיכה. מוצא חן בעיניה מאוד. וכך, למרות היותה עולה בימים – ככל הנראה בת 13 או 14 – היא כורכת גורלה בגורלו ובגורל המושבה. ואז היא הולכת ממקום למקום. והסרן סמית' הולך ממקום למקום. ואז יש בחייה עוד מישהו, שכמדומני גם שמו שלו לא מוזכר. וגם הוא עושה כל מיני דברים.

פיצ'ר נוסף ומעניין שהסרט מציע, הוא שימוש באלגוריתם אקראי ליצירת ווייס-אובר. אנחנו שומעים כל הזמן את המחשבות של הדמויות. כמובן, באורח אופייני לסרט גבה-גבה שכזה, הנסיכה האינדיאנית לא חושבת דברים כמו "הקפטן סמית' הזה ממש חתיך. סמית', תעשה לי ילד!". לא, היא חושבת דברים כמו "הוא היה כמו שקיעת החמה באביב קצר על שדות התירס. עליו ריחשו ורקדו, והימים היו מתארכים. אמא, האם תראי לי מה יום צופן בו והאם כדאי להתעורר בו?". נראה שבאותם ימים אנשים עדיין לא חשבו בקוהרנטיות.

מאליק שומר על מסורת דיסני, בשומרו את הסרט נקי מאיזכורים של סקס ואלימות. יתכן שהנסיכה האינדיאנית וקפטן סמית' היו ידידים אפלטוניים, על פי הסרט. יתכן ורוח הקודש ביקרה את הנסיכה האינדיאנית לילה אחד עם חסידה, והן אכלו כרוב יחדיו. כך או אחרת, פתאום מופיע ילד. בלי יחסי מין, בלי הריון. בלי רמזים מטרימים.

ובכל זה, הסיפור נשכח. אמנם קשה לעשות סרט על חייהם של בני אדם, ולייצר עלילה עקבית ולכידה ממאורעות ימים רבים, אבל זה לא תירוץ לכשלון. אם אין לך סיפור לספר, זה לא סרט. ובעוד שניתן לראות את צילו של הסיפור מבעד לתמונות המרצדות על המסך, לא הרבה ממנו נותר בסרט. יותר מסרט עלילתי, הוא נראה כמו וידאו-ארט: אוסף של תמונות הרוקדות על המסך. ובעוד רבות מהתמונות הללו אכן מוצלחות (הסרט מועמד לאוסקר הצילום הטוב ביותר), הרצף ארוך ומשעמם מדי מכדי להיות מיצג וידאו מוצלח.

אני מניח שיש בקרב הקוראים חובב גיתאי או שניים שיזעיפו פניהם למקרא השורות הקודמות. 'נרטיב,' יאמרו אלו, 'הוא רק חלק אופציונלי בסרט' ("נרטיב" היא המילה שמשמשת את חובבי גיתאי במקום "סיפור"). ובכן, אני לא מסכים איתם, אבל אלחם על זכותם להחזיק בטעם רע. ויתרה מזאת, מעריציו של עמוס גיתאי יצאו נשכרים מהסרט הזה. הוא מזכיר את סרטי גיתאי שראיתי, רק טיפה יותר לכיד, טיפה פחות מעצבן. וכן, הזכרתי את זה כבר, נראה טוב יותר.

גם השחקנים לא משהו. האירי ההוא, למשל, מ'תא טלפון' (אם מאליק מסתדר בלי שמות, גם אני יכול), מסתובב כל הזמן שפוף ומדוכא, כאילו באותם ימים עוד לא המציאו את הסרוטונין במוח. העומק היחיד שהוא מעניק לדמות שקיבל מתבטא בעיקר בשיער לא מטופח, ושיער-פנים באורכים משתנים. וגם השחקן העיקרי השני, הרזה ההוא מ'באטמן מתחיל', פשוט נמצא שם על המסך. דווקא הנסיכה האינדיאנית האמורה (השחקנית נקראת ק'אוריאנקה. שמות מגניבים חייבים להאמר. נסו לומר את שמה בקול רם כמה פעמים), מוצלחת יותר משני האמורים, למרות חוסר נסיונה. גם אם גם היא מקבלת מהבמאי הנחיות לשתי הבעות פנים בלבד – "אני מאושרת!", המגיע מלווה בתנועות טאי-צ'י מוזרות, ו-"הו, כמה שאני מדוכדכת!", המלווה בראש שפוף ובגרירת רגליים.

זה משתלב היטב בחוסר ההגיון של הסרט, ובעובדה שכל משפט שנאמר בו מרגיש בוודאי בגרות ועצמאות בהיותו בלתי מקושר למשפט הקודם. קו עלילה? את זה לא תמצאו כאן. כזה תוכלו למצוא בסרט שמנסה להיות טוב, ולאו דווקא כזה המנסה להיות סרט איכותי.