עידן הקרח 2

במקור: Ice Age: The Meltdown
במאי: קרלוס קסאלדנה
תסריט: פיטר גולקה, גרי סמולאו, ג'ים השט
קולות: ריי רומאנו, ג'ון לגיזמו, דניס לירי, קווין לאטיפה

במשך שנים הטמפרטורה נשארה יציבה, סביב האפס. הכול היה בסדר, שום הפרעה בשגרת החיים. ואז, ללא אזהרה – הפשרה! הקרח נמס לשיטפון בלתי צפוי, שזרם מטה במפל שוצף. פעולות פשוטות הפכו מסוכנות; אפילו כמה צעדים באיזורים המוצפים היו עלולים להסתיים בהחלקה ונפילה לתוך המים הגואים. לא נותרה ברירה, אלא לברוח למקום יבש כדי לשרוד.
מאז, הפריזר שלי לא שב להתקלקל ולהציף את המטבח (המקרר עדיין עושה בעיות. אני חושב שהתרמוסטט דפוק). ובכל זאת, כשראיתי אירועים דומים מתרחשים בתחילת 'עידן הקרח 2' – בהחלט חשתי פחד; רגעי, אך מצמרר. לצערי, המשך הסרט לא עורר בי תגובות חזקות כאלה.

בדקות הראשונות של 'עידן הקרח 2', שלושת גיבורי הסרט הקודם – מני (ריי רומנו), הממותה הצמרית, דייגו (דניס לירי), נמר-שן-החרב, וסיד (ג'ון לגיזמו) העצלן – שמחים ורגועים יחסית. דגש קל על "יחסית". מני לא שמח במיוחד מזה שהוא, כנראה, הממותה האחרונה עלי אדמות. דייגו הוא נמר שנחרבי, ולהיות שמח זה נגד העקרונות שלו. סיד, העצלן ההיפראקטיבי, נשאר תואם רוג'ר ראביט: מישהו שיירגע רק כשיהיה מתחת למציבה. ועדיין, החיים יפים בעמק הפסטורלי. הכול שקט שם, מתחת לקרחון הגדול, ומזג האויר נאה, קיצי. חם.
וממשיך להתחמם.
בעמק.
שמתחת לקרחון הגדול.

הפשרת הפריג'ידר הגדולה באה: הקרחון מתמוסס, ומתחיל לקרוס – וזו קריסה בקנה מידה נרחב. "הקרח נמס. יש לכם שלושה ימים לברוח מכאן", מצהיר אחד העיטים השוכנים בעמק (נראה שעשה תואר בהידרודינמיקה, אחרת לא ברור איך הוא חישב את זה). אוכלוסיית החיות כולה יוצאת למירוץ נואש נגד הזמן, לנוס לפני שזרמי המים ידביקו ויטביעו אותם. בשלב מוקדם במסע הבריחה פוגשים שלושת הגיבורים הותיקים בקראש ואדי, שני אופוסומים חוצפנים, וב'אחותם', אלי (קווין לטיפה). אלי בטוחה שגם היא אופוסום, אך העובדות בשטח אומרות שהיא הרבה פחות זעירה והרבה יותר שעירה. אה, וגם יש לה חדק, וחטים. אוקיי, היא ממותה. מחורפנת.

מני נרגש מהגילוי שהוא איננו האחרון מבני גזעו, כשבינתיים, דייגו נאלץ להתעמת עם פחד חבוי, שמאיים להטביע אותו; סיד המפגר (אבל אופטימי) תוהה למה לא מעריכים אותו. וכך, באופן בלתי נמנע (אם אתה תסריטאי של סרטי אנימציה אמריקניים), כל בני החבורה יצטרכו לגבור על עצמם, וללמוד לחיות יחד ועוד שיעורים חשובים על החיים.

אז איך הסרט? בסדר, כזה. הדמויות הראשיות היו סבירות, אך נמאסו עליי במהירות: הכרתי אותן מהסרט הראשון כך שלא היה בהן שום חידוש, ובנוסף, אף אחד מהדברים שקרו להן בסרט השני לא היה מעניין. הסיפור של מני ב'עידן הקרח' היה מקורי ומרגש יחסית, אבל ההמשך שלו, כאן, היה צפוי ומשעמם. גם דייגו השתנה לרעה – מדמות מעניינת שמתלבטת מה לעשות (גם אם הדילמות שלו היו בעומק של סרט ילדים), הוא הפך לסיסי חיוור עם פוביה מטופשת. השלישיה הותיקה סימפטית לפחות, בניגוד לדמויות החדשות. קראש ואדי, האופוסומים, לא מצחיקים ולא מעניינים, ובכל פעם שהם עשו פעלול מסוכן ויענו-מלהיב, קיוויתי שהם יעשו משהו חיובי, ויתפגרו סוף סוף לאלתר. אלי האופוסוממותה היא דמות זניחה, שממצה תוך שתי דקות את הבדיחה עליה היא בנויה. שתמות הממותה, מצידי.

הבעיה, בבירור, היא התסריט. נכון, גם ברבים מסרטי האנימציה האחרים העלילה היא רק תירוץ לתקוע קטעים, בדיחות או סיטואציות שהתסריטאים התלהבו מהם. אבל יש הבדל גדול בין תירוץ טוב לסתם תירוץ. ב'עידן הקרח' הראשון העלילה הלא-מזהירה היתה בסדר, ואפשרה לכל העסק להתגלגל קדימה בצורה חלקה ונעימה. לעומת זאת, הסיפור ב'עידן הקרח 2' מדדה בצורה מגושמת, כדי להכיל קטעים שנתפרו אליו בכוח. אפילו הסצינות המרשימות ויזואלית בסרט סובלות מזה, ולא מצליחות לרגש. יש בסרט מגוון סכנות פוטוגניות (גייזרים, סלעים קורסים, קרח מתבקע והרבה מים), אבל כל מה שאני יכול לזכור בבירור, ולא לטובה, הוא שני דגים גדולים ומטופשים שרודפים אחרי החבורה, בלי שום סיבה מיוחדת.

מזל שיש סקראט בעולם, באמת מזל.

לידיעת קוראינו שנרדמו לפני 'עידן הקרח' האחרון, והתעוררו זה עתה: סקראט הוא הכוכב האמיתי של הסרט הראשון. לידיעת כולם: סקראט הוא הכוכב הבלתי מעורער של הסרט השני. לו היה הדמות הראשית!

סקראט, כזכור, הוא סנא-EE! (זן פרהיסטורי של סנאי) שמשאת נפשו היא בלוטים. תמיד ישנו בלוט כמעט בהישג ידו, אבל הוא חומק פעם אחר פעם מבין כפותיו החמדניות של סקראט. סקראט מזנק אחריו בזיגזגים פרועים, ונתקל בדרך בכל מכשול אפשרי, חי, צומח ודומם. כמו בסרט הראשון, גם לאורך 'עידן הקרח 2' מפוזרים לסירוגין קטעי-סקראט, שאינם קשורים לעלילת יתר הסרט. ובניגוד ליתר הסרט, הסצינות של סקראט כאן טובות לא פחות מאלו של הסרט הראשון. בעצם, הקטעים החדשים של סקראט מצחיקים עד כדי כך, שסקראט הזכיר לי לא פעם את המימיקה של צ'רלי צ'פלין, מותאמת לאנימציה של שנות האלפיים. EEפ EEפ הוריי!

אבל סקראט יש רק אחד, והוא מופיע, להערכתי, ב-10 דקות נטו מהסרט. שאר 70 הדקות הן בסדר, לא מעבר לזה: אנחנו יודעים מי יתאהב במי, מי יתגבר על עצמו, מי ימשיך להיות מפגר (אבל אופטימי), ואיך זה ייגמר. כל זה הספיק לי בדיוק בשביל שלא אחשיב את הסרט לבזבוז זמן, ולהרגיש שבסך הכול נהניתי. לא פחות, אבל לאכזבתי, גם לא יותר.