מת לצעוק 4

במקור: Scary Movie 4
במאי: דייויד צוקר
תסריט: קרייג מזין, ג'ים אברהמס
שחקנים: אנה פאריס, קרייג ביירקו, רג'ינה הול, לזלי נילסן

הנה בעיה: מה אפשר לכתוב על סדרת 'מת לצעוק' שלא נאמר כבר? וביתר פירוט, מה אפשר לכתוב על 'מת לצעוק 4', שלא נאמר כבר בביקורת על 'מת לצעוק 3'?
לפעמים נדמה לי שהסדרה הזו ממשיכה מכוח האינרציה – כי ליצור את הסרטים האלה זה קל מאוד, וזה עדיין מצחיק כמה ילדים, אז למה לא ללכת על זה. אבל זה כל העניין: זה קל מדי. לגרום לילדים לגחך זאת לא חכמה גדולה. ילדים גם מגחכים כשהם רואים חזה נשי. אז מה, זה אומר שגרמניות חשופות שדיים זה דבר מצחיק?

כמו בכל סרטי 'מת לצעוק' המטרה היא לצחוק על סרטים רווחיים או מוערכים, ולא סתם לצחוק – להראות להם מה זה. הפעם נטפלו דייויד צוקר וצוות התסריטאים לעלילה של 'הטינה', וזו מתחלפת במהירות ב'מלחמת העולמות': סינדי קמפבל (אנה פאריס) מגיעה לעיר הגדולה כדי לטפל בקשישה שבביתה השתכנה רוח, ומוצאת עצמה גרה בשכנות לטום ראיין (קרייג ביירקו), פועל נמל שבדיוק קיבל את שני ילדיו לסוף השבוע. פלישה של חייזרים גורמת להם להימלט הרחק אל ההרים. שם מתרחשות איכשהו סצינות נוספות, מודבקות בגסות לסרט, מתוך 'המסור' 1 ו-‏2, 'הר ברוקבק', 'מיליון דולר בייבי' ו'הכפר'. ואז מייקל ג'קסון בא, ואז מייקל ג'קסון הולך.

הצרה היא שהסרט לא מפנה את מאמציו למקומות הנכונים. ניכר שבחיקוי החיצוניות של הסרטים-הקורבנות הושקעה המון תשומת לב: הילדה תואמת-דקוטה-פנינג לובשת את אותו מעיל צבאי ורוד שלבשה דקוטה המקורית ב'מלחמת העולמות', והאפקטים של החייזרים ש"מעלימים" אנשים נראים דומים להפליא למקור. אבל ברגע שזה מגיע לתוכן, הסרט לא מנסה להתאמץ. לתוך הסצינות המוכרות הוא דוחף בדיחות באקראי, כשהוא משתמש בכל התרגילים הכי קלים שאמורים לגרום לאנשים לצחוק. את כל אחד מהסרטים ש"ירדו" עליהם אפשר היה להחליף באחד אחר, והבדיחות היו נשארות אותן בדיחות.

למשל, הצוות לא התאפק ודחף לסרט את בדיחת המייקל ג'קסון ההכרחית. הלווו, מישהו לא שם לב שמייקל ג'קסון רלוונטי כמו השלג דאשתקד? גם בתחום ההומור נטול ההקשרים האקטואליים נעשה שימוש בעיקר בבדיחות שכבר העלו אבק. זה מתחיל בטריק הכה מוכר בו דמות כלשהי מדברת על נושא אחד, למשל חיפוש עבודה, וברקע מתרחש משהו שמעניק משמעות שונה לטקסט. "נורא קשה לי", תאמר הדמות: "אני מנסה להתרומם ממצבי הנרפה, להזדקף, וזה כל כך כואב". בינתיים, מאחוריה, מישהו נאבק בזיקפה איומה. כך גם כל הבדיחות בהן טום "קרוז" ראיין מספר כמה הוא דואג לבת שלו ואיך הוא ישמור עליה מפני כל מוראות העולם. אתם יכולים לנחש לבד מה קורה ברקע. ואיך כל זה קשור ל'מלחמת העולמות' או ל'הטינה'? זה לא.

הכותבים של 'מת לצעוק 4' גם אוהבים מאד פלוצים. כל כך אוהבים, שנדמה שהדבר היחיד שהם יכולים לחשוב עליו כשהם רואים סרט, זה איזו דמות צריכה להפליץ ומתי. ועוד יותר מאשר בפלוצים, יוצרי הסרט הוגים בסוגיה מי צריך לחטוף מכות, מי יספוג חבטות ומי יישלח לקורס מזורז בחבלות. התשובה: כולם, והרבה. עקרונית, אין עם זה בעיה. אולי זה לא ההומור הכי מתוחכם שיש, אבל כשהוא מגובה בביצוע טוב, זה יכול להיות מצחיק לאללה. אבל ב'מת לצעוק 4' אלה חבטות לשם חבטות: אופס, אני מנסה להרים מישהי והראש שלה כל הזמן נחבט במדף-דף-דף; אוי, תראו איך הילדה הזו מתחשמלת וסופגת עשר מכות-כות-כות. שוב ושוב ושוב הפגיעות חוזרות על עצמן באותה צורה בדיוק. זה לא מפתיע (והומור מוצלח צריך להפתיע), זה לא מצחיק וזה חסר פואנטה לגמרי. בקיצור, נדוש, נגרר, נמאס.

אפילו כשחומר הגלם של הסרט הוא כזה שעצם איזכורו גורם לאנשים לצחוק – למשל, סצינת טום קרוז, אופרה והספה – ידיהם הגסות של התסריטאים לא מתבלבלות, ובמקום לתת לסיטואציה לדבר בעד עצמה הם הופכים אותה לעוד בדיחה אלימה בשורה. כאילו זה לא יהיה מצחיק אלא אם כן קרוז ישבור למנחה את האצבעות ויכסח לה את הפרצוף. אז לא, זה לא מצחיק. או לפחות, זה לא מצחיק אותי.

אגב, נדמה שזה גם לא מצחיק את השחקנים. לא תמצאו פה הופעה מלאת תשוקה ולהט, ניסיון לשכנע, או מה שלא עושים בסרטים. כל השחקנים, ללא יוצא מהכלל, עומדים במקום וממלמלים את השורות שלהם בסתמיות מוחלטת. פה ושם מתפלקת למישהו מהם טיפת אינטונציה, אבל זה באמת המקסימום.

בדיוק כמו הסרט, כך גם הדעה שלי צפויה. קקי של סרט. רק מה, אני לא אומרת את זה כי אני נגד בדיחות מהסוג הזה. אני אומרת את זה כי עצוב לי שיוצרי הסרט לא טרחו לנסות לרענן את ההומור שלהם. גם הומור נמוך אפשר לעשות בצורה מקורית ומצחיקה, ו'מת לצעוק 4' היה מת להצליח בזה.