דו"ח קופות שבורות – 10.9.2006

איך היה הקיץ? נחמד, אה? כלומר, אם מתעלמים מהמלחמה וכל זה. היה חם, היה מזגן, היו סרטים טיפשיים ומשעשעים, היה להיט אחד סופר-דופר-ענק וכמה סרטים שיכולים להיחשב לאכזבות אפילו אם עשו כמעט 200 מיליון דולר. שבוע אחרי שבוע, הכנסות הקולנועים היו טובות יותר מאלו של השנה שעברה. הכל סבבה אגוזים.

אבל לכל שבת יש מוצאי שבת, ואחרי כל מסיבה טובה מגיע ההנג-אובר. וההנג אובר שבו הוליווד נמצאת עכשיו הוא מהסוג הכי גרוע. זה לא שסוף השבוע האחרון היה כל כך גרוע. הוא בהחלט היה כזה, אבל לא זה העניין. העניין הוא שאם מסתכלים קדימה לכוון שאר השנה, קשה מאוד להצביע על להיטים פוטנציאלים. נכון שסרטים שנראים כמו חומר טוב לאוסקר לא חסרים, אבל בשנים קודמות היה תמיד לפחות איזה 'שר הטבעות', 'הארי פוטר' או 'קינג קונג' אחד שיעשה קצת אווירת קיץ גם בחורף. והשנה, מה יש? ג'יימס בונד החדש? יעשה את שלו. 'אראגון'? נראה כמו חיקוי שר-הטבעות זול. 'לילה במוזיאון'? אם אין שום דבר אחר. אז מה כבר נשאר, 'סנטה במשרה חלקית 3'?

בינתיים, אולמות הקולנוע השבוע היו ריקים כמו שלא היו כבר הרבה זמן, אפילו ביחס לספטמברים קודמים. עשרת הסרטים שבמקומות הראשונים הכניסו יחד 49 מיליון דולר. צריך לחזור שלוש שנים אחורה כדי למצוא סוף שבוע גרוע יותר מבחינת הכנסות, ואם מתחשבים באינפלציה – כלומר, סופרים את מספר הכרטיסים שנמכרו, ולא את מספר הדולרים בקופה – אז סוף השבוע האחרון שהיה גרוע יותר היה סוף השבוע המקביל לפני חמש שנים בדיוק. וכמו שאתם בוודאי זוכרים, אז היו לאומה האמריקאית סיבות טובות מאוד לא להיות במצב רוח ללכת לסרט.

אף סרט לא הכניס יותר מ-10 מיליון דולר בסוף השבוע הנוכחי. במקום הראשון השבוע, עם 9 מיליון דולר, נמצא 'The Covenant', סרט אקשן/אימה/מתח שביים רני הארלין, שפעם נחשב לבמאי אקשן מוכשר ('מת לחיות 2'), ובשנים האחרונות הולך והופך לסוג של אווי בול. בהתחשב בכך שהאיש ביים את אחד הכישלונות הגדולים ביותר אי פעם ('אי הפיראטים'), ושכל שלושת הסרטים האחרונים שלו הפסידו כסף ('Driven', 'מגרש השדים: ההתחלה' ו'ציידי המוחות'), צריך להתחיל לתמוה למה אנשים ממשיכים לשלם לו כדי שיעשה סרטים. 'הברית' הוא סרט הארלין אופייני לשנים האחרונות – כלומר, כשלון. ובכל זאת, הוא נמצא במקום הראשון.

הסרט מתואר כ'הכישוף' לבנים: ארבעה תלמידי תיכון, בנים למשפחות עשירות ועתיקות, מחזיקים בכח עצום, מסתורי ואפל מאין כמוהו. אלא שאנשים אחרים, המחזיקים גם הם בכח עצום, מסתורי ואפל מאין כמוהו, מנסים, אר, להשתלט על העולם, או משהו. בסוף, יישאר רק אחד. או ארבעה. ווטאבר. כרגיל, הסרט לא הוקרן למבקרים; כרגיל, אלה מהם שכן ראו אותו סבלו מכל רגע. כמעט כל אחד מהם מציין שארבעת הדוגמנים שבתפקידים הראשיים לא יודעים לשחק, ושהניסיונות של הסרט להפחיד מעוררי רחמים.

המקום השני מעניין הרבה יותר, גם אם יש ויכוח בנוגע לאיכות הסרט. בשבוע נורמלי, סרט שהופץ ב-1,500 בתי קולנוע בלבד והשיג 6 מיליון דולר היה נבלע איפשהו בחלק הנמוך של הטבלה; השבוע, 'הוליוודלנד' הגיע למקום השני. הסרט מעורר באזז עדין כבר הרבה זמן, ומבוסס על סיפור אמיתי בהחלט: בשנת 1959 נמצא ג'ורג' ריבס, השחקן שגילם את סופרמן בסדרת הטלוויזיה הפופולרית דאז (ומגולם בסרט על ידי בן אפלק), עם כדור בראש. המשטרה, העיתונות ורוב שאר העולם הניחו שמדובר בהתאבדות, אבל אמא שלו היתה משוכנעת שריבס נרצח, ושכרה בלש פרטי (אדריאן ברודי) כדי למצוא ראיות לכך. תשובה חד-משמעית – במציאות – לא נמצאה עד היום. בכורת 'הוליוודלנד' נערכה בשבוע שעבר בפסטיבל ונציה, והוא קיבל מחמאות באותה המידה כמו פיהוקים. השוק האמיתי הגיע בטקס חלוקת הפרסים של הפסטיבל, שבו קיבל בן אפלק את פרס השחקן הטוב ביותר. בן אפלק. השחקן. הטוב ביותר. מי ידע?

סרט חדש שלישי נקרא בארה"ב 'The Protector', ובמקור 'Tom Yung Gong', והוא יכול כנראה להתהדר בהיותו הסרט התאילנדי המצליח ביותר אי פעם בארה"ב, שזה, כמובן, אומר מעט מאוד. מככב בסרט טוני ג'א, אמן לחימה שאמור להיות הדבר הכי מדהים מאז שברוס לי מת. הסרט הראשון שלו שהופץ במערב, 'אונג באק' בהחלט סחט קריאות התפעלות (ומזבחי סגידה) מחובבי הז'אנר. גם בסרט החדש, האקשן אמור להיות מרהיב באותה מידה. העלילה: לוחם תאילנדי צעיר יוצא לאוסטרליה כדי להילחם בכנופיית הפשע שחטפה את פילו האהוב (אני לא ממציא את זה). בדרך לאמריקה הוחלף הפסקול של הסרט, והוא גם קוצץ באופן אכזרי ביותר, מ-108 ל-81 דקות. מה שנשאר מהעלילה, אומרות הביקורות, נטול כל קוהרנטיות או הגיון. ייתכן שבגרסה האמריקאית הפיל הוחלף בחזיר יבלות. אבל אתם יודעים, בסרטים כאלה העלילה ממש לא משנה. כמו 'אונג באק', הסרט הזה לא אמור להגיע להקרנות בקולנוע בארץ, אלא ינחת ישר בכבלים בחודש הבא.

על שאר הסרטים בטבלה השבוע אין הרבה מה לדבר, ואין חדשות טובות: כולם יורדים. אפילו שני חביבי המבקרים שעלו לגדולה מהתחתית לא עמדו בפני כח היניקה של השבוע הזה: 'The Illusionist' אמנם ספג את הירידה הקטנה ביותר השבוע, 27%, אבל 'Little Miss Sunshine' שבשבועות האחרונים נראה כאילו אין מה שיעצור אותו, ירד ב-44% (ובכל זאת, הסרט הכניס כבר 41 מיליון דולר, כנגד תקציב של כ-8 מיליון. לא רע בכלל). ואי שם, כמה פיראטים חוגגים בשתייה ובמחולות את חציית קו מיליארד הדולר בהכנסות בכל העולם.

בשבוע הבא ייצא סרט אנימציה ממוחשבת (הו! הגיע הזמן!) בשם 'Everyones Hero', 'הדליה השחורה' של בריאן דה פאלמה, 'The Giridion Gang' עם ד'ה רוק וילדים שמשחקים פוטבול, ו'הנשיקה האחרונה' שמושך תשומת לב בעיקר בזכות העובדה שנכתב בידי המיליון דולר בייבי של האוסקרים, פול האגיס. עם כל כך הרבה סרטים, חייב להיות טוב יותר מהשבוע, נכון?


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. The Covenant – 8.9 (8.9)
2. Hollywoodland – 5.9 (5.9)
3. Invincible – 5.6 (45.5)
4. The Protector – 5.0 (5.0)
5. Crank – 4.9 (20.0)
6. The Illusionist – 4.5 (18.0)
7. Little Miss Sunshine – 4.3 (41.5)
8. The Wicker Man – 4.1 (17.4)
9. Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby – 3.0 (142.2)
10. Barnyard – 2.7 (67.0)