דו"ח קופות שבורות – 24.9.2006

אם מישהו רוצה להעיר הערות נבזיות על האינטליגנציה של האומה האמריקאית או להשמיע נבואות זעם בנוגע לחורבן התרבות בכלל, זה הזמן: 'ג'קאס' חזרו, והם במקום הראשון.

עבור מי שלא מכיר את התופעה, 'ג'קאס: מספר 2' – כמו הסרט שהקדים אותו, וכמו תכנית הטלוויזיה שהגיעה לפניהם – הוא, אפשר להגיד, סרט תיעודי, על חבורה של מופרעים שעושים כל מיני דברים שאפילו בתכניות טלוויזיה יפניות היו מהססים לעשות. זה מתחיל בדברים שפויים יחסית כמו להצמיד רקטה לאופניים ולדהור לתוך אגם, וממשיך בהצמדת עלוקה חיה לעין (איך זה נגמר אני לא יודע, ולא בטוח שאני רוצה לדעת). בקיצור, כל מה שבדרך כלל אפשר לראות רק ב-youtube. כפי שנרמז בשמו, הפעם יוצרי הסרט כוללים גם הרבה תרגילים שמערבים חומרי הפרשה מוצקים. ולמען הסרט ספק: זה מוקרן בבתי קולנוע, ואנשים משלמים כדי לראות את זה. השבוע, הם שילמו 29 מיליון דולר כדי לראות את זה.

יש המון דברים תמוהים ב'ג'קאס: מספר 2', אפילו אם לא סופרים את עצם קיומו של סרט כזה. דבר מוזר מספר 1: למה אין עוד סרטים כאלה? 'ג'קאס' הראשון יצא ב-2002; הוא הכניס 23 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון, ו-64 מיליון בסך הכל. זה המון בשביל סרט שהופק בתקציב של כמעט כלום: אחרי הכל, זה לא שיש בסרט תפאורות מרשימות. או פעלולים ממוחשבים. או תסריט. במאי יש, אבל אני לא ממש יודע מה היה התפקיד שלו בסרט, או האם הוא הדריך את השחקנים ("כשהיאק נוגח לך בביצים, תתנהג כאילו כואב לך"?). היה אפשר לצפות שבעקבות ההצלחה, עשרות סרטים בסגנון ובתקציב דומה יצאו למסכים. אבל לא. כלום. גם ארבע שנים אחר כך, ז'אנר האנשים-שפוגעים-בעצמם נשאר ז'אנר של סדרת סרטים אחת.

עוד דבר משונה בסרט: הדירוג שקיבל. הסרט קיבל בארה"ב את הדירוג R, המחמיר יחסית, אבל זה אותו הדירוג שאותו מקבל כל סרט שבו נאמרת המילה "פאק" יותר מפעמיים. וכאן אנחנו מדברים על סרט שבו מישהו דוחף איבר רגיש, עטוף בגרב בלבד, אל תוך כלוב מלא נחשים. הרבה מבקרים תוהים: אם הדבר הזה, שכולל הקאות, הפרשות, ואלימות – ולא בכאילו, אלא באמת – קיבל את הציון R, אז מה לכל הרוחות צריך לעשות כדי לקבל NC17?! להרוג מישהו, על אמת?

אבל הדבר הכי מוזר בקשר ל'ג'קאס' הוא הביקורות עליו. הן חיוביות. לא כולן – אתה לא יכול לחרבן לאנשים מול הפרצוף ולצפות שכולם יאהבו אותך – אבל הסרט מחזיק במאזן עגבניות-רקובות בכלל לא רע. מבקרים רבים שנחשבים למיושבים בדעתם מצהירים שכשהסרט לא גורם לצופים להקיא, הוא מאד, מאד מצחיק.

יתר הסרטים החדשים של השבוע הם עניין סטנדרטי הרבה יותר, וגם הסכומים שהשיגו אופייניים לספטמבר, כלומר, בעיקר עלובים. אל המקום השני נכנס 'בלי פחד', סרט אומנויות לחימה מתוצרת הונג-קונג, בכיכובו של ג'ט לי. בניגוד ל'גיבור' ודומיו, לסרט הזה אין יומרות אומנותיות והוא לא יתחרה על שום אוסקר: יש לו רק את ג'ט לי והרבה קרבות יפים. זה מספיק כדי להוציא את מרבית המבקרים מרוצים. גם יוצרי הסרט צריכים להיות מרוצים: בשביל סרט "זר" שמוצג בלי דיבוב, 11 מיליון דולר הם מספר לגמרי לא רע.

דברים נעשים מכוערים הרבה יותר במורד הטבלה. 'Flyboys' הוא סרט אקשן בנוסח מלחמת העולם הראשונה: קרבות אוויר של מטוסים (ממוחשבים) דו-כנפיים. כלומר, תחשבו על סצינת "מלאכי הגיהינום" מ'הטייס', פרוסה על פני סרט שלם. מישהו, שככל הנראה לא עיין היטב בנתוני הקופות של 'סקיי קפטן', השקיע 60 מיליון דולר בסרט הזה, ואפילו לא צייד אותו בשחקנים ידועים: השחקן היחיד בסרט שעשוי להיחשב לכוכב הוא ג'יימס פרנקו ('ספיידרמן'). אבל מכיוון שרמת העניין של הציבור הרחב במטוסים עתיקים לא גדולה במיוחד, הסרט יצא מסוף השבוע כשהוא נושא מטען של 6 מיליון דולר בלבד. גם המבקרים, אגב, לא אהבו.

האסון האמיתי נמצא קצת יותר נמוך, במקום השביעי. בתקופה הזאת לפני שנה עוד דיברו על 'כל אנשי המלך' בתור מועמד אפשרי לאוסקר. ואיך לא ידברו? יש לסרט רשימת כוכבים באורך של ספר טלפונים: ג'וד לאו, שון פן, אנתוני הופקינס, קייט ווינסלט, ג'יימס גנדולפיני, מארק רפאלו ופטרישה קלארקסון.
זה רימייק של סרט שזכה באוסקר (בשנת 1949); ביים אותו סטיבן זייליאן, שגם לו יש כבר אוסקר על המדף (על תסריט ולא על בימוי, אבל למה להתקטנן); והכי חשוב, יש פוליטיקה בסרט, ומכאן שידברו עליו וינסו למצוא בו ביקורת מרומזת על ממשל בוש (לא שזאת חכמה גדולה – בימינו יש כאלה שטורחים למצוא ביקורת מרומזת על ממשל בוש בכל סרט, כולל 'באלגן בחווה'). כל זה היה, כאמור, בשנה שעברה. אבל אז הסרט נדחה במספר חודשים, באופן שהוציא אותו מהמרוץ לאוסקר 2005. לא סימן טוב. כעבור זמן מה הוא נדחה שוב, הפעם לספטמבר האיום. סימן ממש לא טוב. בסוף השבוע הפכה רשימת הקרדיטים של הסרט לרשימת המפודחים שהיו מעונינים שהוא יימחק מדפי ההיסטוריה. בקופות הסרט הכניס 3.7 מיליון דולר בלבד. המבקרים לעגו לסרט, שחטו אותו ורקדו על גופתו – וכן, אלה אותם מבקרים שאהבו את 'ג'קאס'. אם יש השפלה גדולה יותר לסרט שאמור היה להיות מתחרה-אוסקר, אני לא יודע מה היא.

שאר סרטי השבוע מתאפיינים בירידות די קטנות, חוץ מ'הדליה השחורה' שנפל ב-55 אחוז, וצועד בבטחה בעקבות "הוליוודלנד" שכבר עזב את העשיריה.שני האינדיאנים, 'The Illusionist' ו'מיס סאנשיין הקטנה' התמידו בהשגת ירידות זעירות ביותר. במקרה של 'The Illusionist' – 8% בלבד. ממש קסם. 'מיס סאנשיין' רק בקושי נשארה בקצה עשרת הגדולים השבוע, אבל בינתיים הספיקה להגיע ל-50 מיליון דולר נכבדים.

בעניין השבוע הבא, כבר אפשר להביע אופטימיות זהירה – אם לא בנוגע לתוכן הסרטים, אז לפחות בנוגע להכנסותיהם. יוצאים 'המגן', סרט ההצלה הימי עם אשטון קוצ'ר וקווין קוסטנר, ו-'Open Season' ('חברים על הכוונת') הממוחשב.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Jackass: Number Two – 29.0 (29.0)
2. Jet Li's Fearless – 10.6 (10.6)
3. Gridiron Gang – 9.5 (9.5)
4. Flyboys – 6.0 (6.0)
5. Everyone's Hero – 4.7 (11.5)
6. The Black Dhalia – 4.5 (17.3)
7. All the King's Men – 3.7 (3.7)
8. The Illusionist – 3.3 (27.6)
9. The Covenant – 3.2 (20.2)
10. Little Miss Sunshine – 2.8 (50.3)