דו"ח קופות שבורות – 11.3.2007

ספרטני. זאב. רווח.

!!Spartans
!Tonight, we dine on hype

בואו נדבר רגע על הייפ: יצא השבוע סרט ששמו '300' – סביר להניח ששמעתם עליו, אבל אני לא בטוח שאמא שלכם שמעה (אבל אני די בטוח שעל 'שודדי הקאריביים' ו'הארי פוטר' היא יודעת). נכון שהסרט מבוסס על קומיקס של פרנק מילר, אבל עם כל הכבוד לפרנק מילר, זה לא שהשם שלו מוכר לכל אדם בעולם, ואם הייתם מספרים לפני כמה חודשים לאנשים אקראיים ברחוב על כך שעומד לצאת סרט על פי הספר '300', התגובה האופיינית שהייתם מקבלים לא היתה "הו, הגיע הזמן שכבר יסריטו את יצירת המופת הבלתי נשכחת הזו, אותה קראתי עשרות פעמים" אלא "כאילו, רק 300? המספר? איזה שם מצחיק".

אז נכון, היה ל-'300' טריילר לא רע. אוקיי, אוקיי, היה לו טריילר אדיר. אבל כדי לראות את הטריילר צריך ללכת לקולנוע (או להסתובב באתרי קולנוע באינטרנט). '300' הוא לא סרט המשך, השם שלו לא נגמר ב"מן", לא משחקים בו לא אנג'לינה ולא בראד, אלא רק ג'רארד באטלר (שעם כל הכבוד, עדיין רחוק מלהיות בראד), הבמאי שלו כמעט אלמוני ואין בו חיות מדברות. אז איך זה שהסרט הזה צבר כזה הייפ מטורף? למה הוא מקבל, עוד לפני שיצא, ציון ממוצע של 8.6 בימד"ב מ-6,000 מדרגים שרובם המוחלט, סביר להניח, לא צפה בו? למה אתרי קולנוע מתמלאים בהודעות של ילדים שמדווחים על כל פיהוק או שיהוק של מבקר שצפה בסרט בברלין? למה דווקא הסרט הזה ולא 'זודיאק', נניח? למה עוד לפני שהסרט הזה יצא, נמאס לי לשמוע עליו? איך זה קרה?

באמת שאין לי תשובה לשאלות האלה. אבל העובדה היא שאיכשהו, '300' נהפך לאירוע. אני חשבתי – ולא הייתי היחיד – שבקופות הסרט יתנהג כמו 'עיר החטאים', שדומה לו מהרבה בחינות: חובבי הקולנוע והאלימות יגיעו, אבל האחרים לא, והוא ישיג פתיחה מכובדת של 30 מיליון כזה. טעיתי. 70 מיליון דולר עשה '300' בסוף השבוע הראשון שלו בארה"ב, מה שמכריח אותי לעשות את מה שלא חשבתי שאני אצטרך לעשות עד מאי: לפתוח את ספרי השיאים.

אז ככה. '300' הקדים את עונת הבלוקבאסטרים בכמה חודשים: זאת הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לחודש מרץ, בהפרש קטן מ-'עידן הקרח 2' מהשנה שעברה. זאת אחת הפתיחות הגדולות אי פעם – מקום שלישי, למען הדיוק – לסרט המדורג R. ייתכן שבסוף שנת 2007 יתברר ש-'300' השיג את הפתיחה הגדולה ביותר של השנה לסרט שאינו המשכון. אבל מה שהכי מדהים הוא שהפתיחה של '300' היא – בהפרש עצום – הגדולה ביותר שהשיג אפוס היסטורי כלשהו. 'גלדיאטור', עם האוסקר והכל, הכניס 34 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. 'טרויה' עשה 45 מיליון. את 'אלכסנדר' ו-'ממלכת גן עדן' עדיף לא להזכיר בכלל. ודווקא כשהיה נדמה שז'אנר ה"הרבה אנשים עם חרבות" עומד להיכנס לרשימת ה"יאללה, מיצינו", מגיע הדבר הזה.

טוב, עכשיו כבר אין ספק שמדובר בתופעה ובאחד הסרטים הבולטים של השנה, כך שצריך ללמוד להכיר אותו. אם עוד לא ידעתם, '300' מבוסס באופן חופשי ובלתי-מדויק-היסטורית לגמרי על סיפור הקרב בתרמפולי. 300 חיילים ספרטנים החזיקו במעבר הרים צר מול חיל ענק של פרסים, מיליון על פי המיתוס. טום קרוז כבר סיפר את כל הסיפור, כולל ספוילרים, ב'הסמוראי האחרון'. פרנק מילר כתב על זה נובלה גרפית, וזאק סניידר (שעד היום היה לצד שמו רק קרדיט אחד – הרימייק ל'שחר המתים') ביים את הסרט כשהוא נצמד לויזואליה של מילר, 'עיר החטאים' סטייל. וכמו 'עיר החטאים', '300' הוא למעשה סרט ממוחשב כמעט לגמרי. השחקנים צולמו באולפן, על רקע תפאורות מינימליות והרבה מסך ירוק; המחשב עשה את השאר. תוצאה אחת של העניין היא האסתטיקה המוקפדת של הסרט, שממנה אפשר להתרשם בטריילרים. תוצאה אחרת היא שבאופן יחסי, מדובר בסרט בכלל לא יקר. בתוך שלושה ימים הסרט כיסה את תקציב ההפקה כולו, שעמד על 65 מיליון דולר. גרושים, בהשוואה לתקציבים המנופחים של סרטים כאלה בדרך כלל, כמו 175 המיליון של 'טרויה' ו-155 המיליון של 'אלכסנדר'. הבעיה היחידה – אם זו בכלל בעיה – היא שהתקציב המוגבל לא איפשר ליצור גם בגדים ממוחשבים, ולכן הסרט מלא מתחילתו ועד סופו בגברים כמעט ערומים. ואולי בעצם זאת הסיבה שהוא הצליח כל כך?

המבקרים מתחלקים למתלהבים מ-'300' ולמגחכים. המקטרגים אומרים שהוא אמנם יפה לעין, אבל גם אלים, פשיסטי, מאצ'ואיסטי, לוקח את עצמו בשיא הרצינות ומכיל הרבה יותר מדי הילוך איטי. האוהדים מסכימים עם כל מילה, ונורא נהנים מזה. '300' יגיע אלינו ב-5 באפריל, כלומר עוד 34,560 דקות, למי שסופר.

עוד הפתעה היא שלמרות הפתיחה הגדולה מהצפוי של '300', האולמות שבהם מוקרנים הסרטים האחרים לא התרוקנו. למרות שנושל מהמקום הראשון ולמרות הביקורות הגרועות, 'Wild Hogs' ירד רק ב-30 אחוז; 'גשר לטרביתיה', בשבוע הרביעי שלו, ירד ב-23 אחוז בלבד ולמעשה עלה במעלה הטבלה, אל המקום השלישי. הירידה של 'גוסט ריידר' אמנם גדולה יותר, אבל הוא רשם לעצמו השבוע ציון דרך כשהפך לסרט הראשון של 2007 שעבר את קו 100 מיליון הדולר. ודווקא 'זודיאק' הפינצ'רי, הסרט החביב ביותר על המבקרים בזמן האחרון, איבד 50 אחוז, כאילו היה איזה סרט אקשן אידיוטי.

בשבוע הבא נחזור כנראה לטמפרטורות רגילות לעונה, כלומר קר הרבה יותר. ייצאו 'Premonition', מותחן על טבעי טיפשי למראה עם סנדרה בולוק, 'Dead Silence' סרט אימה טיפשי למראה של ג'יימס ואן ('המסור'), ו-'I think I Love my Wife', קומדיה טיפשית למראה עם כריס רוק.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. 3OO – 70.0 (70.0)
2. Wild Hogs – 28.0 (77.4)
3. Bridge to Terabithia – 6.9 (67.0)
4. Ghost Rider – 6.8 (104.1)
5. Zodiac – 6.8 (23.7)
6. The Number 23 – 4.3 (30.5)
7. Norbit – 4.3 (88.3)
8. Music and Lyrics – 3.8 (43.8)
9. Breach – 2.6 (29.1)
10. Amazing Grace – 2.5 (11.4)