דו"ח קופות שבורות – 3.6.2007

ברוכים הבאים לנורמליות. אחרי חודש מטורף, השבוע התחיל החלק של הקיץ שמלא בסרטים בקנה מידה אנושי מעט יותר. אבל לפני שנפנה אליהם, צריך לסגור כמה קצוות בנוגע לשלושת ה-3ים הנודניקים של מאי. האמת, קצת נמאס לדבר על שרק וספיידי ושודדי וספיידי ושרק וכל ה-3ים האלה וכל ה-100 מיליונים האלה. אז נסגור את זה בזריזות ונמשיך הלאה.

כידוע, 'ספיידרמן 3' ו'שרק 3' נקלעו למצב הידוע כווהו-אאוץ': סוף שבוע ראשון עצום, אדיר וגדול (ווהו!) שאחריו נפילה חדה, גדולה וכואבת (אאוץ'). רבים, ובכללם אני, חשבו שאצל 'שודדי הקאריביים: בסוף העולם' המצב יהיה שונה, בגלל שממנו אנשים באמת יצאו מרוצים. טעיתי. גם אצל שודדי 3, הווהו היה אותו ווהו, והאאוץ' בדיוק אותו אאוץ'. השבוע הכנסותיו ירדו ב-62 אחוז. ושוב חוזר הניגון – גם אחרי הירידה הזאת, ההכנסות שלו ענקיות בלי ספק (43 מיליון דולר השבוע; מקום ראשון בטבלה; חציית קו 200 מיליון הדולר בתוך תשעה ימים), אבל האמת שהיה אפשר לצפות ליותר, והסרט הקודם בסדרה באמת עשה יותר בשנה שעברה.

אז עכשיו, כשכל שלישית השלישיות כבר שהו בקולנוע יותר מיום-יומיים, אפשר סוף סוף לעשות סיכום ביניים ולראות מי באמת ניצח במאי. אז ככה: ב-10 הימים הראשונים של כל אחד מהם, 'ספיידרמן 3' הכניס 240 מיליון דולר, 'שודדי 3' הביא 203 מיליון, ו'שרק 3' סגר 202 מיליון. יאפ, מסתבר שלמרות כל הקיטורים עליו, ספיידי מוביל, ובהרבה. מצד שני, הביצועים של כל שלושת הסרטים היו בשורה התחתונה די דומים: שלושתם כנראה יגיעו להכנסות כוללות של 300 מיליון דולר (ספיידי כבר שם), אבל לא יעברו את ה-350; אף אחד מהם לא יסיים את דרכו כסרט המצליח ביותר בסדרה שלו; ואף אחד מהם לא יגיע למקום גבוה ברשימת הסרטים המצליחים של כל הזמנים. כל זה – בארה"ב. בשאר העולם, התחרות בין שודדי לבין ספיידי עדיין בעיצומה, ושרק בקושי התחיל לזוז.

ועכשיו אפשר סוף סוף לעזוב את שלושת הטנורים. יש חיים גם מחוץ לטרילוגיות, ועושה רושם שהם אפילו חיים לא רעים בכלל. במקום השני השבוע נמצא הסרט 'Knocked Up'. הוא לא 3 בשום סדרה, אין בו ספינות או ג'יפה מהחלל, ובכלל, הוא נראה כמו סרט די נורמלי. אחד, רווק, בליין, בטלן שבנוסף לכל לא ממש נראה כמו בראד פיט, פוגש בלונדינית יפה ומשכילה, ממש לא בליגה שלו (קתרין היגל, 'האנטומיה של גריי'), אבל האלכוהול עושה את שלו ויוצא מזה סטוץ. אחר כך מתברר שיוצא מזה גם תינוק. ההורים הלא ממש מאושרים, שאין ביניהם שום דבר משותף, מנסים בכל זאת לגדל את הילד ביחד. נשמע כמו כל אחת מעשרות קומדיות אחרות, אבל הדבר המדהים לגבי הסרט הזה הוא הביקורות שהוא מקבל. אם זו רק לא היתה קומדיה "עממית", היה אפשר להישבע שהסרט הזה הוא מועמד בטוח לאוסקרים. כל סרט יכול לגייס איזה "קצת צחקתי לפעמים!" מאיזה דייויד מאנינג בסינסינטי תחתית; הסרט הזה קיבל את התואר "קלאסיקה מיידית" מהניו-יורק טיימס. המבקרים מעריצים את הבמאי, ג'אד אפטאו ('בתול בן 40') ואת השחקן סת' רוגן, שכיכב גם בסדרת הטלוויזיה ז"ל של אפטאו, 'פריקים וגיקים'. הסרט הכניס 29 מיליון דולר.

עכשיו רגע של איפוס, למי שכל המאות שנשפכו בשבועות האחרונים הספיקו לבלבל אותו: 29 מיליון דולר זה לא סכום ששובר שום שיא, אבל עבור קומדיה זה די הרבה, ועבור קומדיה בלי שום כוכבים גדולים, זה אפילו מאוד הרבה. ויש בסיס להניח שהוא לא ייפול ב-60% בשבוע הבא. הבעיה היחידה היא שבניגוד לשוברי קופות ענקיים, קומדיות קטנות המפיצים לא ממהרים לשלוח לכל העולם, לכן הסרט צפוי להגיע לארץ רק ב-23 באוגוסט. אולי אפילו תחת השם 'הדייט שתקע אותי' (ולצערי אני לא צוחק). איווו.

במקום השלישי נמצא שרק, שממשיך לרדת במהירות, ואחריו, עם 10 מיליון דולר (אוקיי, זה כבר לא ממש הרבה) 'Mr. Brooks'. למר ברוקס יש מוניטין, יש לו אשה, יש לו בת, ויש לו אלטר-איגו (וויליאם הרט) שאומר לו להרוג אנשים. לפעמים הוא מציית. דמי מור (היי, מה המצב, מזמן לא נפגשנו) היא הבלשית שמחפשת את ברוקס. הביקורות נעות רובן באזור ה"בסדר": כמו בהרבה מותחנים אחרים לאחרונה הבעיה של הסרט, לפי הביקורות, היא שהוא מסובך מדי. כמו 'שודדי' בזמנו, יש יותר מדי עלילות, ומרוב טוויסטים ומרוב מאמץ להפתיע, העלילה הופכת לטיפשית. אבל חוץ מזה הכל בסדר.

כיוון שבשבועות האחרונים יצאו מעט מאוד סרטים, וכל סרט תופס רק מקום אחד בטבלה ולא משנה כמה מאות מיליונים הוא הכניס, החלק התחתון של העשיריה הפותחת הפך לשכונת עוני, עם סכומים זעומים של מיליון נקודה קצת. זאת הסיבה היחידה לכך שאתם בכלל שומעים על 'Gracie', סרט שפתח עם 1.36 מיליון דולר. 'גרייסי' הוא סרט ספורט שמשחזר את אחת הקלישאות העתיקות ביותר בז'אנר: סיפורה של שחקנית מה-שלא-יהיה מוכשרת, שנלחמת על זכותה להצליח כאישה בעולם של גברים. המבקרים נותנים לסרט ציון ככה-ככה, אבל מכיוון שהוא עוסק בכדורגל, ספורט שלא ממש מעניין את מרבית האמריקאים, ממילא לא היה לו הרבה סיכוי. אבל לפחות גרייסי יכולה לספר לחברים שהיא היתה פעם מקום שביעי באמריקה. נקודה משעשעת אחת: סביר להניח שלא שמעתם על הבמאי של הסרט, דייויד גוגנהיים, אבל הוא דווקא ביים סרט מצליח מאוד בשנה שעברה – 'אמת מטרידה'.

בשבוע הבא: אוי, שוב סרט 3. 'אושן 13' עם ג'ורג', בראד והחבר'ה ייצא, וגם 'תפוס ת'גלים' עם עוד חבורה של פינגווינים מונפשים, ו'הוסטל 2', עם עוד אלף ואחת דרכים לנסר אנשים בעודם בחיים ולהציג את זה כבידור.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Pirates of the Caribbean: At World's End – 43.2 (216.5)
2. Knocked Up – 29.3 (29.3)
3. Shrek the Third – 26.7 (254.6)
4. Mr. Brooks – 10.0 (10.0)
5. Spider-Man 3 – 7.5 (318.3)
6. Waitress – 2.0 (9.5)
7. Gracie – 1.4 (1.4)
8. Bug – 1.2 (6.1)
9. 28 Weeks Later – 1.2 (26.6)
10. Disturbia – 1.1 (76.7)