דו"ח קופות שבורות – 4.5.2008

אוי, איירון מן, לא ידענו כמה התגעגענו אליך עד שהגעת.

1 במאי הוא לא רק חג לפועלים אלא גם לדו"חקואיסטים: בכל שנה אנחנו נזרקים בבת אחת מתוך הדכדוך של אפריל אל הפסגות דלילות החמצן של תחילת הקיץ. איש הברזל הבטיח לפתוח את הקיץ בגדול, והוא קיים. ועוד איך קיים.

קודם כל, המספרים היבשים: 'איירון מן' הוקרן לראשונה בארה"ב בהקרנות מצומצמות יחסית ביום חמישי, בהן הוא הכניס 3.5 מיליון דולר. הסרט ניגש לעניין ברצינות ביום שישי, שבו התחילה הפצתו המסודרת והרחבה (מאוד – 4,100 בתי קולנוע). על פי הערכות האולפנים, הסרט הכניס ביום שישי 35 מיליון דולר, ביום שבת עלה ל-37.5, וביום ראשון צפוי להוסיף עוד 28.2 מיליון דולר; בסך הכל, 100.7 מיליון דולר בשלושה ימים.

שנית, הבהרה שמן הראוי לחזור עליה כשאנחנו נכנסים לעונת המספרים הגדולים: המספרים המתפרסמים ביום ראשון (כלומר, היום) הם הערכות של האולפנים. המספרים המדויקים מתפרסמים רק ביום שני בלילה (לפי שעוננו), ולפעמים הם שונים במקצת מההערכות; כשמדובר בסכומים גדולים כל כך, ההבדל יכול להגיע ל-2-3 מיליונים לכל כיוון. כדי ללכת לגמרי על בטוח, אם כן, אפשר לומר ש'איירון מן' הכניס בין 98 ל-104 מיליון דולר בשלושת הימים הראשונים להפצתו (ואם מוסיפים לכך את ההכנסות מיום חמישי, הוא מגיע למעל 100 מיליון בכל מקרה).

כולם ידעו ש'איירון מן' עומד להיות גדול, אבל שבירת מחסום ה-100 מיליון היא בכל זאת הפתעה לטובה. בהנחה שהמספרים האלה יתבררו כמדויקים, 'איירון מן' מביא את מספר הסרטים שפתחו אי פעם עם יותר מ-100 מיליון דולר לעשרה (כולם – בשש השנים האחרונות). הפתיחה של 'איירון מן' היא אמנם "רק" העשירית בגודלה בכל הזמנים, אבל מבט על הרשימה – שכוללת שני שרקים, שני שודדי-הקאריביים ושני ספיידרמנים – מגלה שהיא מורכבת כמעט כולה מסרטי המשך. קשה הרבה יותר להגיע לפתיחות ענק כאלה עם סרטים שלא נשענים על קהל מעריצים מכור מראש של סרט קודם. ואכן, בין הסרטים שאינם המשכים, הפתיחה של 'איירון מן' היא השניה בגודלה בכל הזמנים, אחרי 'ספיידרמן' המקורי, שיצא בסוף השבוע הזה ממש, לפני שש שנים בדיוק.

הדמיון בין 'איירון מן' ל'ספיידרמן' לא מסתיים כאן, כמובן. שניהם גיבורי-על מהעולם של מארוול, שניהם קיבלו את משבצת פתיחת הקיץ, שניהם זכו להמון הייפ בזכות טריילרים מצוינים שנטחנו קשות לאורך כל תקופת החורף הקשה שקדמה להם. ההבדל העיקרי הוא שספיידרמן הוא דמות שהיתה מוכרת כמעט לכל אדם בעולם המערבי עוד לפני הסרט, בעוד שעל 'איירון מן' – למרות שגם הוא דמות קומיקס ותיקה שכבר קיבלה סדרה מצוירת משלה – רוב העולם לא שמע עד לפני כמה חודשים. אנשי השיווק של הסרט היו צריכים להכיר לכולם את איירון מן ולשכנע אותם שהם רוצים לראות אותו, ועשו בזה עבודה מצוינת.

גם הסרט עצמו לא רע בכלל. וזו לא רק דעתי. בעצם, זאת ההפתעה האמיתית בנוגע לסרט: היה שקוף שהוא ישבור קופות, אבל ההערכה הביקורתית שהוא מקבל – זה כבר יוצא דופן באמת. באתר "עגבניות רקובות" הסרט קיבל ציון מדהים של 94% – כלומר, 94% מבין הביקורות עליו היו חיוביות. למעשה, על פי דירוג העגבניות, 'איירון מן' הוא הסרט הטוב ביותר של השנה עד כה. וזה כבר הישג שמעטים מאוד סרטי הקומיקס שיכולים להתגאות בו. 'איירון מן' הוא הצלחה ענקית מכל בחינה, והציב רף גבוה מאוד לסרטי הקיץ הבאים. זה אמנם לא הוכרז עדיין רשמית, אבל אני חושב שאפשר לומר כבר בוודאות: ניפגש ב-1 במאי 2010, ב'איירון מן 2', עם אותו כוכב ואותו במאי. הימור מוקדם לסופ"ש ראשון: 125 מיליון.

'איירון מן' לא היה הסרט החדש היחיד השבוע. כשהוא מנצל את הטקטיקה הידועה של "בואו נביא סרט שאליו יילכו הבנות בזמן שהבנים רואים דברים מתפוצצים", יצא לאקרנים 'Made of Honor', או בשמו העברי 'ארוס עליה' (אגב, דווקא את השם הלועזי אני לא מבין. כן, זה משחק מילים על Maid of Honor, אבל מה בדיוק משמעות הביטוי באיות הזה? "עשוי מכבוד"? מה זה בדיוק אומר?). זאת קומדיה רומנטית שבה פטריק דמפסי, שאותו מתברר שכל העולם מכיר בשם מק'דרימי, משחק את החבר-הכי-טוב-אבל-לא-כזה של מישל מונהאן. הם חברים כל כך טובים שהיא מזמינה אותו להיות השושבינה בחתונתה, ואז, כמובן, הוא מגלה שבעצם הוא היה מאוהב בה מאז ומתמיד. בקיצור: 'החתונה של החבר שלי', אבל להיפך. 'ארוס עליה' הוא ההיפך מ'איירון מן' מכל בחינה, גם מבחינת הביקורות: בזמן שאיש הברזל מקבל תשבוחות, 'ארוס' זוכה לבוז ביקורתי (אחוז העגבניות שלו: 14). אבל השיווק האנטי-ברזלי בכל זאת עבד במידה מסוימת. הסרט הכניס 15 מיליון דולר – ובהתחשב בנסיבות, היה קשה לקוות ליותר. הוא מגיע לארץ ב-15 במאי.

מהפכת הברזל כמעט שמחקה מהמפה את כל הסרטים הותיקים יותר. 'בייבי מאמא', המקום הראשון של השבוע שעבר, אמנם שרד, אפשר לומר, עם ירידה של 41%, אבל הסרטים האחרים ברשימה ספגו נפילות קשות יותר, במיוחד 'הארולד וקומאר בורחים מגואנטנמו' שאיבד 60% מהכנסותיו. ככה זה, קיץ עכשיו.

בשבוע הבא יגיע 'ספיד רייסר', סרט המרוצים האולטרה-מעוצב של האחים וושאבסקי. תיאורטית, הוא היה אמור להיות הבלוקבאסטר הבא, אבל כבר הרבה זמן נראה שמשהו בשיווק של הסרט חורק, והוא מפיץ קצת ריח של גומי שרוף וכישלון כלכלי. העוצמה הגדולה מהצפוי של 'איירון מן' בוודאי לא תעזור לו. האם השבוע הראשון של 'ספיד' יצליח לנצח את השבוע השני של 'איירון'? לא בטוח. מלבדו תצא גם קומדיה רומנטית נוספת, 'מה שקורה בוגאס' עם אשטון קוצ'ר וקמרון דיאז, שדווקא מוקפת בבאזז חיובי. יאללה באלגן.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Iron Man – 100.7 (104.2)
2. Made of Honor – 15.5 (15.5)
3. Baby Mama – 10.3 (32.3)
4. Forgetting Sarah Marshall – 6.1 (44.8)
5. Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay – 6.0 (25.3)
6. The Forbidden Kingdom – 4.2 (45.1)
7. Nim's Island – 2.7 (42.5)
8. Prom Night – 2.5 (41.5)

9. 21 – 2.1 (79.1)

10. 88 Minutes – 1.6 (15.4)