דו"ח קופות שבורות – 18.5.2008

בפעם הקודמת בדו"חקו:
"בתוך שבועיים מתחילת הקיץ קיבלנו את כל האקשן הקופתי שאפשר לרצות: 1 הצלחת ענק ו-‏1 כשלון מוחץ. מכאן והלאה אפשר להניח שכל הסרטים יהיו איפשהו בין שני הקצוות האלה".

והשבוע, זה בדיוק מה שקרה. 'סיפורי נרניה: הנסיך כספיאן', הסרט השני בסדרת נרניה אחרי 'האריה, המכשפה וארון הבגדים', התמקם בין שני הקצוות. בסוף השבוע הראשון שלו הסרט הכניס 56.6 מיליון דולר. זה, כמובן, הרבה כסף, והפתיחה הגדולה של השנה עד כה, חוץ מ'איירון מן' – אבל זאת גם אכזבה.

ברור שלא מדובר בכישלון עצום כמו 'ספיד רייסר'. 56 מיליון דולר לא הולכים ברגל, ואחרי ההפצה מחוץ לארה"ב, DVD וכדומה, אפשר בוודאי יהיה להגדיר את 'הנסיך כספיאן' כסרט מצליח. אבל הציפיות מהסרט – שהתקציב שלו היה אי שם בין 100 ל-200 מיליון דולר, תלוי למי מאמינים – היו גבוהות יותר. מרבית האנליסטים ציפו למשהו בסביבות ה-80 מיליון, והיו אפילו שניבאו לו 100. כשהסרט הראשון בסדרה הוא להיט ענק כמו ש'נרניה' הראשון היה (כמעט 300 מיליון דולר הכנסות בארה"ב), אפשר לצפות שהפתיחה של הסרט הבא תהיה גדולה הרבה יותר מזו של הסרט הראשון; אבל זה לא קרה הפעם. הפתיחה של 'הנסיך כספיאן' היא ירידה לעומת 'האריה, המכשפה וארון הבגדים' שעשה 65 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון. הקיץ הוא תקופה הרבה פחות סלחנית מתקופת הכריסטמס, שבה שלט 'נרניה' הראשון לפני שנתיים, והכנסות הסרטים בקיץ יורדות בחדות רבה יותר משבוע לשבוע. הסיכום הכללי של כל זה הוא שקרוב לוודאי ש'הנסיך כספיאן' לא יתקרב אפילו להכנסות של קודמו. אולי זה משום ש'כספיאן' ויתר ספרי נרניה, מפורסמים הרבה פחות מהספר הראשון בסדרה, 'האריה, המכשפה וארון הבגדים'. אולי הקיץ מציע לילדים יותר מדי אפשרויות קורצות אחרות, והם לא התלהבו מ'נרניה' הראשון במידה מספיקה כדי לרוץ לקולנוע לראות מה קרה הפעם לפיטר, סוזן, פול ומרי, או איך שקראו לילדים האלה.

ב'הנסיך כספיאן', למען אלה שלא קראו את הספר, פיטר, פול, ג'ורג' ורינגו חוזרים לממלכת נרניה, הפעם בלי תיווך של ארון בגדים, ומגלים ש-1,300 שנה עברו שם מאז ביקורם האחרון, והארץ שוב נמצאת תחת שלטון עריץ. בנרניה לא יכולים לעשות הפיכה פשוטה בלי עזרה של ילדים קטנים מהעולם שלנו. למזלם של פיטר, פוטר, רון והרמיוני, אלוהים (כלומר, האריה אסלן, שזה אותו הדבר) איתם. ומכאן – קרבות המוניים של יצורי פנטזיה, כי הרי מה מתאים יותר לסרט ילדים לכל המשפחה ממלחמת קודש. קשה להוציא מהביקורות על הסרט דעה אחידה כלשהי, הן מאוד מגוונות, החל מ"יותר טוב מהסרט הראשון הנפלא" ועד "יותר גרוע מהסרט הראשון המעפן", עם כל מגוון האפשרויות שבדרך. אלינו הוא יגיע ב-5.6.

השאלה עכשיו היא האם התוצאות של 'נרניה' מאכזבות מספיק כדי לקטוע את הסדרה. ההכנות להפקת הסרט השלישי בסדרה, 'המסע בדורך השחר', התחילו עוד לפני שהסרט השני יצא. הצילומים אמורים להתחיל בסתיו, ותאריך ההפצה המיועד של הסרט הוא ה-7 במאי 2010, שבוע אחרי 'איירון מן 2'. נראה שהמסע בדורך השחר ייצא לדרך כמתוכנן, אבל מתקבל על הדעת ששם סדרת הסרטים תיפסק, ושהיא לא תמשיך ותעקוב אחרי כל ספרי הסדרה האחרים. שמועות כאלה נפוצו כבר לפני כמה שבועות. כנראה מישהו בדיסני חזה מראש את הכישלון היחסי של 'נרניה 2'. מה שבטוח הוא שהחולשה של כספיאן מצטרפת לכשלון של 'מצפן הזהב' בארה"ב בנעיצת מסמרים בארון של ז'אנר בלוקבאסטר הפנטזיה.

ההישגים היפים ביותר השבוע שייכים, כרגיל, ל'איירון מן'. בשבוע השלישי של הסרט הוא אמנם נפרד מהמקום הראשון, אבל הוא סבל ירידה קטנה יחסית של 39%, מה שמביא לו עוד בוחטה נכבדה מאוד – 31 מיליון דולר. אלו לוקחים את סך כל ההכנסות של הסרט אל מעבר לקו ה-200 מיליון דולר, ומנחיתים אותו על 222 מיליון. ומכאן, להגיע ל-300 מיליון כבר לא נראה בלתי אפשרי.

'מה שקורה בוגאס' יורד גם הוא בצניעות: 31% בלבד. 'ספיד רייסר', לעומת זאת, ממשיך במגמת ההתרסקות. מהכנסות סוף השבוע הראשון שלו, המזעזע בפני עצמו, הוא איבד 59%. השבוע הוא הכניס 7.6 מיליון דולר, וההכנסות הכוללות שלו עומדות על כ-30 מיליון. אפילו ל-50 סביר שהוא לא יגיע.

חודש מאי מתאפיין בפתיחות ענקיות, אבל גם במיעוט הסרטים שיוצאים בו. לכן, כמעט בכל שנה, בעוד הסרטים שבמקומות הראשונים מגיעים לסכומים עצומים, התחתית של עשרת הגדולים יורדת נמוך יותר מבכל תקופה אחרת בשנה. השבוע, פחות ממיליון דולר נדרשו כדי להגיע למקום העשירי, ואל המקום הזה הגיע 'The Visitor'. שו הדא? הסרט הזה מוצג כבר שישה שבועות, הוא נמצא עדיין בהפצה מצומצמת (כ-200 בתי קולנוע) והשיג תוצאות סבירות אבל לא יוצאות דופן בשום צורה (ממוצע של 3,000 דולר לאולם). בדרך כלל זה היה מנחית אותו אי שם בתחתית העשיריה השניה, אבל השבוע זה הספיק כדי להיכנס לעשרת הגדולים. אז אם כבר נתקלנו בו, שווה לבדוק מה זה הסרט הזה בכלל. 'The Visitor' הוא סרטו השני של תומס מק'ארתי ('אנשי התחנה'), שעוסק בפרופסור שמגיע לדירתו שבניו יורק ומוצא שם זוג סקוואטרים, מהגרים לא חוקיים – לבנוני וסנגלית. למרות החשד והפחד ההדדי הוא מפתח ידידות איתם, והעולם כנראה הופך לטוב יותר. יש גם נציגות ישראלית: היאם עבאס ('הכלה הסורית', 'עץ לימון'). הסרט אמנם נראה שמאלצי מאוד, אבל קיבל דווקא תגובות טובות מאותם מבקרים ששמו לב לקיומו.

בשבוע הבא, ביחד עם יום הזיכרון האמריקאי, יגיע מה שצפוי להיות הפתיחה הגדולה של השנה: 'אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח'. הציפיות בשמים: שניים מהסרטים הקודמים בסדרה החזיקו, בזמנם, את שיא "הפתיחה הגדולה של כל הזמנים" – אבל זה היה לפני עשרים שנה. 100 מיליון הוא המינימום הנדרש מאינדי כדי לא לאכזב.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. The Chronicles of Narnia: Prince Caspian – 56.7 (56.7)
2. Iron Man – 31.2 (222.5)
3. What Happens in Vegas – 13.8 (40.3)
4. Speed Racer – 7.6 (29.8)
5. Baby Mama – 4.5 (47.3)
6. Made of Honor – 4.5 (33.7)
7. Forgetting Sarah Marshall – 2.5 (55.1)
8. Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay – 1.8 (33.9)
9. The Forbidden Kingdom – 1.0 (50.3)
10. The Visitor – 0.7 (3.4)