ביקורת: אלמנטלי

פחות פיקסאר, יותר אולפן סוג ד' שמנסה לחקות את פיקסאר.
שם רשמי
אלמנטלי
שם לועזי
Elemental

הוא היה מים, היא הייתה אש,

Can I make it any more obvious?

הוא גוש של נוזל, היא קומזיץ שזז,

What more can I say?

 

הוא מעוניין, לה יש תסביכים

אפשר להגיד שהם הפכים

אבל אהבה, זה משהו מדהים

גם אם הכרתם לפני שלושה ימים

 

הוא היה ברז בוי

היא אמרה "אוי ואבוי"

הוא לא התאים לה לנוסחה

אבל יהיה סוף נחמד

הוא לא יישאר בדד

(זה סרט לכל המשפחה)

 

זה רום קום די בסיסי,

משל שהוא די שטחי

לאפליה והגירה

בדיחות שלא מצחיקות

דמויות לא מספיק טובות

(המוזיקה תכלס לא רעה)

 

תסריט שנכתב ביום

עיצוב דמויות די איום

למה הכול כה מכוער?

ויש משחקי מילים

מלא משחקי מילים

בחייאת פיקסאר מה נסגרררר???

 

אוקיי, זה היה כיף, אבל לצורכי הקוראים הפחות מוזיקליים, הנה גם ביקורת יותר סטנדרטית.

"אלמנטלי" הוא הסרט החדש של פיקסאר, אבל תכלס הוא נראה ומרגיש כמו סרט של אולפן סוג ד' שמנסה לחקות את "הנוסחה" של פיקסאר בלי להבין למה היא (בדרך כלל) עובדת: יש עולם פנטסטי שמאוכלס על ידי גרסאות מואנשות של משהו ששייך לקטגוריית הדומם בארץ עיר, יש בירוקרטיה מדומיינת על תקן מגאפין שמכריח את העלילה לקרות, ואפילו יש דמות בחיפוש זהות.

רק שבדרך כלל פיקסאר מגבים את כל זה עם תסריט מצחיק ויעיל, שמשלב איכשהו את המסע המסקרן בעולם החדש הזה עם רגש מתפרץ ואמירה עוצמתית. זה לא קורה פה. כלומר, יש רגש, יש אמירה, אבל הדרך לשם עוברת בבדיחות עצלות, עלילה גנרית ורגש שלא מצליח להרגיש אותנטי, למרות שהסיפור אשכרה מבוסס במידת מה על הביוגרפיה של הבמאי פיטר סון. זה תכלס ממש חבל, כי למרות שהקונספט קצת מטופש יש פה בסיס של משהו מעניין, כזה שאחרי עוד כמה סבבים של שכתוב ועריכה היו יכולים להפוך למשהו משמעותי.

הגיבורה שלנו הפעם היא אמבר (בעברית אש-לי), בתם של זוג מהגרים שנמלטו בלית ברירה מארץ האש – ממלכה של להבות אנושיות בהשראה אסייאתית, לא חבל הארץ האמיתי שבקצה הדרומי של ארגנטינה. בעיר היסודות שאליה נמלטו ההורים חיים בני אדם שעשויים ממים (גוש כחול עם פרצוף), אדמה (תכלס ראשי דשא) ואוויר (עננים בצבעי צמר גפן מתוק), שהדבר היחיד שמאחד ביניהם באמת הוא הגזענות כלפי אנשי האש. כדי לחיות ללא דחייה מתמדת מהחברה והממסד, וגם להימנע משפריצים מסכני חיים של מים, אנשי האש הקימו רובע משלהם בעיר. ברובע הזה החנות של משפחתה של אמבר היא נקודת מפגש קהילתית – היא מוכרת את המאכלים המסורתיים, מארחת לקוחות קבועים ופרלמנטים ומוארת באש-תמיד שהוצתה בלהבה המשפחתית מהמולדת הרחוקה.

אמבר אמורה לרשת את החנות ולהתחיל לנהל אותה בעצמה, אבל המזג הלא יציב שלה מפריע לקידום הרעיון – היא לא ממש מסתדרת עם הלקוחות וחוטפת התקפי זעם אלימים למדי. פגישה מקרית עם וייד (בעברית פלג) מובילה אותה לחלקים בעיר שלא מותאמים לצרכים שלה ושל בני עמה, אבל גם מאפשרת לה לגלות מי היא במנותק מהמורשת שלה. וייד הוא טיפוס רגשן ומתאהב בה פחות או יותר מיידית, אבל אמבר צריכה קצת שכנוע – לא רק בגלל שהיא סופר לחוצה ועמוסה בעבודה, אלא גם כי החיים שלה הם מאבק הישרדות מתמשך. לא הייתה לה את הפריווילגיה להתמסר לרגשות שלה, או לחשוב לעומק על הזהות שלה והחלומות שלה.

אם הסיפור הזה מרגיש לכם טיפ טיפה מוכר, זה כנראה כי כל אלמנט בסרט הזה כבר נעשה יותר טוב בסרט דיסני-פיקסאר אחר. "קוקו" ו"אנקאנטו" צללו לטראומה בין דורית, "זוטופיה" העמיקה יותר בהתנגשות בין הצרכים של קהילה מסוימת לפחדים ודעות קדומות של שאר האוכלוסייה, וכמובן היו גם "אדומה אש" ו"לוקה" שפעלו ממש באותה נישה – יחסי הורים וילדים על רקע התנגשות תרבויות. זה לא שכל הסרטים האלה היו נטולי פגמים, אבל היו בהם תובנות ורגעי שיא רגשיים של"אלמנטלי" פשוט אין. אם מסתכלים ספציפית על מערכת היחסים של אמבר עם ההורים שלה, הרבה מהקונפליקט מבוסס על תקשורת גרועה ועל הניתוק של הדמות הראשית מהרגשות שלה, כך שבמקום דרמה עמוקה ואמיתית אנחנו מקבלים רצף של אי הבנות וטעויות.

הסרט עובד קצת יותר טוב כשהוא מנסה להיות קומדיה רומנטית על זוג מעורב. אומנם איפיוני הדמויות טיפה מילוליים מדי ל"יסוד" שלהם (אמבר עצבנית ואגרסיבית, וייד זורם ובוכה המון), אבל יש משהו יפה בחיבור הזה בין כימיה ממשית לכימיה רומנטית או מינית. ההתאהבות בין שני הצעירים מרגישה כמעט בלתי נמנעת, למרות ואולי גם בגלל הסכנה הפיזית שבה. ברגע שחושבים על זה טיפה מעבר לרעיון הבסיסי הזה מתחילות לצוץ שאלות, נניח, האם מדובר בזוג הראשון אי פעם בהיסטוריה של בני יסודות שונים, או איך לעזאזל הרבייה של היצורים האלה עובדת. אלה המקומות שבהם הסרט היה יכול להבריק באמת, להתעמק בבניית העולם מעבר לשכבה הראשונית, אבל זה לא הסוג הזה של סרט.

החידוש ש"אלמנטלי" היה יכול להביא הוא העיסוק בזוגות "מעורבים" ובהתאהבות במקביל ולמרות אפליה שיטתית של אחד הצדדים על ידי החברה. זה קורה מדי פעם, נניח כשאמבר מגיעה לפגוש את המשפחה של וייד ומופתעת מהמנהגים המשונים והמיוחדים שלה, או כשכל הפעילויות הרומנטיות שווייד מתכנן לדייט מתנגשות עם הפיזיקה הבוערת של אמבר. הבעיה היא שגם הנושא הזה לא באמת נחקר או נפתר לעומק – הכול מתחיל ונגמר בשאלה האם הגיבורים יכולים ורוצים להיות ביחד, אז במקום לדבר על משהו כללי דרך סיפור מסוים, ההבטים החברתיים של הסיפור פשוט נזנחים ונשארים נטולי עוקץ או שורה תחתונה. ומילא אם העלילה הרומנטית הייתה באמת מספקת, אבל גם לה יש את הבעיות שלה וכמה רגעים תמוהים שמעלים את השאלה למה שני אלה כל כך אובססיביים זה לזו שנייה וחצי אחרי שנפגשו.

ואם אפשר להרשות לעצמי להיות טיפה חמדנית – היה כאן מקום לדמיין את חוויית החיים של היצורים האלה ברמה הרגשית, הרוחנית אפילו. אנחנו יודעים שווייד נתקע פעם בתוך ספוג, או רואים את ווייד ואמבר "נבלעים" בתוך האלמנט שממנו הם עשויים, אבל איך דבר כזה מרגיש, בתכלס? איך אפשר לתאר אותו למישהו שעשוי מיסוד אחר ולעולם לא יחווה את זה בעצמו? ואיך מרגיש המפגש הפיזי בין יסודות כאלה ואחרים? הרגע היחיד בסרט שבאמת מנסה לחקור את הפן החושי הזה הוא גם הרגע הכי חזק ומעניין בסרט. ואז חוזרים למשחקי מילים מטופשים.

למרות שהבעיה מבחינתי היא בראש ובראשונה התסריט, בל נשכח שגם אסתטית "אלמנטלי" הוא כישלון מדהים. מגניב שפיקסאר מנסים לגוון ולחדש את הסגנון הרגיל שלהם, אבל למה ככה? קשה לי להחליט מה הפריע לי יותר – מבנה הגוף המוזר של יצורי האש? הפרצופים המרחפים? הצבעוניות המצועצעת? הנופים שכל כך מנסים להרשים ולא מצליחים? חלק מהבחירות סתם לא היו לטעמי (נניח, ראשי הדשא), אבל אנשי האש פשוט נראו כאילו לא סיימו לצייר אותם. אנשי האוויר נראים הכי סביר, אולי בגלל שהם דומים מאוד לעננים מהסרט הקצר והמוצלח "מעונן חלקית" שביים פיטר סון. חבל שהם לא באמת חלק מהסיפור הזה, אלא סתם משהו צבעוני שמסתובב ברקע ולפעמים קורה לו משהו "משעשע". כנ"ל לאנשי האדמה, אבל כאמור, לא רציתי לראות עוד מהם.

לזכות הסרט אגיד שצוות הדיבוב (באנגלית, צפיתי רק בגרסת המקור) מוצלח למדי ועושה את העבודה, גם בלי שמות גדולים ונוצצים. ליה לואיס ומאמדו אצ'יי טובים מאוד בתפקידים הראשיים וקתרין או'הרה (לנצח מוירה רוז מ"שיטס קריק") מצטיינת בתפקיד האמא החביבה והממהרת להתרגש של וייד. תוסיפו לזה פסקול מוצלח של תומאס ניומן וקיבלתם סרט שנשמע יותר טוב ממה שהוא נראה. נו, גם זה משהו.