ביקורת: הנוסע השמיני – קובננט

 רידלי סקוט שלום, בבקשה תפסיק ליצור סרטי "הנוסע השמיני". באהבה, יהונתן.
שם רשמי
הנוסע השמיני: קובננט
שם לועזי
Alien: Covenant
סרט מס' 6 בסדרת הנוסע השמיני

אמנם המילים "הנוסע השמיני" מופיעות בשמו, אבל "הנוסע השמיני: קובננט" הוא בעיקר המשך ‏ל"פרומתיאוס". הסרט, כך אומר הבמאי רידלי סקוט, הוא השני בטרילוגיה שתהווה טרילוגיית ‏פריקוול לסרטי "הנוסע השמיני". ואני חושב שבשלב הזה אפשר להכריז רשמית שכל העסק הזה ‏של "במאי שעושה טרילוגיית פריקוולים לסרט מד"ב משנות ה70 שהוא ביים רק את הפרק הראשון ‏שלה" פשוט לא עובד. כי "קובננט" לא רק ממשיך את "פרומתיאוס" מבחינה עלילתית (כלומר, בערך. ‏מדי פעם הוא מתעלם מדברים שלא נוחים לו. אבל זה כבר מסע לארץ הניטפוקים) אלא גם ‏מבחינת האיכות: כמו הסרט ההוא, מדובר בסרט עם סצינות יפות ומדי פעם אפילו מעניינות, ‏שמידת ההנאה שלכם מהן תהיה תלויה ביכולת שלכם להדחיק שאין אפילו גרם אחד של הגיון ‏ברצף הפעולות שהוביל לסצנה הזאת.‏

הסרט דווקא מתחיל עם פוטנציאל. צוות ספינת החלל "קובננט", שמטרתה ליישב כוכב חדש, נמצא ‏בהקפאה קריוגנית כאשר כתוצאה מפלוץ בינכוכבי (יש לזה שם יותר יפה ומדעי בסרט) הספינה ‏נפגעת, הקפטן של הספינה נהרג וחברי הצוות מתעוררים. האירוע הזה מערער את צוות הספינה, ‏ובעיקר את צמד הדמויות האנושיות הראשיות: הקפטן החדש, שחושב שהצוות לא מספיק סומך ‏עליו, ואשת הקפטן המקורי. זאת נקודת פתיחה מעניינת – להתחיל עם כל הצוות כבר מעורער ‏רגשית, ולהגביר את הדרמה. רגע לאחר נקודת הפתיחה הזאת הסרט ממשיך בצורה כל כך ‏אופיינית לסרטי "הנוסע השמיני" – הם מגלים אות רדיו מכוכב-לכת קרוב ומחליטים לבדוק אותו, ‏כשבדרך הם עושים את כל הטעויות האפשריות שמאפשרות לחייזרים להיכנס לכל חור בגוף ‏שלהם.‏

כל זה, כאמור, דומה להפליא לעלילה של כל סרט אחר בסדרה, החל ב"הנוסע השמיני" הראשון. אבל ב"קובננט" חסרים כמה מהדברים הבסיסיים ביותר ‏שהפכו את "הנוסע השמיני" הראשון לקלאסיקה, ולמה שהוא – למשל, אימה.‏

זה לא שאין סצינות אימה ב"קובננט". זה שלאחר שצפית בכמה וכמה סרטים שבכולם הרבה ‏סצינות של זנומורפים מתקיפים אתה כבר לא מופתע ממה שקורה איתם. מה באמת, הם קופצים ‏על אנשים ומחבקים להם את הפנים? אני הו כה מופתע. הם מגיעים מהחושך? מהתקרה? קופצים ‏על קירות? וואטאבר, גבר. כשאתה יודע כל צעד של המפלצת וכשאתה יודע כיצד הסצנה תסתיים, ‏קשה לבנות מתח רציני מהדבר הזה. וכשאין מתח, מה שנשאר זה אלימות גרפית מוגברת. אז ‏בסרט יש המון אלימות גרפית ממוחשבת. אם גופות בני אדם שנמחצים ונאכלים באנימציה זה כוס ‏התה שלכם- "קובננט" עלול בהחלט לעשות את העבודה.‏

וכן, בקטע של מפלצות שהורגות אנשים, זה מהנה. יש סצינות אימה יעילות עם מגוון יצורים, ‏ובשלב ‏כלשהו יש גם מעין מיני-זנומורף לבן כזה וממש חמוד שהייתי מוכן לאמץ, וכחובב פאסבנדר ‏‏- יש ‏הרבה פאסבנדר בסרט הזה, והרבה פאסבנדר זה יותר טוב מקצת פאסבנדר, אפילו אם דמות ‏הרובוט ‏שלו לא יותר הגיונית, חכמה או בעלת אפיון עמוק יותר מבליל האנשים המעצבנים ‏האחרים.‏

אבל פחד? מתח? לא ממש: בשביל לפחד צריך לחוש משהו כלפי הדמויות מלבד לקוות שכולן ‏ימותו. הדמויות ב"קובננט" כולן גושי-בשר שמחכים שמשהו רע יקרה להם, אפילו בלי איפיון גס ‏שיבדיל כל אחת מהאחרות. חוץ מזה, הן טיפשות. להגיד שהדמויות ב"קובננט" הן טיפשות זה ‏לשון המעטה. דמות בסרט אימה שיוצאת החוצה לבד למרות שהיא יודעת שיש רוצח מטורף ‏בסביבה – זאת דמות לא-חכמה. אבל דמות בסרט אימה שהולכת יד ביד עם הרוצח שכרגע מצאה ‏ליד הגופה המבותרת של אחת החברות שלה, לעבר בקתה חשוכה ומפחידה שעליה שלט המכריז ‏‏"הנה כאן מר רוצחי הרוצח המדופלם רוצח את רציחותיו" היא מעבר לטיפשה: מדובר בסוג מיוחד ‏של טימטום. הדמויות ב"קובננט" עושות החלטות כל כך מטומטמות שההסבר היחידי להימצאותם ‏של כל האנשים האלה בספינת חלל הוא שהחבר'ה בכדור הארץ פשוט רצו להיפטר מחבורת ‏הליצנים הזאת ולהרחיק אותם מהכדור כמה שיותר, על מנת שלא בטעות יתרבו ויעשו עוד אנשים ‏לא יוצלחים כמותם.‏

וכל זה מוביל לשאלה האמיתית שהיא: למה צריך בכלל עוד סרטי "הנוסע השמיני"? ‏ב"פרומתיאוס" ‏עוד הייתה נקודה לכל הסיפור הזה: הרחבה ודיבור על חייזרים אחרים כדרך לדבר ‏בצורה לא ‏חכמה במיוחד על "למה אנחנו כאן". אבל כאשר הסדרה חוזרת לזנומורפים עוד פעם – ‏מה הטעם? ‏מה עוד יש להגיד עם הזנומורפים שלא נאמר קודם לכן? אם אתה לא מוכן לחקור ‏כיווני אימה ‏חדשים – נאמר, אימת-גוף על איש שלאט-לאט הופך לזנומורף, או ז'אנרים חדשים כמו ‏‏"הנוסע ‏השמיני: המחזמר!" – מה עוד אתה רוצה להגיד עם החייזרים השחורים שלא נאמר כבר ‏בשמונה ‏סרטים, שלל משחקי מחשב ועוד עשרות עיבודים?‏

וכן, אני יודע שזיכיונות לא ימותו לעולם, אבל הסדרה הזאת הגיעה לשלב שבו הכל נהיה ממוחזר ‏מדי. ‏במקום להשתמש בעובדה שהדמויות וקווי המתאר הכלליים מוכרים על מנת ליצור משהו ‏חדש ‏ומאתגר, אנחנו מקבלים שוב ושוב את אותם הסרטים. למעריצים זה נהדר, ואין ספק שמי ‏שבא ‏ל"הנוסע השמיני" כדי לקבל סצנות "זנומורפים הורגים דברים" יהיה מרוצה מאוד. אבל לכל ‏השאר, ‏שלא הולכים עם קסדות זנומורף ללימודים ויוצאים מהבטן של חברים שלהם במסיבות ‏‏"הנוסע ‏השמיני" – נותר לשאול למה כל העסק הזה טוב. אוקיי, זה סרט קיץ טיפשי – אבל למה זה ‏צריך ‏להיות סרט קיץ טיפשי של "הנוסע השמיני", סדרה שפעם הייתה הרבה יותר מזה?‏

עצוב לראות את רידלי סקוט מוציא שוב סרט כזה מאכזב. הרי רק לפני שנתיים הייתה הסכמה ‏רחבה ש"לבד על מאדים" היה סרט כיפי מאוד, כך ברור שהוא מסוגל להוציא סרטים טובים. אבל ‏בכל הנוגע ל"הנוסע השמיני", סקוט צריך להיפרד לשלום מהסדרה המסכנה הזאת לפני שיעשה ‏לה עוד יותר נזק. אם "פרומתיאוס" היה מחבק-הפרצופים שהכניס לסדרה את הטמטום התוקפני ‏שלו אבל השאיר חלק מהדברים היפים בה עדיין חיים, "קובננט" הוא פורץ החזה שהורג סופית את ‏הדברים הטובים שנשארו בסדרה הזאת.‏