איך הנוסע השמיני הפך לפרומתאוס

הפריקוול של "הנוסע השמיני" בבימוי רידלי סקוט ייצא ב-2012, רק שזה לא פריקוול, ולא קשור ל"הנוסע השמיני". רגע, מה?

ובכן, זה לא שגרתי.

במשך השנתיים האחרונות היה ידוע שרידלי סקוט עובד על פריקוול ל"הנוסע השמיני". במקור הוא היה אמור רק להפיק את הסרט, אחר כך הוא התיישב בכיסא הבמאי. תסריטים באו והלכו. היו שמועות סותרות בשאלה האם מדובר בסרט אחד או בשניים. ספקולציות עלו בנוגע להשתתפותה או אי-השתתפותה של סיגורני וויבר.

והנה היום מגיעה (מ-Deadline. תתרגלו, שלושה רבעים מחדשות הקולנוע מגיעות משם בימינו) ההכרזה: הסרט יקום ויהיה! הוא ייצא לאקרנים ב-9 במרץ, 2012. אבל:
א. סיגורני וויבר לא תשתתף. בסרט תככב נומי רפאס (הנערה עם קעקוע הדרקון השוודית). בתפקיד ראשי אחר בסרט עשויות להשתתף אנג'לינה ג'ולי או שרליז תרון.
ב. לסרט לא יקראו "Alien" – משהו. קוראים לו "פרומתאוס".
ג. זה לא פריקוול ל"הנוסע השמיני".

תדמיינו אותי עושה "בלבלבלבלבל מה?!" בנוסח באגס באני. מתברר שמה שהתחיל כפריקוול עבר כל כך הרבה שינויים כבר בשלב התסריט עד שהפך לסרט שונה לגמרי, שככל הנראה אין לו שום קשר לעולם של הנוסעים הממוספרים. זה עדיין סרט מדע בדיוני, הראשון של סקוט מאז "בלייד ראנר", אבל כל פרט על העלילה מעבר לכך נשמר עדיין בסוד.

למה זה טוב: כי פריקוולים זה דבר מיותר, ופריקוולים לסדרות טובות זה עוד יותר מיותר, ויתקנו אותי מי שחשבו ש"חניבעל: מקור הרוע" או "אקס-מן המקור: וולברין" היו סרטים נחוצים ומרתקים שהעשירו את העולם הקולנועי של הסדרות, או שטרילוגית הפריקוולים של "מלחמת הכוכבים" היתה טובה יותר מהסרטים המקוריים. הסוף של הפריקוול תמיד ידוע מראש, והוא מסביר דברים שברוב המקרים לא היה צריך להסביר. החייזר ב"הנוסע השמיני" מפחיד כי הוא זר ומסתורי; להסביר את המסתורין הזה, ומאיפה בדיוק הוא הגיע, רק יפגע בסדרה המקורית. שלא לדבר על זה שלמעשה כבר יש לסדרה שני פריקוולים – סרטי "הנוסע השמיני נגד הטורף". ואתם יודעים עד כמה זה הצליח.

מצד שני: רידלי סקוט צריך ללמוד להחליט מראש מה הוא רוצה לעשות. זה הסרט השני שלו ברציפות שהפך למשהו שונה לחלוטין מהתכנית המקורית. לפני כמה שנים הוא שודך בהרבה באזז ל"נוטינגהאם", תסריט שמספר את סיפור רובין הוד מנקודת מבט הפוכה – השריף מנוטינגהאם הוא הגיבור, רובין הוד פורע החוק הוא הנבל. ואז סקוט החליט שבעצם זה לא מה שהוא רוצה, ושינה את התסריט – בהתחלה למשהו ביזארי שבו רובין הוד ונוטינגהאם הם אותו האדם, איכשהו, ובסופו של דבר, לסרט שהופץ השנה בשם "רובין הוד" – מין פריקוול משמים שהקשר שלו למיתוס של רובין הוד מתמצה בשם הסרט ובשתי הדקות האחרונות שלו. הסיפור הזה מתועד בפוסט ארוך, מריר ומצוין בבלוג "Sex in a Submarine", והוא קריאה מומלצת לכל מי שלא מבין איך עם כל התקציבים והכשרון שבה, הוליווד ממשיכה לייצר סרטים גרועים. הקורבן האמיתי של סאגת רובין הוד היה התסריט של "נוטינגהאם", שנחשב למבריק, ועכשיו כנראה לא יופק לעולם. אי אפשר לדעת אם התסריט של הפריקוול שכבר לא יהיה של "הנוסע השמיני" היה שווה משהו, אז אולי לא הפסדנו כלום. אבל לו אני הייתי תסריטאי, הייתי מאוד נזהר מלהתקרב לרידלי סקוט.