המלצות לקראת פסטיבל אנימיקס 2022

פסטיבל אנימיקס יוצא השבוע לדרך. הנה הצצה על חלק מהדברים המגניבים שקורים בו.

קל לראות שיש לנו חיבה באתר למדיום האנימציה – בין אם בפרויקטים שבהם סקרנו את סרטי אולפני דיסני וג'יבלי, ובין אם בביקורות על סרטי אנימציה יותר ייחודיים כמו "Mad God". קל גם להבין למה: סרטי אנימציה לא פעם מצליחים לקחת את כל מה שטוב בקולנוע ולהגביר אותו פי אלף – כשאין מגבלות פיזיות וביולוגיות על מה שאפשר לעשות, השמיים הם באמת הגבול.

לכן נחמד שיש פסטיבל כמו "אנימיקס", שמעלה על נס את האנימציה (אוקיי, וגם את הקומיקס והקריקטורה). הפסטיבל השנה יתרחש בין ה-9 באוגוסט ל-13 בסינמטק ת"א, ויש בו כמה דברים מאוד מגניבים. אז כמו לפני פסטיבלים אחרים, להלן כמה המלצות מרוכזות.


אינו-הו

רם עוד יכתוב על זה ארוכות, אבל תקשיבו: אל תפספסו את מה שהוא, בסבירות גבוהה, לא רק סרט האנימציה הטוב ביותר שהוקרן בארץ השנה (עד כה), אלא גם אולי פשוט הסרט הכי טוב של השנה, נקודה.

הסרט מתרחש במאה ה-14 ביפן ומתאר את התפתחות מופעי המוזיקה שם דרך סיפור בדיוני ביותר הכולל שדים, קללות ומוזיקת רוק-פופ-ראפ נפלאה.

מאסאקי יואסה חוזר להשתחרר באופן הכי פרוע שלו מזה שנים רבות, ומדובר במשהו שהוא חגיגה מרהיבה לעיניים שלא תמיד עוצרת להסביר לקהל מה בכלל קורה פה. (יהונתן צוריה)

הקרנות: יום חמישי, 11.8, 20:30, אולם 4; יום שבת, 13.8, 18:30, אולם 1

ענק הברזל

"ענק הברזל" הוא הרבה דברים. הוא סרט אנימציה שנוצר במקור לילדים, אבל יתאים לנוער ומבוגרים באותה מידה. הוא אחד מסרטי האנימציה הייחודיים של שנות התשעים, וזה שהכניס לחיינו את בראד בירד, בדרך להצלחה עם פיקסאר. הוא אחד הסרטים הכי טובים על ימי המלחמה הקרה, גם אם לרוב שוכחים להזכיר אותו עם החשודים המיידיים. הוא דוגמה לכישלון מסחרי-שיווקי מביך אבל גם סיפור גאולה על להיט קאלט שזהר בגדול בווידאו ובטלוויזיה. ומתחת לכל הדרמה הזאת, הוא פשוט סרט יפה על ילד שאוהב רובוט ענק.

"ענק הברזל" מתרחש ב-1957. רובוט מיסתורי מתרסק בים מול מדינת מיין, אי שם בשוליים הצפון-מזרחיים של ארה"ב. הוא מתיידד עם ילד סקרן וחמוד בשם הוגארט, שמלמד אותו על החיים, המוות והמשמעות של כוח ובחירה. בקיצור, מה אם אי.טי היה בגודל של בניין ועם היכולת להשמיד עיר שלמה ברגע. לקלחת נכנס גם קצין פרנואיד שדולק בעקבות הרובוט, בלי להבין שיש בו יותר מנשק מסוכן.

הרבדים הרציניים יותר לא מפריעים לסרט ליצור חוויה כיפית וסוחפת, וברגע האמת נותנים לו את הדחיפה הדרושה כדי להפוך ממעשייה חמודה לסיפור רגשי ומשמעותי באמת. באנימיקס הסרט מוקרן בדיבוב המקורי ומומלץ לצפייה מגיל 14 ומעלה, וכמות המושבים הפנויים באולם כרגע היא לא פחות משערורייתית, אז גשו הלום. (נעמה רק)

הקרנות: יום שלישי, 9.8, 20:30, אולם 4

הנביא

הרעיון, על פניו, נשמע נהדר: בואו נביא. נביא את הבמאי של "שיר הים". נביא את הבמאית של "סיטה שרה בלוז". נביא את הבמאי של "חתולו של הרב". נביא את הבמאי של סרטי ביל פלימפטון (קוראים לו, במקרה, ביל פלימפטון). נביא עוד כמה במאים מרחבי אירופה והמזרח התיכון, כדי שכל אחד מהם יביים עיבוד אנימציה קצר לפרק פואטי אחר מתוך "הנביא", ספרו של המשורר הלבנוני-אמריקאי הגדול ג'ובראן חליל ג'ובראן. ונביא גם את אחד הבמאים של "מלך האריות" כדי שיביים את סיפור המסגרת שאמור להחזיק את כל הסרטים הקצרים ביחד. את כל אלה נביא לסרט "הנביא".

אז הקטע של לביים סרטים קצרים בסגנונות שונים לפי הנושא של כל אחד מהפרקים בספר של ג'ובראן עובד מצוין – הסרט הקצר על מהות האהבה שביים טום מור נפלא (אגב, גם בשנה הבאה אנחנו צפויים לסרט שבו מור ביים קטעי אנימציה, וזה הכי הרבה שנקבל ממנו עד שיתחשק לו לשבת על התחת ולביים עוד סרט באורך מלא), וגם הסרטון "ילדיך אינם ילדיך" עשה לי פלאשבקים לשיעורים בתיכון בקטע טוב. הבעיה היא שסיפור המסגרת שאמור להחזיק הכל ביחד הוא בעיקר מפוהק, וגורר את הסרט כולו למטה. וכך מה שהיה יכול להיות סרט נפלא יצא סרט פושר ומטה, שמורכב מהרבה קטעים נפלאים שמתקשים להתחבר זה לזה. (רז גרינברג)

הקרנות: יום רביעי, 10.8, 17:00, אולם 2;  יום חמישי, 11.8, 20:00, אולם 2

הקיסר נפל על הראש

למרות שאני נמנה על חובבי בית העכבר, לא צפיתי בכל סרטי האנימציה הקלאסיים של דיסני. לכן, כשהגיע דיסני פלוס שכולל את כל הקלאסיקות מראשית עד אחרית, כמובן שצפיתי מייד בסרט המוצלח ביותר שיצא מהאולפן: הקיסר נפל על הראש.

טוב, אני כמובן לא יודע שזה הסרט הכי מוצלח של האולפן, אבל מה שאני כן יודע זה שהסרט הזה טס לי מול העיניים והיה כיפי ומשוגע. באתר הזה ממש תוכלו לקרוא על עלילות הפקת הסרט, והוא גם הומלץ בחום ממש לא מזמן בפרויקט דיסני, אז אין לי הרבה מה להוסיף חוץ מזה שיום אחרי שצפיתי בו בפעם הראשונה צפיתי בו בפעם השנייה.

הוא מלא בגאונות קומית צרופה, צמד נבלים נהדר, ג'ון גודמן בתפקיד דיבוב נוגע ללב בין כל בדיחות המטא, ויש בו כמות בלתי חוקית של סצנות מהסוג שאתה פורץ בצחוק באמצע פגישה רק כי נזכרת בהן פתאום. רק מסצנת קרונק הטבח כאבה לי הבטן שעות. בקיצור, הבנתי כבר שהסרט הזה קצת יוצא דופן בין סרטי דיסני, אבל מבחינתי אני מוכן להישאר כעת בבורות שלי זמן רב נוסף. איזה כיף זה לגלות פנינים באיחור. (יצחק בארי)

הקרנות: יום רביעי, 10.8, 14:00, אולם 4

ניקולא הקטן – שמח עד הגג

הסרט הזה הוקרן בפסטיבל ירושלים, ואור ענבר שפכה עליו מחמאות ולא נותר לי אלא לחזק ולהגיד: זה סרט באמת נהדר. משהו שמנסה לא רק לעבד סיפורים של ניקולא הקטן למסך (הוא גם עושה את זה, אבל פחות, וכנראה פחות טוב מכמה עיבודי עבר), אלא לתפוס אותו. ככזה הוא משתמש בטריקים של קולנוע מטא שמטרתם לא להראות כמה חכמולוגים אנחנו ומודעים לקלישאות, אלא איך יצירות מדברות, משפיעות ומושפעות מהיוצרים שלהם.

כל זה בסרט שהוא מצד אחד לכל המשפחה, ומצד שני לא מהסס להגיע למקומות אפלים למדי. בקיצור – היה יכול להיות השיא של הפסטיבל, לולא ה"אינו-הו" המציק ההוא מתחילת הפוסט. (יהונתן צוריה)

הקרנות: יום שישי, 12.8, 13:30, אולם 4;  יום שבת, 13.8, 16:30, אולם 1

שחור ולבן

את "שחור ולבן" (או Tekkonkinkreet בשמו המקורי) ראיתי לראשונה אי שם ב-2007, בשיא ימי התלהבות הנעורים שלי ממדיום האנימה. התוכן שצרכתי באותם הימים נחלק בין לוחמים-נינג'ות-קוסמים שנלחמים אחד בשני עם צ'אקרות תוך כדי צרחות, ובין קומדיות תיכון שהן מטומטמות כפי שהן מיניות. "שחור ולבן" לעומתן לא נראה כמו שום דבר אחר סביבו. למעשה, הוא לא נראה כמו שום דבר אחר שראיתי אפילו מאז.

סיפור הסרט עוסק בחתולים. לא באופן מילולי, לצערי הרב (בשביל משהו כזה תיאלצו לקרוא את המנגה הקצרה והאמיתית לחלוטין "חתולים במוזיאון הלובר" שכתב אותו אחד שכתב את המנגה שעליה הסרט "שחור ולבן" מבוסס) אלא בשני חברי כנופיה שמכנים את עצמם "החתולים". לאחד, שחור (קוּרוֹ), יש חוכמת רחוב ונטייה לאלימות, והשני, לבן (שירוֹ), די מנותק מסביבתו ונראה כי רוב הזמן חי בעולם משלו. שני החברים האלה שולטים יחדיו במשכנות העוני בהם הם חיים ומוודאים כי הכנופיות בסביבה לא יתחילו מלחמה. אלא שאז היאקוזה מגיעים לעיר.

את הסרט ביים מייקל אריאס – ורק העובדה כי יש לו שם של חובב ברביקיו בפרבר של דרום קרולינה ולא, ובכן, שם יפני, רומזת מדוע "שחור ולבן" לא נראה כמו סרט אנימה טיפוסי. כי הבחור לא מהאיזור. העיר הענקית היא הכוכבת האמיתית; על מנת ליצור רחובות תוססים ומגוונים, אריאס עיצב את העיר על פי (מלבד טוקיו) הונג קונג, שאנגחאי וקולומבו – מה שיצר מישמש של תרבויות וזהויות והוביל לאחד הסרטים המרהיבים שראיתי.

אריאס עצמו, לצערי, לא שיחזר את ההצלחה שלו מאותם הימים ונדמה כי הוא יישר קו עם התעשייה ועם האופן לפיו אנימה "אמורה להיראות" (לסרט האנימה האחרון שביים, "הרמוניה", יש סיפור לא רע, אבל איכות ההפקה בו זולה באופן שכואב לעיניים) מה שמותיר את "שחור ולבן" כפרויקט הדגל שלו, ואם יש לכם הזדמנות לראות את היצירה הנפלאה הזו על מסך גדול – ואיזה קטע, יש לכם הזדמנות כזו – רוצו לעשות כן. (רם קיץ)

הקרנות: יום חמישי, 11.8, 12:00, אולם 4

ועוד

בנוסף לסרטים הללו, יוקרנו גם "פלישת הדובים המפורסמת מסיציליה" (סרט שאני רוצה לשבח אבל מוצא שקצת שכחתי מה קרה בו), "ערפד קטן" (מהבמאי של "חתולו של הרבי", על פי הקומיקס שלו), "שון כבשון: עף על החלל" (שאולי לא מתעלה לשיאי הסרט הראשון, אבל הוא עדיין מופלא ואף יותר מזה בזכות עצמו) ו"הרומן שלי עם הנישואים".

חוץ מהקרנות סרטים, יש גם שלל הרצאות מעניינות – אלון גור אריה חוגג יום הולדת לבאגס באני, בעוד ניר מולד מספר על מיקי מאוס ואילו ד"ר טל ברלי תספק זווית נשית עם סקירה על בטי בופ. הרצאות אחרות מספרות איך מעבדים מאנגה לאנימה ואיך בכלל ניגשים ליצירת סרטי אנימציה.

בנוסף, הפסטיבל לא מתמקד רק באנימציה אלא גם בקומיקס ולכן יהיו שלל סדנאות והרצאות בנושא, כולל הרצאה של יעל נתן על איך התגלגלה ליצור קומיקסים של "מלחמת הכוכבים" או מפגש אמן עם שי צ'רקה על ספרו החדש. בנוסף בנוסף – מלא הקרנות של סרטים קצרים, באסופות תחת שמות שונים – כולל אסופה שמוקדשת לכלבים, שתוקרן גם בגן הפסגה ביפו בחינם (אותה אצר המגיב פרשדונה, הלוא הוא אורי גולדברג), אסופה של האחים פליישר, ואסופה הכוללת את הסרט הכי טוב שהיה מועמד לאוסקר בשנה שעברה: הסרט הקצר "בסטיה". (יהונתן צוריה)