קדם אוסקר 2017: ואז פתאום דדפול

פרסי גלובוס הזהב, והמועמדויות לפרסי איגודי הבמאים, התסריטאים והמפיקים, התנהלו כמתוכנן וכצפוי, כלומר, חוץ מזה שדדפול שם

עוד שבועיים בערך יוכרזו המועמדים לאוסקר לשנת 2016. זאת הייתה עונה שעד עכשיו לא ‏סיפקה הרבה הפתעות: יש הסכמה כמעט מוחלטת על שלושת המתחרים הראשיים, וגם תמונה די ברורה בנוגע לסרטים הנוספים שיקשטו את רשימות המועמדים. אבל אז, פתאום, דדפול. ‏

גילדת התסריטאים

גילדת התסריטאים, כמו איגוד השחקנים, היא גילדה חשובה שצריך לקחת בערבון מוגבל. כמו ‏כל הגילדות גם היא נוטה לפספס לא מעט בין את המועמדים של האוסקר. לפעמים זה ‏קורה בגלל עניינים טכניים, אילוצי חברות שפוסלים מועמדויות של סרטים מסוימים, ולפעמים ‏מדובר בחוסר הסכמה בין הגילדה לבין האוסקר על מה נחשב תסריט מעובד ומה לא (הגילדה ‏מחשיבה את התסריטים של "לאבינג‎"‎‏ ו"אור ירח‎"‎‏ כתסריטים מקוריים, אבל האוסקר מחשיב אותם ‏למעובדים).

אבל איכשהו, כל הבלגן הזה גורם לכל מיני הפתעות נעימות. לפני שנתיים, לדוגמה, מרוב ‏השמטות ובלבולים ביקר כאן התסריט של ‏‎"‎שומרי הגלקסיה‎"‎‏ בגלל כל ההשמטות והבלבולים – ‏והשנה, בין כל המועמדים הצפויים, אנחנו מקבלים את "דדפול" כהפתעה שמזכירה שגם ‏תסריטאים מכובדים יכולים ליהנות מבדיחות גסות ואלימות קיצונית. ‏ פרט לדדפול, מה שכל הבלגן הזה יצר זאת הזדמנות לסרט שאינו משלישיית המובילים במירוץ ‏‏("לה לה לנד", "מנצ'סטר ליד הים" ו"אור ירח") לנסות לחטוף זכייה בקטגורית התסריט המעובד, ‏כיוון שהגילדה דחפה את כל שלושתם לקטגורית התסריט המקורי, לקרב איתנים.

פרסי גילדת התסריטאים: המועמדים לפרס התסריט המקורי
אור ירח
באש ובמים
לאבינג
לה לה לנד
מנצ'סטר ליד הים

פרסי גילדת התסריטאים: המועמדים לפרס התסריט המעובד
גדרות
דדפול
המפגש
יצורים ליליים
מאחורי המספרים

לרשימת המועמדים המלאה

גלובוס הזהב

טקס גלובוס הזהב התקיים בתחילת השבוע שעבר, ומה שנשאר ממנו זה בעיקר קטע הפתיחה, ‏ונאומה של מריל סטריפ, שעורר הדים גם בתקשורת העולמית כשהיא העליבה את דונלד ‏טראמפ, והוא מצידו, בבגרות האופיינית לו, קרא לה "אחת השחקניות הכי מוערכת יתר על המידה ‏בהוליווד" כי אם יש משהו שהיינו צריכים עוד ממנו במקומות לא קשורים זה פוליטיקה אמריקאית. ‏הנאום הזה, אגב, היווה תמריץ גדול יותר לתת מועמדות לסטריפ מכל קמפיין שיווקי או סרט ‏שסטריפ הייתה יכולה לעשות השנה. ‏

פרט לכך, הטקס היווה בדיוק את מה ש"לה לה לנד" היה צריך – סחיפה ענקית שמציבה אותו ‏הרחק מעל "מנצ'סטר" ו"אור ירח". "לה לה לנד" זכה בשבע קטגוריות בגלובוס הזהב, כשהוא שובר ‏את השיא של כל הזמנים, שבו החזיקו עד כה "קן הקוקיה" ו"אקספרס של חצות" עם 6 זכיות. "לה ‏לה לנד" זכה בקטגוריות הקומדיה/מחזמר הטוב ביותר, הבמאי, התסריט, השחקן והשחקנית ‏הראשית בקומדיה, השיר הטוב ביותר ("עיר הכוכבים") והפסקול הטוב ביותר. כלומר, בכל דבר ‏אליו הוא היה מועמד. ‏

הזוכים האחרים, בינתיים, אמרו תודה ש"לה לה לנד" הוא לא סרט מצויר, זר או דרמה, והתחלקו ‏כך: "היא" קיבל את פרס הסרט הזר הטוב ביותר (מה שבשלב זה במירוץ לאוסקר לא עוזר לו, ‏עקב כך שהוא לא נמצא ברשימה המיועדת למועמדות), ופרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה. ‏הזכייה הזאת תעזור להופר להשיג את המועמדות שלה לאוסקר, וכרגע ממקמת את פרס ‏השחקנית כמירוץ תלת ראשי בין אמה סטון, נטלי פורטמן (שניבאו שתזכה הערב על הופעתה ‏ב‎"‎ג'קי‎"‎‏) והופר. ההפתעה הגדולה של הערב היא זכייתו של אהרון "קיק-אס" טיילור ג'ונסון בפרס ‏שחקן המשנה על הופעתו ב"יצורים ליליים", על חשבון מהראשלה עלי מ"אור ירח", שעד עכשיו ‏קטף את כל הפרסים. בפרסים היותר צפויים – קייסי אפלק ממשיך ברצף הזכיות שלו בפרס ‏השחקן הראשי, ויולה דייויס מתאמנת בנאומי זכייה נחמדים על פרס שחקנית המשנה עד שתזכה ‏באוסקר, "זוטרופוליס‎"‎‏ לוקח עוד זכייה בפרס סרט האנימציה. "אור ירח" לקח את פרס הסרט ‏הטוב ביותר לדרמה, בלי שום פרס אחר לבסס את הזכייה הזאת. פוליטיקה, מנחים לא מוצלחים, ‏סרט שזוכה בפרס הגדול בלי אף פרס אחר – מתי גלובוס הזהב הפכו לפרסי אופיר?

כמו כן, ברשימת המועמדים אפשר היה למצוא את "דדפול", מועמד לפרסי הקומדיה/מיוזיקל ‏והשחקן הטובים ביותר. אבל זה גלובוס הזהב, הם תמיד קצת חריגים.‏

רשימת הזוכים המלאה

מועמדויות ה-‏BAFTA

האקדמיה הבריטית מחלקת את אחד הפרסים שיותר מזוהים עם האוסקר. הסיבה העיקרית לכך היא ‏שמרבית מהחברים באקדמיה הבריטית הם גם חברים באקדמיה של האוסקרים ולכן ההבדל בין ‏שני המוסדות לא כל כך גדול. בהחלט ניתן לזהות סרטים שהתחבבו על האקדמיה אבל עפו מתחת ‏לראדר הביקורתי. והפעם נראה שהסרט הזה הוא "יצורים ליליים". הסרט שרק יומיים לפני חגג ‏ניצחון מפתיע בגלובוס הזהב הראה שיש לו תמיכה רחבה, עם 9 מועמדויות (רק "לה לה לנד" ‏משיג אותו, עם 11) כולל השחקן הטוב ביותר (ג'ייק גילנהול), הבמאי הטוב ביותר, התסריט הטוב ‏ביותר, ובעצם כמעט כל פרס – פרט ל"הסרט הטוב ביותר".

במעין תמונת מראה מוזרה, "אור ירח" אומנם השיג את המועמדות לסרט הטוב ביותר, אבל פרט ‏לכך קופח לחלוטין ונשאר עם עוד 3 מועמדויות בלבד (תסריט, שחקנית משנה, שחקן משנה) ‏בעודו מפספס קטגוריות חשובות כמו בימוי, שבו היה אמור להיות דבר בטוח. נראה שמבין שני ‏הסרטים האלה, האקדמיה הבריטית אוהבת יותר את "יצורים", אבל יודעת ש"נכון" יותר לתת ‏מועמדות ל"אור ירח". ‏

את מקומו של "אור ירח" כסרט מוביל במועמדויות תופס "המפגש" – הוא זכה בשילוש של סרט-‏במאי-תסריט ,הוסיף מועמדות גם לאיימי אדמס, וזכה בסך הכל ב9 מועמדויות. ‏

עוד מועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר הם "אני, דניאל בלייק" הזוכה של פסטיבל קאן האחרון ‏שזכה לכתף ביקורתית קרה בסך הכל עד עכשיו, כאשר כנראה שהיותו בריטי גרם לבריטים ‏להרים אותו מעלה, "מנצ'סטר לידם הים", וכמובן "לה לה לנד" – עם 11 מועמדויות בסך הכל, ‏וזאת על אף שבבאפט"א לא קיימת קטגורית השיר הטוב ביותר. בהחלט ניתן לצפות למספר דומה, ואולי אפילו יותר גבוה, ‏של מועמדויות באוסקרים. ‏

BAFTA: המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר

אור ירח
אני, דניאל בלייק
המפגש
לה לה לנד
מנצ'סטר ליד הים

לרשימת המועמדים המלאה

גילדת המפיקים

ואז, דדפול. ‏
פעם אחת, בגלובוס הזהב – בחירה ביזארית שמוצדקת על ידי אקראיות קטגוריית סרטי הקומדיה ‏והעובדה שגלובוס הזהב בכל זאת אוהבים סלבריטאים יותר מכל.‏
פעם שנייה, בגילדת התסריטאים – ובכן, שינוי הגדרות התסריטים בגילדה נותן מדי פעם לסרטים קצת-‏אחרים צ'אנס.‏
אבל אצל המפיקים?!

גילדת המפיקים בוחרת עשרה סרטים כמועמדים לפרס "הסרט הטוב ביותר", והרשימה הזאת, ‏בסבירות גבוהה, כוללת את כל הסרטים שיהיו מועמדים לפרס הזה באוסקר, פלוס מינוס סרט ‏אחד. גילדת המפיקים היוותה את התקווה האחרונה של סרטים מסוימים להצליח להשתחל ‏בדלת האחורית אחרי שלא הצליחו להדהד כל השנה, אבל אז הגילדה באה ונעלה את הדלת ‏הזאת. "שתיקה" של סקורסזה, "ג'קי" ו"סאלי" לא הצליחו להשיג אף פרסים משמעותיים העונה, ‏ואחרי שקופחו גם אצל גילדת המפיקים, הסיכויים שיקבלו מועמדות לפרס הסרט הטוב ביותר ‏נראים קלושים.‏

אז סקורסזה בחוץ – אבל "דדפול" בפנים. ‏יכול להיות שדדפול הוא אשכרה מתמודד רלוונטי על ‏האוסקר?‏ אם זה יקרה, סיפור ההצלחה של דדפול יהיה חסר תקדים – סרט קומיקס מדורג ‏R ‎‏ ‏שהופך להיות ‏אחד משוברי הקופות הגדולים של השנה בתקציב מינימלי, ובנוסף לכך מצליח ‏לשכנע את ‏מצביעי האקדמיה לשים מקום בשולחן לגיבורי על. רק סרט גיבורי על אחד הצליח ‏להשיג מועמדויות ‏בגילדת הכותבים, הבמאים והמפיקים עד היום, וזה היה "האביר האפל". דדפול ‏הולך להיות כל כך מרוצה ‏מעצמו בסרט ההמשך שאין דברים כאלה.‏

המועמדים לפרס גילדת המפיקים לסרט הטוב ביותר

אור ירח
באש ובמים
גדרות
דדפול
המפגש
הסרבן
לה לה לנד
מאחורי המספרים
מנצ'סטר ליד הים
סארו – הדרך הביתה

גילדת הבמאים

הגילדה המשמעותית האחרונה אמרה את דברה, והעניקה דחיפה משמעותית לסרט שעד עכשיו ‏התנדנד: "סארו – הדרך הביתה". הסרט הצליח לזכות בשתי מועמדויות – הבימוי הטוב ביותר ‏ובימוי סרט הבכורה הטוב ביותר. אומנם יכול להיות שרשימת הבמאים באוסקר תיראה אחרת, ‏ושגארת' דייויס יפלט בתמורה למל גיבסון ("הסרבן") או טום פורד ("יצורים ליליים"), אבל הסרט יכנס כמעט בודאות לרשימת המועמדים לפרס ‏הסרט הטוב ביותר: בעשור האחרון ניתן לספור על יד אחת את מספר הסרטים שהיו מועמדים ‏לגילדת הבמאים ולא הלכו אחר כך להיות מועמדים לאוסקר, ומאז ההגדלה של מספר ‏המועמדויות זה קרה פעם אחת בדיוק. ‏שאר המועמדים הם החשודים הקבועים – "אור ירח", "לה לה לנד", "מנצ'סטר ליד הים" ו"המפגש".

וכמובן, דדפול.

אוקיי, אמנם הוא לא הצליח להיכנס בדלת הראשית, אבל הוא כן נכנס לקטגוריה שנוספה רק בשנה ‏שעברה לטקס הזה – בימוי סרט ביכורים. בשנה שעברה זכה בפרס הזה "אקס מאכינה", שגם כיכב ‏לא מעט באוסקרים. השנה המועמדים, מלבד "סארו" ו"דדפול" הם דן טרטכנברג על "דרך ‏קלוברפילד 10" (יאי!) ושני במאים שאת הסרטים שלהם לא נראה בקרוב – הבמאית של הסרט ‏‏"הקצה של 17" ונייט פארקר, במאי "הולדתה של אומה", אותו כוכב עולה שרק לפני שנה היה אמור ‏לסחוף את האוסקרים, אבל אז עברו הבעייתי בא לסגור איתו את החשבון. זה האיזכור הכמעט ‏בודד שלו בעונת הפרסים הזאת. כמובן, בשבילי הפספוס הכי צורם פה הוא היעדרו של "איש ‏האולר" בקטגוריה הזאת. אם היה סרט ייחודי אחד שהכריז על כניסה מרשימה של במאים צעירים – זה הוא. מצד ‏שני – אולי הוא באמת קצת יותר מדי "דניאל רדקליף משמש כברזייה" בשביל המצביע הממוצע. ‏

המועמדים לפרס גילדת הבמאים לבימוי הטוב ביותר

בארי ג'נקינס, אור ירח
גארת' דייויס, סארו -הדרך הביתה
דמיאן שאזל, לה לה לנד
דניס וילנב, המפגש
קנת' לונרגן, מנצ'סטר ליד הים

רשימת המועמדים המלאה

מה כל זה אומר, בעצם? ‏

שהמרוץ נשאר אותו הדבר. "לה לה לנד" מוביל, "מנצ'סטר" קרוב מאחוריו – או אולי בעצם זה "אור ‏ירח". שסרטים שציפו מהם לגדולות, כמו "שתיקה" ו"ג'קי" לא הצליחו לפרוץ עם האקדמיה, ‏וסרטים כמו "באש ובמים" ו"הסרבן" תפסו את מקומם. ושיש סיכוי לא אפסי שממש נראה בין ‏המועמדים לאוסקר את דדפול. ‏