Bad Taste

במקור: Bad Taste
תסריט ובימוי: פיטר ג'קסון,
קן האמון, טוני היילס

שחקנים: פיטר ג'קסון, טרי
פוטר, פיט אוהרן, קרייג סמית',

מייק מינט

לפני חודשים מספר יצא לאקרנים חלקו הראשון של העיבוד הקולנועי לשר הטבעות. וואו.
לאחר שיצאתי, והצלחתי להחזיר סוף-סוף למקומה את לסתי שנשמטה עד פריקה, אמרתי "וואו" שוב. חלפו כמה שבועות, ואז התחלתי להתאושש. מאז חלף זמן, לא מעט, והנה הסרט כבר יצא ב-DVD. לקראת המאורע, ערכתי מחקר בנוגע לבמאי: "אם הבחור עשה עבודה כל כך טובה עם שר הטבעות, מעניין איך הסרטים האחרים שלו", עלתה בי התמיהה.

בדיקה של סרטיו הקודמים העלתה תוצאות מעניינות. הסתבר שאת
'The Frighteners', קומדיית אימה חביבה עם מייקל ג'יי פוקס, ראיתי כבר, ואת סרטו המהולל 'יצורים שמימיים' לא הצלחתי למצוא. נאלצתי אם כך להסתפק בסרטו הראשון: 'Bad Taste'.

הייתי שמח לספר לכם ש'טעם רע' הוא יצירת מופת, ושניצני הגאוניות שהופגנו ב'שר הטבעות' נראים כבר בו. אם אכן אומר זאת – זאת לא תהיה אמת. כדי להיות יצירת מופת אמיתית, חסרים לסרט כמה גורמי יסוד – עלילה עקבית ולכידה למשל, תסריט מוכן מראש, ועוד כמה זוטות שכאלו. אבל מה? הסרט ממש ממש מהנה, אם ניגשים אליו מזווית ההשקפה המתאימה.

לא הולם יהיה לשפוט את הסרט באותו קנה מידה בו שופטים סרטים "רגילים": 'טעם רע', בדיוק כפי שמעיד עליו שמו, הוא מפגן של שעה וחצי של חוסר טעם משווע, העשויה בהומור ובחן רב. השימוש במילה "חן" מכוון לאלו שיכולים למצוא את החינניות שבדם המשפריץ לכל עבר, בלוויית איברים פנימיים – "צבעוניות משתפרצת", כפי שאומר הביטוי הידוע.

אבל אני רץ מהר מדי.

אנשי "שירות ההגנה האסטרונומי החוקר" של ניו-זילנד
(Astro Investigation Defence Service, ובראשי תיבות…) מגיעים לעיירה שכוחת אל שכל תושביה נעלמו. שני חברי חוליית החלוץ מגלים בתדהמה שהעיירה שורצת חייזרים: הם אולי נראים כמו בני אדם, אבל הם בהחלט חייזרים. ככאלה, מותר לחסל אותם – אבל עדיף להתעלל בהם, ולהביא את דמם לידי השתפרצות צבעונית ככל האפשר. החייזרים, כך מסתבר, הגיעו לכדור הארץ כדי לבצור ולקצור בני אדם, למען ישמשו כחומר גלם לרשת "מעדני קראמב הפריכים" – רשת מזון-מהיר בין-גלאקטית. אבל צוות שהא"ה המובחר מגיע חמוש היטב, מה שמביא לאותה השפרצת דם שהזכרנו. בין לבין אנו נתקלים בעוד קטעים גועליים – בין אם מדובר בלגימת נוזל ירוק מבעבע שמקורו לא ידוע, ובין אם מדובר בחלקי מוחות במגוון תפקידים (לרוב כקישוט לקיר, אם כי גם מקומם כמתאבנים לא נפקד) – הרי שהחן והרגישות בהם ניחן הסרט מעניקים לאותן אפיזודות טעם מרענן.

העלילה, כפי שיכולתם להווכח מהתאור, היא קלושה, ומהווה תירוץ לכוכב האמיתי של הסרט – הדם המשתפרץ. אם זאת לא כוס השוקו שלכם, הסבירות שתמצאו את הסרט מהנה נמוכה ביותר. מאידך, אם אתם מאלו המסוגלים להנות מסרטי זבל-במודע, אני מאמין שתוכלו להתענג.

סרטי טראש ('זבל', בלעז) הם דבר מוזר: אנשים משקיעים זמן, מאמצים וכסף (אם כי לא יותר מדי מכל אחד מאלו) בהפקת מוצר שהוא נחות בהגדרתו. נעלים על פניהם הם סרטי הטראש-במודע: אותם סרטים הם זבל פוסט-מודרניסטי, המודע להיותו דבר מחורבן. ברגע שהבמאי מודע להיותו יוצר של סרט זבל, הוא יכול לנצל את אותה שפלות כמנוף, ולהזניק את המוצר לגבהים חדשים.

(האקדמיה ומאיר שניצר לא יסכימו איתי, כמובן. אבל מה אכפת לי? אני יודע ממה אני נהנה).

פיטר ג'קסון עשה עוד צעד קדימה: הוא ייצר זבל פוסט-פוסט-מודרניסטי. הוא מודע לעצמו, וגם לדברים שנעשו לפניו. הוא מצטט תבניות שהופיעו בסרטים קודמים בז'אנר – 'ליל המתים החיים', למשל, או 'The Evil Dead'. 'טעם רע' הוא מחווה מודעת לכל אותם סרטי אימה איומים שקדמו לו, די בדומה ל'מופע האימים של רוקי', אשר גם ממנו נשאבת השראה. הוא משעשע, שנון, ומקורי ביותר (ובמיוחד בצורות בהם איברים לומדים להתפזר).

פיטר ג'קסון הוא המפיק, הבמאי, התסריטאי, העורך והצלם של 'טעם רע'. הוא גם המאפר ואיש האפקטים המיוחדים. לא זאת בלבד, אלא שהוא גם משחק בסרט. בשני תפקידים (בן סטילר, נראה אותך נגד זה!). אבל אדם אחד, יהיה מוכשר ככל שיהיה, לא יצליח להרים סרט לבד. פיטר ג'קסון נאלץ לגייס עוד שחקנים, ושאר אנשי הפקה – ואת מי יקח אם לא את חבריו הטובים?

פתגם ניו-זילנדי עתיק אומר: "אם כבר אתה עושה סרט, לפחות תהנה מזה". כפי שניכר מהסרט – פיטר ג'קסון וחבריו אכן נהנו: "כסף? לא ממש צריך. נממן לבד, נסתדר. נמכור את הסוסיתא, נעבוד בספריית וידאו להרוויח כסף. מה כל זה חשוב כשנהנים?".

אין פליאה אם כך, שהסרט נראה כאילו צולם בסופי שבוע, בזמנם הפנוי של משתתפיו, ואכן כך הוא הדבר – הסרט צולם במשך ארבע שנים. רמת העקביות אליה הצליחו להגיע במגבלות אלו היא מרשימה: השמועות מספרות על אחד השחקנים שהגיע לא מגולח ליום הצילומים הראשון, ונאלץ לשמור את זיפיו באותו מצב במשך כל שנות הצילומים; שחקנים אחרים נטשו את הסט, וחזרו מאוחר יותר.
בכאלו תנאים לא ניתן היה לעבוד עם תסריט מסודר, ולפי עדותו של פיטר ג'קסון – מעולם לא היה תסריט כזה: מרבית הסרט אולתר והותאם לשחקנים שהואילו להגיע לכל יום צילומים. תפקידים שוכתבו ואולתרו בזמן אמת.
לאחר שלוש השנים הראשונות, בהן מימן ג'קסון את כל הפרוייקט מכיסו, החליטה קרן הקולנוע הניו-זילנדית לשים לזה סוף והעבירה סכום כסף נאה, לצרכי הפוסט-פרודקשן של הסרט – וכך הסרט אכן הושלם והוקרן, פיטר ג'קסון זכה לכמה דקות של תהילה, וההמשך ידוע.

'טעם רע' השאיר אותי עם הרבה תקווה ואמונה במין האנושי: אם במאי שעשה סרט כמו זה הצליח עם הזמן לקבל לידיו תקציב של שלוש-מאות מליון דולר להסרטת טרילוגיה שהיא אולי הפרוייקט הקולנועי הגדול ביותר אי פעם, אז יתכן שאפילו ציוריו של אחייני בן השלוש יוצגו יום אחד בגדולי המוזיאונים בעולם.
יש למה לצפות.