הבונה ("החיים הכפולים של וולטר")

מי ידע שמל גיבסון הוא עדיין שחקן טוב? יותר מזה, מי ידע שיד שמאל של מל גיבסון היא שחקן מצוין?
שם רשמי
החיים הכפולים של וולטר
שם לועזי
The Beaver

וולטר לא בדיכי. הוא בדיכאון. דיכאון מלא, קיומי, מוחץ ומועך. כזה שלא מאפשר לבנאדם לזוז. אשתו תמכה בו עד כמה שאפשר, כי היא יודעת שהוא אדם חולה וזו לא אשמתו, אבל בסופו של דבר, כדי להגן על עצמה ועל הילדים מההשפעה המזהמת של הדכאון הזה, נאלצה להעיף את וולטר מהבית. זה מוריד את וולטר נמוך עוד יותר. החיים שלו בזבל. בזבל הוא מוצא בובה של בונה.

הבונה יודע בדיוק מה וולטר צריך לעשות. לבונה, בניגוד מוחלט לוולטר, יש אישיות חזקה, קסם אישי, חוצפה, ומבטא קוקני. הבונה מחליט להחליף את וולטר בזמן שוולטר לא זמין, ולבנות את החיים שלו מחדש. אבל בתוך כל זה, הבונה מודע לזה שהוא בובה. הוא יודע שיש לו יד תקועה בתחת, ושהוא אפילו לא מדבר בכוחות עצמו – אחרי הכל, אפשר לראות את השפתיים של וולטר זזות. הוא מודע לזה שהסיבה היחידה לכך שהוא בכלל קיים היא שהאיש שמפעיל אותו לוקה בנפשו. אבל זה לא מפריע לו. מה זה משנה איך או למה הוא נוצר? מה שמשנה זה שהוא פה, ולא הולך לשום מקום.

את הפיץ' הזה הייתם יכולים להציע לאדם סנדלר, והוא היה מיד מחתים אתכם על חוזה, נותן לכם עד מחר בחמש לגמור את התסריט, מלהק את עצמו לתפקיד הראשי ואיזו דוגמנית בגדי ים לתפקיד אשתו, מתבל בבדיחות פלוצים ופותח עם 35 מיליון דולר. אבל איכשהו, במקום לאדם סנדלר התסריט הזה הגיע לג'ודי פוסטר ומל גיבסון. ומה שמפתיע בגירסה הזאת של "הבונה" (השם הרשמי הוא "החיים הכפולים של וולטר", אבל נו באמת) היא שזו בכלל לא קומדיה. יש כמה רגעים מצחיקים, אבל העיקר פה הוא רציני ככל שסרט על איש עם בובת בונה שתקועה לו באופן קבוע על יד שמאל יכול להיות. וזה די רציני. כי הדכאון שגרר את וולטר אל הבונה לא מצחיק בכלל, והבונה עצמו, למרות שהוא פרוותי, גם הוא לא מאוד נחמד. אפשר לראות את זה בעיניים הקטנות והזועמות שלו.

אני לא סובל את מל גיבסון, לא רק משום שהוא אנטישם, אלא גם בגלל שהוא מל גיבסון. אף פעם לא החזקתי ממנו במיוחד ככוכב קולנוע, ו"אפוקליפטו" הוא סרט מגעיל באופן קיצוני. זה לא אמור להיות קשור בשום צורה לדעתי על הסרט – אני לא חושב שצריך להיות שום קשר בין מה ששחקן עושה בחייו הפרטיים לביקורת על הסרטים שלו. ובכל זאת הייתי די נהנה לדווח שמל גיבסון הוא אפס, משחק איום ונורא ושהגיע הזמן שיפרוש. אבל מה, החיים קשים: מל ממש מצוין כאן. לא ידעתי שהוא קיבל הכשרה בתור בובנאי: הוא משחק דמות אחת בעוד יד שמאל שלו מגלמת דמות שונה לגמרי. זה יותר קשה ממה שזה נראה. וזה לא רק הוא: ג'ודי פוסטר מיישמת רעיונות מקסימים בצילום ובעריכה כדי לגרום לבונה להיראות לפעמים כמו חלק מוולטר, ולפעמים כמו יישות בפני עצמו, וכל זה בלי לרמות – אין פה שום קסמים או אנימציה ממוחשבת, והבונה לא עושה שום דבר שבובה שנמצאת על יד שמאל של מל גיבסון לא יכולה לעשות. גם אם מהרגע שהבונה מגיע הסיפור די צפוי, הוא ממלא היטב חצי סרט.

למה חצי? כי במקביל, בנו המיוסר בן העשרה של וולטר (אנטון ילצ'ין, "סטארטרק") כותב עבודות בתשלום עבור חברים בבית הספר, עד שפונה אליו מעודדת (ג'ניפר לורנס, "קר עד העצם") בבקשה שיכתוב עבורה את נאום סיום הלימודים, והוא מסכים ומגלה שמתחת לחזות המטופחת מסתתר את מי לכל הרוחות זה מעניין?

זה לא שעלילת המשנה הזאת נוראית. היא בסדר, היא היתה יכולה לשבת טוב בתור פרק של סדרת טלויזיה לנוער (והיא בהחלט נפתרת באופן פתאומי ומטופש מספיק בשביל "גלי"). אבל היא קלקר. אין לה שום קשר לוולטר או לבונה שלו – לא עלילתי ולא תמטי ולא מתמטי. היא נמצאת שם רק כדי למלא מקום. מה בדיוק חשב התסריטאי – שסיפור על בנאדם שבובת כפפה משתלטת לו על החיים זה לא מספיק מעניין, צריך לתבל את זה במשהו פיקנטי וייחודי כמו, נגיד, בן-עשרה שמרגיש שאף אחד לא מבין אותו? או אולי להפקה היה תקציב רק למספר מוגבל של ימי צילום עם מל גיבסון, שהספיקו רק ל-45 דקות של סרט – ואת כל השאר היה צריך לרפד במשהו, לא משנה מה?

נו טוב. אם לגנוב שורה מפורסט גאמפ, החיים הם קופסה של שוקולד: אריזה מפוארת עם הרבה צלופנים ופלסטיק ומעט מאוד תוכן. וזה נכון גם לגבי "הבונה". אבל מתחת לאריזה ועלילות המשנה המיותרות לגמרי, נמצאת כאן ההופעה של מל גיבסון והבונה, והיא בפני עצמה שווה צפיה בסרט.