ביקורת: הסמוראית כחולת העין

בין סמוראים ומערבונים ובתוספת של אנימציה מרהיבה - הסמוראית כחולת העיניים היא אחת מהסדרות הטובות של השנה.
שם רשמי
הסמוראית כחולת העין
שם לועזי
Blue Eye Samurai

יפן, המאה ה-17. תחילתה של תקופת האדו. מיזו היא לוחמת שמחפשת נקמה אחר הזר הלבן שאנס את אימהּ ודן אותה לחיים כבת תערובת. אולם מה שמתחיל כמסע אישי ממניע אנוכי, יביא את מיזו ומכריה להסתבך בתככים פוליטיים אל מול גורמים עוינים שמאיימים לערער את היציבות ביפן.

אל סיפורה של מיזו מצטרף טייגן, אויב ילדותה של מיזו ומתלמד בדוג'ו יוקרתי, וכן אקאמי: נסיכה שטייגן מחזר אחריה. וככל שהסדרה מתקדמת, טייגן ואקמי הופכים מדמויות משנה חד-ממדיות לחלק אינטגרלי ממסעה של מיזו. ולמרות העניין שהסדרה מפגינה בדמויות המשנה, מיזו נשארת הכוכבת: היא קשוחה ויכולה לקרוע לכם את התחת. היא שחצנית מצד אחד, ומצד שני יודעת להשתמש בחרב כמו שבטהובן מנגן על פסנתר.

העלילה נעה בין ההווה לפלאשבקים מעברה של מיזו, פלאשבקים שגרמו לי לאהוב את הדמות שלה מעבר לְמה שחשבתי שאפשרי. הסדרה אומנם מרפרפת על הקלישאות הידועות מהז'אנר (כמו מסע אימונים מפרך אצל מחשל חרבות מנודה מהחברה) אך היא מגיעה לגבהים שלא ציפיתי לראות.

"הסמוראית כחולת העין" היא יצירה מבית צמד התסריטאים הנשוי מייקל גרין ("לוגאן", "בלייד ראנר 2049") ואמבר נויזומי, והונפשה בסטודיו ספיריט הצרפתי; כך שמדובר, למעשה, במפגש רב-תרבותי אשר משתקף היטב בסדרה: מדובר במכתב אהבה הן לסרטי סמוראים מיפן והן למערבוני ספגטי, עניין שניכר היטב בזוויות הצילום, בנושאים שבהם היא עוסקת ואפילו בפס הקול – בסצנה אחת תתענגו על נעימות עם כלים יפנים מסורתיים, ובסצנה לאחר מכן ינחת עליכם קאבר יפני ל-For Whom the Bell Tolls של מטאליקה.

ואם חששתם, כיאה לז'אנר, שהסדרה איטית: דעו כי היא מתנהלת בקצב של בלוקבאסטר הוליוודי, אם כי היא אינה חוששת לשבור את הרומנטיזציה של הוליווד כלפי התרבות היפנית (אני מסתכל עליך, טום קרוז). הדמויות לעיתים נלחמות מלוכלך, וגם דמויות שנתפסות כ"טובות" נאלצות לקבל בחירות שמובילות למותם של חפים מפשע. "כבוד" הוא מונח נזיל כשמוות מונח על השולחן.

ובואו נדבר על האנימציה. האנימציה של "סמוראית כחולת עיניים" אומנם ממוחשבת, אך האינמטורים העניקו לה מראה דו-מימדי באופן שאני יכול לתאר רק כשלמוּת. כוריאוגרפיית הקרבות היא מהטובות שראיתי בז'אנר, והאקשן בסדרה מנצל את פורמט האנימציה כדי להתפרע כיד הדמיון באופן שלא ניתן היה לעשות בלייב אקשן. ואם זה לא מספיק, האנימציה הנהדרת הזו נתמכת בכמה מהנופים המרהיבים ביותר שעיטרו אי פעם את המסך הקטן: קיוטו המושלגת מדהימה, והפירוט הרב נשמר גם כשהחורף בסדרה מפנה דרכו לטובת האביב. אם בכל זאת להלין על היבט מסוים, סצנות המין (המרובות) בסדרה נראות הרבה פחות טוב.

מעבר לעניין המין, בעיה נוספת היא קנת' בראנה שמשום מה לוהק לתפקיד הנבל. בראנה, אני מצטער לומר, נשמע נטול כל אופי על גבול המשועמם, ועדיף היה לתת את התפקיד לשחקן קול אמיתי. הדבר בולט כפליים נוכח הקאסט המוכשר מסביבו שאינו כולל שמות מוכרים (למעט ג'ורג' טאקיי, שלו ניסיון לא קטן בדיבוב).

אלא שכל זה לא גורע במאומה מההנאה שלי מהסדרה וממנעד הרגשות שחוויתי ממנה. נויזומי וגרין יצרו כאן משהו ייחודי שלא נראה על המסך מזה זמן רב, ואני מחזיק אצבעות לעונה שנייה ברגע שבנטפליקס יבינו מה יש להם ביד.