דו"ח קופות תקינות לחלוטין, 09.12.2023: הילד וההכנסה

והפעם בקופות: מיאזאקי וגודזילה משתלטים על ארה"ב.

בסופי שבוע כמו אלה אני תוהה מדוע לקרוא לפינה "דו"ח קופות שבורות" כשאף קופה לא נשברה, נסדקה או בכלל לוטפה. אתרים שהם לא אנחנו ינסו למכור לכם כותרות עם וריאציות משתנות על המילה "שיא" וסימן קריאה, ותכף אגיע גם לזה, אבל בשורה התחתונה: הסרט שנמצא במקום הראשון בסוף השבוע הנוכחי הרוויח 12.8 מיליון דולר, ואיך שלא נעוות את זה מדובר בסופ"ש קולנועי חלש במיוחד.

אבל אם תשאלו אחד, הייאו מיאזאקי שמו, לו דווקא יש הרבה סיבות לפתוח בקבוק סאקה (ככל הנראה כדי להשתמש בו כמאפרה לכל הסיגריות שהוא מעשן): "הילד והאנפה" הוא הסרט המדובר שפתח עם 12.3 מיליון דולר, שיא (אמרתי לכם) לסרט של מיאזאקי בארה"ב.

וכעת לחלק האהוב על כולנו: השוואות! הסרט הקודם של מיאזאקי, "הרוח העולה" מ-2013, סיים את הריצה האמריקאית שלו עם 5 מיליון דולר, ו"כשמארני הייתה שם" מ-2014 (הפרויקט הקולנועי האחרון של ג'יבלי לפני "הילד והאנפה") הרוויח בסך הכול חצי מיליון דולר בארה"ב.

מה, לא חוכמה? רוצים שאשווה לסרט הידוע ביותר של הבמאי הנרגן? סבבה: "המסע המופלא" עשה בארה"ב, בסך הכול, 15 מיליון דולר, הסכום שעשה בארה"ב גם "פוניו" – סכום שללא ספק "הילד והאנפה" יכסה ויעקוף בימים הקרובים. אגב, שתדעו, הסרט הריווחי ביותר (עד כה) של ג'יבלי בארה"ב הוא בכלל "עולמה הסודי של ארייטי" שהרוויח בארה"ב לבדה 19 מיליון דולר. ומעבר לכך, זו הפעם הראשונה השנה שסרט זר מככב בראש הטבלה [מחיאות כפיים מהוססות] והפעם הראשונה שמיאזאקי עצמו בראש הטבלה [מחיאות כפיים סימפטיות אך לא נרגשות] והפתיחה הגדולה ביותר למפיצה האמריקאית שלו GKIDS [מחיאות כפיים חלשות ומאולצות].

אלא שהסיפור המעניין יותר שלו שותף "הילד והאנפה" הוא הדומיננטיות של סרטים מיפן בקופות בארה"ב, משום שבמקום השני נמצא… "משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר".

רגע, מה? אוף איתכם "משחקי הרעב", למה להרוס כותרת יפה? בקיצור, הפריקוול מבית ליונסגייט עשה בסופה"ש הרביעי שלו 9 מיליון דולר ובסך הכול 135 מיליון דולר וכל הכבוד ויאללה קדימה לגודזילה.

אז "גודזילה מינוס אחד" סיים את סופה"ש השני שלו בארה"ב עם 8.3 מיליון דולר שהביאו אותו לסך של 25 מיליון דולר בקופות בארה"ב; מה שאומר שהסרטים היפניים אחראים לכמעט שליש מסך ההכנסות בקופות בארה"ב (ואולי זו הסיבה שהאמריקאים נוקמים ומשחררים את "אופנהיימר" ביפן למרות הכול), וזו ככל הנראה הפעם הראשונה שבה שני סרטים יפניים מככבים יחדיו בצמרת טבלת שוברי הקופות. כלומר, הפעם הראשונה בארה"ב, לפחות. ביפן נראה לי שזה קורה לא מעט.

במקום הרביעי, בדומה לסופ"ש שעבר, "טרולים 3: הקול טוב" שעשה עוד 6.2 מיליון דולר שהביאו לו בסופ"ש הרביעי שלו בסך הכול 83 מיליון דולר, ואם משקללים גם את נתוני הקופות הבינלאומיים אז הסרט עשה 174 מיליון דולר. מייד אחריו סרט אנימציה נוסף: "המשאלה", סרט שהוסיף עוד 5.3 מיליון דולר. טוב, אם להסתכל על זה מזווית מחמיאה, מדובר בנפילה של 33% בלבד מסופה"ש הקודם. נכון לעכשיו, הסרט מגרד בארה"ב את 50 המיליון מלמטה, וגם בעולם המצב שלו לא מזהיר, עם סך של 106 מיליון דולר.

אחרי שפתח בשבוע שעבר במקום הראשון עם 21.8 מיליון דולר, השבוע "Renaissance: A Film by Beyoncé" (זה לא קצת שקר בפרסום? הבמאים שלו הם מארק ריצ'י וג'יימס ב. מרימן) עשה 5 מיליון דולר והגיע למקום השישי; אם כי נתון מעניין יותר הוא שאם מבודדים את המספרים הבינלאומיים, בכל 94 (!) השווקים מחוץ לארה"ב שבהם הסרט הוקרן עד כה, הוא הרוויח בסך הכול 5.5 מיליון דולר, כך שנראה שכמו סוויפט – סרטי ההופעות האלה הם כרגע בעיקר משהו אמריקאי. מצד שני, 5.5 מיליון דולר? לפחות זה מספיק לו לקניית דירה בת"א.

מתחתיו נמצא "נפוליאון" שהרוויח הפעם 4.2 מיליון דולר שמביאים אותו לסך כולל של 53 מיליון. הייתי מרחם על האפוס של רידלי סקוט לולא הגיע הסרט ל-171 מיליון דולר במספרים גלובליים – מספיק בערך כדי לכסות את התקציב שלו. או שלא? אומרים שתקציב הסרט הוא בטווח שבין 130 ל-200 מיליון דולר. עכשיו, אני מבין סרטים עתירי תקציב שלא בטוחים אם עלו 200 מיליון או 190 מיליון, אבל כאן מדובר בפער של 70 מיליון דולר בין ההערכה הנמוכה ביותר לגבוהה ביותר. "נפוליאון" מנסה להעלים מס או משהו? התשובה היא כן.

במקום השמיני כניסה חדשה: צילום של המחזמר "מלצרית", וכיוון שמדובר בצילום של מחזמר אני מניח ש3.2 מיליון הדולר שהוא עשה נחשבים להצלחה. מעט אחריו, סרט האקשן ההודי "חיית אדם". 2.2 מיליון הדולר שהוא עשה בסופה"ש השני שלו הביאו אותו לסך כולל של 11.6 מיליון דולר. חושבים שזה "נחמד"? כי לפי ההערכות, בקופות הגלובליות (שם הוא עומד כרגע על 71 מיליון דולר) הוא צפוי לחצות את רף 100 המיליון, ואם זה יקרה הוא יהיה הסרט השלישי מבוליווד השנה עם הכנסות של מעל 100 מיליון דולר.

במקום העשירי נמצא "The Shift", סרט דתי שעשה בסופה"ש השני שלו 2.1 מיליון דולר שמביאים אותו ל-8.5 מיליון דולר בסך הכול – לא רע לסרט עם תקציב שנע בין שישה שקלים לחצי טריליון דולר (רואים, אפל וסוני? גם אני יכול להגזים בהערכות).

בשבוע הבא אולי הקופות יחזרו להישבר כי "וונקה" (הידעתם שזה מחזמר? כי אני לא) עתיד לצאת בארה"ב אחרי שכבר יצא במלא מקומות בעולם, ומי יודע, אולי יצוץ גם איזה סרט יפני שלישי שישתלט על הקופות (כמו "איקירו 2: נקמת הנדנדה").