"ברבנהיימר" הגיע לקולנוע והפיח בו חיים כמו שלא נראו מאז ימי טרום המגפה. מדובר (בלי התאמה לאינפלציה), בסוף השבוע הרביעי הכי מצליח אי פעם לקופות בצפון אמריקה. זה לא הצלחה של סרט אחד, זה הצלחה של שני סרטים שהביאו פחות או יותר את כולם לקולנוע ברמה שלא נצפתה מאז "הנוקמים: סוף המשחק". אבל הפעם הניצחון לא שייך לדיסני או למארוול אלא לשני האולפנים המתחרים שלהם. וכן, אין ספק שכמות האנשים שהחליטו לראות את שני הסרטים ביחד השפיעה על המצב, כי התחזית הראשונית של הסרטים הייתה שברבי לא יצליח להגיע ל-100 מיליון וש"אופנהיימר" יפתח בסביבות 40 מיליון. ואז האינטרנט התרגש ששני סרטים מקוריים יוצאים לקולנוע ביחד והתופעה שהיא "ברבנהיימר" נולדה. וגם יש סיכוי טוב שנראה את שני הסרטים בטקס האוסקר השנה.
כצפוי, "ברבי" פתח במקום הראשון אבל שלא כצפוי הוא פתח עם 162 מיליון דולר. זאת הפתיחה הכי גדולה של השנה כשהסרט מצליח לעקוף את הפתיחה של "האחים סופר מריו: הסרט" שפתח עם 146 מיליון דולר. מבחינת תקרת הזכוכית ההוליוודית, "ברבי" הוא הסרט בעל הפתיחה הכי גבוהה לסרט שביימה אישה, כאשר הוא עוקף את "קפטן מארוול" ו"וונדר וומן".
גם מחוץ לארצות הברית ההכנסות הכלליות של הסרט עומדות על 356 מיליון בסוף השבוע הראשון שלו בקולנוע. עם מספר כזה האחים וורנר יכולים להיות מרוצים ביותר. התקציב של הסרט הוא 145 מיליון דולר אבל נראה לי שתקציב הפרסום שלו עומד על אותו סכום בערך. ככה או ככה, נראה שהסרט היה שווה את ההשקעה.
השמועה אומרת שהסיבה המקורית ל"ברבנהיימר" הייתה שהאחים וורנר רצו לחבל ב"אופנהיימר" אחרי שכריסטופר נולאן עזב אותם לטובת יוניברסל בעקבות המחלוקת שלהם סביב "טנט". אם זה נכון, זה לא עבד להם – "אופנהיימר" פתח עם 82.4 מיליון דולר. כפול מהתחזית הראשונית שלו. למעשה זאת הפתיחה הכי גדולה לסרט של כריסטופר נולאן מאז סרטי הבאטמן שלו. הפתיחה העולמית של הסרט עומדת על 180 מיליון דולר שבסופו של דבר זה מדהים לסרט ביוגרפי. גם התקציב המדווח שלו הוא בסך הכול הגיוני ועומד על 100 מיליון דולר ככה שהוא מסודר.
באופן בלתי נתפס כמעט "צליל החופש" נמצא במקום השלישי עם עוד 19.8 מיליון דולר. יש לו את הירידה הכי קטנה בעשיריה, רק 27.3 אחוזים בהכנסות מסוף השבוע הקודם. ההכנסות הכלליות של הסרט עומדות על 124 מיליון דולר. אלו מספרים עצומים לסרט דתי עצמאי.
פה נגמרות החדשות הטובות לרוב הסרטים האחרים כי אם סרט אחד מצליח יכול להוציא לכולם את האוויר, אין ספק ששני סרטים עצומים יאכלו את ההכנסות של רוב העשיריה.
הסובל הכי גדול הוא "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון" שירד מהמקום הראשון הישר לרביעי, עם עוד 19.3 מיליון דולר. זאת ירידה של 64.6 אחוזים בהכנסות מסוף השבוע הקודם. זה לא נוראי, אבל רגליים ארוכות כבר לא יהיו לסרט הזה. ההכנסות הכלליות של הסרט עומדות על 370 מיליון דולר שזה לא נורא, אבל לא מספיק בהתחשב בתקציב שלו. זה לא עוזר שבגלל שביתת השחקנים טום קרוז לא יכול לקדם את הסרט.
כמובן שהמצב יכול להיות נורא יותר כמו עבור "אינדיאנה ג'ונס וחוגת הגורל" שהכניס עוד 6.6 מיליון דולר בסוף השבוע האחרון. זאת ירידה של עוד 45.6 אחוזים בהכנסות מסוף השבוע האחרון. לא ירידה גבוהה מאוד, אבל די גבוהה עבור סרט בסוף השבוע הרביעי שלו על המסכים. ההכנסות הכלליות שלו עומדות על 335 מיליון דולר.
את החצי השני של הטבלה תופסים "הרוע שבפנים: הדלת האדומה" (6.6 מיליון דולר, הכנסות כלליות 155 מיליון דולר), "אלמנטלי" (5.7 מיליון דולר, 358 מיליון דולר), "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש" (2.8 מיליון דולר, 675 מיליון דולר), "רובוטריקים: עליית החיות" (1.1 מיליון דולר, 427 מיליון דולר) ו-"לא לוקחים קשה" שהכניס עוד מיליון דולר בסוף השבוע האחרון ו-82 מיליון דולר בסך הכל. חבל רק שהוא לא הצליח להגיע להכנסות של 100 מיליון בתור עוד סימן להצלחה.
בסוף השבוע הבא נלמד אם "ברבנהיימר" היא תופעה שבאה להישאר איתנו כל הקיץ או לפחות כמה שבועות. יהיה מעניין לראות איזה ירידה תהיה לשני הסרטים בסוף השבוע הבא אחרי שירד מפלס ההתרגשות הראשוני משני הסרטים.
שלושה סרטים הולכים להצטרף למרחב הזה בסוף השבוע הבא. "ההטבעה הראשונה" (The First Slam Dunk), סרט אנימציה יפני המבוסס על מנגה שבו נער צעיר מנסה לזכות באליפות כדורסל. חלום הכדורסל שלו בא בעקבות המוות של אחיו הגדול שגם היה כדורסלן. מאחורי הסרט כבר עומדות הכנסות של 148 מיליון דולר ככה שהוא די מסודר. "נגעת נרצחת" סרט אימה שבו נערים מזמנים רוחות בשביל הכיף באמצעות יד, ואחת מהם לוקחת את זה רחוק מדי, כי מה כבר יכול להשתבש? כמו בכל סרט אימה. היחיד שאולי ייתן פייט קטן לשני הלהיטים בטבלה הוא "טירה רדופה" של דיסני שמבוסס על מתקן מפורסם בפארק השעשועים שלהם ומאוד ישמח להיות "שודדי הקאריביים" הבא. הסרט מספר על אמא שמזמינה לאחוזה שהיא זה עתה רכשה כומר, מדריך טיולים, מדיום והיסטוריון כדי לגרש את הרוחות שלא ממש רוצות לעזוב. בסרט יש מלא שמות מוכרים כמו טיפאני האדיש, אוון ווילסון, ג'יימי לי קרטיס, דני דה ויטו, ג'ארד לטו שלא מופיע כמעט בטריילרים, רוזריו דוסון ועוד הרבה. נראה שדיסני לא השקיעו הרבה בשיווק של הסרט הזה כי כמעט לא שומעים עליו. פעם הייתי אומרת אל תזלזלו בכוח של דיסני אבל כוח המותג שלהם די נפגע.
צליל החופש
מי שרואה מה הולך בטוויטר מבין שצליל החופש הוא במקרה הטוב דרך של אנשי ימין קיצון להראות תמיכה בסרט על ידי רכישת כרטיסים וניסיון לתת אותם חינם לאנשים כדי לחשוף אותם להברחות ילדים למטרות מין (פדופיליה, Qanon). במקרה הרע, הוא דרך של האולפן לייצר "שובר קופות" מתוך מחשבה שאנשים יגיעו כי הוא מאוד מצליח, על ידי רכישת הכרטיסים בעצמם.
תכלב, הטריק השיווקי של הסרט הזה הוא די חכם.
חלק גדול מאוד מההכנסות של הסרט הזה הוא לא מאנשים שרוכשים כרטיסים, אלא מתוכנית של חברת ההפקה שבה מי שכבר צפה בסרט יכול לרכוש כרטיסים עבור אנשים אחרים. הבנתי שהסרט אפילו מסתיים בPSA של השחקן הראשי מתחנן בפני היושבים באולם לעשות את זה.
ככה אתה בעצם משיג עוד כסף מהמעריצים הכי גדולים שלך, מוודא שהקרנות יהיו מלאות גם אם אנשים לא באים לראות אותו, מה שגורם לבתי קולנוע להשאיר אותו עוד ועוד שבועות ולתת לו עוד ועוד מסכים, כי מבחינתם הכרטיסים משולמים אז זה לא משנה אם אנשים באמת באים.
עוף מדיה פיזית.
אחד מיתרונות הסטרימינג עבור האולפנים הוא העובדה שהם משלמים פחות תמלוגים (אם בכלל) ויותר קל להם לטשטש את מידת ההצלחה של הסרטים והסדרות שלהם.
לכן זה לא מפתיע שהמדיה הפיזית סובלת מזה – האולפנים פשוט הורגים את הפורמט. מרבית סדרות הסטרימינג פשוט לא יוצאות בדיסק אבל לאחרונה יש גם תופעות בזויות חדשות: הכחדה של פורמטים באיכות גבוהה יותר בעותקים פיזיים.
לאחרונה נתקלתי בסט של שיטס קריק, סדרה נהדרת שיצאה בסט דיוידי ולגמרי ויתרו על הבלו ריי. אבל ניחא, זה בטח קורה רק בסיטקומים נישתיים כמו זה, נכון? אז מסתבר שגם יורשים יוצאת בסט בדיוידי בלבד. ובהתחשב בזה שהסדרה צולמה בפילם, הפוטנציאל למהדורת בלו ריי ואפילו 4K פשוט עצום. אבל לא. למה? ככה.
תוסיפו לזה את העובדה שוונדה-ויז'ן הולכת לקבל מהדורת אספנים במנטה לאב שלא כוללת את הסדרה ותקבלו גועל תאגידי במיטבו.
לא הבנתי
הולך לצאת דיוידי לוונדה ויז'ן בלי הקטע של וונדה ויז'ן?
כן, הם מתכננים למכור קופסאות ריקות ממה שהבנתי
סתם "פריט אספנות" בלי הסדרה.
להגנת דיסני - נראה שזה ספק סיני שעובד איתם ולא דיסני עצמם
מקור. עדיין מעיד במידה מסוימת על "מצב השוק" של המדיה הפיזית, פשוט העצבים לא על דיסני הפעם.
לא רואה איך זה מגן על דיסני. כתבתי כבר בתגובה המקורית שזאת הוצאה של מנטה לאב.
הם קונים זכויות מאולפנים ומוציאים מהדורות אספנות. הן תמיד כללו דיסק – עד היום, כי דיסני לא מוכרים.
בודק בלוח השנה כדי לוודא שהיום לא האחד באפריל
(ל"ת)
מילא אם הסטרימינג של MAX היה טוב
היחס של HBO/וורנר לאיכות זוועה. הסטרימינג של MAX כן איכותי יחסית אבל כמעט אף אחת מהסדרות הרצות לא מקבלות 4K. "יורשים" קיבלה את ה-4K שלה שם רק אחרי שהסדרה הסתיימה ולא בזמן אמת.
יש להם גם הרבה סדרות שננטשו במדיה פיזית, באתי להתחיל את "לוחם" בהמלצתך ורק לעונה הראשונה יש Bluray HD רגיל. לשנייה אין. השלישית כן ב-4K עכשיו עם השידור השבועי. אבל נגיד ל"ג'מסטון" שגם רצה עכשיו אין 4K, אחרי שהעונות הקודמות קיבלו שם 4K בחודשים האחרונים.
שזה מצחיק, כי במדיה פיזית וורנר תמיד נחשבו לטופ שבטופ באיכות.
גרסאות ה-4k של חולית והבאטמן נראות מדהים, אפילו עם HDR רגיל ובלי אטמוס. יש להם טכנאים מדהימים (כנראה שלא אין האוס…). בקיצור, מבאס.
הקטע המצחיק הוא שאם יורשים היתה יוצאת בדיסק – זה היה בסטסלר. הייתי קונה אפילו בלי לחכות למבצע (בניגוד ללוחם, למשל, שהיא משמעותית יותר ריסקית).
משוכנע בעניין הבסטסלר?
אם להיות פרקליט השטן רגע, העונה הראשונה של "יורשים" שוחררה במהדורת בלו-ריי רגילה, ואחרי זה הם חדלו עם זה ועברו ל-DVD. ז"א שהם ניסו ומבחינת היצע, ביקוש ועלויות הבינו שלא משתלם להפיק לסדרה הזו מהדורות 4K, לפחות לא פר עונה (אני לא פוסל שמהדורת 4K של כלל הסדרה תצא בשנה הקרובה). וזאת הייתה החלטה של וורנר עוד לפני החילופים המעפנים בהנהלה.
לעומת זאת סדרה פופולרית יותר דוגמת "האחרונים מבינינו" קיבלה מהדורת 4K כבר בחודש יוני, חודשים בודדים אחרי שהעונה הראשונה הסתיימה (והיא בימים אלה נמצאת בדרכה אלי אם יורשה לי להתלהב). המדיה הפיזית עדיין פה והיא עדיין חזקה.
עדיין חזקה זאת אמירה לא נכונה בהקשר הזה.
עובדה שכרגע אנחנו בכמות שיא של תכנים שבכוונה לא מקבלים הוצאה פיזית. מן הסתם המכירות (הרשמיות, הנתונים לגבי בוטלגים כן מראים צמיחה) ממשיכות לרדת ולאולפנים יש יד בזה.
לגבי יורשים – כן, בוודאי. אחרי סיום העונה והיוקרה לה זכתה הסדרה אני משוכנע שמארז בלו ריי היה כלכלי, גם אם לא 4K. לא כל סדרה יכולה או צריכה להיות ענקית כמו בית הדרקון או TLOU. ואם זה הרף שצריך בשביל הוצאה פיזית, המצב אפילו יותר רע ממה שאני תיארתי מקודם.
ובחדשות נוספות - דיסני מפסיקים למכור מדיה פיזית באוסטרליה.
הנה סרטון על התופעה.
מה ההגיון בלהוציא DVD ולא בלוריי לכותרים מודרניים
אני מבין למה לדלג לחלוטין על מדיה פיזית. אבל יש עלות נוספת בבלו-ריי, או קהל יעד שאשכרה יקנה DVD של היורשים אבל לא בלו ריי? כשמדובר בפורמטים דיגיטליים לכותר שכבר צולם באיכות 4K יש בכלל הבדל בעלויות הפקה ויצור?
יש הבדלים אבל אני לא חושב שהם מהותיים ביצור המוני.
אגב, משהו ששכחתי לציין – תופעת הסטרימינג הגדילה ממש את שוק הבוטלגים באיביי.
אפשר למצוא הוצאות בלו ריי ואפילו 4k להרבה מהתכנים האלה.
הם מהותיים, דיסק בלוריי ובמיוחד בלוריי 4K עולים פי כמה
גם בייצור המוני. המחיר לצרכן גם גבןה יותר בהתאם אבל זוכר שקראתי איפשהו שלא מספיק (איפשהו בפורומים של Blu-ray.com, קשה לחפש שם). ואז גם בדרך כלל מצפים למארז יותר מושקע, תוספות, צריך לעשות יותר בדיקות איכות לקובץ ואפילו להכין קובץ במיוחד וכו'.
לעומת זאת להכין DVD הכי בסיסי זה עלות מינימלית ויכול לכסות את ההשקעה גם עם מכירה של מעט מאוד עותקים. הרבה מהם לכל מיני ספריות ומקומות ש"רוצים לשמור הכל".
הפתעה: דיסני הכריזו על Bluray 4K לכמה סדרות של דיסני+
בינתיים אלו "לוקי", "וונדהויז'ן" (הפעם רשמי שלהם באמת עם הסדרה) ועונות 1-2 של "המנדלוריאן".
לא ברור עדיין איך הם באמת יהיו – לא פירטו אם יהיה Dolby Vision כמו באפליקציה, חוץ מ"לוקי" לא דיווחו על תוספות – אבל זה משהו.
יהיה מאד הזוי אם לא יהיה דולבי ויז׳ן בדיסק של 4k. זה כבר הסטנדרט.
(ל"ת)
ב"אווטאר 2" ו"שומרי הגלקסיה 3" לא היה לאחרונה
הדיסקים עדיין נראו קצת יותר טוב מהסטרימינג, אבל לא טוב כמו שהיו יכולים, גם בגלל קמצנות דיסקים של דיסני.
אשכרה אין דולבי ויז׳ן באווטאר 2? הזיה, בהתחשב בכמה שהדיסק הזה מתומחר.
דיסני כרגיל מתעקשים לקחת את הכתר בתחום המדיה הפיזית.
איזה כיף לראות שהקולנוע חזר לחיים
ושזה לא בזכות סרטי גיבורי על ממוחזרים.
ואיזה כיף שבעוד שניה הוא ימות שוב
זה לא נראה שהאולפנים מתכוונים לתת דולר לשחקנים ולתסריטאים אז הקולנוע זצ"ל עד להודעה חדשה
אני דווקא רואה פה הזדמנות.
אולי כשהוליווד תצא מזה, היא תצא איך שהיא נכנסה לזה – עם שני סרטים גדולים ויוצאי דופן יחסית לזמן שבו הם נוצרו.
יש כאן הרבה הזדמנויות
להיפטר מבמאים, שחקנים ותסריטאים שכדאי שיפרשו כבר ומהר (כן וינונה ריידר, אני מסתכל עלייך), לצאת מהמסגרת המרובעת של הוליווד ולהבין שאנחנו בעידן חדש ואנשים רוצים סרטים אחרים, וכמובן הזדמנות העל לעשות מלא סרטי נטפליקס ודוקו על השביתה הזאת כי יש כאן זהב לז'אנר ה"סרטים שרואים רק כדי להעביר את הזמן בין פגישות".
רק שיפנימו את זה.
אגב, אני זורק הימור שהוליווד תצא מזה עם סרט שאף אחד לא ישמע עליו אבל יהפוך לשובר קופות פשוט כי זה יהיה הסרט הראשון, לא עם שני סרטים.
מה... מה וינונה ריידר עשתה לנו
(ל"ת)
לא יודע, אני לא אוהב שחקנים שמגזימים
(ל"ת)
אני מאד מקווה שהתוצאה של השביתה הזאת לא תהיה סרטים שרואים רק כדי להעביר את הזמן בין פגישות".
(ל"ת)
זה יהיה בונוס נחמד
מצטער, אבל נמאס לי לראות את אותם קטעים מהמפץ הגדול בפייסבוק
דווקא את זה הוליווד יודעת לעשות. היא בקושי יודעת לעשות קולנוע חי, רעב ובועט ,נקרא לזה
(ל"ת)
נכון, אבל הלו"ז שלי פנוי מדי
לצערי היא לא עומדת בקצב
אין מצב, כמות ״התוכן״ שמטרתו להדביק גלגלי עיניים בניתוק מוחי הוא לא נגמר. בגלל זה ביטלתי את נטפליקס (החלטה כל כך נהדרת, ממליץ בחום)
(ל"ת)
מצטרף. החיים פוסט נטפליקס נהדרים.
(ל"ת)
אז למה אתה כן מנוי?
(ל"ת)
זהו את התוכן הזה אני לא סובל
סרטי בין פגישות בשבילי הם סרטים כמו הבמב"א או RRR. כיפיים, קלילים ובלי יותר מדי דרמות רגשיות. תנו לי להנות קצת מהחיים, מה כבר ביקשתי
אני באמת באמת
לא יכולה להבין אנשים שאוהבים קולנוע וטלוויזיה (כי אחרת למה להיות באתר הזה), ושמים את עצמם בצד של האולפנים בשביתה הזו.
מקווה שהשחקנים והתסריטאים יקבלו כל מה שהם מבקשים. הדרישות שלהם סבירות ביותר, ונובעות מדאגה כנה למקצוע שלהם, מרצון להתפרנס בכבוד ומאהבה לאמנות הקולנוע והכתיבה.
המענה של האולפנים נובע רק מחמדנות ומרצון לצמצם ככל האפשר הוצאות ולמקסם רווחים.
שזה בסדר עד רמה מסוימת, כן? לכולנו ברור שמדובר בעסק. אבל יש דרך לעשות סרטים וטלוויזיה שגם מכניסה ים כסף וגם מכבדת את האנשים שכותבים ומשחקים בסרטים ובסדרות האלה. זה פשוט כרוך בלהיות טיפה פחות חזיריים ולשחרר קמצוץ מהרווחים גם למי שאשכרה אחראי על התוצר, ולא רק לבעלי המניות.
כן, אבל כשחיזבאללה תתקוף האם השחקנים והתסריטאים יהיו ערוכים??
(ל"ת)
זה מאוד תלוי מה האיגודים מבקשים
קודם כל, בעלי המניות הם ה 99% ולא ה 1%.
הפנסיות שלנו הן מבעלי המניות הגדולים ביותר ברוב הארגונים. במקרה הזה אולי פחות הישראלים, ויותר אמריקאים, אבל אלו ארגוני ענק, שמשקיעים בהם מכל העולם.
אז עם כל הכבוד לתשלום לתסריטאי ספציפי, הפועל מנברסקה יעדיף לקבל 1$ יותר בפנסיה שלו (הקטנה מידי ממילא).
הכוונה שלי היא לא שלא צריך לשפר תנאים, אלא שכדאי להגיע למצב יציב. המצב היום אולי בעייתי וצריך לתקן – אבל צריך לראות איך לא שוברים את הכלים.
חוקים שנכתבו בחופזה בכדי ליצור תנאים משופרים, לפעמים גורמים לתוצאות לא צפויות (מה שנקרא מ"סדר שני").
לדוגמא, ההגדרה של "אזור הסטודיו" (ויקיפדיה) של הוליווד (גבול ממנו משתנים תנאי פיצוי לשחקנים) גרם לכך ש:
1. מלא סרטים נראים ממש דומה כי מלא מצולמים באותו אזור קטן (פגיעה ביצירה 2 דקות סרטון חמוד)
2. מכריחה את כל ארה"ב להגיע להוליווד ומקשה על בניית תחרות באזורים אחרים בארה"ב. זה יוצר לחץ חזק על התחרות בין אנשי מקצוע נואשים לעבודה ובסדר שני, מעלה את הניצול שלהם (מי טו מישהו?). למה הוליווד קיימת, 6 ד סרטון עם שמות סרטים.
לא באמת ענית לשאלה.
אתה אומר שזה תלוי מה האיגודים מבקשים. תלוי במה? מה הם מבקשים ולמה משתמע מזה שמבחינתך הם לא סבירים?
בלי קשר לשביתה
תודה על הלינקים – זה היה מעניין ממש!