"טרון: המורשת" – מקום ראשון כן, להיט ענק לא

הכנסות הסופ"ש הראשון של הסרט מעידות ש"אווטאר" זה לא. דו"ח קופות שבורות

אני ג'ינקס: עצם זה שאני מדווח על תוצאות הקופות בארה"ב מביא לסרטים מזל רע. אחרת איך תסבירו את זה שכאשר לא התפרסמו דו"חות קופות שבורות, יצא לאקרנים הסרט המצליח בהיסטוריה, ועכשיו, מהרגע שחזרתי יש רק אכזבות לדווח עליהן?

בשבוע שעבר אלה היו "המסע בדורך השחר" ו"התייר" שאכזבו. השבוע מביא שורה חדשה לגמרי של אכזבות. קודם כל: "טרון: המורשת". הסרט יצא ברעש עצום (טוענים שדיסני השקיעו 120 מיליון דולר בפרסום בלבד), ונכנס, אלא מה, למקום הראשון, עם 43.6 מיליון דולר. זה לא מעט, אבל בסטנדרטים של סרט כמו "טרון" שהיה אמור להיות ה-ארוע של ה-חורף, זה לא טוב. לשם השוואה, פתיחות של סרטים אחרים שיצאו בדצמבר: "אני האגדה", 77 מיליון; "שרלוק הולמס", 62 מיליון; "קינג קונג", 50 מיליון; "אלווין והצ'יפמנקס", 44 מיליון. לפני שנה בדיוק, היו כאלה שטענו ש"אווטאר" הוא כשלון (ואכלו אחר כך חנות כובעים שלמה), מכיוון שבסופ"ש הראשון שלו הוא הכניס רק 77 מיליון דולר. ו"טרון" הוא לא "אווטאר": כשהדעה הכללית על הסרט היא שחוץ מהויזואליה הוא לא משהו, לא סביר שהיא יראה ירידות חד-ספרתיות בשבועות הבאים. "טרון" לא אבוד לגמרי: בשבוע הבא מתחילה חופשת הכריסטמס, התקופה הכי מכניסה בקולנועים בכל השנה. ובתחום סרטי האפקטים המכוונים גם למבוגרים, לא יוצא שום סרט שיכול להוות לו תחרות. הוא יכניס עוד די הרבה כסף, אבל הוא בשום אופן לא להיט הענק שדיסני ציפו לו. וזה כבר הכשלון השלישי של דיסני השנה (אחרי "הנסיך הפרסי" ו"שוליית המכשף") ביצירת פרנצ'ייז גדול חדש.

במקום השני, "יוגי הדב" הוא עוד סיבוב על הנוסחה: לקחת סדרה מצוירת ישנה, ליצור אותה מחדש כסרט מצולם עם דמויות ממוחשבות, להוסיף בדיחות פלוצים, ולגרוף את הכסף. הכל עבד, במקרה הזה, חוץ מהשלב האחרון. הסרט הכניס 16.7 מיליון דולר, למרות הקרנה בתלת מימד. באמת שאני לא מבין למה "אלווין והצ'יפמנקס" (פתיחה של 44 מיליון דולר לפני 4 שנים) מצליח, ו"יוגי הדב" לא – שניהם נראים נוראיים בדיוק באותה המידה ובאותה הצורה. אבל לחקור את הנושא הזה לעומק נראה לי קורץ כמו להשוות בין הצמיגיות והמרקם של גללי סוסים מזנים שונים. נקסט.

הסרט השלישי שיצא השבוע מצליח להיות כושל עוד יותר: "איך אתם יודעים", קומדיה רומנטית שעשתה 7.6 מיליון דולר, והגיעה למקום השמיני. הבעיה היא שהקומדיה הזאת, שאין בה תלת-מימד או דובים מדברים או מרדפי אופנועי-אור, עלתה משום מה 120 מיליון דולר להפקה – כך שהוא לא סתם אכזבה, אלא אחד האסונות הכלכליים של השנה. איך בדיוק מוציאים 120 מיליון דולר על קומדיה? אין לי מושג, אבל זה בוודאי קשור למשכורות של ג'ק ניקולסון וריס ווית'רספון, וגם אוון ווילסון ופול ראד. את הסרט ביים ג'יימס ל. ברוקס, שכבמאי לוקח את הזמן בין סרט לסרט. הקודם שלו היה "ספנגליש" ב-2004, וזה שלפניו – "הכי טוב שיש", ב-1997. שיתוף הפעולה עם ניקולסון לא עבד הפעם, והסרט נכשל גם בביקורות. חוץ מזה, יש לו את הפוסטר הכי משעמם בהיסטוריה. לא פלא שאף אחד לא בא.

העניינים לא משמחים גם עבור סרטי השבוע שעבר: "המסע בדורך השחר" ו"התייר" איבדו כל אחד כמעט 50% מהכנסות השבוע שעבר, וגם התקווה להצלחה מאוחרת נגוזה. היחידים שיכולים להתגאות בהצלחה השבוע הם סרטי האוסקר: "ברבור שחור" ממשיך לעשות הרבה כסף יחסית ממספר קולנועים קטן יחסית (8.3 מיליון דולר, מקום שביעי), ואליו מצטרף "הלוחם", סרט האיגרוף של דייויד או. ראסל עם מארק וואלברג וכריסטיאן בייל (שאגב, גם אותו ארונופסקי היה אמור לביים בשלב כלשהו) הגיע להפצה רחבה ולמקום הרביעי, עם 12 מיליון דולר.

מכיוון שגם השבוע הבא לא מביא שום דבר שנראה כמו להיט ענק ("פגוש את הפוקרס הקטנים" ו"אומץ אמיתי"), נראה שזה הולך להיות חודש דצמבר ההוליוודי הגרוע ביותר מזה שנים. תתכוננו לגל נוסף של פאניקה ודיבורים על מותו המתקרב של הקולנוע ואימת הפיראטיות.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo