דו"ח קופות שבורות, 12.4.2011: הופ והקטנטנים

השפן הקטן מנצח בקלות את ארתור, האנה, נטלי פורטמן וגולשת בלי יד. לא כוחות

יש הרבה חומר להשלים בימים הקרובים, אבל נתחיל מהדו"חקו – כי אף פעם אי אפשר לדעת מתי יבוא בוחן פתע. מתחיל להיות מונוטוני לכתוב בכל שבוע שגם השבוע היה חלש, אבל גם השבוע היה חלש. החורף הזה, כבר אמרנו, היה חורף קופתי אומלל.

בשבוע שעבר, "הופ ארנב" – סרט חיות-מדברות סטנדרטי למראה, מהסוג שמופץ בארץ בדיבוב לעברית בלבד, מתוך הנחה מוצדקת כנראה שאף מבוגר לא יילך לראות אותו – הפך לאחד הסרטים הבודדים השנה שריסקו את הציפיות, כשפתח עם 37 מיליון דולר. גם כשהאמריקאים לא במצב רוח לסרטים, עדיין צריך לקחת את הילדים לפעמים לראות משהו. השבוע הוא ספג ירידה של 42%, ל-21.7 מיליון דולר, וזה לא הפריע לו בכלל לשמור על המקום הראשון. ארבעה סרטים יצאו לאקרנים, ואף אחד מהם לא התקרב לשפן הקטן. המספרים כולם קטנים יחסית, אבל עדיין לכל אחד מהסרטים היתה דרמה קטנה משלו – אף אחד מהם לא התנהג ממש כצפוי.

מ"האנה" הציפיות היו נמוכות – אל תשאלו אותי למה: הסרט שביים ג'ו רייט ("כפרה"), עם סירשה רונן בתור ילדה-רוצחת-מקצועית, ועם אריק באנה וקייט בלאנשט, נראה נהדר, ועל פי הביקורות הוא הסרט הטוב היחיד שיצא השבוע. אבל משום מה הוא בקושי שווק, ולא ציפו ממנו לחצות את קו ה-10 מיליון דולר בשבוע הראשון. למרות זאת הוא הגיע ל-12.4 מיליון ולמקום השני, הפתעה חיובית קטנה.

הציפיות הקופתיות הגבוהות ביותר היו מ"ארתור", הרימייק לקומדיה עם דאדלי מור, הפעם עם ראסל בראנד והלן מירן. לא שדרשו ממנו יותר מדי: 18-20 מיליון היה נחשב לתוצאה סבירה. הסרט עשה 12.2 מיליון בלבד. ראסל בראנד, אגב, גם מספק את קולו של הארנב ב"הופ", כך שלו לא היה מה לדאוג – המקום הראשון שלו בכל מקרה.

מ-"Soul Surfer" לא ציפו לכלום. זה סרט מהבמאי של "בראץ", עם אנה-סופיה רוב – הילדה מ"ממלכת טראביתיה" ומ"צ'רלי בממלכת השוקולד", המבוסס על סיפור אמיתי על גולשת שכריש אכל לה את היד. באמת. ה-10.6 מיליון שהוא הכניס הם מעל ומעבר לציפיות. האשמים, כנראה, הם הנוצרים הדתיים, קבוצת אוכלוסיה שלא נמצאת על הרדאר של הוליווד, ולכן כשהם מחליטים שהם אוהבים סרט כלשהו זה מפתיע את חזאי הקופות בכל פעם מחדש (המקרה הקיצוני ביותר היה, כמובן, "הפסיון של ישו"). המסר של "Soul Surfer" דיבר אליהם, מתברר, כנראה בגלל הקטע הפחות ידוע בברית החדשה שבו ישו נלחם בכריש רעב.

ל-"Your Highness" היו, על הנייר, הסיכויים הכי טובים להצליח. מככבים בו נטלי פורטמן, זוכת האוסקר, וג'יימס פרנקו, שהנחה את האוסקר; ביים אותו דייויד גורדון גרין, שהסרט הקודם שלו, "Pineapple Express" הצליח לא רע בכלל. "הוד מעלתך" הוא בערך אותו הדבר – קומדית סטלנים – אבל הפעם מחופש לסרט פנטזיה עם חרבות ודרקונים. אבל משום מה זה לא הלך בכלל. זה לא הלך עם הביקורות, ששחטו את הסרט, וזה לא הלך בקופות, שם הסרט עשה 9.3 מיליון דולר והגיע למקום השישי – התחלה לא מבטיחה בשביל סרט שהתקציב שלו היה 50 מיליון.

יש עוד הפתעה אחת, והיא לא שייכת לאף אחד מהסרטים החדשים: "Insidius" הוא סרט אימה שביים ג'יימס וואן, שאי שם בערפילי העבר הרחוק של 2004 כתב וביים את "המסור" הראשון – ואז עזב, בעוד הסרט ממשיך לחיות בלעדיו והופך לסדרת סרטי האימה המצליחה של העשור. מתברר שהוא לא היה זמר של להיט אחד אחרי הכל. "Insidius" (גוגל אומר שמשמעות המילה היא "מתקדם באיטיות, אבל בעל השפעות רעות לטווח רחוק") יצא בשבוע שעבר, וקיבל תגובות טובות יחסית לסרט אימה, וסכום לא מדהים של 13 מיליון דולר. סרטי אימה הם ברוב המקרים סיפור של שבוע אחד. בשבוע השני הם כמעט תמיד מתרסקים – ירידות של 60%-70%, שהיו נחשבות לאסון לגבי רוב יתר הסרטים, הם עניין שגרתי כשמדובר באימה. אז כשסרט אימה יורד ב-29% בלבד – הירידה הקטנה ביותר השבוע – זה אומר שיש פה משהו חריג. ומכיוון שהתקציב של הסרט היה בין 1 ל-1.5 מיליון דולר, ובמשך פחות משבועיים הוא הכניס 26 מיליון – זה הופך אותו כבר עכשיו לאחד הסרטים המצליחים של השנה, לפחות מבחינת היחס בין ההשקעה לתוצאה.

השבוע הבא אמור – סוף סוף – להזריק קצת מרץ לקופות: סרט האנימציה "ריו" יוצא בארה"ב (שבוע אחרי שיצא בארץ, אגב), וגם "צעקה 4". עכשיו השאלה היא אם האנשים שראו את הטרילוגיה בניינטיז עדיין בקטע של סרטי אימה.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo