דו"ח קופות שבורות, 25.11.2012: הטבלה משקרת

אין שום שינוי בשלושת המקומות הראשונים, ובכל זאת זה היה סופ"ש חגיגי מצוין, לכולם חוץ מלדרימוורקס

הטבלה משקרת. ממבט חטוף על רשימת הסרטים המצליחים ביותר השבוע, זה נראה כמו שבוע רע מאוד: אף על פי ששלושה סרטים חדשים יצאו לקולנוע בהפצה רחבה, בשלושת המקומות ‏הראשונים לא חל שום שינוי. שוב "דמדומים: שחר מפציע חלק שני" במקום הראשון, שוב "סקייפול" ‏במקום השני, ושוב "לינקולן" במקום השלישי. סרטים חדשים נתקעו במקום הרביעי ומטה. וזה עוד בסוף שבוע חגיגי במיוחד – זה שצמוד לחג ההודיה, שאמור לסמל את תחילתם הרשמית של ה-Holidays. אבל ‏הסולם לבדו מטעה: עם חמישה סרטים שונים מעל 20 מיליון דולר, וכמה הפתעות יפות, זה היה סופ"ש הת'נקסגיבינג הגדול ביותר אי פעם, ושבוע שבו כולם – כמעט – הרוויחו.‏

במקום הראשון, כאמור, נמצא "דמדומים". המסלול שעושים כל סרטי הסדרה הוא קבוע, והסרט ‏האחרון לא שבר את המסורת: פתיחה ענקית (141 מיליון דולר), ומיד אחריה צלילה חדה (כ-70%). גם אחרי הנפילה הזאת, ה"דמדומים" האחרון הביא סכום שאיפשר לו להישאר בקלות ‏במקום הראשון – 43 מיליון דולר. בהכנסות כוללות, אחרי שמונה ימים הוא כבר ב-227 מיליון דולר. ענק, וסטנדרטי לסדרה הזאת.

אחריו, עם ירידה זעירה של 12% ו-35 מיליון, נמצא "סקייפול" – שבהזדמנות זו חוצה ‏גם הוא את קו 200 מיליון הדולר בהכנסות כוללות, ומתייצב על 221 מיליון דולר – בהחלט לא סטנדרטי לסדרה הזאת. "סקייפול" הוא עכשיו רשמית סרט ג'יימס בונד המכניס ביותר ‏בתולדות הסדרה, והיד עדיין נטויה.

אחריו, "לינקולן" של ספילברג מפגין כושר הישרדות גבוה אפילו יותר: הוא אמנם נשאר תקוע במקום השלישי, אבל הוא ‏הזוכה הגדול של הסופ"ש. "לינקולן" עשה את מה שסרטים מעטים מאוד עושים בימינו, ובמקום לצנוח משבוע ‏לשבוע, עלה. בסוף השבוע שעבר הכניס "לינקולן" כ-21 מיליון דולר; השבוע הוא הביא 25 מיליון, עלייה של כ-19%. ‏עלייה כזאת מסמנת הרבה אהדה בקרב הציבור לסרט, וזה יירשם לזכות הסרט בתחרות על ‏האוסקר המתקרב – שהפכה, על פי הדיווחים, לקשה הרבה יותר השבוע, לאחר ש"עלובי החיים" הוקרן למבקרים והוכרז מיד כמתחרה מוביל. וגם "ארגו" עדיין בסביבה.

בשלושת המקומות הבאים בטבלה נמצאים סרטים חדשים, אם כי כולם יצאו לאקרנים למעשה עם תחילת החג, ביום רביעי. במקום הרביעי, "שומרי האגדות" הוא ‏דווקא אכזבה: סרט האנימציה של דרימוורקס מאגד כמה גיבורים מיתולוגיים ידועים – סנטה ‏קלאוס, ארנב הפסחא, פית השיניים ואיש החול – למין גירסת אגדות הילדים של "הנוקמים". למרות התגובות הטובות, הסרט הכניס רק 24 מיליון בסוף השבוע (ו-32 מיליון מאז שיצא) – אחת הפתיחות הפחות טובות בתולדות סרטי האנימציה הממוחשבת של ‏דרימוורקס, שרגילים יותר למספרים כמו של "מדגסקר 3" (60 מיליון) או לכל הפחות "החתול של ‏שרק" (34 מיליון).‏ בתור סרט ילדים שיוצא בתקופת החגים ומגיע בילט-אין עם קשר לכריסטמס, "שומרי האגדות" בוודאי יישאר בטבלה עד סוף השנה, כך שיש לו הרבה זמן לפצות על הפתיחה החלשה. הוא כנראה לא יירשם ככשלון, ובכל זאת בדרימוורקס בוודאי ציפו ליותר.

מקום אחד נמוך יותר, עם סכום דומה אבל מצב רוח שונה לגמרי, נמצא "חיי פיי", סרטו של אנג לי ‏על פי ספרו של יאן מרטל. העיבוד הקולנועי לספר שנחשב "בלתי-סריט" מקבל המון שבחים ‏ומשמיט לסתות בכל רחבי היבשת ביופי הויזואלי שלו. להבדיל מסרט האנימציה עמוס הדמויות ‏המוכרות של דרימוורקס, "חיי פיי" הוא סרט שמתרחש בחלקו הגדול על גבי סירת הצלה אחת, ‏בהשתתפות שחקן אנושי אחד בלבד. לכן, בעוד ל"שומרי האגדות" 24 מיליון דולר הם אכזבה, ‏עבור "חיי פיי" 22 מיליון דולר הם ניצחון.‏

במקום השישי נמצא "ראלף ההורס" (הכנסות כוללות עד כה: טיפה מתחת ל-150 מיליון), ובשביעי – "שחר אדום", רימייק לסרט הריגול משנות השמונים. הוא אחד הסרטים שנתקעו בלימבו בעקבות פשיטת הרגל של MGM (אחד אחר, אם אתם זוכרים, הוא "בקתת הפחד"): הוא צולם כבר לפני ‏שלוש שנים, אבל הפצתו נתקעה, ועד שהצליח להגיע לאקרנים עבר כמה שינויים קיצוניים. בגירסה המקורית של הסרט, הרעים – אלה שמתכננים פלישה לאמריקה – היו רוסים. ברימייק, הם היו סינים, אבל בשנים האחרונות התברר שהפצה בסין זה דבר מאוד חשוב ששווה הרבה כסף, ולא כדאי להרגיז אותם, ולכן זהות המדינה הפולשת שונתה בדיעבד, בפוסט-פרודקשן, לצפון-קוריאה. זה נשמע מגוחך לגמרי וכנראה שהסרט באמת כזה (ציון עגבניות: 11%). למרות זאת הוא הצליח לגרד 13 מיליון דולר.

וכאילו כל זה לא היה מספיק, "אופטימיות היא שם המשחק" של דייויד או. ראסל – גם הוא מתחרה על האוסקר, כך אומרים – הרחיב את הפצתו ונכנס למקום התשיעי; ו"היצ'קוק" יצא בהפצה מצומצמת והשיג 300 אלף דולר מ-17 בתי קולנוע בלבד. זה בהחלט היה חג שמח.

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo