דו"ח קופות שבורות, 30.12.2012: סוף שנה שמח

ההוביט סבבה, ג'אנגו אחלה, עלובי החיים נהנים ובכלל, מרי כריסטמס

מרי כריסטמס ושנה טובה! שנת 2012, שהיתה מלאה באכזבות ותקופות מתות קופתית, ‏מסתיימת במגמת אופטימיות, עם חג מולד עמוס וגדוש בכל טוב. ‏כרגיל, חופשת כריסטמס-סילבסטר היא התקופה הצפופה ביותר בשנה בבתי הקולנוע, שבוע ומשהו שבו כל יום מתנהג כמו סוף שבוע, והגרביטציה לא עובדת: הכנסות הסרטים אינן יורדות. והאולפנים מנצלים את זה היטב. ערמה של סרטים חדשים נחתה בחג המולד, מה שיצא השבוע יום שלישי, ורבים מהם עשו את זה באופן מוצלח מאוד, ולמרות הכל, מסורת חג אחת לא התשנתה: אם יש סרט על הארץ התיכונה בבתי הקולנוע, הוא ‏יישאר במקום הראשון עד לשנה הבאה. "ההוביט" שהה במקום הראשון בסוף השבוע הקודם, וגם ‏בסוף השבוע שלפניו, ואחרי הפסקה קטנה במהלך החג, חזר לשם גם בסוף השבוע ‏הנוכחי. הסרט של פיטר ג'קסון על פי טולקין הכניס השבוע עוד 33 מיליון דולר, מה שהביא אותו ‏להכנסות כוללות של 222 מיליון דולר בארצות הברית, ובכל העולם – הסרט הכניס כבר יותר מ-‏‏600 מיליון. אין ויכוח על כך ש"ההוביט" הוא הלהיט הקופתי הגדול של החורף, ובכל זאת, לא ‏סביר שהוא יצליח להשתוות אל הביצועים הקופתיים של סרטי "שר הטבעות".‏

אל המקומות השני והשלישי הגיעו שני סרטים חדשים ושונים מאוד זה מזה, כל אחד מהם עם קהל ‏מעריצים נלהב שהמתין לו זמן רב. הראשון הוא הסרט שמביא אנשים בזכות מילת הקסם, טרנטינו. כל סרט חדש של טרנטינו הוא אירוע, וזה כמובן נכון גם ‏לגבי "ג'אנגו ללא מעצורים", המחווה שלו למערבוני הספגטי עם ג'יימי פוקס, לאונרדו דיקפריו וכריסטוף וואלץ (אותו ‏טרנטינו עצמו גילה לעולם ב"ממזרים חסרי כבוד"). הסרט הכניס 11 מיליון דולר ביום הראשון להקרנתו, וזה לא הולך ברגל בשביל מערבון מדורג R באמצע השבוע. במהלך סוף השבוע הוא הוסיף לעצמו עוד 30.7 מיליון, ובסך הכל – 64 מיליון דולר הכנסות עד היום, והוא נראה בדרך הבטוחה לעקוף את "ממזרים" ולהפוך לסרט הכי מצליח מסחרית של טרנטינו. כל ‏זאת למרות, או שמא בגלל, שערוריה שנקשרה בסרט כשספייק לי תקף את הסרט וטען שהוא מפגין חוסר כבוד לתולדות השחורים באמריקה, למרות שלא ראה אותו. מישהו צריך לשאול את לי בהזדמנות מה הוא היה חושב על אנשים שיפרסמו ביקורת על סרטים שלו בלי שראו אותם, אבל לא אני.‏

"עלובי החיים" נמצא קצת מאחורי "ג'אנגו" בסוף השבוע (28 מיליון), אבל קצת מעליו בהכנסות כוללות (67 מיליון), אבל אין מה לריב, שניהם ניצחו. צולמו כבר בעבר המון גירסאות קולנועיות לספרו של ויקטור הוגו, אבל ‏זוהי הפעם הראשונה שבה הגירסה המוזיקלית מגיעה לקולנוע. לאירוע נרתמו טום הופר, הבמאי ‏זוכה האוסקר של "נאום המלך", יו ג'קמן המגלם את ז'אן ולז'אן, אן האתוויי, שהופעתה הקצרה ‏בסרט נחשבת לזוכה הודאית באוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר השנה, וגם ראסל קרואו, ‏סשה ברון כהן והלנה בונהאם קרטר. למרות הכל, ההצלחה של הסרט לא היתה בטוחה: מחזות ‏זמר קולנועיים הם עסק מסוכן למדי בעידן הנוכחי, ואפילו מיוזיקלס שהצליחו מאוד על הבמה, כמו ‏‏"פנטום האופרה" או "רנט", נפלו על הפנים במעבר לקולנוע. במקרה הזה, אין מה לדאוג. כבר עכשיו הוא אחד המיוזיקלס המצליחים של המילניום הנוכחי.

בלי הרבה משמעות או מטען תרבותי, אלא סתם בשביל הכיף , "מהפכה בבית" ("‏Parental ‎Guidance‏") הוא הקומדיה התורנית של כריסטמס הזה: בילי קריסטל ובט מידלר בסרט משפחתי ‏בלתי מזיק, שאמנם זכה לביקורות איומות, אבל הביא מספיק הורים וילדים לקולנוע כדי להיכנס ‏למקום הרביעי בטבלה, עם כ-15 מיליון דולר בסוף השבוע. הקומדיות המשפחתיות האחרות ‏שיצאו בשבוע הקודם נמצאות במקום השישי ("הכל יחסים") והשמיני ("אמא מלווה").‏

ועוד ניצחון אחד: אחרי שבעה שבועות בעשיריה הגדולה, "סקייפול" נדחק החוצה, והוא נמצא במקום ה-11. על הפרידה הוא ייאלץ להתנחם בעובדה שבנוסף לכל שלל ההישגים של הסרט עד כה, הוא הצטרף היום רשמית למועדון המצומצם של הסרטים שהכניסו ברחבי העולם מיליארד דולר. לא בלאדי רע בשביל קשיש.

‏לרשימה המלאה ב-BoxOfficeMojo