דו"ח קופות שבורות, 28.7.2013: אקסטרה מדיום

הוא אמנם לא ריסק קופות, אבל אצל וולברין הכל בסדר, וגם המיניונים, "לגרש את הרוע" ו-וודי אלן נהנים

אחרי הצפיפות הרבה של השבוע שעבר, השבוע הזה היה כוכב אחד בלבד: וולברין . "וולברין" היה ‏הסרט היחיד שיצא בהפצה רחבה בארצות הברית בסוף השבוע, בידיעה ברורה שהוא יכבוש את ‏המקום הראשון. כלומר, עד כמה שזה יכול להיות ברור – בשבועות האחרונים המוסכמות הרגילות בקשר להצלחתם של סרטי קיץ לא כל כך עבדו.

ובכן, אין חדשות, ואלה חדשות טובות. "וולברין" אכן נמצא במקום הראשון, גם אם באופן קצת פחות מרשים מהמתוכנן. עולם כמנהגו נוהג.

לפי ההערכות הרשמיות שהתפרסמו הערב, "וולברין" הכניס בסוף השבוע הראשון שלו 55.0 מיליון דולר. זה מספר מעצבן, כי הוא מקשה על ההשוואה לסרטי האקס-מן האחרים: 55 מיליון דולר ממקמים את "וולברין" חצי סנטימטר מעל לפתיחה של "אקס-מן" הראשון (54.47 מיליון) ומילימטר ורבע מתחת לפתיחה של "אקס-מן: ההתחלה" (55.1 מיליון). אפשר לנחש שכשיגיעו תוצאות האמת, יתברר שוולברין בעצם הכניס משהו כמו 54 מיליון וקצת, ויוכרז רשמית בתור הסרט עם הפתיחה החלשה ביותר בתולדות סרטי האקס-מן. וגם אם לא, זאת כמובן ירידה גדולה מאז הסרט הקודם ‏בכיכובו של וולברין, "אקס-מן המקור: וולברין" שפתח בשנת 2009 עם 85 מיליון דולר, בלי עזרת ‏תלת-מימד.

מאכזב? קצת, כן. אפשר היה לצפות מגיבור העל הותיק ביותר בקולנוע (שום גיבור אחר לא שרד 13 שנה כשהוא מגולם על ידי אותו שחקן, בלי שום ריבוט) שיביא הביתה לפחות 70-80 מיליון. אבל וולברין יהיה בסדר. הסרט הופק בכ-120 מיליון דולר "בלבד" – צנוע, בעידן שבו תקציבים של סרטי קיץ מגיעים באופן קבוע לסביבה של 200 מיליון. הוא מקבל תגובות אוהדות למדי ולא תהיה לו תחרות קשה מדי בשבועות הקרובים, והכי חשוב – כרגיל – שההכנסות בארה"ב הן רק חלק מהסיפור. הסרט יצא השבוע במקביל כמעט בכל מקום בעולם, והכניס בסך הכל 141 מיליון דולר. נכון ש"הנוקמים" זה לא, אבל כל כך הרבה סרטי קיץ ענקי תקציב כשלו בשבועות האחרונים, שעצם העובדה שהסרט לא התרסק נראית כמו עילה לפתיחת השמפניות. התכניות לקראת סרט האקס-מן הבא, "Days of Future Past", בקיץ הבא, לא הופרעו.

במקום השני נמצא "לזמן את הרוע", שירד לשם מהמקום הראשון, עם 22 מיליון דולר וירידה של 47% בהכנסותיו מהשבוע שעבר. זה אולי לא נשמע מרשים, אבל קחו בחשבון: ירידת סוף השבוע השני של "הטיהור", בלוקבאסטר-האימה הקודם, היתה 76%. בהשוואה למקובל בז'אנר, "לזמן את הרוע" עושה חיל, ועם הכנסות כוללות של 84 מיליון דולר, הוא בדרך להפוך לסרט האימה המצליח ביותר מסחרית מזה שנים.

‏"גנוב על המיניונים" מוכיח את עצמו כסופרמן האמיתי של הקיץ הזה. בשבוע הרביעי שלו, הסרט ‏נמצא במקום השלישי, עם 16 מיליון דולר. בהכנסותיו הכוללות הסרט לא רק עקף השבוע את ‏‏"איש הפלדה" (287 מיליון), אלא גם חצה את קו ה-300 מיליון דולר בהכנסות בארצות הברית בלבד, והפך לסרט ‏השני-הכי-מצליח של השנה עד כה. רק "איירון מן 3" גדול ממנו.‏ אם היה ספק, עכשיו זה רשמי: המיניונים הצטרפו לליגת העל של הפרנצ'ייזים המצליחים בעולם.

נמוכים יותר ועדיין מרשימים: "Fruitvale Station", סרט עצמאי שזכה בפסטיבל סאנדנס השנה, שמוצג כבר שבועיים בהפצה מצומצמת והשבוע נכנס לעשיריה המובילה, למקום העשירי, עם 4.6 מיליון דולר. כראוי לסאנדנס, זה הסרט הראשון של במאי-תסריטאי צעיר (באמת צעיר. הוא בן 27) בשם ריאן קוגלר, וביקורות משבחות (בעגבניות: 93%). תיאור העלילה הרשמי הוא משהו כמו "איש אחד מסתובב ופוגש כל מיני אנשים", ולא ברור האם לספר יותר מזה יהיה ספוילר.

וודי אלן הוציא השבוע את הסרט השנתי, שלו, "יסמין הכחולה". הפעם עם קייט בלאנשט. כהרגלו, הסרט הופץ בבתי קולנוע בודדים – שישה, ליתר דיוק. כהרגלו, באותם אולמות בודדים הוא קרע קופות לגזרים. הסרט הכניס 613 אלף דולר; בחשבון פשוט, זה קצת יותר ממאה אלף דולר לכל אולם. לותיקי "מכסחי הקופות", ממוצע ההכנסות הזה הוא אפילו גדול מעט יותר מזה של "חצות בפריז".

לטבלה המלאה ב-BoxOfficeMojo