דו"ח קופות שבורות, 25.3.2012: משחקי הרעב. וזהו

"משחקי הרעב" הביא את הפתיחה הגדולה ביותר אי פעם לסרט שאינו המשך

פעם בכמה שנים דו"ח קופות חייב להיפתח במילים האלה: הולי שיט.

בזמן שאני כותב את הדברים האלה, סוף השבוע (בגירסה האמריקאית שלו, שישי-ראשון) עדיין לא נגמר, ולא ידוע כמה בדיוק הכניס "משחקי הרעב" במהלכו. את המספרים המדויקים לא נדע, כרגיל, עד יום שני בלילה. מה שכן ידוע זה שבמהלך יום שישי, כולל הקרנות חצות, "משחקי הרעב" הכניס 68.2 מיליון דולר, ובמהלך שבת – בערך 50 מיליון דולר נוספים. ההכנסות הכוללות שלו מהסופ"ש יהיו איפשהו בסביבות 155 מיליון דולר (הולי שיט, כבר אמרתי), מה שימקם אותו במקום הרביעי או השלישי ברשימת הפתיחות הגדולות ביותר אי פעם.

אבל זה לא כל העניין. "משחקי הרעב" אמנם לא ישבור את שיא הפתיחה הגדולה ביותר בכל הזמנים, שבו מחזיק כרגע "הארי פוטר ואוצרות המוות, חלק 2" (169.2 מיליון דולר), אבל לדעתי, ההישג שלו מרשים הרבה יותר.

דבר אחד מבדיל בין "משחקי הרעב" לבין ההארי פוטרים, הבאטמנים, הספיידרמנים והדמדומימימימים שמאכלסים את צמרת רשימת הפתיחות הגדולות אי פעם: הוא לא סרט המשך. סופ"שים ראשונים ענקיים שייכים כמעט תמיד לסרטי המשך, כאלה שכבר יש להם קהל מעריצים מוכן מראש, מהסרטים הקודמים. בשביל הפרופורציה: הסרט הראשון בסדרת "דמדומים" הכניס "רק" 69.6 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו. פתיחות הענק (138 מיליון, 142 מיליון) הגיעו רק בסרטים הבאים בסדרה, ו"משחקי הרעב" התעלה גם עליהם. כל זה מעלה את השאלה לאיזה גבהים יגיע סרט ההמשך, כשייצא בנובמבר 2013.

הסרט הזה גם מוכיח שנכון לעכשיו לא ידוע על שום כח חזק יותר בקידום סרט מאשר ספרי נוער פופולריים. אין ב"משחקי הרעב" לא כוכבים ענקיים, לא פיצוצים, לא ציצים, לא פעלולים מדהימים ואפילו לא תלת-מימד. הוא הופק בזול, יחסית (80 מיליון דולר). הדבר היחיד שעובד לטובתו הוא מיליוני מעריצים של הספר. אבל זה עובד רק עם ספרי נוער, לא עם מבוגרים: הספר "צופן דה וינצ'י" מכר יותר עותקים מ"משחקי הרעב", והפתיחה של הסרט המבוסס עליו היתה "רק" 77 מיליון. גם "נערה עם קעקוע דרקון" היה רב מכר גדול, ואיפה הפתיחה שלו, ואיפה הרעב.

בארץ, המפיצים הודיעו שהסרט הביא בסופ"ש כ-50 אלף צופים. זה הרבה, אבל לא בפרופורציה של "שר הטבעות" או "הארי פוטר". יש עוד לאן לשאוף.

הטבלה המלאה ב-Boxofficemojo