ביקורת: נתפסו על חם

דארן ארונופסקי עושה האחים כהן.

"נתפסו על חם" הוא הסרט הכי פחות דארן ארונופסקי שדארן ארונופסקי עשה מאז "פיי". אין פה התפלשות בייסורים, אין פה מוטיבים דתיים, ואין פה סצנות שהוא גנב מ"כחול מושלם". במקום זה, מה שיש לנו הוא מעשיית פשע תקופתית שמתרחשת בשנות התשעים. כן, תקופתית – שנות התשעים היו לפני שלושים שנה, מצטער אם ככה אתם מגלים.

סיפורנו מתרחש בניו יורק המוזנחת שעוברת אט-אט שינוי והופכת לפחות ופחות מוזנחת. הנפש הפועלת המרכזית של הסיפור היא האנק (אוסטין באטלר), ברמן עם חיבה לאלכוהול, בייסבול, וחברתו (זואי קרביץ). החיים שלו בגדול די פשוטים וחסרי דאגות, חוץ מטראומה מעברו שהוא מסרב לדבר עליה, ולכן החיים דואגים להעמיס עליו דאגות כאשר השכן שלו (מאט סמית') מבקש ממנו לשמור לו על החתול כי הוא חייב לטוס ללונדון, כי אבא שלו בדיוק עבר מקרה חירום רפואי. האנק מסכים בחוסר ברירה, ומכאן הדברים מידרדרים – האנק חוטף איומים, מכות, עינויים ומסתבך עם מאפיונרים בארבע שפות שונות.

תיאור העלילה הזה אומנם מזכיר את סרטי הפשע של שנות התשעים, אבל תחשבו פחות ריצ'י-טרנטינו (דאז) ויותר האחים כהן (דאז) – יש כאן שלל דמויות ססגוניות, פיתולי עלילה, ודיאלוגים מצחיקים אבל מעל הכול שורה אווירה טיפה מלנכולית יותר סביב התמודדות עם טראומה, בריחה מאחריות, והעובדה שהחיים קשים, בניגוד לאווירת "שיואו כל מה שקורה פה כזה מגניב" של סרטים כמו טרנטינו וריצ'י הנ"ל.

ארונופסקי אומנם לא זר לסרטי פשע – "פיי", כאמור, הוא סרט שקיים בפילמוגרפיה שלו, וטכנית סמים זה פשע אז גם "רקוויאם לחלום" הוא סרט פשע במובן הטכני ביותר – אבל אין ספק שהוא בילה את רוב הקריירה שלו סביב דרמות קיצוניות עם מעט הומור והרבה פאתוס. "נתפסו על חם" כל כך שונה מכל מה שארונופסקי עשה עד כה בחייו, שכמעט קשה להאמין שזה אותו יוצר. זהו בהחלט המשך המגמה של השלת גימיקים במטרה לספר סיפור רגיל שהתחילה ב"לוויתן", אבל מי ידע שסרט של ארונוספקי יכול להיות כל כך כיף?

אולי זה כי ארונו שלנו משכיל לא לשים את עצמו במרכז הבמה כמו בלא מעט מסרטיו שמהם אנחנו אמורים לצאת עם הצהרה שהוא גאון. הפעם הוא שם במרכז הבמה את כוכב הסרט – אוסטין באטלר – וזה לחלוטין מוצדק. באטלר הוא מהשחקנים האלה שבמגמת עלייה מאז תפקיד קטן ב"היו זמנים בהוליווד" (הוא השטן שנשלח לעשות את עבודת השטן. לא, בעצם זה היה משהו טיפשי יותר) דרך מועמדות לאוסקר על גילום "אלביס", תפקיד משנה בולט ב"חולית: חלק שני" ו"מועדון הרוכבים" (רק סרט אחד מהם היה להיט קופתי, אבל "מועדון הרוכבים" סרט טוב, לעזאזל איתכם!), ועכשיו הוא מקבל סוף סוף סרט שלם שכולו "בואו תראו איזה כוכב אוסטין באטלר". ומה אני אגיד – איזה כוכב. האנק שלו הוא דבר והיפוכו לאורך רוב הסרט: רגיש, אדיש, מטומטם, חכם, מאיים, מאוים, לחוץ ורגוע – ולאורך כל המסע הזה, באטלר אף פעם לא מזייף או מאבד את מהות הדמות שלו. יותר מזה: באטלר מצליח לתת לתפקיד הזה להיות תפקיד נהדר מהשורה הראשונה של שחקן שטוב בעבודה שלו ובמקביל גם הופעה שכולה פרסומת לאוסטין באטלר. מה אני אגיד, השתכנעתי לקנות.

כיאה לסרט פשע בשנות התשעים, לסרט יש קולקציית דמויות מרשימה: שוטרת שמנסה לעזור להאנק (רג'ינה קינג), שני מאפיונרים יהודים (ליב שרייבר ווינסנט ד'אונופריו), בעל המסבאה שבה האנק עובד (גריפין דאן), ואפילו באד באני מפציע פה בהמשך הניסיון שלו להיות כוכב קולנוע. הפעם, בניגוד ל"רכבת הקליע", זה לא עובד לו, אם כי זה יותר באשמת הליהוק, שכן זה לא שהוא לא טוב בתפקיד כמו שהוא פשוט לא מתאים לו בכלל. כולם כיפיים מאוד, אבל הם עובדים הכי טוב כאנסמבל של דמויות שהאנק מסתובב איתן מאשר הופעה אחת ספציפית שבולטת מעל השאר. אם יש אחת כזאת, הרי זה מאט סמית' עם המוהוק המרשים והדמות הדבילית-דבילית שלו, שאתה רוצה במקביל לשנוא ולחבק.

צריך לומר בגילוי נאות: בהתחשב בכך שכאמור אין משהו יוצא דופן (חוץ מבאטלר) בסרט, ובהחלט אפשר לטעון שיותר מסרט מבריק זה סרט שפשוט עושה עבודה טובה כמו שצריך – אפשרי שהסיבה שכל כך נהניתי מהסרט הזה היא כי פשוט עבר כל כך הרבה זמן מאז שהיה לנו סרט פשע כמו שצריך. אם "כל מה שצריך בשביל סרט הוא אקדח ואישה" כמו שאמר ד. וו. גריפית', הרי שהקולנוע ההוליוודי בשנים האחרונות מנסה להוכיח שאפשר לעשות סרטים גם בלי הקטע של האקדח. יש לנו כל מיני סרטים ליד (סרטי שודים, סרטי אקשן סביב פושעים) וכשכבר יש כמה סרטי פשע טובים הם לא פעם יצאו ישר לסטרימינג או הלכו לאיבוד באותן שנות קורונה (תראו "החליפה", תודה). אולי בכל הקטע הזה שהוליווד מנסה דברים ישנים שוב כמו קומדיות, היא תחזור גם לסרטי פשע, ומה אני אגיד – על בסיס "נתפסו על חם" אני בעד. ואם לא, אז לפחות תביאו עוד סרטים עם אוסטין באטלר.