ביקורת: פרדוקס קלוברפילד

הפרדוקס הוא שכל סרט עשוי להיות או לא להיות סרט ביקום קלוברפילד ואי אפשר לדעת עד שהוא יוצא.
שם רשמי
פרדוקס קלוברפילד
שם לועזי
The Cloverfield Paradox

שיטה ראשונה ליצירת יקום קולנועי (או "המארבל"): ליצור סרטים שעומדים בפני עצמם ולשזור בהם רמזים קטנים כדי שיתפתח יקום משותף באופן אורגני. שיטה שנייה (או "היוניברסל"): להכריז מראש שאתם עומדים ליצור יקום קולנועי ולדחוף לצופים בגרון שהוא כזה כבר מהלוגו של האולפן. השיטה השלישית והחדשה ביותר (או "הג'יי. ג'יי. אברהמס") : למצוא סרט מקורי, להוסיף כמה סצינות תלושות שיקשרו את הסרט עם הסרטים הקודמים לו ולהחליף את השם שלו למשהו כמו "קלוברפילדי הפלא והיכן למצוא אותם".

"פרדוקס קלוברפילד" התחיל בתור סרט עצמאי בלי שום קשר ל"קלוברפילד". במקור קראו לו "החלקיק האלוהי" והוא עסק באסטרונאוטים שחווים תאונה מוזרה בחלל שגורמת לכדור-הארץ להיעלם. הסרט נרכש ע"י האולפן של אברהמס, שבדיוק באותו זמן רכש גם את הזכויות לתסריט של סרט בשם "המרתף". היום אתם כנראה מכירים את "המרתף" בתור "דרך קלוברפילד 10". אני מאלו שאהבו את הסוף של הסרט ההוא, למרות הבעיה של רוב האנשים איתו. הבעיה של "פרדוקס קלוברפילד" היא שבניגוד למה שנכתב בטריילר, הוא לא ממש מסביר שום דבר בנוגע ליקום של קלוברפילד, אלא רק מעלה עוד שאלות. הסרטים של אברהמס הם כמו הידרה – על כל שאלה שמקבלת מענה צצות שתיים חדשות.

אבל במקרה של "פרדוקס", השילוב שלו בקלובר-וורס (לא המצאה שלי) שבבירור-נעשה-לאחר-הצילומים הוא הבעיה האחרונה של הסרט. "פרדוקס" שומר על הרעיון של התסריט המקורי שלו ומערבב אותו עם אימה בחלל – יש את צוות החללית, משהו קורה והם מתחילים למות אחד אחרי השני. רק בשנה שעברה קיבלנו את "סימן חיים", סרט עם מבנה מאוד דומה. אבל ברוב הסרטים האלו סיבת המוות של האסטרונאוטים ברורה (לרוב זה חייזר עצבני). כאן, לא כל כך."פרדוקס" הורג את הדמויות שלו בדרכים שיותר קרובות ל"יעד סופי" מ"הנוסע השמיני", אבל עם אפילו פחות היגיון.

אופס, כתבתי "דמויות"? לקרוא להן ככה זו מחמאה גדולה. יש חלופות יותר מתאימות, כמו "סטריאוטיפים" או "קלישאות" ואפילו הן לא מיושמות כמו שצריך. יש בקאסט כמה שחקנים מוכשרים, אבל הם נראים כאילו הם סופרים את הדקות עד שיסיימו לעבוד; כנראה בגלל שהסרט הוא לא על הדמויות, אלא על רצף של אירועים שקורים להם. רק שהאירועים האלו לא מעניינים, מבויימים בצורה חסרת השראה וכתובים בצורה חסרת היגיון – לפני שתספיקו לבקש תשובות על אירוע אחד, הסרט יגיד "תראו, יד שזוחלת בעצמה!" ויעבור מהר לאירוע הבא. אם סרטי "קלוברפילד" הם קרובי משפחה, "פרדוקס"הוא זה שמזמין את עצמו לארוחה המשפחתית, מגיע כולו שיכור ועושה שטויות בזמן שכולם מנסים להתכחש אליו.

אבל שכחו מזה, "פרדוקס קלוברפילד" הוא סרט שהקידום שלו הרבה יותר מעניין מהסרט עצמו. וב"קידום" אני מתכוון לפרסומת אחת. עד לפני שלושה שבועות כולם ידעו שהסרט הזה אמור לצאת לבתי הקולנוע בסוף חודש אפריל. ואז, באמצע משחק הסופרבול שוחרר טריילר שבגדול אמר "הפתעה, הסרט יחכה לכם בנטפליקס ברגע שהמשחק יגמר." רגע, מה? זה לא יהיה בקולנוע? רק טריילר אחד? נטפליקס? מה קרה כאן הרגע?

לא, ברצינות. הטריק השיווקי של אברהמס ונטפליקס היה חמוד ובהחלט הצליח למשוך את השטיח מתחת לרגליים שלנו, אבל הוא מערער את כל מה שידענו על הקונספטים של תאריכי יציאה וסרטים. פוטנציאלית, כל סרט עכשיו עשוי להיות סרט "קלוברפילד" הבא והוא עלול להגיע למסכים שלנו בכל עת. האם המפלצת היא בעצם אותה אחת מ"פסיפיק רים" וההמשך לסרט ההוא יעלה לנטפליקס כבר בשבוע הבא תחת השם "הרובוט הקלוברפילדי"? מה אם מחר כבר נוכל לצפות ביו-טיוב ב"עידן הקלוברפילד", שכרגע מוכר בתור "עולם היורה 2"? ואולי "2 קלובר 2 פילד" נמצא בVOD כבר חודשיים ואף אחד לא שם לב? אולי את כל התשובות לשאלות ש"פרדוקס" מעלה נקבל בסרט החדש בסדרה שמסתבר שהוא יוצא בחודש הבא בסנאפצ'ט בשם "שחקן מספר קלוברפילד"? שום דבר כבר לא בטוח!

אבל חוץ מזה, אין ב"פרדוקס קלוברפילד" שום דבר מעניין, וזה מה שהכי לא ברור בכל העסק –מה גרם לג'יי. ג'יי. אברמס לבחור דווקא ב"פרדוקס קלוברפילד" בתור התוספת החדשה ליקום הקולנועי הזה (אם עוד היה למישהו ספק, הסרט הזה מוכיח שכולם קשורים)? זה סרט אימה בחלל מטומטם במיוחד בלי שום ייחוד קולנועי ועם שבלונות בתור דמויות. למה דווקא הוא? היה עדיף לכולנו לו הוא היה נשאר בחלל, היכן שאף אחד לא היה יכול לשמוע אותו.