ביקורת מתגלגלת: דרדוויל – נולד מחדש

סדר בבית המשפט! פרק 3.

ספויילרים, דה. גם לסדרה הקודמת של "דרדוויל" ולסדרות מארוול אחרות כמו "אקו" או "שי-האלק".


פרק 3 "נולד מחדש"

בפרק השלישי, "נולד מחדש" שמו, אין ולוּ שניה אחת של דרדוויל. בשבוע שעבר הסברתי מדוע סביר שנראה את האלטר אגו של מאט מורדוק רק בפרק 5, אך למרות היעדרותו של השד מהלס קיצ'ן, הוא למרות הכל מורגש היטב בפרק, ובעיקר בכל סצנה בין מאט ובין הפנתר הורוד הטיגריס הלבן: בשיחה על משמעותהּ של המסכה או כאשר הקטור איילה (להלן: "איילה", סתם כי זה מצחיק אותי) מסביר מדוע אין לו ברירה אלא לקחת את החוק לידיים.

ואהבתי את כל זה מאוד. אם בשני פרקיהּ הראשונים של הסדרה היא עוד חיפשה את עצמה ונעה בזיגזג בין הגרסה האלימה והקודרת שהכרנו לבין הסגנון המעט־יותר קליל החדש, הפרק השלישי נאמן כמעט כולו לזהות אחת – במקרה הזה, דרמת בית משפט. כבר כתבתי שאני מחבב את הגרסה הזו של מאט שלשם שינוי מצדיקה את התואר שלו במשפטים, והשבוע זכינו לגלות שהוא גם עורך־דין די מוצלח; הבחור מרביץ טיעונים באותה קלות בה הוא מרביץ עם אגרופים, ונהניתי לראות אותו באולם בית המשפט כפי שאני נהנה לראות אותו רץ על גגות.

מה שהוביל אותי לתהות: האם השינויים שנכפו על ההפקה הם באמת לטובה? "דרדוויל: נולד מחדש" הייתה אמורה להיות, במקור, יותר דרמת בית משפט מאשר המשך של גרסת נטפליקס – ואחרי שראינו כי התשובה של מארוול ל"אפל" ו"אלים" מביכה כמו אימו משנות ה-2000 המוקדמות שמרסס גרפיטי על הקירות כי "אף אחד לא מבין אותי", ואחרי שניכר שהסאגה המשפטית (מי היה מאמין) באמת מעניינת – בדיעבד, אולי היה עדיף להתמסר לסגנון החדש, גם אם זה היה מכעיס מעריצים הנאמנים לסדרה הקודמת כמו ששוטרי ניו־יורק נאמנים לפרנק קאסל. אני משער שהפאניקה שאחרי "שי האלק" היא שגרמה לפייגי ושות' לחזור בהם מסיפורים של גיבורי־על בבית משפט, מבלי להבין ש"שי האלק" נכשלה בגלל הרבההההההה דברים אחרים.

ואני לא עיוור, כמובן. הפרק השלישי הוא דוגמה לטלוויזיה טובה, אך לא מצוינת. איזה בית משפט, למשל, מבקש מעד לעלות לדוכן אם הוא מתעכב? מבקשים לדחות קצת ומחכים, לא צריך את הדרמה הכפויה הזו. ובכלל, מאוד נוחהּ הסיטואציה בה מאט, גיבור־על בחל"ת, במקרה מייצג גיבור־על אחר ממש כמוהו; הרי מאט נטל על עצמו את הייצוג לפני שידע כי איילה הוא השרקן הצהוב הטיגריס הלבן.

וגם הסיפור עצמו דיכוטומי להחריד: שוטרי ניו־יורק הם לא סתם מושחתים, הם מושחתים. אין להם בעיה (לנסות) להרוג עד, אין להם בעיה (לנסות) להרוג עורך־דין עיוור ואין להם בעיה (להצליח) להרוג אדם שהרגע הוכרז כזכאי. אני מבין שבכך 'נולד מחדש' סוללת את דרכו של מאט חזרה לגגות ניו־יורק עם אַלה – הוא הרי חייב לאבד אמון במערכת – אבל הדרך הזו מעט שטחית וזולה. נזכרתי במהלך הצפייה בסיפור עם המאפיה הרוסית מהעונה הראשונה של "דרדוויל" וכיצד ויקטור הפך מאיש רע טיפוסי לאדם מורכב שהזלנו עליו דמעה במותו. זו אמביוולנטיוּת במיטבה. אולם לפי פני הדברים כרגע, אני לא חושב שנזיל דמעה על אף נבל שימצא את מותו בסדרה החדשה, כולל ווילסון פיסק שתכף אדבר עליו.

אבל למרות הפגמים באמינוּת מצאתי את עצמי במתח לאורך כל המשפט, ומודה שעד רגע האמת לא הייתי בטוח מה יחליט חבר המושבעים (אגב, שיטת משפט מטומטמת מאוד שהופכת כל דיון לבמת תיאטרון). מה שמזכיר לי: תמוה בעיניי איך השוטרים ניסו כל טקטיקה מלוכלכת על־מנת לנצח במשפט, מלבד לאיים על חבר המושבעים – דבר שקרה בסדרה הזו בעבר. על כל פנים, שמחת הניצחון במשפטו של איילה הוחלפה מיד בחרדה לשלומו והשלמה עם כך שהסדרה לא תיתן לו לחיות עוד זמן רב, לא אם אנחנו רוצים לראות את דרדוויל ברחובות במְקום ברווז הטורקיז הטיגריס הלבן. עם זאת, אני מודה שהפתיעה אותי המהירות בה המוות שלו הגיע. חשבתי שהם ימתינו עם זה עוד פרק אחד לפחות. ואני לא אומר זאת כתלונה כי אני מעדיף סדרה שמקדמת את הסיפור כאן ועכשיו במְקום לדחות את הקץ.

ולגבי פיסק – לא ראינו הרבה מראש עיריית ניו־יורק בפרק, אבל כל סצנה בכיכובו הייתה בעלת משמעות. היעדרותו מהעולם התחתון הותירה חלל ריק עליו נאבקים פושעים אחרים חמומי מוח. אלא שהפתעה-הפתעה: ונסה נאלצת לקחת את המושכות לידיה! אם כי "נאלצת" זו מילה לא מתאימה כי נדמה שהיא די נהנית מזה. בינתיים פיסק מכיל ומתנהג כמו בעל גאה, אבל נשאלת השאלה כמה זמן עוד יעבור בטרם הקריירות החדשות של ונסה ופיסק יתנגשו, ומישהו מהם יבין שיש מקום רק לבוס אחד בניו־יורק. יהיה מעניין.

הערות שוליים:

– פינת התיאוריה המטורפת (אזהרת ספויילר אם זה יתברר כנכון): דניאל בלייק, העוזר הנלהב־מדי של פיסק, הוא הבן של וילסון פיסק. מן הסתם הוא לא הבן של ונסה אלא של רק פיסק, מהעבר הרחוק. היה לי חשד קל שבוע שעבר כי יש ביניהם מעט דמיון, אך מעבר לכך לא היה לי הרבה בסיס. אבל לאור מסלול ההתנגשות הצפוי בין ונסה לפיסק, אני מאמין שלפיסק לא תהיה בעיה לחסל את אהבת חייו אם אל אותם חיים ייכנס בן משפחה חדש ויורש פוטנציאלי.

– (גם פה ספויילר אם התיאוריה המופרכת תתגלה כנכונה) רציתי גם לכתוב שהסיפור בין ונסה ואדם (נזכה לפגוש אותו מתישהו?) עשוי גם הוא לדחוף את פיסק לחסל את ונסה (ואת אדם) אחרי שיתגלה הסוד של דניאל בלייק. אבל האופן בו הסדרה רוקדת סביב ונסה ואדם גורם לי לתהות האם אדם הוא באמת מאהב פוטנציאלי – או שמא השניים מסתירים סוד אחר? אולי אדם הוא הבן של ונסה, והפיצוץ הבלתי נמנע בין פיסק לוונסה לא יהיה המלחמה על ניו־יורק אלא המלחמה על הדור הבא? טוב, אני נכנס פה למחוזות של טלנובלה.

– קטעי הקישור של בּיבּי העיתונאית הם עדיין נקודת החולשה של הסדרה, בעיקר כי כל המרואיינים לא גורמים לי לפתח כלפיהם סימפתיה אלא כעס על ההתעקשות העיוורת לגור דווקא בעיר מוכת שחיתות ופשע. תעברו לבייקרספילד קליפורניה או משהו. אם לא שמעתם על בייקרספילד קליפורניה אז כנראה גם הפושעים לא.

– בהתחלה לא הבנתי מה ווילסון פיסק רצה להשיג בריאיון עם בּיבּי (איזה משפט מוזר בלי הקשר) שבו הוא מודיע שאין לניו־יורק בניהולו סבלנות לגיבורי־על, רגע לפני שהוא זה (כנראה) שמארגן את רצח הקיפוד הסגול הטיגריס הלבן. אבל ווילסון יודע מי היה הסנגור של איילה ומה היה תחביבו הקודם של אותו סנגור, וסביר בהחלט שזו הייתה דרכו הלא עדינה של פיסק להעביר למאט מסר.

– גם אתם קלטתם שבמהלך המשפט הזכירו את "השוטר מוראלס", נכון? מעניין אם הוא קשור לנשיא ה-65 של בוליביה, אבו מוראלס. אה, או שהוא אביו של מיילס מוראלס.


פרקים 1 ו-2: "חצי שעה במרומים", "אופטיקה"

כל שיחה ארוכה על היקום הקולנועי של מארוול עשויה להגיע לטונים צורמים ולמריבות על גבול איומי נישול מהירושה (סליחה סבא, אבל אף אחד לא אהב את "ת'ור: אהבה ורעם" מלבדך), אלא שעל משפט אחד רובנו נהנהן בהסכמה: "דרדוויל" של נטפליקס היא סדרה נהדרת – או לפחות עונות 1 ו-3 שלה הן כאלה (אם כי בואו לא נשכח שארבעת הפרקים הראשונים של עונה 2 גם הם ברף גבוה).

לכן לא מפתיע שהציפיות מכל סדרה שתתיימר להמשיך את מה שעשתה "דרדוויל" יהיו גבוהות יותר מהבניין של טוני סטארק. וניכר שבמארוול הבינו מה הקהל רוצה מהם, משום שעמוק לתוך צילומי סדרת ההמשך החדשה, הם לחצו על כפתור עצירת החירום (שכנראה לא באמת קיים, אבל אם הוא היה קיים הוא היה אדום וגדול): הם פיטרו את השואוראנרים הקודמים (מאט קורמן וכריס אוד, יוצרי "פרשיות סמויות"), הביאו שואוראנר חדש (דיוויד סקראדפיין, שכתב פרקים של "המעניש") וצמד במאים חדש (ג'סטין בנסון וארון מוּרהד, שביימו שני פרקים של "מון נייט", כולל הרביעי שזכור לי כיחיד שאהבתי, ואת מרבית פרקי העונה השנייה של "לוקי" – כולל הסיום).

השלישייה הזו כתבה וצילמה פרק ראשון חדש לסדרה ושני פרקי סיום, ובין לבין עשו שינויים קלים בששת הפרקים שכבר צולמו על־מנת ש"דרדוויל: נולד מחדש" תהיה אלימה כמו הסדרה של נטפליקס, בוגרת כמו הסדרה של נטפליקס ובתקווה גם טובה כמו הסדרה של נטפליקס. והתוצאה, נכון לעכשיו, היא סדרת טלוויזיה שבהחלט ניכר כי היא מוצלחת יותר ממרבית סדרות מארוול בעידן דיסני פלוס. אבל לעשות את מה שנטפליקס עשו? זה כבר לא כזה פשוט, גם אם הם חושבים שכן.

זה טוב ויפה שרבע השעה הראשונה של העונה היא כאוס מתמשך של יגון, ייסורים ואקשן ברוטאלי חסר רחמים, אבל לא מספיק להביט בסצנות הוואן שוט המפורסמות של נטפליקס (המסדרון בעונה 1, המדרגות בעונה 2, הבריחה מהכלא בעונה 3) ולומר "אה, כזה אנחנו רוצים", ולקוות שהקהל יאכל את זה ויגיד תודה. למעשה, אם הקרב מול פוינטדקסטר הוא גולת הכותרת של העונה בכל הקשור לאקשן מסמר שיער זו תהיה אכזבה, כי כל סצנות האקשן של "דרדוויל" הקודמת מוצלחות ממנו בהרבה, הן בפן של הצילום והן בכוריאוגרפיה. כמו כן, אם היה בהן גרם של CGI הוא הוסתר באופן הרבה יותר מוצלח ממה שדיסני עשו פה.

זה משאיר אותנו עם הממד הרגשי, ממד שלא קיים פה (אלא אם עצבים על דיסני נחשבים כרגש), כי להרוג את פוגי על ההתחלה – ועוד בכזה אופן נוראי – זה לא "אמיץ", אלא רעיון של תסריטאי המנסה לחשוב על דרכים לזעזע את הקהל. בנקודה הזו הרי לא ראינו את פוגי בערך שבע שנים, ולראות אותו שב אל חיינו רק כדי לראות אותו נלקח באותה מהירות שווה ערך לקווין פייגי שיוצא מהטלוויזיה וסוטר לצופים. אני לא נגד הריגת דמויות חשובות ואהובות, אבל דברים כאלה צריכים להגיע אחרי מסע כלשהו שהדמויות עוברות. אפשר ורצוי היה, לפחות, לשמור את המוות של פוגי לסוף העונה (… בהנחה שהוא באמת מת. עוד על כך בהמשך).

ואת נקודת הפתיחה הזו מחליפה קפיצת זמן במהלכה מאט מורדוק הצטרף לפירמת עורכי־דין חדשה ונוצצת, קארן פייג' עזבה לסן פרנסיסקו בגלל סיבות, ואילו וילסון פיסק רץ לראשות העיר ניו־יורק – וגם נבחר (את צופי "אקו" זה לא אמור להפתיע כי זה מה שהוא החליט שיעשה בסוף אותה סדרה. טוב אולי זה כן אמור להפתיע את צופי "אקו", כי מי זוכר מה לעזאזל קרה ב"אקו").

ולמרות נקודות החולשה מצאתי את עצמי נהנה משני הפרקים שיצאו, ובעיקר מהפרק השני – מה שאירוני, משום שהפרק השני הוא ברובו שאריות שנותרו מהסדרה לפני צילומי ההשלמה, וניכר שהוא מעין פרק ראשון נוסף בפני עצמו; קארן ופוגי כלל לא מוזכרים, מאט נראה מאושר יותר ואמנם גם הסיבה שמאט הפסיק ללבוש אדום ולרוץ על גגות לא מוזכרת, אבל מבינים בין השורות שהוא – כמו וילסון פיסק – מעדיף לשים את העבר האלים מאחוריו.

אלא שכמו פיסק, גם מאט מורדוק לא יכול להתחמק מהאלימוּת. חייו אמנם היו נתונים בסכנה, אבל את מה שהוא עשה לשני השוטרים האלה הוא היה יכול לעצור הרבהההה קודם. השניים כנראה לא מתים כי גם לדיסני יש גבול, והגבול הוא בגיבור־על שהורג שוטרים – אבל אם הם חיים זה עניין של מזל ולא שכל.

ומזל יותר משכל זו תמה שחוזרת על עצמה. גם פוינטדקסטר שרד נפילה מגג של בניין, אלא שבניגוד למקרה עם השוטרים, הפעם אני טיפה כועס. הרי אם הסדרה באמת רצתה להיות "אמיצה" (במְקום להיות חכמה על חלשים, כלומר חכמה על פוגי במקרה הזה) היא יכלה לגרום לדרדוויל לחצות את הגבול ולהרוג בן־אדם. אמנם הכוונה של מאט (קתולי, בואו נזכיר) בהחלט הייתה להרוג, אך לגרום לפוינטדקסטר לשרוד (איך, באמת?) זו פחדנות לשמה שגורמת לי לחשוש שהסדרה, חרף המרפקים שנשברים לאחור, עדיין מעדיפה ללכת על בטוח.

ועל אף שהיו סצנות אקשן רק בקצוות של שני פרקי הפתיחה, נטמעתי בסדרה החדשה שהיא "דרדוויל: חוק וסדר". אני לא יודע לאן יתקדם הסיפור של מאט שיוצא נגד כל משטרת ניו־יורק ומייצג לקוח שכביכול הרג שוטר, אבל אני אוהב את זה. אם יש דבר אחד שהיה חסר בגרסה של נטפליקס זה סצנות בהן מאט מורדוק אשכרה עובד כעורך־דין; ניכר שפוגי עשה את העבודה השחורה בזמן שמאט מורדוק התאמן בפארקור על גגות, אבל הנה יצא דבר טוב אחד מהמוות של פוגי והוא שמאט נאלץ לשם שינוי להצדיק את שכר הטִרחה.

ובואו נדבר גם על הגיבור האחר של הסדרה, וילסון פיסק. קו העלילה של פיסק כראש עיר הוא לא המצאה של הסדרה (זה קרה גם בקומיקס די מזמן), אבל אתם מוכרחים להודות שהתזמון עם הפוליטיקה האמריקאית משעשע למדי. ומעלליו של ראש העיר הנבחר פיסק, שעד לא מזמן הטיח ראשים בדלתות של מכוניות וכעת מקיים פגישות עם ראשי ועד, הם קומדיה במיטבה; הסדרה אמנם לא מתכוונת שזה יהיה מצחיק אבל לא יכולתי להפסיק לחייך בכל פעם בה פיסק נראה שהוא תכף יזרוק מישהו מהחלון (שזה, בעצם, כל הזמן). ויותר משזה מצחיק, זה מעניין – כי איך זה יכול להיות לא מעניין? זה ראש אימפריית פשע לשעבר שמנסה לעבוד כראש עיר, וְוינסנט ד'אונופריו מביא כאן תצוגת משחק שלא ראינו ממנו שנים (בטח לא ב"אקו" וב"הוקאיי").

עם זאת, אני לא בטוח מה אני חושב על ונסה ופיסק שהולכים לטיפול זוגי ומה הסיכוי שזה דווקא אצל זוגתו החדשה של מאט (והאם זה באמת צירוף מקרים?). בעיקר כשפרק קודם לכן הם נראו נינוחים עם הדינמיקה החדשה שלהם: היא מנהלת את האימפריה שלהם ועושה גבות אצל מישהו בשם אדם (אני מנחש שזה מה שהיא עושה, לְמה עוד פיסק יכול להתכוון ב"אני יודע עלייך ועל אדם"?) בזמן שהוא רודף אחר התחביב החדש שלו של לחתוך סרטים אדומים, למנוע שביתות ולהעלאות מיסי חניה. לא נרמז שפיסק רוצה או מעוניין בטיפול זוגי או שוונסה לא רוצה או מעוניינת להיות חלק מהקמפיין של פיסק; כנראה זה עוד משהו שנפל בין התפרים שמחזיקים ביחד את שתי הגרסאות של "דרדוויל: נולד מחדש".

ועל אף התחלה מעט מקרטעת וכמה חלקים שהייתי מוריד (וב"כמה חלקים" הכוונה לוולוגרית בּיבּי), נכון לעכשיו אני מחכה בקוצר רוח לפרקים הבאים. אני אוהב את מאט, אני אוהב את ווילסון ואני צמא לדעת איך ומתי הנתיבים שלהם ישתלבו. אז אמנם זו לא גרסת נטפליקס הטובה והאהובה, אבל לאחר התוצרים של מארוול ודיסני בטלוויזיה בשנים האחרונות, "דרדוויל: נולד מחדש" היא משב רוח מרענן.

הערות שוליים:

– מתרגמים יקרים: התרגום של Optics זה נראוּת, לא "אופטיקה". זו לא סדרה על חנות משקפיים.

– טוב, אי אפשר להתעלם מהפצצה הזו שהטלתי. אבל האם פוגי באמת מת? ואם כן, האם יש סיכוי שהוא יחזור לחיים? בואו לא נשכח שכבר ראינו משהו כזה בעונה 2. על פניו כן, הוא מת והגיוני שהוא יישאר מת. אבל פוגי התנהג בצורה חשודה מאוד בדקות שלפני מותו ואנחנו עדיין לא יודעים כלום על נסיבות האירוע ("פוינטדקסטר השתגע" זו לא סיבה).

– זה לקח המון שנים, אבל סוף סוף, ב-MCU, ווילסון פיסק הזכיר את ספיידרמן!

– אני מחבב את זווית הצילום המיוחדת החדשה כשמאט משתמש במגה־חושים שלו.

– אם הסדרה החדשה מאזכרת את אירועי "אקו" ו"הוקאיי", האם נקבל התייחסות לכך שמאט שכב עם שי-האלק?

– אחת מהסיבות לצילומים מחדש היא שבגרסה הראשונה לא ראו בכלל את דרדוויל בארבעת הפרקים הראשונים. כיוון שהפרקים שצולמו עדיין, בדרך זו או אחרת, בסביבה – אל תצָפו לראות את דרדוויל עד פרק 5, שהוא (במקרה) הפרק היחיד בעונה מלבד פרקי הפתיחה שישודר עם פרק נוסף, פרק 6. כנראה מחכה לנו משהו מיוחד בשבוע ההוא (אין, צ'רי היה גאה בכישורי הבילוש שלי).