ביקורת: מבוכים ודרקונים – כבוד בין גנבים

סרט עם כריזמה גבוהה, אינטליגנציה נמוכה ולהטוטי מצלמה מדרגה שבע.
שם רשמי
מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים
שם לועזי
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

במשך שנים, "מבוכים ודרקונים" נחשב למשחק של חנונים – סביר, בהתחשב בכך שמדובר במשחק שכל מה שיש בו זה דפים, קוביות וספר חוקים מסורבל שלא היה מבייש סטודנטים לעריכת דין. אלא שאז, החנונים נהיו הילדים המגניבים החדשים, וככה התגובה ל"אה, אתה משחק מבוכים ודרקונים" הפכה מ"חחחח חנון" ל"מגניב". כוכבי הוליווד גדולים משחקים בזה, יש שתי סדרות אנימציה שונות שמבוססות על קמפיינים של קומיקאים כאלה ואחרים וסרטוני יוטיוב של ארבע שעות של אנשים יושבים מסביב לשולחן ומשחקים זוכים למיליוני צפיות. 

הסברו, החברה שבבעלותה המשחק, החליטה שגם לה אמור לצאת משהו מכל העסק הזה ואחרי שהוציאה את עצמה מהבלגן עם הרישיון של המשחק ונתנה לעניין קצת להירגע, הוציאה ניסיון נוסף – אחרי טרילוגית סרטים לא בדיוק מצליחה, סרט אנימציה אינטראקטיבי וסדרת אנימציה קלאסית – במותג קולנועי שיגרום לכל השחקנים להגיד "אוקיי, אבל אי אפשר לעשות את זה במכניקה של חוקי המשחק!".

העלילה היא כה פשוטה שסביר שלא רק שתנחשו מה הסוף שלה, אלא גם מה חורי העלילה שבדרך – צמד גנבים שנכלאו יוצא למסע להשיב חזרה את הבת של אחד מהם וגם ימבה זהב ואוצר, בזמן שמזימה מרושעת מתרחשת ברקע. כל זה בתוך עולם פנטזיה – לא בדיוק "שר הטבעות", יותר משהו בלי טכנולוגיה יותר מדי מתקדמת ועם מערכת קסמים שעדיין איכשהו עובדת כך שאת הקסם הכי חזק אתה יכול לעשות אם פשוט תאמין בעצמך. בין לבין, באות להופעת אורח שלל מפלצות מוכרות יותר ופחות לשחקני המשחק – ינשודוב, מפלצת הזחה, קוביית ג'לטין, חקיין וכיאה לשם הסרט – דרקונים. (יש גם מבוכים, למי שמודאג). 

אפשר אולי לגלגל עיניים על סיפור כה פשוט ועולם קצת מטופש, ואכן ביקום מקביל שבו ריאן ריינולדס מככב בזה, אפשרי שהיינו מקבלים כל שנייה תזכורת כמה כל דבר שאנחנו רואים הוא לא הגיוני, אבל למזלנו היוצרים לא הלכו בכיוון הזה ובמקום זה כריס פיין הוא גיבור הסרט, ולכן הסרט נותן לדמויות להתמודד עם חוסר הסבירות בלי לחשוב על עצמן כמישהו בתוך סיפור. כן, המגבלות עדיין שרירותיות ועצלות בחלקן, עם פתרונות קסם (מילולית) שמגיעים משום מקום – אבל הדמויות לוקחות את כל העסק ברצינות, ובכך מונעות מאיתנו לבוז לסרט יחד עם גיבוריו. בבחירה בין להעיר כמה הכל דבילי ובין ליהנות מהדביליות, הסרט בוחר בשני, ורק מרוויח מכך. 

הדמויות עצמן הן קצת קלישאות של דמויות וקשה להגיד שמישהו ממש זורח בתפקידו, אבל כולם מבצעים את העבודה שלהם טוב – כריס פיין הוא המנהיג הדיפלומטי והכריזמטי, מישל רודריגז היא הדמות הברברית שלא יודעת להגיד את הדבר הנכון בזמן הנכון אי פעם, ג'סטיס סמית הוא קוסם עם בעיות ביטחון עצמי, יו גרנט מקבל את התפקיד הקומי ביותר ונהנה ממנו, רגה ז'אן פייג' הוא מעין גיבור על עם בעיות בתקשורת וסופיה ליליס היא טיפלינג ששונאת בני אדם או אפיון עמוק מדי לדמות שלה. מכולם, סמית' הוא הדמות הכי טובה, אבל קשה להגיד שהוא גונב את ההצגה או משאיר רצון לספין אוף שיחקור את דמותו לעומק. 

לא, אם יש קסם ב"מבוכים ודרקונים" החדש, ויש – זה מגיע מכך שזה פשוט סרט מצחיק, מגניב ויפה. צמד היוצרים ג'ונתן גולדשטיין וג'ון פרנסיס דיילי, שהביאו לנו לפני כמה שנים את "לילה בטירוף" שעדיין לא זוכה לכבוד שמגיע לו, לא משנים את חוקי המשחק אבל ממשיכים להשתכלל ולא להסתפק במועט מבחינת המבע שלהם. בעוד שבמאים אחרים היו מביימים סרט שכזה על אוטומט ומקווים להסתמך על הכריזמה של השחקנים, שחיקת צוות האנימטורים או אפילו על אלתורים של השחקנים, דיילי וגולדשטיין מתבססים על העבודה הקולנועית שלהם – עריכה מצחיקה וצילום יצירתי. זה בהחלט סרט ארוך מדי – בייחוד בכל הנוגע לאקספוזיציה – והיה אפשר לשייף עוד קצת את כתיבת הדמויות או העלילה או לסגור איזה חור עלילתי אחד או עשרה, אבל השורה התחתונה היא ש"מבוכים ודרקונים" הוא פשוט כיף שממשיך את הקו של סרטים כמו "מבצע פורצ'ן" או "חומר דוב" של סרטים הוליוודים מהנים גם בלי זיכיון קיים, יקום קולנועי או הבנה של כל הרפרנסים למעריצים (וצריך להודות שיש בהחלט כל מיני קריצות שכאלה). יותר מכך – "מבוכים ודרקונים" הוא סרט כיפי שיותר משהוא מוציא אתכם בהייפ לקראת הסרט הבא בזיכיון, גורם לכם לחכות בחוסר סבלנות לסרט הבא של דיילי וגולדשטיין. אז לכל מי שיש נוסטלגיה לסרטי הרפתקאות של אזור שנות האלפיים המוקדמות – "מבוכים ודרקונים" לחלוטין סוגר את הפינה.