דוני דארקו, עשר שנים אחרי

מאיפה הגיע דוני דארקו, איך הוא השפיע על העולם כפי שהוא היום, והאם הוא יצירת מופת או תאונה מוזרה?

‏1. עשר שנים‏

‏"דוני דארקו" יצא לאקרנים בארה"ב לפני עשר שנים, ב-26 באוקטובר 2001. זה בסדר אם אתם לא ‏זוכרים שזה קרה. גם אז אף אחד לא שם לב.‏

2. על מה הסרט הזה‏

דוני דארקו הוא תלמיד תיכון בעיירה אמריקאית בשנת 1988. לילה אחד מנוע של מטוס סילון, ‏שאיש ‏אינו יודע מאיפה הגיע, נופל אל תוך החדר שלו. דוני ניצל משום שהוא באותו זמן הלך מתוך ‏שינה בעקבות ‏ארנב ענק בשם פרנק שסיפר לו שהעולם עומד להגיע לקיצו בעוד 28 יום. אחר כך, ‏הסרט נהיה קצת מוזר.‏

3. קאלט‏

‏"דוני דארקו" היה כשלון. כשלון חרוץ ומוחלט. הוא הופץ באופן מצומצם, לא הביא לבתי הקולנוע ‏כלב, ונעלם מהם בתוך פחות חודש. זה היה זמן קצר אחרי ההתקפה על מגדלי התאומים, וסרטים ‏על חלקים ממטוסים שמתרסקים לתוך בניינים ‏לא היו שיא האופנה. אבל גם בכל מועד אחר, סרט ‏ביזארי כל כך הוא לגמרי לא החומר שממנו עשויים שוברי קופות. בארץ, אף מפיץ אפילו לא ‏הסתכל לכיוון של הסרט: לא רק שהסרט לא הוקרן בבתי הקולנוע – הוא מעולם אפילו לא יצא ב-‏DVD‏ מקומי. ‏

בארה"ב ה-‏DVD‏ דווקא יצא, ובהדרגה, אנשים התחילו לשים לב אליו. השמועה על הסרט המוזר ‏הזה עברה מפה לאוזן, ומשם לאוזן השלישית: זה הפך לאחד הסרטים המבוקשים ביותר בספריות ‏המתמחות גם בארץ. הוא גם הוקרן באחד הכנסים הראשונים של עין הדג. זאת היתה תופעת קאלט אמיתית, שצומחת מלמטה, ללא שום שיווק. ‏

‏4. לא, ברצינות, על מה הסרט הזה‏

חלק משמעותי מהסיבה להצלחה המאוחרת המפתיעה של "דוני דארקו" היא שאף אחד לא מבין ‏אותו. בתקופה מוקדמת למדי בתולדות האינטרנט, הדיונים, הויכוחים והפרשנויות סביב הסרט ‏איימו למוטט את הבלוגים. אפילו המעריצים המושבעים ביותר של הסרט מתקשים לתת הסבר חד ‏משמעי להתרחשויות בו: הוא נראה טעון במשמעויות שנמצאות רק טיפה מחוץ להישג יד, ומסרב ‏בעקשנות להסביר את עצמו. הוא עוסק בין השאר בגורל, בפוליטיקה אמריקאית, במסע בזמן, ‏בדת ובחיי המין של דרדסים.‏ הוא נראה מזויות מסוימות כמו סאגת מדע בדיוני, ‏ומזויות אחרות כמו דרמת התבגרות כנה ואמיתית כל כך שזה כואב.‏

‏5. הג'ילנהולים‏

את דוני דארקו, הצעיר הרדוף בעל השם של גיבור-העל, מגלם ג'ייק ג'ילנהול באחד מתפקידיו ‏הראשונים בקולנוע. את אחותו הגדולה בסרט משחקת אחותו בחיים של ג'ילנהול, מגי. שני ‏הג'ילנהולים מעולם לא חזרו להופיע יחד באותו סרט מאז, אבל הקריירה של שניהם זינקה ‏בעקבות הסרט: בתוך עשור, שניהם כבר הספיקו להופיע בשוברי קופות ענקיים ולהיות מועמדים ‏לאוסקר (על "הר ברוקבק" ו"Crazy Heart", בהתאמה). יש כבר אפילו אנשים שיודעים לאיית "ג'ילנהאל" בניסיון ראשון.‏

‏6. עולם מטורף

הפסקול של "דוני דארקו" מלא בשירי פופ המתאימים לתקופה שבה הוא מתרחש, סוף שנות ‏השמונים: שירים של אינקסס, אקו והבאנימן ודוראן דוראן, שהמילים שלהן פתאום קיבלו משמעות ‏מטרידה בהקשרים שבהם הופיעו. לסצינת הסיום של הסרט, הבמאי ריצ'רד קלי רצה להשתמש ‏בשיר "‏MLK‏" של ‏U2‎‏, אבל לא הצליח להשיג את הזכויות. כתחליף, הפסקולן מייקל אנדרוז הקליט ‏עם ידידו, גארי ג'ולס האלמוני דאז, קאבר שקט בליווי פסנתר ל"‏Mad World‏" של Tears for Fears. ‏

אחרי שאלבום הפסקול המקורי נמכר היטב במידה מפתיעה – למעשה, יותר עותקים של האלבום ‏נמכרו מאשר כרטיסים לסרט בארה"ב – הוחלט להוציא את השיר כסינגל. יותר משנה אחרי יציאת ‏הסרט, "עולם מטורף" בביצוע גארי ג'ולס הפך ללהיט הכריסטמס של בריטניה, והתברג למצעדים ‏ברחבי העולם. הקאבר הזה הוליד שורה ארוכה של קאברים משלו. בין השאר, הוא בוצע ב"אמריקן ‏איידול", שימש בשורה ארוכה של פרסומות, ונגנב בלי בושה, כולל התפקיד שהוא ממלא בסרט, ‏ל"איים אבודים" הישראלי. במצעד העשור של גלגל"צ – שכמעט ולא כלל שירים שאינם של ‏קולדפליי – הוא דורג במקום ה-23.‏

‏7. קלי

ריצ'רד קלי היה בן 25, בוגר טרי של בית ספר לקולנוע, כשכתב וביים את "דוני דארקו". מטבע ‏הדברים, הסרט הפך אותו לאחת ההבטחות הגדולות של הקולנוע. בכורת הסרט השני שלו, ‏‏"‏Southland Tales‏", נערכה בפסטיבל קאן. גם זה היה סרט סבוך, מוזר, טעון במשמעויות וסמלים. ‏אלא ש"סאות'לנד טיילס" – קומדית מד"ב פוסט-אפוקליפטית עתידנית עם נאמברים מוזיקליים – ‏היה גם לא קוהרנטי, משעמם וכמעט בלתי אפשרי לצפיה. גם הסרט השלישי – ועד היום, האחרון ‏‏– של קלי היה מורכב באופן דומה: "הקופסה" היה מבוסס על פרק ב"אזור הדמדומים" – סיפור ‏מוסר פשוט – ואיכשהו ניסה להפוך אותו ל"בדלתיים סגורות" של סארטר, כשבדרך הוא מכניס גם ‏קונספירציות, חייזרים, וסצינות הזויות ובלתי מוסברות שגורמות לו להיראות כמו דייויד לינץ' ‏לעניים ורעבים. בשלב זה הסמאטוכה של הז'אנרים, הקצוות הפתוחים והמשמעויות המרומזות ‏כבר הפכה לסגנון מוכר ובלתי חביב.‏

למעשה, חשד מוצק שמא קלי לא באמת יודע מה הוא עושה עלה כבר עם גירסת הבמאי של "דוני ‏דארקו", שיצאה ב-2004: הגירסה הזאת, שמשלבת סצינות שצולמו ולא נכנסו לקאט המקורי של ‏הסרט ודפים מתוך ספר בדיוני שמופיע בו, ארוכה יותר ב-20 ‏דקות, ומבהירה דברים שנשארו ‏סתומים בגירסה המקורית – וחבל. הגירסה הזאת – שאמורה להיות נאמנה לחזון המקורי של ‏הבמאי – הורסת את החידתיות של חלקים מהסרט, ומחליפה אותם בבליל מד"בי-ניו אייג'י ‏מטופש. ‏

8. יצירת מופת או תאונה

אי אפשר להסתכל על מכלול היצירה של ריצ'רד קלי בלי שתעלה השאלה: האם אפשר לעשות ‏יצירת מופת בטעות? יכול להיות שקלי מאז ומתמיד היה קשקשן? האם שהסיבה ש"דוני דארקו" ‏כל כך מסתורי ופתוח לפרשנות היא שקלי פשוט לא מסוגל לספר סיפור הגיוני מההתחלה ועד ‏הסוף? ואיך ייתכן שגם אחרי שאנחנו יודעים שאין מה לדעת, "דוני דארקו" נשאר סרט נפלא? האם ‏גם קלי לא פעל בשם עצמו, אלא קיבל הוראות מארנבים ענקיים? גם עשר שנים מאוחר יותר, ‏תופעת דארקו נשארה בלתי מוסברת. אף אחד לא מבין את דוני דארקו, בעיקר לא הבמאי שלו.‏


הטקסט פורסם במקור במוסף "ז'ורנל" של מעריב.

זוהי הביקורת של לונג ג'ון על "דוני דארקו", שהתפרסמה ב-2002, ו-763 (נכון לרגע זה) התגובות שהתפרסמו בעקבותיה; זה אחד הסרטים בעלי מספר התגובות הגדול ביותר בתולדות עין הדג.