לכתוב את איירון מן

ראיון עם דרו פירס, התסריטאי של "איירון מן 3". זהירות, כולל את הספוילר הצפוי ביותר בהיסטוריה

קצת מביך: את הראיון הטלפוני עם דרו פירס, התסריטאי של "איירון מן 3", נאלצתי לערוך לפני ‏שראיתי את הסרט. הקרנות העיתונאים נערכו מאוחר יחסית, ולכן נאלצתי להתוודות, כבר ‏בתחילת השיחה, שאין לי מושג על מה אני מדבר. ‏

‏"במקרה כזה", הוא אמר, "אני שמח לבשר לך שזו יצירת מופת ברמה של 'האזרח קיין'".‏

אני אאלץ להניח שאתה צודק. אתה אחד משני הכותבים של הסרט, לצד הבמאי שיין בלאק – ‏אבל מה זה בדיוק אומר, במקרה הזה? לפעמים מדובר בשכתוב תסריט, לפעמים בכתיבה ‏יחד… מה היה תהליך העבודה במקרה של הסרט הזה?‏

‏"במקרה הזה זאת היתה חוויה מאוד טהורה של כתיבה ביחד. אני ושיין ישבנו יחד במשך ארבעה ‏חודשים, עיצבנו את הסיפור, ואז אני כתבתי את החלק הראשון – 20 או 30 סצינות, העברתי אותם ‏אליו לשכתוב, וכך המשכנו להתמסר. בשביל שני אנשים שמעולם לא עבדו יחד לפני כן, היה לנו ‏הרבה מזל שהסתדרנו כל כך. מארוול שכרו את שיין כבמאי ואותי ככותב, ואז בדקנו אם אנחנו ‏יכולים לעבוד יחד. אני בטוח שאם לא היינו משדרים על אותו גל היו בועטים אותי החוצה ומחליפים ‏אותי, אבל היה לי הרבה מזל – שיין ואני הסתדרנו יחד כמו בית בוער".‏

‏ (זה מה שהוא אמר. ‏got on like a house on fire‏. אל תסתכלו עלי, אני רק מניח פה רעפים. אני ‏חושב שזו הפעם הראשונה שבה אני שומע את הביטוי הבריטי השגור הזה, אבל הוא כל כך נהדר ‏שאני חושב שאנסה לשלב אותו בשיחות מעכשיו).‏

‏"כך המשכנו לעבוד יחד במשך שנתיים וחצי. העבודה לא מסתיימת כשהתסריט גמור: ממשיכים ‏לשכתב ולהוסיף בזמן הצילומים ואפילו בזמן העריכה. למעשה סיימנו רק לפני שלושה או ארבעה ‏שבועות".‏

בסרט כמו "איירון מן", שהוא חלק מסדרה גדולה שכוללת הרבה סרטים שונים, האם קיבלתם ‏הדרכה מגבוה? איזו מפת דרכים שאומרת איפה כל דמות צריכה להיות בסוף הסרט, כדי ‏שתהיה מוכנה ל"הנוקמים 2"?‏

‏"לא! באופן מפתיע, לא קיבלנו שום מפת דרכים משום סוג. שים לב, אנחנו התחלנו לכתוב את ‏התסריט כש'קפטן אמריקה' עוד לא יצא. קראנו את הטיוטה הראשונה של 'הנוקמים', אבל ‏כשהסרט יצא כבר היינו באמצע הצילומים של 'איירון מן 3' – אז לא היה הרבה שאפשר היה לשנות ‏בשלב זה. באמת נראה כאילו היתה צריכה להיות איזו תכנית-על לכל סרטי מארוול, אבל למעשה ‏היה לנו חופש לעשות פחות או יותר מה שנרצה".‏

כל מה שתרצו?! יכולתם, נאמר, להרוג את טוני סטארק? זהו, אין יותר טוני סטארק ב"הנוקמים ‏‏2"!‏

‏"טוב, לא ניסינו ללחוץ על הכפתור הספציפי הזה. היה יכול להיות מעניין לראות מה היתה התגובה ‏של אנשי מארוול אם היינו מנסים. מה שמעניין במארוול, למרות שכל אחת מהדמויות האלה היא ‏מקור הכנסה חשוב, יש אצלם תחושה של הרפתקנות. הם אוהבים לזרוק את הקוביות בכל פעם ‏מחדש. מי יודע? אולי אם היינו באים ואומרים להם שאנחנו חושבים שטוני סטארק צריך למות, הם ‏היו הולכים עם זה. אני לא חושב שזה היה הדבר הנכון לעשות. רגע, אזהרת ספוילר! טוני סטארק ‏לא מת ב'איירון מן 3'".‏

אחרי ההצלחה של "הנוקמים", כשג'וס ווידון הפך ל"מנהל הקריאייטיבי" של סרטי מארוול, ‏קיבלתם ממנו משוב כלשהו על הסרט?‏

‏"כן, תראה, כולנו עובדים באותו משרד, ויכולים לתת פידבק זה לזה. ג'וס עזר לנו בעיקר ברמת ‏העריכה. הוא ראה טיוטות לכל אורך העבודה, והוא עזר לנו להחליט מה יותר חשוב בסיפור ועל ‏מה אפשר לוותר. אבל הוא לא הכתיב לנו מה לעשות. ברור ש'הנוקמים 2' הוא סרט חשוב מאוד ‏לחברה ולג'וס, אם היינו עושים משהו שהוא לא היה מסכים לו – אני בטוח שהיינו שומעים על זה. ‏אבל מה הוא יעשה ב'הנוקמים 2' עם המקום שבו השארנו את טוני סטארק בסוף הסרט – זה ‏אתגר שאנחנו משאירים לו".‏

טוני סטארק הוא הדמות הכי עסוקה בקולנוע בשנים האחרונות. הוא השתתף בארבעה סרטים ‏לאורך חמש שנים. ‏

‏"כן, אלה היו שנים אינטנסטיביות לטוני סטארק".‏

לגבי, כצופה בסרטים, השאלה היא לאן עוד אפשר לקחת אותו? אחרי כל כך הרבה סרטים, מה ‏עוד אפשר לעשות עם הדמות שלו?‏

‏"זאת באמת נקודה קשה בקשר לאיירון מן. בעצם, הסרט השלישי שלו, זה שסוגר את ה'טרילוגיה' ‏של איירון מן, הוא "הנוקמים". טוני סטארק עושה את כל הדרך מלהיות נשק-השמדה-המונית ‏אגואיסט בתחילת הסרט הראשון, עד לכך שהוא מציל את העולם, מילולית, ומקריב את עצמו ‏לצורך כך, בסוף הסרט השלישי. זאת קשת עלילתית שאין הרבה לאן להמשיך ממנה. אבל זה מה ‏שהפך את העניין ליותר מאתגר בשבילי ובשביל שיין. כי מה שרצינו לומר זה: לפני חמש שנים איש ‏נכנס למערה, ויצא איירון מן. מה קרה לטוני סטארק? אחרי שכבר הגעת לפיסגה בכל דרך ‏אפשרית, איך אפשר להתמודד עם רמת הציפיות של העולם ממך? זה מאלץ את סטארק ‏להתמודד על האחריות ועל הציפיות ממנו, ולשאול את עצמו אם הוא מרגיש ראוי לכל תשומת הלב ‏והתהילה הזאת".‏

מלבד "איירון מן", הספקת כבר לעבוד גם על "פסיפיק רים" והרימייק ל"גודזילה".‏

‏"אלה הם שני סרטים שהתפקיד שלי בהם היה שונה מאוד. להבדיל מ'איירון מן', שהיה תהליך ‏כתיבה משותפת, במקרה של שכתוב תסריט אתה מגיע בשלב מאוחר, כשלמעשה יש כבר תסריט ‏מוכן, רק כדי להדגיש נקודות מסוימות או לעבוד על סצינות מסוימות. לעתים קרובות טביעות ‏האצבעות שלך בקושי מורגשות בסרט. על "פסיפיק רים" עבדתי כמה שבועות עם גיירמו דל טורו, ‏שהוא גאון. אני מאוד מקווה שהסרט יהיה הצלחה ענקית. אחד הדברים המרגשים בו הוא שזה ‏סרט שמבוסס על מותג מקורי, עם רעיונות מקוריים. העולם יהיה מקום טוב יותר אם בכל קיץ ‏מספר הסרטים המקוריים יהיה שווה למספר ההמשכונים".‏

‏"בקשר ל'גודזילה', אני באמת לא יודע אם ההשפעה שלי על הסרט בכלל תורגש. המעורבות שלי היתה בשלב מוקדם מאוד, כשרק זרקנו כמה רעיונות בזמן שהרעיון הכללי לסרט עדין גובש". ‏

נראה שקוראים לך שוב ושוב לסרטי מפלצות. אולי אתה פשוט כותב שאגות ממש טובות.‏

‏"כן, מוזר שזה יצא ככה. אני גדלתי על קומיקס, אבל אף פעם לא חשבתי על עצמי כעל גיק של ‏סרטי מפלצות דווקא".‏

לאיזה סרט שלא השתתפת בכתיבתו אתה מצפה הקיץ הזה?‏

‏"או, ראיתי את הטריילר של 'איש הפלדה' – חשבתי שהוא היה לגמרי מדהים. מבחינת הטון, זה לא ‏יכול להיות שונה יותר מהסרט שלנו. הטריילר הוא כל כך רציני ואצילי, ובכל זאת חובק את הרעיון ‏הבסיסי של גיבור-על. הוא היה מאוד לירי. וכל עוד זה לא ייעשה באופן יומרני מדי, זה יכול להיות ‏כיוון חדש מצוין לסרטי גיבורי על".‏

זה היה טריילר מעולה. אבל אישית אני עדיין מחכה ל"פסיפיק רים" יותר מלכל דבר אחר הקיץ.‏

‏"השבוע צפיתי בגירסה כמעט-סופית של הסרט, ואני יכול רק להגיד: אם אתה אוהב מפלצות, ואם ‏אתה ‏אוהב רובוטים גדולים, אתה בלי שום ספק תאהב את 'פסיפיק רים'".‏