ביקורת: באה בקלות

הסרט שהוכיח לעולם שכל מה שסרט צריך הוא אמה סטון.

את "באה בקלות" ראיתי בגיל 14 והוא היה לי להמנון. מצאתי את עצמי מגן עליו בחירוף נפש בכל פעם שמישהו העז לומר לידי שמדובר בפחות מיצירת מופת מבריקה שמהווה שילוב רב-השראה בין "מועדון ארוחת הבוקר" ל"ממזרים חסרי כבוד". הייתי לחייל מורעל בצבא האמת של הרמטכ"לית אמה סטון, ו"Pocketful of Sunshine" היה לזעקת הקרב שלי. עם השנים החלה לחלחל בי ההבנה שהסרט הוא כנראה לא בהכרח הדבר הטוב ביותר שקרה מאז הלחם הפרוס, אבל עדיין לא נשכחה ממני העובדה הפשוטה שכתיכוניסט מוכה-הורמונים ומפותח-דמיון, הסרט דיבר אלי כמו שמעט מאוד סרטים דיברו עד אז. ותכלס, גם מאז. 

תקציר חיוני למי שפספס את הפנינה מ-2010: סיפור המעשה הוא באוליב פנדרגסט (אמה סטון), בת 16 אדמונית ואלמונית ששקר לבן שסיפרה לחברתה על אובדן בתוליה הופך אותה למוקד תשומת הלב של התיכון שלה. העניינים מתחילים להסתבך כשחבר חדש מבקש ממנה עזרה – נמאס לו מהבריונים שמתעללים בו על היותו הומו. אם זו שכל בית-הספר יודע שהיא פנויה לעסקים תשתף איתו פעולה ותגיד לכולם שהיא שכבה איתו, אולי יחשבו שהוא סטרייט וסוף-סוף יעזבו אותו בשקט? 

כצפוי, זה עובד מצוין. לבחור. כולם מריעים לו על יכולות השיגול החדשות שהשיג לעצמו, והומויותו כמו נעלמה הרחק באופק. לעומת זאת, הבחורה, (אוליב שלנו) זוכה למעמד הלא-יוקרתי של הנפקנית השכבתית. 

אבל מי שצריך לדעת יודע – אוליב לא באמת כזאת. במקום זה, היא הופכת עצמה לגלגול בן דור הפייסבוק לקלישאת הזונה עם לב הזהב – כשהיא רואה את הדחויים והמנודים שצמאים לקבלה חברתית בג'ונגל של התיכון, היא מרשה להם, בתמורה לשוברי מתנה וקופונים, לומר לכולם שהיא נתנה להם לגעת לה בציצי. 

תמים וטוב לב לכאורה, אבל עדיין מצליח לעצבן את קליקת הנוצרים הצדקניים של השכבה, שרואים אותה מתהלכת כאלילת השחרור המיני המזויפת של התיכון ומחליטים שמצאו לעצמם מכשפה חדשה. 

בזמן אמת הרגשתי שהסרט הזה תפס אותי ישירות, כבהמה הרכלנית שהייתי בזמנו, ואמר לי בו זמנית "אחי, אני רואה אותך" וגם "מה הבעיה שלך, דביל?". המון ממנו עדיין מחזיק מעמד – התסריט מלא להתפקע בדיאלוגים שנונים, האנסמבל נפלא, עם הופעות אורח של מלקולם מקדואל האגדי בתור המנהל הבריטי והפאשיסט וליסה קודרו אהובתי כנבלית האמיתית והקורעת של הסרט, יחד עם תפקידי משנה יפהפיים של סטנלי טוצ'י ופטרישה קלארקסון בתור ההורים של אוליב, שבצפייה ראשונה נראים כהורים נהדרים אבל בצפיות חוזרות נשאלת השאלה למה הם כל כך אדישים לכך שהבת שלהם עוברת סלאט-שיימינג מכוער. ילדת הפלא לשעבר אמנדה ביינס מגלמת את מריאן, הנוצריה האדוקה שמובילה את המאבק נגד אוליב, האנטגוניסטית המובהקת של הסרט שזה היה לה התפקיד האחרון לפני שהלכה, למרבה הצער, לעולם שכולו מכוני גמילה ומשברי בריאות-נפש מתוקשרים. 

כל זה טוב ויפה, אבל לסרט הזה יש אס אחד שמעביר אותו בהצלחה – גם אם לא מסחררת – את מבחן הזמן, והוא הפלא שנקרא אמה סטון. אוליב לא נכתבה עבורה, אבל כשהיא הולכת במסדרון בית הספר שלה עם האות A רקומה באדום על חולצתה התוצאה כל כך חד-פעמית שאי אפשר לחשוב על מישהי אחרת במקומה. היא נטולת עניין בשטויות של אלו המקיפים אותה, אבל מצד שני, מתה על הדרמה שהשטויות האלה מביאות – דרמה שהיא מתכוונת לצלוח בגאון. היא דמות קומית מפוארת ומרגשת, שמכניסה עצמה לצרות בלי שנשים לב ויוצאת מהן בתושייה מעוררת אמפתיה והערכה. סטון מובילה את הסרט הזה בתועפות של חן, כריזמה, נוכחות ודיוק קומי של דיווה מנוסה. 

הבעיה היא שהתסריטאי ברט רויאל כנראה לא ידע שבעשור שיחלוף מצאת הסרט השיח בנוגע למדיה ומגדר הולך להשתנות לחלוטין. הוא, מבחינתו, כתב קומדיית נעורים מתוחכמת על תיכוניסטית שמקרקסת את התיכון שלה – וככזאת, היא נפלאה. בפועל, הוא נכנס מבלי משים לשדה מוקשים מיני. הסרט בז לחרדה הפוריטנית מסקס ומיניות בשעה שהוא די מחזק אותה – אוליב הופכת למנודה בעקבות השמועות על ההפקרות המינית שלה, ומבחינת הסרט נראה שזה לא בסדר פשוט בגלל שהיא לא באמת שכבה עם אף אחד. אבל אז נשאלת השאלה – אם היא כן הייתה שוכבת עם מישהו, זה היה בסדר לנדות אותה? 

בצפייה של תשע-שנים-וחצי לאחר מכן, האהבה שלי ל"באה בקלות" נהייתה קצת יותר מפוכחת. מצד אחד, זה סרט נעורים קליל, כיפי, מבדר ומלא בתצוגות משחק נפלאות (ובראשן אחת לפנתיאון). אוליב היא בחורה חכמה ויפה שרואה איך המבנה ההיררכי והקלוקל של התיכון שלה עשוי להכתיב את הסיפור שלה, ומחליטה לקחת את אותו סיפור לידיה ולהכתיב אותו בעצמה. זה באותה מידה הבן הצבעוני של "מועדון ארוחת הבוקר" ו"ממזרים חסרי כבוד" – סרט שנון וחד על הפער הלא רלוונטי בין האמת לבדיה, על הכוח של הפיקציה, על העוצמה של השקר. ככזה, אהבתי אליו נותרת נטולת סייגים. 

כסרט תיכון אסקפיסטי למי שאין לו עניין בדיווחי קורונה מבאסים אבל המון עניין בתלמידי תיכון שמגולמים על ידי בני 25 חתיכים, יש ל"באה בקלות" מעט מאוד מתחרים. כסרט על פוליטיקה של מגדר הוא קצת מתפורר. כקומדיית נעורים רפלקסיבית הוא באמת מצוין בעיני ואחרי עוד כמה טיוטות לתסריט (ואולי שיחה קצרה של רויאל עם תיכוניסטיות בשר ודם) ייתכן שיכול היה להיות הסרט המבריק שהוא שאף להיות. אבל בדבר אחד אני באמת משוכנע כבר מאז כיתה י', ומעמדה זו סוסי פרא לא יגררו אותי – אמה סטון היא אחת הכוכבות הגדולות של הדור הזה, וב"באה בקלות" היא החלה לראשונה לנסוק ככזאת. וגם היום, אחרי עשר שנים, שתי מועמדויות לאוסקר וזכיה אחת, בכיסה עדיין יש מלוא החופן של אור שמש