מהיר ועצבני 5

ברוכים הבאים לעולם המהיר והעצבני, שבו חוקי הפיזיקה זוכים לאותו יחס כמו חוקי התנועה -התעלמות מופגנת
שם רשמי
מהיר ועצבני 5
שם לועזי
Fast Five
סרט מס' 5 בסדרת מהיר ועצבני

מכונית ספורט שחורה חותכת אוטובוס שמוביל עשרות אסירים. היא מאלצת את האוטובוס לסטות הצידה בחדות, מה שגורם לו להתהפך ולהתגלגל חמש או שש פעמים. אנחנו לא רואים מה קורה בתוך האוטובוס; אף פעם לא הייתי בתוך אוטובוס שהתגלגל חמש או שש פעמים, וזאת חוויה שאני מקווה להימנע ממנה גם בעתיד, אבל אני משער שפנים האוטובוס מלא באותם רגעים בדם, זעקות, גפיים שבורות ואנשים שמתחרטים מעומק ליבם על כך שלא נשארו אזרחים שומרי חוק. ובכל זאת, הדבר הבא שאנחנו רואים הוא דיווח חדשותי שמספר לנו שאוטובוס מלא אסירים התהפך, אבל רק אחד מהם נעדר – האסיר דום פריניון, או משהו כזה – ומה שיותר מדהים, לא היה אפילו הרוג אחד. אוטובוס. מלא באסירים. מתגלגל. אף אחד לא חסר, אף אחד לא מת. ברוכים הבאים לעולם המופלא של "מהיר ועצבני", שבו תאונות דרכים הן דבר מגניב ומרהיב שלא פוגע באף אחד.

הסצינה הזאת מבהירה ש"מהיר ועצבני 5" מתייחס לחוקי הפיזיקה וההגיון באותה האדישות המופגנת שהוא מפגין כלפי חוקי התנועה. בערך חמש דקות מאוחר יותר היחס הזה שוב בא לידי ביטוי בסצינת מרדף מופרכת ומגניבה שכוללת רכבת, מכוניות ספורט, מכשירי ריתוך ושיחזור גברי של "תלמה ולואיז". וגם הסצינה הזאת מגומדת לצד סצינת האקשן הארוכה שבסיום הסרט, שאפילו רשימת המצרכים מהם היא מורכבת יגרום לה להישמע יותר כמו קטע של ווייל אי. קויוטי מאשר כמו משהו שמתרחש בעולם שלנו. זאת סצינה פרועה, מטופשת, מגוחכת ומעולה. יש בה המון רעיונות מקוריים להרס סביבתי בקנה מידה גדול, מבוצעים מצוין, מצולמים היטב ועם הרבה הרבה מתכת מעוקמת. אדיר, בקיצור.

אז, כן. באופן מפתיע, מתברר שבסרט בסדרת "מהיר ועצבני" יש מרדפים מצוינים ומופרכים. טוב שיש ביקורות קולנוע בעולם, אחרת בטח לא הייתם מנחשים.

ועכשיו לטפל: בין המרדף המצוין שבהתחלה למרדף המעולה שבסוף יש עלילה. ולא סתם עלילה ייצוגית שבאה והולכת, אלא עלילה ארוכה (ארוכה! הסרט הזה אורך יותר משעתיים), מרובת דמויות, ורצינית. ממש ככה, בין הרכבות שקופצות מתוך מכוניות שקופצות מתוך אנשים ולהיפך אתם אמורים פתאום להתייחס לדברים בסרט הזה ברצינות. זה לא מסתדר.

הסרט מתרחש ברובו הגדול בריו דה ז'נרו (האמיתית, אגב, שנראית טוב יותר אפילו מ"ריו" הממוחשבת). הוא מכנס כמעט כל דמות שקיבלה אי פעם יותר משתי שורות בסדרה: מלבד וין דיזל, פול ווקר וג'ורדנה ברוסטר שממשיכים מהסרט הקודם, משתתפות גם דמויות מוכרות ואהובות כמו השחור ההוא מהסרט השני, היפני ההוא מהסרט השלישי, גל גדות מהסרט הרביעי, ואפילו זה-איך-קוראים-לו-עם-הפרצוף-של-המניאק מהסרט הראשון (ובנוסף גם דוויין ג'ונסון, שלא השתתף עד עכשיו באף סרט בסדרה אבל לא היה לו שום דבר יותר טוב לעשות). ואם תשארו לראות את הקרדיטים תקבלו עוד דמות ותיקה אחת לפחות. אם עקבתם באדיקות אחרי העלילה של כל הסרטים הקודמים, בטח נורא תשמחו לראות שוב את כל הדמויות המוכרות. כמו כן, אם עקבתם באדיקות אחרי העלילה של כל הסרטים הקודמים, אתם לא קיימים, אלא יצורים דמיוניים ששוכנים אי שם במוחו הקודח של התסריטאי ובטח מבלים עם חדי-קרן וסנטה קלאוס. לסרטי "מהיר ועצבני" הולכים בשביל המכוניות והאקשן. אף אחד מעולם לא ראה אותם בשביל העלילה או הדמויות. ראיתי את כל הסרטים בסדרה, חוץ מהשלישי, ואם הייתם מבקשים ממני לתאר את העלילה שלהם הייתי נתקע מיד אחרי "יש הרבה מכוניות, ו…".

כתירוץ כדי להביא את כל הדמויות לפגישת המחזור, באמצע הסרט "מהיר ועצבני 5" פתאום מחליט שהוא "אושן 11". אחרי קצת מרדפים ומי-בגד-במי סטנדרטי, וין דיזל ופול ווקר מחליטים פתאום לבצע שוד ענק ("ג'וב אחד אחרון", הם אומרים. אוי, כמה שזה נשמע מוכר) ולרוקן קיסר פשע מקומי מכל הכסף שלו, משהו כמו מאה מיליון דולר. לשם כך הם צריכים צוות, והם מחליטים לייבא מחו"ל שורה של טיפוסים צבעוניים ומשעשעים כדי שיבצעו את התפקידים השונים. חבל רק שהטיפוסים האלה צבעוניים רק מבחינת צבעי העור המגוונים שלהם, ומשעשעים כמו סטנדאפיסט משועמם. בניגוד למיתוס הנפוץ, "יפני" הוא לא תכונת אופי, "שחור שמקלל" אינו תיאור מספק לדמות קומיק-רליף קורעת מצחוק, ו"היא משלנו!" לא הופך את גל גדות למעניינת יותר כאן משהיתה על השער של איזה בלייזר אקראי. לפול ווקר מעולם לא היה אופי, ואפילו וין דיזל, שסחב על קרחתו את כל הסדרה עד עכשיו בזכות הכריזמה האדישה שלו, נשאר עכשיו רק עם ה"אדישה". אם לא הייתי יודע שהוא וין דיזל ופעם הוא היה נורא מגניב, לא הייתי מבין למה כולם מתרגשים מהטיפוס הזה. אם אתם רוצים לראות סרט שודים משעשע עם דמויות חביבות ומכוניות, יש לי שתי מילים בשבילכם: "הג'וב האיטלקי".

העלילה גם היא הגיונית ועקבית כמו אחד מאותם מרדפים. רגע אחד דיזל וחבריו הם חסרי כל שחייבים את השוד הזה כדי לשרוד מהיום למחר, רגע אחר כך הם משתמשים בהמון מכוניות וציוד ששווה מיליונים בפני עצמו. רגע אחד אומרים לנו שכל העולם התחתון של ריו מחפש אותם ויסגיר אותם לידי הרעים בהזדמנות הראשונה, רגע אחר כך פתאום כל העניים והנדכאים נחלצים לעזרתם. רגע אחד הם טוענים שהם חייבים להיעלם מהמפה לחלוטין, רגע אחר כך הם צועקים באמצע הרחוב, ברמקול, על הכוונה שלהם לבצע שוד בקרוב (אני. לא. צוחק.).

"מהיר ועצבני 5" מנסה לעשות משהו שונה מהרגיל עם הסדרה, אבל השורה התחתונה לא שונה בהרבה מלגבי כל אחד מהסרטים הקודמים. רוצים מכוניות מרהיבות – קבלו. רוצים אחלה מרדפים – יש. רוצים בחורות יפות ובחורים שריריים עד מאוד – סבבה. רוצים עלילה – נגמר, תבואו מחר. אם שתיים וחצי סצינת אקשן ענקיות, מופרכות ובאמת מגניבות שוות את מחיר הכרטיס עבורכם – בואו.