מצאנו באינטרנט 55: בדרך להפוך למשהו אחר לחלוטין

מועמדויות לפרסי אופיר, טריילר לחדש של מקדונה, עניינים של סטרימינג, ומלא מלא מחשבונים.

1. ראשית, את נעימת הנושא של "פארק היורה" באמצעות מחשבונים כבר שמעתם?

קול.


2. בשלב הזה, כל התלונות האפשריות על פרסי האופיר ידועות: ההתעקשות להצמיד את הבחירה לאוסקר עם פרס הסרט הטוב ביותר, הרצון לשמש כפלטפורמת קידום שמונעת מהסרטים שמועמדים להיות מוקרנים בפני קהל (ובכך ליצור איזשהו עניין), הבחירות האוטומטיות #1 (אם אהבתי סרט, אז בטח כל דבר שיש בו הוא הכי טוב), הבחירות האוטומטיות #2 (סטטיסטית, יש סיכוי של 80% שאם דאנה איבגי מועמדת לאופיר בשנה כלשהי, היא מועמדת פעמיים), חוסר היכולת להשקיע אפילו בדברים המינימליים ביותר כמו צילומי סטילס של המועמדים מתוך הסרט בעת הכרזת המועמדויות, ובקיצור – אפשר כמעט לספור את הדברים שכן עובדים על אצבע אחת.

ובכל זאת, גם השנה יש מועמדים אז הנה הם:

לפרס הסרט הטוב ביותר מועמדים שני סרטים שהוצגו בפסטיבל ירושלים השנה ("קריוקי" עם 14 מועמדויות בסך הכול, "הדרך לאילת" עם 11), אחד שהוצג בפסטיבל ירושלים שנה שעברה ("סינמה סבאיא" עם 12. עתיד לצאת פה עד הטקס, ב-1.9), סרט אחד שלא הוצג עד כה כי הוא מחכה לפרמיירה בפסטיבל ונציה ("ולריה מתחתנת" עם 14) וצדיק בסדום אחד שאשכרה הוקרן מסחרית בארץ לפני פרסום המועמדויות – "איפה אנה פרנק" עם 2 מועמדויות.

רגע, שנייה. שתיים?

כן, במהלך שאפשר להסביר בשלל תאוריות קונספירציה, "איפה אנה פרנק" מועמד לסרט הטוב ביותר ולסאונד הטוב ביותר. כאמור, אפשר להגיד שזה בגלל שיקולי אוסקר שנכנסו למשחק, משום שאנשים אהבו אותו אבל לא חשבו שהוא מתבלט באף תחום, או פשוט בגלל קהל מצביעים שראה כמות קטנה של סרטים והצביע רק לסרט הטוב ביותר. אישית, אני רוצה להאמין שלובי הסאונד באקדמיה מכפכף את כולם למרותו ועושה מה שבא לו.

את מקומו בקטגוריות חשובות כמו בימוי, תסריט ומשחק תופסים הסרטים "סבוי" (שדיברנו עליו קצת בפסטיבל ירושלים) ו"בתולים", סרטו של מאור זגורי שהוא רימייק של "בת ים הקטנה" בעיירת פיתוח (או שלא, מה אני יודע, זה לא שהייתה לי דרך לראות את הסרט).

האנשים היותר-פעילים שהתפלחו להקרנות אקדמיה או היו ילדים טובים בפסטיבל ירושלים מהמרים על "קריוקי" כמי שהולך לקחת את הטקס בהליכה (ובפרט ששון גבאי על הופעתו שם), אבל בהתחשב בכך שפרסי אופיר הם קלאסטרפאק שלאף אחד אין מושג מה קורה בו וש"הדרך לאילת" ניצח אותו בפסטיבל ירושלים, "ולריה מתחתנת" הפגיז עם 14 מועמדויות, "סינמה סבאיא" זוכה לשבחים מכל מי שראה אותו ו"איפה אנה פרנק" פה רק בגלל שמישהו חשב שהוא מתאים לאוסקר – הכול פתוח.


3. את "לא מדברים על ברונו" גרסת המחשבונים כבר שמעתם?

קול.


4. טריילר לסרט החדש של מרטין מקדונה, "הבאנשיות מאינשרין" (או שם אחר, ברגע שיחליטו להפיץ אותו בארץ).

אין לי מושג מה ראיתי (ובלי כתוביות גם לא הייתי מבין מה שמעתי) אבל זה נראה נהדר.


5. צרות בסטרימינג?

ודאי שמעתם על ביטולו של "באטגירל", סרט שצולם במלואו ואמור היה לצאת השנה, אך נגנז משום שלדעת ההנהלה החדשה בוורנר הוא לא יקר מספיק כדי לצאת לאקרנים ולא זול מספיק עבור סטרימינג (בתכלס יש פה כנראה שיקולי מס). ומהלך מסריח שכזה הייתי מצפה מהבחור במחלקת הגבינות בסופר ליד הבית שלי שמתעקש איתי שאין גאודה על אף שאני יודע בוודאות שיש, ולא מתאגיד גדול ומסודר דוגמת וורנר.

מאז החלו בהוליווד לצלם סרטים לפני מאה ומשהו שנים, ידענו על האולפנים שני דברים: הם אוהבים לעשות כסף, והם אוהבים להעמיד פנים שהם פה למען הקולנוענים. גם אם זה למראית עין ידענו שאם סרט, לכל הפחות, סיים את שלב הצילומים – הכדור בידיים של האולפן, והסרט יראה אור בדרך זו או אחרת. והרי למה לא? מאות, אם לא אלפי, אם לא עשרות אלפי אנשים השקיעו את מרצם וזמנם כדי להוציא אותו לפועל שעתיים של בידור באיכות משתנה, ותפקידו הבסיסי של אולפן קולנוע, אבן היסוד על גביו כל האולפנים פועלים, הוא לספק את המוצר להמונים אחרי שהוא מוכן.

כעת עם "באטגירל" (וגם סרט חדש של סקובי-דו) העמדת הפנים הסתיימה. אף פרויקט אינו בטוח גם אם קיבל אור ירוק וגם אם צולם, משום שגישת "סרטים קודמים לכול" נקברה בגלל… בגלל מה בעצם? תאוות בצע? הרצון לחסוך גרושים במס הכנסה? יותר מהאצבע משולשת לעולם הקולנוע מדובר בסטירת לחי מצלצלת לכל המעורבים בפרויקט. כן, הם אולי קיבלו את המשכורת שלהם אבל חלקם הגדול לא לוקחים עבודות (רק) בגלל העו"ש, יש פה ענייני מוניטין. אתם חושבים שהמלחינה נטלי הולט ("אובי וואן", "לוקי") הייתה מסכימה להשקיע שעות ב"באטגירל" אם הייתה יודעת שהוא לא יתרום לקורות החיים שלה? כנ"ל הבמאים עדיל אל ארבי ובילאל פלאח ("מיס מארוול")? כנ"ל הצלם, כנ"ל העורך, כנ"ל כולם בעצם.

כן, בטווח הקצר אולפני וורנר חסכו כסף (עדיין לא ברור לי איך. הנהלת החשבונות ההוליוודית היא מקום מסתורי) אבל בטווח הארוך, וורנר פגעו במוניטין של עצמם ושל תעשיית הקולנוע כולה, תוך שהם בזבזו לכשרונות רבים את הזמן. ואם זה לא מספיק, הם מסירים סרטי מקור מפלטפורמת HBO Max (כמו "חמוץ אמריקאי") כדי שאלה יעשו כסף בפלטפורמות VOD סטנדרטיות – אתם יודעים, כאלה שבהם משלמים פר סרט כאילו חזרנו ל-2007. יותר מכך, אין יותר הבטחה לפיה סרטי הקולנוע הגדולים יופצו בשירות בתוך 45 יום לאחר הקרנת הבכורה בקולנוע.

כך שאם זה לא היה ברור, HBO Max בדרך להפוך למשהו אחר לחלוטין. עוד לא ברור מה, אבל זה יקרה בקיץ הבא עת יושק שירות סטרימינג חדש שיכיל את תוכני וורנר ודיסקאברי. אנחנו לא יודעים איך יקראו לו ומה היחס שלו להפקות מקור; מסתמן כי HBO, ערוץ הכבלים הקלאסי, ימשיך לעבוד כרגיל ולספק את התוכן האיכותי, אבל סדרות המקור של HBO Max כרגע בסכנה. כן, גם "הדגל שלנו משמעו מוות" (מה שהופך את שם הסדרה לאירוני).

ובינתיים בדיסני פלוס, למרות הגדילה בקצב המנויים, מפסידים כסף בגזרת הסטרימינג, מעלים מחירים ומציגים מודל חדש מבוסס פרסומות (בארה"ב בלבד כרגע) – אתם יודעים, משהו שנטפליקס הכריזו עליו לא מזמן לאחר שהתחילו לאבד מערכם בבורסה ולהפסיד מנויים. אז אם וורנר, דיסני ונטפליקס מתחילות לחתוך היכן שכואב, נראה שתור הזהב של הסטרימינג הגיע לשיאו. השאלה היא אם מדובר בתיקון מסלול משום שהתעשייה הייתה רוויה בהפקות ובחברות מתחרות, ובתוך תקופה תהיה שוב צמיחה – או שאנחנו בתחילתו של הסוף. ימים יגידו.


6. ובינתיים, מי שיצא מלך מכל הסיפור הוא מפיק הסרט של סקובי-דו שנגנז ("Scoob!: Holiday Haunt") שחשף באינסטגרם שהלחן יוקלט בכל זאת כי כבר ממילא שילמו על במה ונגנים.


7. את "את רוצה לבנות איש שלג" בגרסת המחשבונים כבר שמעתם?

קול.


8. בשנת 2024 יצא לאקרנים סרט רביעי של "קונג-פו פנדה", שמונה שנים אחרי קודמו (פרט מעניין: שמונה שנים זה גם הפער שבין הסרט הראשון לשלישי). מה שמזכיר לי שיש גם סרט חמישי של "שרק" בפיתוח, כך שמסתמן שבדרימוורקס חוזרים למקורות. קדימה, פחדנים, תנו לנו את "נסיך מצרים 2: הסלע מכה חזרה".


9. עולם התרבות הוכה בתדהמה עם לכתו של מי שאני מחשיב כגדול יוצרי הפופ בישראל, צביקה פיק – והוא בן 72 בלבד. על הקריירה המוזיקלית הענפה אין צורך להכביר במילים, לכן נתעכב רגע על פועלו הקולנועי: פיק השתתף בסרט "בדרנית בחצות" לצד תיקי דיין בשנות השבעים, אבל כשאומרים "צביקה פיק" ו-"קולנוע" חושבים קודם כל על השלאגר "שלאגר" של אסי דיין, בו הוא שר והשתתף לצד השמנה והסלתה של תעשיית הבידור (הגשש החיוור, עופרה חזה, אפרים שמיר, רבקה מיכאלי ועוד), סרט שהציג לעולם את אחד השירים הישראלים הממכרים והטובים בכל הזמנים, שיר הפרחה.


10. וגם בהוליווד מספר פרידות כואבות. ראשית, כוכבת "גריז" אוליביה ניוטון-ג'ון הלכה לעולמה בגיל 73. מלבד תפקידה האייקוני כסנדי אולסון, ניוטון-ג'ון גם שיחקה ב-"שארקנאדו 5: התנחלות גלובלית" (Global Swarming). היא גם פיתחה קריירה מוזיקלית ענפה והייתה ידועה יותר כזמרת מפורסמת. אבל שארקנאדו 5!

נוסף על כך, השחקנית אן הייש ("דוני בראסקו", "6 ימים 7 לילות"), מתה מפצעיה כשבוע לאחר תאונת דרכים קשה שעברה. טרם מותה הספיקה הייש לככב בסרט שטרם יצא, "Supercell" לצד אלק בולדווין.


11. וקצת טלוויזיה: "אהבה, מוות ורובוטים" חודשה לעונה רביעית (כך הם הכריזו באינסטגרם. כי ככה דברים מוכרזים בימינו מסתבר), מה שמזכיר לי שבכל הקשור לאנימציה, נטפליקס עדיין עושים בחירות טובות.

ולמרות קייטנת הפלוצים שבוורנר קוראים לה "יום עבודה", עונה רביעית של הארלי קווין נמצאת (ככל הנראה) בפיתוח. רק מזכיר לכם שבימינו זה לא אומר כלום.

ובינתיים, יקום טלוויזיוני שלא נראה ממנו תוכן חדש הוא האחד של "שובר שורות": וינס גיליגן חשף ש"סמוך על סול" תהיה הסדרה האחרונה ביקום הזה של אלבקרקי ויצרני סמים נאים למראה. אבל בואו לא נשכח שבין "שובר שורות" ל"סמוך על סול" ניסה גיליגן את מזלו עם סדרת טלוויזיה אחרת שבוטלה לאחר עונה אחת בלבד, "באטל קריק". אני לא יודע אם אני רוצה שהפרויקט הבא של גיליגן ייכשל גם הוא כדי שהוא יעשה כבר את סדרת הספין אוף שאני רוצה לראות על גאס פרינג הצעיר בימיו כגנרל של פינושה – או שבאמת כדאי לו להמשיך הלאה? טוב, לא אהיה אכזרי, אני מאחל לו בהצלחה.


12. הבחנתי לאחרונה בטרנד חדש, בן כמה אלפי שנים ככה, ובו אנשים אוהבים לשלם פחות על דברים. אז אם אתם מאלה הידיעה הבאה עבורכם: במסגרת הסכם פשרה חויבה רשת סינמה סיטי למכור גביע פופקורן קטן ב-10 ש"ח בלבד (וב-"קטן" הכוונה ל-"מעט יותר גדול ממחצית הגביע הקטן הנוכחי", לדבריהם). נוסף על כך, הרשת נאלצת למכור אחת לשבוע פופקורן בהנחה של 35% (מה שכנראה יהיה תקף רק בימי ראשון בין 10:00 ל-10:30 או משהו כזה). חבל שהסכם הפשרה הזה (עוד) לא תקף ברשת קולנוע שאנשים אשכרה אוהבים ללכת אליה.


13. לא בדיוק מצאתי באינטרנט אלא יותר כמו "יצרתי באינטרנט": התמכרתי לעולם המופלא של A.I (אתם יודעים, DALL-E וכל אלה) ואם לדייק, בימים האחרונים אני מבלה שעות ארוכות מול בוט אינטליגנציה מלאכותית בשם Midjourney (שהוא אחד המתקדמים כרגע בתחומו) ובין היתר נתתי לו ליצור מספר יצירות שקשורות בקולנוע. את התוצאות (דוגמת "מקס הזועם גרסת ג'יבלי", "מנגה של הסנדק" ועוד) אתם יכולים למצוא בקבוצת הפייסבוק של עין הדג (ויצירות שפחות קשורות בקולנוע, באינסטגרם שלי). אני ממליץ לכולם, זה כיף וממכר.


14. ולסיום, את נעימת הנושא של "שודדי הקריביים" בגרסת מחשבונים כבר שמעתם?

קול.