ביקורת: פרנסס הא

סרט עבור כל מי שעדיין לא בן אדם אמיתי.

"פרנסס הא" משתייך למועדון המפוקפק של סרטים שאהבתי מתישהו בגילאי העשרה. ולא סתם משתייך אליו, הוא כנראה גם נושא הדגל שלו. יש סיכוי שהחיבה היתרה שלי אליו נובעת מכך שעל סרטים שאהבנו בתקופת הגיל הנ"ל לעולם אי אפשר להסתכל בעין ביקורתית באמת, אבל אני יכולה לנסות.

את "פרנסס הא" כתבו הזוג גרטה גרוויג ונואה באומבך, שני כוכבים בשמי האינדי. באומבך מביים וגרוויג משחקת בתפקיד הראשי. גרוויג מגלמת את פרנסס, רקדנית בת עשרים ושבע שעדיין לא ממש התבגרה. היא גרה בניו יורק עם החברה הכי טובה שלה, סופי (מיקי סמנר, שמסתבר שהיא הבת של סטינג? אוקי). כשסופי מתקדמת בחייה המקצועיים והאישיים ועוזבת את הדירה, פרנסס מאבדת כיוון (שגם לפני כן לא ממש היה לה) ובמהלך הסרט מנסה למצוא את אותו מחדש, כשהיא עושה כמעט כל טעות אפשרית. 

מבחינת עלילה, זה די נגמר פה. כלומר, קורים הרבה דברים בסרט, אבל זה פחות "התחלה, אמצע וסוף" ובעיקר המון "אמצע". פרנסס עוברת ממקום למקום, בין דירות של חברים וגם של כאלה שלא, ומנסה להבין מה היא, כי כמו שהיא אומרת, היא "עדיין לא בן אדם אמיתי". זו לא ממש תמה מקורית, אבל סרטים לא נשפטים רק על פי המקוריות שלהם, אלא על פי הערך המוסף שלהם, ה"משהו" הזה שמדי פעם קשה לשים עליו את האצבע. אז בואו נדבר על ה"משהו" שיש ב"פרנסס הא".

מלבד העובדה שהסרט נראה כמו מכתב אהבה של באומבך לגרוויג ולהיפך (אוווווווווו), "פרנסס הא" הוא סרט מאוד כן שעוקב אחרי גיבורה שמשקרת לכולם בלי הפסקה. היא אומרת המון שטויות, אבל באומבך וגרוויג יודעים שמה שבאמת מעניין זה מה שהיא לא אומרת. בכלל, באומבך מבין איך אנשים (או לפחות, סוג מסוים של אנשים) מדברים באמת. זה הדבר הכי בולט ומוצלח בכל הסרטים שלו. וגרוויג מדברת ומתנהלת כמו שאנשים (או, כאמור, סוג מסוים של אנשים) בעולם האמיתי מדברים ומתנהלים. פרנסס בגילומה הופכת לדמות אמינה ואנושית, שמצד אחד משקרת לכולם, ומצד שני לפעמים יוצאים לה כאלו משפטים כנים ומדויקים שאי אפשר שלא להזדהות איתה.

פרנסס היא דמות מנחמת, עבורי לפחות, בזכות הכנות החמקמקה הזו. ההתנהלות התמידית שלה בחייה היומיומיים היא ההתנהלות שלי ברגעים הכי מביכים שלי. היא עדיין לא לגמרי התבגרה, והשאלה שאופפת את הסרט היא האם הפתרון למשבר שפרנסס חווה הוא אכן התבגרות. ברור שהיא לא מרוצה מהמצב הקיים, כמו שברור שהיא לא תהיה מרוצה בחיים הבורגניים שסופי בונה לעצמה. השאלה היא איפה היא כן תהיה מרוצה, אם בכלל. 

למרות המציאותיות שלו, "פרנסס הא" מתקשר הרבה עם סרטים אחרים, בעיקר עם אחד – "400 המלקות": פס הקול, השחור לבן, הצילומים של העיר, העלילה (שהיא לא ממש עלילה) ואפילו העובדה שחלק מהסרט מצולם בפריז. בנוסף, פרנסס מזכירה לי קצת גרסה נשית של אנטואן, הנער הנצחי ב"400 המלקות". אני מאוד אהבתי את הרפרור הזה, שהיה יכול להיות נורא מעצבן אם הוא לא היה נעשה באופן מתון. באומבך עושה גם מחוות קטנות לסגנון של טריפו שתמיד נשארות בגדר קישוט ולא נהפכות לעיקר הסרט. 

אבל יחד עם כל החן והחמידות יש גם חיסרון אחד קטן: הוא טיפ-טיפונת סתום. בסופו של דבר, פרנסס היא היפסטרית לבנה בניו יורק עם בעיות של היפסטרית לבנה בניו יורק. כן, האוגר עם הכינור מתלווה אליה לאורך כל הסרט. העולם לא באמת מתנכל לה (וגם לא סובב סביבה), ולמעשה אף אחד לא מתנכל לה כי כל הסובבים אותה תמיד הולכים לקראתה. היא די מפונקת, וכל מה שמתחרבש לה היא מחרבשת לעצמה. יש רגעים בסרט שבהם היא מממשת את כל הקלישאות על מילניאלז, וכשאין לה איפה לגור, היא בורחת להורים (שמגולמים על ידי הוריה של גרוויג במציאות, אגב).

מלבד החיבה האישית שלי אליו, נדמה ש"פרנסס הא" נשאר איכשהו בתודעה של הקולקטיב שאותו הוא מתאר (תיכוניסטים היפסטרים תזזיתיים עם הפרעת קשב) ושאליו הוא כנראה גם פונה (היי). בעיניי הסיבה לכך היא שתחושה של חוסר אונים בכל אספקט של החיים לא כזה משתנה מדור לדור. הסרט מצליח לתאר את החוויה הזו ואת הניסיון להבין מה בעצם כל אחד רוצה מעצמו. זו שאלה כבדה אבל הסרט מצליח להתמודד איתה בקלילות. בצפייה חוזרת כאדם כמעט בוגר (כאילו, נראה לי), אני יכולה לראות ש"פרנסס הא" הוא לא יצירת מופת, אבל הוא מקסים וחינני, וגם אם ההתאהבות שלי בו היא לא הכי רציונלית, זה לא ששאר ההתאהבויות שלנו בחיים הן כאלה.