תדר גבוה

במקור: Frequency
במאי: גרגורי הובליט
תסריט: טובי אמריך
שחקנים: דניס קווייד, ג'יימס
קאביזל

1969 היתה שנה נהדרת. אמנם לא היה להם אינטרנט, מסתבר, אך היו להם הרבה דברים טובים אחרים. היה בייסבול, שעוד היה אמיתי. משפחה אז היתה משפחה אמיתית. הכבאים היו נועזים. מכוניות נראו כמו מכוניות (במיוחד רכבי הכיבוי האדומים, המבריקים).

ב-1969, אמריקה היתה אמריקה.

ב-1969, ג'וני היה ילד קטן ומעצבן. היה לו אבא, כבאי אמריקאי נועז, שאהב אותו. אך אבוי! לכבאים אמריקאים נועזים יש תוחלת חיים קצרה. אלא אם כן.

ב-1999, ג'וני הוא כבר ילד גדול ומעצבן. ג'ון, הוא קורא לעצמו. יום אחד, לפתע פתאום, הוא מוצא את מכשיר הרדיו חובבים הנושן של אביו הכבאי הנועז המנוח. הפלא ופלא! הם מדברים בינהם. ג'ון מפתח קריירה חדשה, בהצלת אביו הנועז מסכנות.

לרוע מזלו של ג'וני, הוא לא קרא מספיק ספרי מדע בדיוני. הוא לא יודע שכל שינוי שנעשה לעבר אותו הוא מכיר, משנה גם את ההווה. אף אחד, כנראה, לא טרח לומר לו, שהוא אמור לזכור את הדברים כפי שקרו, ולא כפי שהיו אמורים לקרות אלמלא היה מתערב. אף אחד לא אמר לא שאם בקו הזמן הנוכחי הוא ראה, עוד בהיותו ילד, רוצח מכה את אביו, הוא אמור לזכור את זה. אשרי הבורים, כי המה ירשו ארץ.

פרט למתואר לעיל, אין יותר מדי בסרט. יש שתי דמויות ראשיות – האב, כבאי אמריקאי ונועז, אמריקאי למופת. והבן, בלש במחלק הרצח. שניהם מרגיזים, שניהם מעצבנים. ג'וני שלנו, משוחק ע"י ג'יימס קאביזל במופע נדיר של בלוק איטונג. בעברו של קאביזל, אגב, רשומים להיטי ענק כ-ג'י.איי. ג'יין, ו"הסלע" ("The Rock"). בשניהם, אגב, בתפקידים שוליים למדי. ניתן להבין למה. אפילו לשחק איש ישן אין הבחור יודע. אביו הגיבור של ג'וני, מר פראנק סאליבן, הוא לא אחר מאשר דניס קווייד. הוא דווקא יודע לשחק. לא שאני זוכר שאי פעם ראיתיו בסרט כלשהו, אבל השם בהחלט נשמע מוכר (בדיקה קצרה מעלה שהוא שיחק ב"וויאט ארפ", וב-"לב הדרקון". תכרתו את ראשי, אני לא זוכר אותו משם). הוא גם נראה לא רע, בניגוד לבנו, ואני יכול להבין מתגובות ששמעתי שרק בשבילו כדאי לראות את הסרט. אל תאמינו לשמועות שכאלה – אפילו בשבילו לא שווה להשקיע את הזמן והכסף.

האווירה? אפילו רומנטיקן שוטה שכמותי כבר רצה להקיא ממנה בסוף הסרט. תור הזהב של אמריקה. בסדר. הנושא הובן כבר ב-12 הדקות הראשונות של הסרט. התסריט הנלווה מלא חורים , בדומה לסדרת "בחזרה לעתיד", ממנה נשאבים רעיונות רבים. בחלקים מסויימים הרגשתי כאילו אני משחק שוב ב-Day of the Tentacle ("יומו של המחוש"?). "מהר, אבא," קורא ג'וני, "אני צריך שתעביר לי בקפסולת זמן את האוגר שהקפאת! תארוז אותו בנייר כסף, ותשליך אותו לאסלה! אני כבר אאסוף אותו!". אבל זה בסדר. אפילו התסריט הזה מצליח להעביר את המסר שבסוף שנות השישים היה שם נהדר, בארצם של הנועזים והאמיצים.

הסרט בכל זאת מספק רעיון חביב אחד: אם אכן השינוי בין קווי הזמן השונים נראה לעין, ואם בקו זמן אחד היה שולחן, ובשני היה שולחן שרוף, הרי שהמעבר אמור להיות מלווה בפליטת חום. רעיון מעניין.

כפי שאני מניח שהבנתם, אין אני ממליץ על הסרט. אלא רק, בעצם, לקהל האמריקה-פילים חובבי סוף שנות השישים.
ואולי גם לחובבי (וחובבות?) כבאים נועזים.