ביקורת: פיוריוסה

יותר מסרט טוב, ואפילו יותר מפריקוול טוב.
שם רשמי
פיוריוסה
שם לועזי
Furiousa
סרט מס' 5 בסדרת מקס הזועם

פריקוולים הם, ברוב המקרים, רעיון רע. הם לא באמת נצרכים, לא באמת מעניינים, מושקעת בהם פחות מחשבה מהכנה של מנה חמה והם מסריחים מחמדנות. כן, לפעמים זה עובד, אבל בשורה התחתונה על כל "הסנדק חלק 2" יש עשרים "פרומתיאוס" ועל כל "אקס-מן: ההתחלה" קיבלנו משאיות של "קינגסמן: ההתחלה".

הבעיות מסביב לכל העסק מחמירות כאשר מחליטים להרחיב את סיפורו של מי שהיה או הייתה דמות משנה בסרט המקורי. עצם ההרחבה על דמות שהייתה מוצלחת בסרט אחד עלולה להתברר כטעות (וסרטי שודדי הקאריביים המאוחרים יעידו על כך); לפעמים משהו עובד רק כי הוא קטן, והרמיזות על פני השטח עדיפות על חפירה לעומק שתגלה שאין שם יותר מדי.

לכן מאד שימח אותי לגלות ש"פיוריוסה" הוא סרט כל כך טוב; ולא רק בגלל שהוא "סתם" סרט טוב, אלא כי הוא פריקוול טוב. מה זה טוב, מעולה – סרט שלא עומד רק בפני עצמו, אלא הופך את הסרט המקורי לטוב יותר ושלם יותר.

"פיוריוסה" מתחיל עם הצגה של מעט הדברים שידענו על הדמות: היא גדלה אחרי האפוקליפסה במקום מתפקד יחסית שאותו מכנים תושביו "המקום הירוק". תקרית שמערבת אומץ לב מצד אחד וטיפשות מצד שני גורמת לה להיחטף על ידי כנופיית אופנוענים מוזרה (אפילו ביחס לעולם הביזארי של מקס הזועם) בהנהגת פסיכופט עם זקן ארוך ומזג גרוע בשם דמנטוס (כריס המסוורת').

המריבות על שטחי מחיה סבירים מובילות את דמנטוס ולהקתו לטריטוריה של אימורטן ג'ו (שמגולם הפעם על ידי לאצ'י הלמה, לאחר שיו-קייס בירן שגילם אותו ב2015 הלך לעולמו), והאיש עם מסיכת הנשימה והפרצוף הלבן חומד את פיוריוסה לעצמו מסיבות לא נחמדות בעליל. פיוריוסה מתמודדת במצודה של אימורטן ג'ו עם הבריונות וההצקות שהיינו מצפים להן, אבל לא זונחת את חלומה לברוח חזרה הביתה, או למצער לנקום בדמנטוס על מה שעולל לה. במורד הדרך היא תפגוש גם את ג'ק הפרטוריאני (טום בורק, אולי אתם מכירים אותו מהסדרה "סטרייק"), הנהג הראשי של המצודה, ותלמד ממנו קצת על מכוניות, קצת על להרוג אנשים, וקצת הרבה על סיבות אפשריות לחיים בתנאים בלתי אפשריים.

תיאור העלילה עד כה אכן נשמע כמו פריקוול ל"כביש הזעם", אבל ג'ורג' מילר ממש לא יצר את הסרט החדש כאמתלה לעוד סיבוב בעולם המגניב שהוא יצר ולעוד סצנות אקשן מופרעות שלהן הקהל בוודאי יצפה. הקהל אומנם יקבל את האקשן, את המופרעות וגם את המגניבות (ברור שהגיטרה חוזרת), אבל מהבחינה של יחס אקשן/סיפור, "פיוריוסה" הוא התשליל של "כביש הזעם": הפעם האקשן הוא התירוץ. אחלה תירוץ – המרדפים והיריות והפיצוצים עשויים ברמה הגבוהה ביותר, וכוללים רעיונות חדשים לסצנות מרדף מוטוריות עם נופים מדבריים וקינטיות סוחפת – אבל עדיין, רק תירוץ.

כי מה שמעניין את מילר הוא דמותה של פיוריוסה. הסרט מספר את סיפורה לאורך משהו כמו 15 שנה, ולכן הוא לוקח את הזמן כדי ללמד את הדמות שלו לקחים על העולם, ומבלה למשל יותר זמן משחשבתם בתקופת הילדות שלה (אז היא מגולמת על ידי אליילה בראון), לפני ההגעה לתקופת הנערות בגילומה של אניה טיילור-ג'וי. כאמור למעלה, הייתה בזה סכנה: המוטיבציה הקצרצרה של הגברת הייתה בסדר גמור בפני עצמה, ולראיה כל השבחים שהדמות הזו זכתה להם. אבל מילר כנראה דיבר אמת בכל הפעמים שהצהיר על כך שהסיפור של פיוריוסה תוכנן מראש, כי זה סיפור טוב, והגם שהסרט החדש כמעט ואינו מרחיב אותו, הוא בהחלט מעמיק אותו.

לדוגמה: ציפיות שיש מפריקוול הן למשל לגלות כיצד הגיבור קיבל את הצלקת שלו, או את הנשק שלו, או את הכינוי שלו. והרבה פעמים מתגלה שהתשובה לא מעניינת (ניק פיורי ב"קפטן מארוול") או אפילו מטומטמת להחריד ("סולו"). בסיפור של פיוריוסה, לעומת זאת, אין שום תחושה של "לצאת ידי חובה". ברור שבכל הקטע של העולם שמסביב יש הרבה רגעים של "הנה הפרט הזה והנה הפרט ההוא" (כולל הופעת קמיאו חביבה וקצרצרה), אבל בכל הנוגע לגיבורה הראשית, הכול תפור לתוך ההתפתחות האישית שלה בצורה אורגנית ואמינה. אנחנו מגלים בעקביות מאיפה ולמה היא קיבלה את התושייה, הנחישות, הדבקות במטרה ובעיקר – האמונה בקיומה של תקווה. אפילו הגדם, רגע שיכל בקלות להיות לא יותר מ"אה הנה זה קורה נכון עכשיו יכרתו לה את היד", מוצג פה כל כך טוב ובצורה כל כך משמעותית לדמות שהוא הופך לאחד הרגעים המצמררים ביותר בסרט.

עוזר גם שהסרט בשום שלב לא הופך את פיוריוסה למושלמת. האומץ שם מהרגע הראשון, אבל בהתחלה יש גם פזיזות, התלהבות, ורגשנות במקום שבו לא כדאי שהיא תהיה. לוקח לפיוריוסה רגע להבין איך העולם הזה עובד, אבל להגנתה היא לומדת בכל פאקינג פעם את השיעור שהחיים העבירו לה. היא עושה כמה וכמה טעויות בסרט – אבל לא חוזרת על אף טעות פעמיים. ההופעה הנהדרת של אניה טיילור ג'וי מיטיבה גם להעביר היטב את כל קשת התחושות הזו, מכעס ותסכול עד נחישות והפנמה, וזאת מבלי לדבר יותר מדי, אלא בעיקר דרך הבעות פנים ושפת גוף; היא כביכול קשוחה ומאופקת כל הסרט, אבל מזהים היטב את הרגשות שמשתוללים בפנים.

בגזרת הנבל המצב קצת יותר מורכב. הסיפור שלו טוב, אבל הביצוע הוטל על כתפיו של כריס המסוורת', ובתחילת הסרט זה לא ממש עובד: דמנטוס הוא גם דביל כריזמטי וגם פסיכופט אכזרי, ובעוד שאת החלק הראשון המסוורת' עושה פשוט נהדר – הרי שבתור נבל מרושע, אהמ, בואו נאמר שלוקח לו זמן לעבור מסך.

למזלו של אל הרעם, ולמזלנו, במערכה האחרונה מילר לוקח חתיכת סיבוב תסריטאי אמיץ שמציב את הגיבורה מול הנבל בצורה אפקטיבית להחריד, וגורם למחשבות נוגות מאד על מה שסבל ואסונות עושים לבני אדם. הרגעים הללו, חוץ מזה שהם גואלים את המשחק של המסוורת' לאורך כל הסרט, הופכים את פיוריוסה לפריקוול המושלם שהוא: הטרגיות של הסיפור שלה מעמיקה בכמה וכמה רבדים, אבל הגאולה שבסוף "כביש הזעם" הופכת למשהו קתרטי ומנחם הרבה יותר. אין פלא שהבמאי החליט לשלב בקרדיטים קטעים קצרים מהסרט ההוא, מין טריילר מקוטע שיזכיר לצופים מה כדאי לראות עכשיו. ובאמת כדאי.

מילר עדיין יכל לוותר על כמה החלטות שמהוות פלירטוט עם המגלומניה המסויימת שלו, למשל החלוקה של הסיפור לפרקים עם תתי-כותרת, או דמות של מספר שמגיחה מדי פעם ואף פעם לא לגמרי ברור למה. אבל הצפייה ב"פיוריוסה" כל כך מתגמלת כך שהמהמורות הקטנות האלה פשוט מתגמדות למול סיפור טוב ועמוק שכתוב מעולה, משוחק נהדר, מבויים ביד אמן, ומשאיר מחשבות בראש ובלב באופן ששום סרט קיץ לא עשה כבר הרבה מאוד זמן.