גלובוס הזהב: תחזית

זה אולי לא פרס חשוב, אבל זו הזדמנות להכיר את המועמדים לאוסקר. אז מי יזכה הלילה בגלובוס?

היום בשעות הקטנות של הלילה לפי שעוננו ייערך טקס חלוקת פרסי גלובוס הזהב, הפרס הקולנועי המפורסם ביותר שאיננו האוסקר. לפניכם סקירת המועמדים והתחזית שלי לזוכים. "אבל רד!" אתם עשויים לומר, "לא אמרת בעצמך שממש לא אכפת לך מגלובוס הזהב ושזה פרס חסר ערך?". נכון, אמרתי. אבל ב-nana10 רצו כתבה על הגלובוס, אז למה לא לפרסם אותה גם כאן. וחוץ מזה, הגיע הזמן שניכנס כבר לעונת הפרסים והמירוץ לאוסקר, נושא שהוזנח כאן לאחרונה בגלל כל עניינים כמו השבת האתר מהמתים וסיכומי השנה האישיים שלנו. גלובוס הזהב הוא לא תחזית אמינה במיוחד לאוסקר, אבל הוא מקום טוב להתחיל בו כדי להכיר את המתחרים, קצת לפני ההכרזה על המועמדויות לאוסקר.

הסרט הטוב ביותר – דרמה

זוהי למעשה הקטגוריה המשמעותית והחשובה ביותר, השקולה ל"הסרט הטוב ביותר" באוסקר. כל חמשת המועמדים הם סרטים מצוינים, אף אחד מהם לא נמצא כאן במקרה, וכולם צפויים להיכלל גם ברשימת המועמדים לאוסקר. אז מה יש לנו שם? "הרשת החברתית" הוא, נכון לעכשיו, המוביל הבלתי מעורער במרוץ לאוסקר. הסרט של דייויד פינצ'ר על ימיה המוקדמים של פייסבוק זכה בכל הפרסים המוקדמים, קיבל שבחים מקיר אל קיר והצלחה קופתית לא קטנה. אבל זה לא אומר שהמועמדים האחרים הם קוטלי קנים. את "התחלה" כולם כבר מכירים – סרט האקשן הפסיכולוגי המסובך והמדהים של כריסטופר נולאן, שמתרחש ברובו בחלומות. "פייטר" של דייויד או. ראסל הוא סיפור הוליוודי קלאסי, על עלייתו של מתאגרף מאשפתות לצמרת, שמצולם באופן ריאליסטי עם שורה של שחקנים מעולים – הסרט קיבל ארבע מועמדויות שונות בקטגוריות המשחק. "ברבור שחור" של דארן ארונופסקי מתחיל כדרמה על עולם הבלט המקצועני, אבל הופך במהירות לסרט אימה פסיכולוגי מוזר ומאיים. "נאום המלך", לעומת זאת, הוא הדבר הכי שמרני שיש – דרמה היסטורית הוליוודית כמו פעם: סיפורו של המלך ג'ורג' השישי ומטפל הדיבור שעזר לו להתגבר על הגמגום ולהנהיג את בריטניה במלחמת העולם השניה. הוא עשוי היטב, גם אם הוא לא חדשני בשום צורה, ודווקא השמרנות הזאת היא מה שעשוי לתת לו יתרון.

מי יזכה? זה תלוי: אם חברי תא העיתונות הזרה רוצים להיות עדכניים וללכת עם מה שפופולרי, הם יתנו את הפרס ל"הרשת החברתית", כמו כולם. אבל צריך לזכור שאחרי הכל, מדובר בחבורה של זקנים, שבטח לא ממש מבינים את הנוער של היום עם כל האינטרנטים והפייסבוקות שלהם. תנו להם איזו דרמה טובה על איזה מלך, רצוי עם מבטא בריטי, והם מבסוטים. לכן אני מהמר שהם יילכו דווקא על "נאום המלך".

הסרט הטוב ביותר – קומדיה או מיוזיקל

הקטגוריה הזאת היא בפני עצמה קומדיה השנה. אוקיי, לא הרבה מיוזיקלס יוצאים לאקרנים בימינו, אבל כמה קשה כבר היה למצוא חמש קומדיות סבירות ומעלה כדי לתת להן מועמדות? אמה סטון, למשל, מועמדת בקטגורית השחקנית הטובה ביותר בקומדיה על "באה בקלוות", מה שאומר שהעתונאים הזרים מודעים לקיומו של הסרט הזה, שהוא א. קומידה וב. סרט טוב. אז למה לא לתת לו מועמדות גם כאן, לכל הרוחות? במקום זה, יש לנו כאן חבורה של סרטים שהתואר "קומדיה" מתאים להם רק בקושי או בכלל לא, והתואר "טוב" רחוק מהן עוד יותר. ברצינות, "התייר"? סרט המתח הדלוח הזה הוא "הקומדיה הטובה של השנה"? מה הם מעשנים שם? גם ל"אליס בארץ הפלאות" הנוראי לא מגיע שום פרס שכולל בתיאורו את המילה "טוב". "בורלסק" (עם שר וכריסטינה אגילרה) הוא אכן מיוזיקל, אבל הביקורות בארה"ב שחטו אותו, ו-"RED" – סרט האקשן הגריאטרי עם ברוס וויליס, ג'ון מלקוביץ', מורגן פרימן והלן מירן – הוא כיף לאללה, אבל סרט שטותניקי שמאוד מוזר לראות ברשימת מועמדים לפרס. אז מה נשאר לנו? "הילדים בסדר", הדרמה-הקומית על ילדיהן של זוג לסביות שמוצאים את אביהם הביולוגי. זה הסרט היחיד ברשימה שעשוי להיכלל גם ברשימת המועמדים לאוסקר.

מי יזכה? "הילדים בסדר", כי זאת האפשרות היחידה שאינה מגוחכת לגמרי.

הבמאי הטוב ביותר

חמשת המועמדים כאן הם במאי חמשת הסרטים המועמדים בקטגורית "הסרט הטוב ביותר – דרמה", בלי יוצא מן הכלל – מה שמראה שוב עד כמה לא רצינית היא קטגורית "הסרט הטוב ביותר" האחרת. טום הופר, הבמאי של "נאום המלך", הוא טירון יחסית בכל מה שקשור לקולנוע; עד היום הוא היה ידוע בעיקר כבמאי טלויזיה, ולכן גם אם "נאום המלך" באמת יזכה בפרס הגדול, ייתכן שחברי התא יעדיפו לתת את פרס הבמאי למישהו עם מפעל חיים מרשים יותר. מישהו כמו דייויד פינצ'ר, למשל, שעשה כבר קלאסיקות מודרניות כמו "שבעה חטאים" ו"מועדון קרב".

מי יזכה? דייויד פינצ'ר, ובאמת שמגיע לו.

השחקנית הטובה ביותר – דרמה

על הקושי למצוא תפקידים נשיים ראויים יכולה להעיד העובדה שמבין חמשת המועמדות לפרס, ארבע מועמדות על סרטים עצמאיים וקטנים יחסית, שעדיין לא מוקרנים בארץ, ולרובם גם אין תאריכי יציאה מיועדים. האלי ברי היא בעלת אישיות מפוצלת ב"פרנקי ואליס"; ניקול קידמן מגלמת אם אבלה ב-"Rabbit Hole", ומישל וויליאמס היא חצי מזוג טראגי ב-"Blue Valentine". את כל הסרטים האלה סביר שלא תראו בארץ. ג'ניפר לורנס בת ה-20, שקיבלה תשבוחות עד להודעה חדשה על "קר עד העצם", היא מועמדת רצינית. אבל גם זה לא משנה, כי אף אחת מהן לא תיקח את הפרס לנטלי פורטמן, במה שרבים קוראים לו תפקיד חייה: הבלרינה המעורערת ב"ברבור שחור". פורטמן, שחקנית מאוד אהובה ולא משנה מה היא עושה, התאמנה בבלט במשך שנה למען הסרט, ובמסגרת התהליך גם התאהבה בכוריאוגרף שלה והרתה לו. זאת מסירות אמיתית לתפקיד.

מי תזכה? נטלי פורטמן, בהליכה.

השחקן הטוב ביותר – דרמה

"הרשת החברתית" הפכה את ג'סי אייזנברג, שמגלם את מארק צוקרברג המייסד, לכוכב בין לילה. היו שנים שבהן זה היה מספיק, אבל לא השנה. ג'יימס פרנקו לא רק מככב ב"127 שעות" של דני בויל – לאורך רוב הסרט, הוא השחקן היחיד על המסך; הוא מגלם מטפס הרים שנתקע מתחת לסלע, וייסורי הגיהנום שהוא עובר בדרך לצאת משם. קלף חזק, אבל לקולין פירת' ב"נאום המלך" יש אס בשרוול: הוא מגמגם. מגמגם באופן מאוד משכנע ומעורר רחמים. מארק וואלברג מגלם ב"פייטר" תפקיד של אדם מופנם ושקט, שנמצא תמיד בצילו של אחיו הכריזמטי (כריסטיאן בייל) – וזה נכון גם לגבי השחקנים המגלמים אותם. ריאן גוסלינג מועמד על "Blue Valentine" – דרמת יחסים שהצליחה לגרד מועמדות למרות שבקושי הוקרנה השנה, ולמען האמת, ספק גדול אם חברי תא העיתונות הזרה ראו.

מי יזכה? קולין פירת'. כי הוא בריטי, וחמוד, ומגמגם.

שחקן המשנה הטוב ביותר

ראיתם את כריסטיאן בייל ב"פייטר"?! הבנאדם מופרע: שוב ושוב הוא מרעיב את עצמו בשביל תפקידים. ההופעה שלו בסרט, כג'אנקי שלדי והיפראקטיבי, היא כזאת שאי אפשר להתעלם ממנה. ג'פרי ראש ב"נאום המלך", בתפקיד הרופא שעוזר למלך להתגבר על ליקוי הדיבור שלו, הוא ההיפך הגמור: כולו מדוד, מאופק, מנסח וואן-ליינרים בנימוס בריטי. שניהם יערכו בינהם קרב ראש בראש, כששאר המועמדים יכולים רק לעמוד בשקט: ג'רמי רנר על "גנב עירוני", אנדרו גארפילד בתור הצלע המקופחת בין מייסדי פייסבוק ב"הרשת החברתית", ומייקל דגלאס על "וול סטריט 2" – שבו הוא חוזר לגלם את הברוקר המושחת גורדון גקו, תפקיד שזיכה אותו באוסקר ובגלובוס ב-1988. עם כל הכבוד, זה לא יקרה שוב.

מי יזכה? כריסטיאן בייל. כי הופעה מוטרפת כזאת לא רואים כל יום.

שחקנית המשנה הטובה ביותר

שתי שחקניות מעולות משתתפות ב"פייטר": מליסה לאו, בתפקיד האמא הקרייריסטית והדורסנית, ואיימי אדאמס, שבניגוד לתדמית התמימה והחמודה שלה מגלמת תפקיד סקסי כבארמנית, חברתו של מארק וואלברג המתאגרף. הבעיה היא ששני תפקידים באותו סרט עלולים להביא לפיצול קולות ולהחליש את שתי המועמדות. הלנה בונהאם קארטר הופיעה בכל כך הרבה תפקידים מופרעים ומוזרים בסרטיו של בעלה, טים ברטון, שהתפקיד השפוי והחינני שלה כאשת המלך ב"נאום המלך" הוא די מפתיע. מילה קוניס מועמדת על "ברבור שחור", אבל לגמרי עומדת בצילה של נטלי פורטמן, וג'קי וויבר האלמונית מועמדת על "ממלכת החיות" – סרט אוסטרלי מוערך שפשוט אינו מוכר מספיק בשביל לזכות בגלובוס כלשהו.

מי תזכה? מליסה לאו – אלא אם כן פיצול הקולות בינה ובין איימי אדאמס יפגע בה, ואז הלנה בונהאם קרטר תזכה מההפקר.