2015 היתה השנה שבה הפסקתי – אחרי אני-כבר-לא-סופר-כמה שנים – להיות מבקר קולנוע מטעם אחרים (טיים אאוט, מעריב, וואלה), וחזרתי להיות מבקר קולנוע מטעם עצמי בלבד. העובדה הזאת השתיקה סוף סוף את הלחשוששים המתמשכים שקראו להדחתי מהאלמקטעד"א (האקדמיה למבקרי קולנוע מטעם עצמם שהם גם דגים אדומים). התככים שיש בגוף הזה, אתם לא מאמינים. בכל אופן, מהסיבה הזאת ומאחרות, ראיתי פחות סרטים השנה. וממה שכן ראיתי – היו פחות כאלה שמאוד אהבתי. מה שנקרא, שנה קשוחה מאוד. אני לא הולך לפצוח בשום נאום על כך שהקולנוע גוסס והוליווד איבדה את זה סופית והאמנות פשטה את הרגל והנוער של היום מופקר. פשוט, לפעמים קורה שבמקרה מתקבצים לשנה אחת יותר דברים טובים מבשנה אחרת, ושנת 2015 היתה דלה יחסית בסרטים שממש ריגשו והלהיבו והקפיצו והפחידו והגניבו אותי. יש שלושה סרטים מ-2014 ולפחות אחד מ-2016 שלהם בקלות הייתי נותן את פרס הסרט הטוב של 2015 אילו רק היו יוצאים קצת יותר מאוחר, או קצת יותר מוקדם. קורה.
אבל דברים טובים (ורעים) היו. אז כרגיל, זו השנה ה-16 ברציפות, לפניכם סיכום השנה על פי האלמקטעד"א, הידוע גם כדעתי האישית. זו אינה דעתם הקיבוצית של גולשי עין הדג: בהחלטה הזאת אתם יכולים להשתתף בסקר "סרט השנה".
פרס הדג המלוח לפאשלות בתחום ההפצה: כולם
מפיצים ישראליים: תתארגנו על השיט שלכם.
פעם, הסרטים המשמעותיים היחידים היו אלה שהופצו בארץ. כל השאר היה שולי, כי כמעט אף אחד לא רואה את זה. לפעמים קרה שהמפיצים פספסו איזה סרט חשוב, וזה היה חבל, אבל עדיין, זה לא היה העניין העיקרי. זה הולך ומשתנה כבר זמן רב, אבל השנה, בין רשימת הסרטים הרלוונטיים לדיון על קולנוע לבין רשימת הסרטים שהופצו בארץ כמעט שאין שום קשר. בעוד בתי הקולנוע בארץ ממשיכים להציף זבל זניח וסרטים בני שלוש, ארבע וחמש שנים ("ג'ק מאוהב", שהוקרן בארץ השנה, הוא סרט מ-2010), רבים מהסרטים היותר חשובים יותר לא הופצו. רשימה חלקית מאוד, כמובן: אקס מאכינה, ידוע מראש, הלובסטר, אני וארל וזאת שעומדת למות, מה שאנחנו עושים בצללים, ויקטוריה, שיר הים, משהו עוקב אחרי, חדר מנוחה. ועוד רבים מאוד.
ויודעים מה הקטע? לקהל כבר לא באמת אכפת. את מה שלא מבאים לו לקולנוע הוא ישיג באינטרנט. לא בגלל רצון לעבור על החוק או התקמצנות על מחיר הכרטיס, אלא פשוט כי אין אפשרות אחרת. זה נכון יותר מתמיד גם בטלויזיה, כשכמה מהסדרות הכי מדוברות של השנה לא שודרו רשמית בארץ בשום מסגרת – וזה לא הפריע להן להיות אלה שכולם מדברים עליהן. אני יודע שזה קשור להסכמים וזכויות יוצרים ונטפליקס ואולפנים בחו"ל וכאלה, אבל עזבו אתכם מתירוצים: אם אתם רוצים שתוכן שצופים בו יהיה גם משהו שמשלמים עליו, וכל עוד נשארו סוסים כלשהם להחזיר לאורווה הזאת, אז בשם כל הטורנטים, תתארגנו על השיט שלכם. כי כרגע הקהל בורח לכם מבין האצבעות ואתם לא עושים כלום.
הדג המלוח בתחום בתי הקולנוע: ההיעלמות של סרטי אורלנדו
סרטי אורלנדו, מפיץ שהוא גם מיני-רשת בתי קולנוע זעירה, היו פעם חברה שמביא סרטים מוזרים ומעניינים. אחר כך הם הידרדרו לכדי חברה שמביאה סרטים משעממים לסבתות. ועדיין, היתרון הברור שלהם על פני כל שאר המפיצים העצמאיים והמאתגרים בארץ היה העובדה שהם היו קיימים.
כבר לא.
דג הזהב להפצה: סיפורים פרועים
זה ממש לא מובן מאליו שסרט-אנתולוגיה של שישה סרטים קצרים דוברי ספרדית, חלקם אלימים מאוד, יוקרן בארץ. אבל הוא לא רק שהוקרן, אלא גם נהיה סוג של להיט, והוכיח שלפעמים סיכונים משתלמים. שאלה שמסקרנת אותי: האם הסרט היה זוכה להפצה בארץ אלמלא החתונה שמתוארת בסיפור האחרון היתה חתונה יהודית? יכול להיות שהוא חייב את ההפצה שלו בארץ ל"הללויה"?
דג הזהב לאירוע הקולנועי של השנה בעולם: הכח מתעורר
זה לא עניין של דעה אישית, אלא עובדה בשטח. הקאמבק של "מלחמת הכוכבים" היה הדבר הגדול ביותר שקרה בעולם הקולנוע. כל המארוולים וכל ההארי פוטרים וכל המהירים והעצבניים והסופר-משהואים יכולים לקפוץ: מה שהיה הפרנצ'ייז הגדול בעולם לשעבר חזר, ונחשו מה? הוא עדיין הפרנצ'ייז הגדול בעולם. זה התחיל עוד הרבה, הרבה לפני שהסרט יצא: לא היה שום סרט שעורר כל כך הרבה תשומת לב, פוסטים, סטטוסים ודיונים חודשים ארוכים לפני הקרנת הבכורה. ואז הגיע הסרט עצמו, שבירת השיאים הסדרתית וההסכמה הרחבה (אם כי לא מוחלטת) על כך שמדובר בעצם בסרט די אחלה. ומעכשיו – יהיה אחד כזה כל שנה. לנצח. אתם יכולים לאהוב את זה או לא, אבל אנחנו חיים בעולם של חרבות אור.
דג הזהב לאירוע השנה (שלי): מרתון "בחזרה לעתיד"
יותר מבכל שנה אחרת, השתתפתי בארגון אירועים קולנועיים בכל מיני מקומות בארץ – בעיקר בזכות האנשים הנלהבים והמצוינים בסינמטקים בהרצליה (ניר נאמן) וחולון (רוני מהדב לוין). זה כלל הקרנות מוקדמות או בלעדיות של "ידוע מראש", "אקס מאכינה", "שיר הים", "הבאבאדוק", "הקולות", "אסון מהלך" ועוד כמה (ברצינות, אם אתם רוצים לראות סרטים מצוינים שלא מוקרנים מסחרית בארץ, תעקבו אחרי האתר הזה. יש לנו רקורד טוב). וכולם היו כיפיים ממש. אבל אם אני צריך לבחור אירוע אחד, ואני צריך כי כתבתי את הכותרת הזאת, אז הדבר המגניב של השנה היה הקרנת המרתון של "בחזרה לעתיד" ביום בחזרה לעתיד הרשמי, 21.10.2015, בסינמטק חולון. אולם גדול מלא לחלוטין באנשים שנשארו לשניים-שלושה סרטים, חלקם עם תחפושות, מכוניות דלוריאן זעירות וקריאות "גרייט סקוט". בהפסקה התרעננו בפפסי. היה גדול.
דג הזהב לטרנד השנה: 7
בדרך כלל, סרטי המשך אינם ידועים באיכותם. לא במקרה אין הרבה סרטי המשך שזכו באוסקר. אם לסרט יש מספר 2 בקצה (או אפילו נקודתיים), זה כבר חשוד. אם יש לו 3 – עוד יותר. אל סרטים בעלי מספרים גבוהים עוד יותר צריך בכלל לגשת בזהירות רבה, וכשסדרת סרטים מגיעה לפרק 7, רוב הסיכויים שמדובר בהמשכונים שנועדו לקולנוע הביתי במקרה הטוב. אבל השנה, באופן מפתיע, הגיעו שלושה פרקי 7 בסדרות – ושלושתם לא רק שהצליחו מסחרית, ונחשבים לטובים בתחומם, אלא היו מהשיאים של הסדרות האלה. "מהיר ועצבני 7" עשה את מה שסדרת "מהיר ועצבני" עושה, ועשה את זה יותר טוב מכל סרט אחר בסדרה עד היום. "מלחמת הכוכבים, פרק 7" החזיר אותה לצמרת שוברי הקופות בעולם. ו"קריד" (שיצא בשבוע האחרון של השנה) – שהוא הסרט השביעי בסדרת רוקי – מקבל ביקורות משבחות כאלה שהסדרה הזאת לא ראתה מאז שנות השבעים. כל כך מוזר, העניין הזה. פתאום צריך לשים לב גם לסרטי המשך מאוחרים מאוד. אולי ב"חטופה 7" הסדרה הזאת תחזור להיות שווה משהו.
הדג המלוח לפוסטר הגרוע של השנה
הרבה אנשים מתלוננים, ובצדק מוחלט, על כך שטריילרים בימינו נוטים לספר את כל הסרט, ואם אתם רוצים להימנע מספוילרים – עדיף להגיע לסרטים מאוחר, אחרי שהטריילרים כבר הסתיימו. אבל בדרך לאולם יש לובי, ובלובי יש פוסטרים, ומה אם אחד הפוסטרים האלה, במין חראקירי קולנועי בלתי מוסבר, מחליט לספיילר לכם את הטוויסט העיקרי של הסרט שהוא אמור לפרסם?! או במילים אחרות, מה לעזאזל, "שליחות קטלנית ג'נסיס"?! מה לעזאזל?! שלא לדבר על העובדה שהפוסטר הזה גם מכוער באופן די מרשים (מה זאת האש הזאת, ולמה היא עשויה מפלסטלינה?). בדיעבד התברר ש"שליחות קטלנית ג'נסיס" היה כל כך מחורבן שכל דבר שעשוי היה למנוע מאנשים לצפות בו למעשה עשה שירות חשוב לציבור. אז ליוצרי הפוסטר המזעזע של השנה, תודה.
דג הזהב לפוסטר הטוב של השנה
הרבה פוסטרים יפים היו השנה. סדרת "משחקי הרעב", למשל, המשיכה לנפק פוסטרי תעמולה נהדרים.
הטיזרים של "באטמן נגד סופרמן" הם די מבריקים, אני חייב להודות – ומינימליסטיים, בניגוד מוחלט לסרט שאותו הם מפרסמים – והפוסטר של "בלב ים" הוא פשוט יפה.
אבל אני מודה שמסיבות שהן לא לגמרי אובייקטיביות, הפוסטר החביב עלי מהשנה האחרונה הוא הפוסטר של "אבוללה". הסרט בפני עצמו הוא הישג מרשים מאוד – לעשות "אי.טי." ישראלי לכל דבר, שעובד – והפוסטר ממשיך את הקו הזה: הוא משחזר את סגנון הפוסטרים שהיה נפוץ בזמנו של "אי.טי" – כשדרו סטרוזן היה מלך הפוסטרים. לכן הפוסטר נראה כאילו הוא מצויר ולא מצולם/מפוטשפ, ולכן האוסף של הדמויות והדברים מהסרט שמסודרים יחד באופן שעושה חשק לצאת להרפתקה. והוא גם ממש יפה.
הדג המלוח לשם העברי הגרוע של השנה: להציל את מארק וואטני
לפני שנה בדיוק כתבתי כאן: "בדג המלוח לשם העברי הגרוע ביותר לשנת 2015 יזכה "בדרך לג'קוזי עוצרים בזמן". בבקשה, בבקשה תגידו לי שלא יגיע השנה שם גרוע יותר."
ובכן: טעיתי. "בדרך לג'קוזי עוצרים בזמן" לא היה השם הגרוע ביותר שניתן לסרט שהופץ בארץ בשנת 2015, אבל זה לא משום שהיה שם גרוע יותר, אלא פשוט משום שהפצת הסרט בארץ בוטלה. גם בלעדיו היו שמות מזעזעים: זאת היתה השנה שבה יצא סרט ששמו הרשמי לחלוטין הוא "אופסססס…. בול הגיע המבול". אבל גרועים יותר מהשמות המעוותים הם השמות המשעממים, אלה שבגללם יהיה בלתי אפשרי למצוא בעוד כמה שנים סרט מסוים בתוך ערימת סרטים עם שמות כמעט זהים. השם העברי היחיד השנה שהוא גרוע כל כך שאני פשוט מסרב להשתמש בו הוא השם שהוענק ל"The Martian": "להציל את מארק וואטני". שם שמנסה לגרום לכם להבין שמדובר בסרט עם מאט דיימון, כי טוראי ראיין, ובו זמנית לשמור שלא תדעו שהסרט קשור איכשהו למאדים. איכס מאדים! מה זה, מדע בידיוני או משהו?! זה לילדים.
דג הזהב לשם העברי הטוב ביותר: משברים בע"מ
כדי לא להיות שלילי לגמרי, אני מנסה כל שנה למצוא לפחות שם עברי אחד מוצלח לסרט – כזה שהוא יותר מסתם תרגום לא-שגוי של המקור. והתרגום ל"Our Brand is Crisis" כ"משברים בע"מ" הוא, תכלס, מוצלח. לא איזו הברקה גאונית, אבל נו, כשאין תחרות, הסבירות מנצחת.
הדג המלוח לשם הגרוע ביותר לסרט (במקור): בית
המתרגמים לעברית לא אשמים. "בית". זה השם של סרט האנימציה של דרימוורקס מתחילת השנה. אם זה היה סרט ארט-האוס רוסי, זה עוד היה יכול להיות הגיוני. מהו בית, בעצם? מה המשמעות של המילה הזאת, כשאנחנו בוחנים אותה לעומק? אבל בתור שם לסרט אנימציה (סביר) לילדים עם חייזרים, זה פשוט מוזר. כי ברור, אין ילד שלא ירצה ללכת ל"בית". בקרוב הסרטים המלהיבים "שולחן", "נייר" ו"מדרכה", בדרך לשובר הקופות הענק "קרש".
דג הזהב לחדשות הטובות של השנה: ההגיון מגיע לפרסי אופיר
ממש בזנב של השנה, רגע לפני שעוברים לשנה הבאה, הגיעה הידיעה על כך שפרס אופיר עובר – באיחור של עשרים או שלושים שנה לפחות – מהפכה מוחלטת, ומאירוע שנתי הזוי לקליקה קטנה, הוא הופך לטקס פרסים נורמלי ושפוי שעשוי לעניין אנשים. וואו. למען הקוראים מהעתיד שלא מבינים על מה מדובר: המהפך היה שמעכשיו לפרס יהיו מועמדים רק סרטים שכבר הופצו. עד היום הסרטים המועמדים היו כמעט תמיד כאלה שעדיין לא הופצו, כלומר, הפרסים הוענקו לסרטים שאף אחד לא ראה. באמת. אם זה נשמע הזוי ומטופש, זה רק משום שזה באמת היה הזוי ומטופש.
דג הזהב להפתעת השנה: הקולות
רשמית, "הקולות" דווקא הופץ בארץ. הוא הוקרן בסינמה-סיטי למשך שבוע בדיוק, בהקרנות חצות, בלי שום פרסום ובלי הקרנות עיתונאים. אף אחד לא באמת רצה שתדעו שהסרט הזה הופץ. זה, האמת, לא כל כך מפתיע – אחרי הכל מדובר פה במין קומדיה שחורה על רוצח סדרתי עם חיות מדברות. מוזר יותר שהסרט הגיע גם כמעט נטול-באזז מפסטיבלים בחו"ל: אני לא זוכר כמעט שום זמזום על כך שמדובר במשהו שיכול בהחלט להיות קאלט, או בהופעת משחק מבריקה באמת של ריאן ריינולדס, או על השיר. שקט מוחלט. ובכל זאת, אם נגד הסיכויים יצא לכם לראות אותו, גיליתם שהדבר המאוד מוזר הזה היה גם מאוד שווה צפיה, שריאן ריינולדס יכול להיות באמת מצוין כשהוא לא תקוע בתפקידים נוראיים או משעממים, ושמרז'ן סטראפי, שהיתה ידועה עד היום בעיקר כדמות מצוירת, היא במאית ששווה לצפות לסרט הבא שלה.
הדג המלוח לאכזבת השנה: בחזרה למחר
"בחזרה למחר" הוא אחד הסרטים שהכי ציפיתי להם בשנת 2015. בראד בירד, במאי גאון שעוד לא עשה סרט לא טוב. סיפור מד"ב מקורי שלא מבוסס על שום דבר. טריילרים מסקרנים לאללה. אפילו חצי שעה אחרי שהסרט כבר התחיל, עדיין ציפיתי ממנו לגדולות. אבל כשהוא נגמר, התברר שזה פשוט לא זה. המד"ב המבולבל והמטיפני הזה פשוט לא עבד, ובניסיון לחדש את ההתרגשות וההיקסמות מהעתיד דחף לעצמו כל הזמן מקלות בגלגלים. "בחזרה למחר" רחוק מלהיות הסרט הגרוע של השנה, אבל הציפיות התרסקו לקרקע ההווה הקשה, ועכשיו בראד בירד הוא כבר כן אחד שעשה סרט לא טוב.
מועמדים נוספים לפרס: "ספקטר" (אחרי "סקייפול" כבר התחלתי לצפות לסרט ג'יימס בונד הבא. עכשיו אני כבר לא מצפה), "ארבעה מופלאים" (באמת שרציתי שג'וש טרנק יהיה הגאון הקולנועי הבא. ידעתי שהוא עלול ליפול, אבל לא ציפיתי שהוא ייפול עד כדי כך), וגם הסרט הזוכה בקטגוריה הבאה:
הדג המלוח לסרט שאני הכי שונא כי אני לא מבין כלום, מה קרה לך, תשתחרר קצת, כולה כיף: קינגסמן
ההצלחה של "קינגסמן" אמורה להיות דבר שנורא משמח אותי. זוג יוצרים עם כשרון מוכח – מתיו ווהן וג'יין גולדמן – מוותרים על יצירת פרקים בפרנצ'ייזים מצליחים וגדולים כדי לעשות משהו חדש, סרט שמופץ באישון חורף, ונגד כל הסיכויים – הופך ללהיט, אהוד, אהוב, מקבל סרט המשך, כל העסק. זה היה יכול להיות נהדר אילו רק לא הייתי מתעב את הסרט. בתירוץ של סאטירה או משהו, הוא מרשה לעצמו להציג מרחץ דמים מזוויע בתור כיף חיים, ואחר כך גם ממשיך לסוף שהוא סיוט מכל בחינה אפשרית ולאקורד סיום שכאילו ניסה בכח להראות לכל הדיונים על מיזוגיניה וג'נדר בקולנוע איך באמת עושים את זה מיזוגיני ודוחה. והאמת? גם בניכוי כל הדברים האלה, זה לא שהסרט היה מבריק. הרבה אנשים רואים את "קינגסמן" כאחד הסרטים הכיפיים של השנה. לי, להיזכר בו עושה בחילה.
בקרוב: דג הזהב 2015 – הסיקוול, כולל הופעות השנה, וזוכי דג הזהב והדג המלוח לסרטים הטובים והגרועים של השנה! קצת אחר כך: הניסיון המאולץ ליקום קולנועי של דג הזהב, עם ספין-אופים לדג הזהב לטריילר הטוב של השנה, ול-15 הדקות הטובות של השנה, ומיד אחר כך ההכרה בכישלון, הריבוט וההצטרפות למארוול.
דג הזהב לשם העברי הטוב ביותר
צריך להיות ל"הקול בראש" ולא ל"משברים בע"מ"… לדעתי :)
מסכימה בהחלט
משחק מילים גאוני, ופעם ראשונה שאני באמת אוהבת את השם של הסרט בעברית יותר מאשר אנגלית.
הקול בראש נשמע כמו מותחן פסיכולוגי
עושה קונוטציות לסכיזופרניה, לדעתי זהו שם נוראי
ואכן, הסלוגן שהופיע בארץ על הפוסטרים של "הקולות"
היה "זה הקול בראש שלו".
פישלייק.
(ל"ת)
צודק, זה בהחלט לא היה כיף.
(ל"ת)
גם אני לא זוכר שהסצנה הזאת הייתה כייפית
אני מבין לגמרי את הטענות על סצנת הכנסייה, אבל הסצנה שטיילור כתב?
כל השוטים של הזוועות האלו היו עם מוזיקה מלחיצה קצת ולא הוצגו כ"איזה צחוקים, מתים פה", והגיבור נלחם בשביל למנוע את זה בסצנה (עם בדיחה מיזוגינית מגעילה באמצע, אבל נלחם).
לדעתי זה לא משנה
זה סרט, וזה סרט עם אלימות שמצולמת יפה והפרודיה על סרטי מרגלים עובדת טוב. אלימות בקולנוע, בין אם מוצדקת ובין אם לא, היא סבבה לגמרי, גם אם היא מנסה לתת הצדקה לצופים שזה בסדר ולטשטש את הגבולות המוסריים של הצופה. הרי בGTA גם מרביצים והורגים מלא אנשים ברחוב בלי סיבה ונהנים מזה, אף אחד לא מתלונן על זה…
הקול בראש הוא תרגום עברי מצוין
שאפילו נותן משמעויות שנכונות לגבי הסרט ולא קיימות בשם האנגלי
התחכמות מיותרת לדעתי.
אני לא חושב שצריך להכניס משמעויות לשם הסרט שלא קיימות במקור. הסרט הוא לא על "קולות", אלא על דמויות. אז להכניס את משחק המילים הנדוש הזה – זה מיותר. זה לא שם רע, אבל גם לא מוצלח באופן מיוחד, לדעתי.
אפשר להתייחס לזה בתור "קולות" במשמעות של משהו כמו של סצנות "שטן/מלאך", כלומר ממש דברים שהדמות שומעת, ואז זה לא יתאים… או להסתכל על זה כמין קולות פנימיים נסתרים, ואז זה מתאים דווקא. לפי דעתי לקחו ביטוי ישראלי מאוד נפוץ והתאימו אותו בול.
למה משברים בע"מ זה מוצלח אגב? לא ראיתי את הסרט
כן, הבנתי
אבל גם אם מתייחסים לרגשות בתור "קולות", יש יותר מאחד מהם, ולכן הסרט לא עוסק ב"קול". ל"מכוניות" לא קוראים "מכונית", ול"הנוקמים" לא קוראים "הנוקם". וזה גם לא בדיוק קול אלא בערך. בקיצור, זה לא בדיוק מתאים, זה מתאים בערך.
לא מסכים לגבי קינגסמן
החוויה שלי מקינגסמן היא שברגע שיצאתי מהאולם הייתי מוכן לדפוק פרסה על המקום ולהכנס להקרנה נוספת.
האלימות לדעתי לא היתה בוטה יותר מ"קיק אס" וכל עניין המיזוגניה היא בדיחה סופר נקודתית. אחרי הכל בסרט יש שתי דמויות נשיות חזקות ומרשימות.
אבל מתוך הכתורת לדג מלוח, כמו גם הכניסה לעשיריית השנה של האתר מבהירה לכולם שהשנאה לסרט היא עמדת מיעוט.
(ולכן כנראה שכל התגובה הזאת מיותרת…)
ואלו שמות
פרס להפצה: "Straight Outta Compton". כבר מהטריילר זה נראה לי מסקרן, וכבר הנחתי שכנראה אצטרך לצפות בו בבית. ואז הוא הופץ פה. סחתיין.
פרס "מה לעזאזל, מפיצים?": הטרלה. קרה השנה כמה פעמים ששני סרטים עם שם מאוד דומה יצאו צמוד אחד לשני. בדמיון שלי, בכל סופ"ש כזה מישהו ממשרדי ההפצה עמד ליד הקופות בקולנוע וצחקק לעצמו.
טרנד השנה: נוסטלגיה (או – עוד סרטים של פרנצ'ייזים אייקוניים). זו לא השנה הראשונה בה יוצאים סרטי המשך (או שקשורים איך שהוא) לפרנצ'ייזים ישנים, אבל השנה יצאו כאלה שקשורים לשמות מהמוכרים ביותר בעולם – "מלחמת הכוכבים", "פארק היורה", "שליחות קטלנית", "רוקי", "מקס הזועם" וכו'. ועם כמות הכסף שהסרטים האלה הכניסו, אפשר לצפות להוצאה של עוד הרבה פרנצ'ייזים מהבוידעם בשנים הקרובות.
אירוע השנה שלי: "סקוט פילגרים" בירושלים. מרתון BTTF היה מגניב והכל, אבל לא כמו ההרגשה של לצפות בסרט האהוב עלי על מסך גדול. מתי מקרינים אותו השנה? ^^
הפוסטר הגרוע: "פיץ' פרפקט 2". סליחה, אבל אלה לא נשים, אלה בובות ראווה. הן כל-כך חלקות שטוסיק של תינוק נראה כמו חצץ לידן. ומה נסגר עם העיניים של רבל ווילסון?! אם הן יתכווצו עוד קצת היא תיראה כמו ברוק מ"פוקימון".
הפוסטר הטוב: טוב, זה לא בדיוק פוסטר רשמי, אבל " rel="nofollow">זה. כל-כך רוצה להדפיס ולתלות בדירה.
השם העברי הגרוע: יציאה מלכותית. זה פשוט…לא נשמע טוב. כמו סרט מטומטם של אדם סנדלר.
סרט שנתן לי השראה לשם של סרט: אחרי צפייה ב"מסווג חריג", חשבתי שיהיה מגניב לעשות סרט על בסיס צבאי רדוף בארץ ולקרוא לו "רוח צה"ל".
הסרבול הכי מיותר של שם: "פינאטס – הסרט: סנופי וצ'ארלי בראון". שם של סרט אף פעם לא בא לבד. הוא תמיד מגיע על פוסטר או עם תקציר לידו או משהו. כלומר, גם אנשים בארץ שלא יודעים ש"פינאטס" זה סנופי כנראה יכולים להבין את זה איך שהוא. הייתי מקבל גם את "סנופי – הסרט". אבל ככה זה סתם מסורבל ומוזר. כמו כן, אם מדברים על פאשלות של המפיצים, ראיתי בפייסבוק לא מעט אנשים זועמים על כך שהסרט הוקרן בעברית בלבד.
פרס ה"רגע, זה לא יצא כבר? אה, זה משהו אחר": "פרש בודד" ו"מא מא".
הפתעת השנה: "לבד עם מאדים". אם אחרי "פרומתאוס" ו"אקסודוס" הייתם אומרים שהסרט הבא של רידלי סקוט יכנס לעשירייה שלי, הייתי צוחק בקול או עונה משהו כמו "כן, לעשרת הגרועים!". אבל הוא הפתיע, רידלי הזה.
Straight Outta Compton
בהחלט ראוי לצל"ש בתחום, הייתי צריך להזכיר אותו. וגם הבחירה להפיץ אותו תחת השם המקורי ולא לנסות לכפות עליו תרגום עברי כלשהו ראויה לשבח במקרה הזה.
דאאם...
הפוסטר של "fury road" מעולה !
לקח לי זמן להבין שזה קשור ל'כביש הזעם'
(ל"ת)
והזוכה בתחרות מסכם השנה...
הוא הדג.
הבחירות מדויקות, הנימוקים מדויקים והעיתוי מדויק (כי איחורים אופנתיים לעולם לא ייצאו מהאופנה).
בעודי מתעלף משנינותך, דג, מצאתי שני סנט בכיס:
א. אני לגמרי הולך לראות סרט שקורא לעצמו "קרש" (אין א וורלד בו שורפים בתים של ערבים, וואן ימני קיצוני מחליט לשרוף… קרש!).
ב. קשה שלא להבחין בהיעדרו של "מקס הזועם על סופות חול ושרליז ת'רונים" מהסיכום.
לו הייתי דג והייתימעוניין להתייחס אליו הייתי מעניק לו את הטייטל: הסרט הכי אובר-רייטד ע"י מבקרים זכרים ואייג'יסטים ("וואוו, תראו איך הבן 70 הזה מביים!!! מי היה מאמין שניסיון הוא פונקציה באיכות התוצר!!!).
אבל בדף הסרט השתפכו עליו דווקא הנשים
ובצדק! (בעיקר צידדתי בהן בזמן אמת, עד שראיתי את הסרט לא נשאר לי מה להוסיף)
לא מצליח להבין את הטענות על קינגסמן.
הרי אתה( אני חושב) וגם אני ורוב גולשי האתר מאוד אוהבים את סרטי טרנטינו, מה בדיוק ההבדל בין קינגסמן לקיל ביל?
או ממזרים חסרי כבוד?
ולא רק סרטי טרנטינו, עיר החטאים למשל. אשמח שתסביר מה ההבדל ולמה דווקא קינגסמן עובר את הגבול מבחינתך.
איך שאני הבנתי את רד בזמנו:
כי קינגסמן מראה לך דמות חיובית הורגת עשרות חפים מפשע על רקע מוזיקה עליזה ומצפה ממך להנות. הדיון על הנושא נמצא בתגובות לביקורת, ואתה מוזמן לקרוא שם.
רוצה לדעת למה לא מתייחסים אל "קינגסמן" כמו ל"קיל ביל"?
כי הם לא אותם סרטים. זה שבשניהם יש אלימות מסוגננת לא הופך אותם לזהים. אני אישית לא התלהבתי מ"קינגסמן" בכלל ולדעתי קטעי האקשן שם היו חביבים אבל לא באמת מלהיבים. הסצנה המדוברת ניסתה להיות מאגניבה בכוח אבל בסופו של דבר היה חסר בה ברק אמיתי. היא הייתה עשויה טכנית טוב אבל לא היה בה את הגאונות והיצירתיות שיהפכו אותה לסצנה מדהימה. וזאת בניגוד לסרטו הקודם של ווהן "קיק אס" ששם בהחלט היה את הניצוץ הזה ברוב סצינות האקשן ובטח שבניגוד ל"קיל ביל".
ברור שקיל ביל סרט הרבה יותר טוב מקינגסמן. זה לא רלוונטי לשאלה מה ההבדל בהתייחסות לאלימות בשני הסרטים
סליחה, בקריאה חוזרת אני מבין את כוונתך.
ובכן, לי אישית הסצנה ב"קינגסמן" לא הפריעה לי מבחינה מוסרית, אלא פשוט שהיא בינונית ומלאכותית. אני מסכים איתך שהטענות כלפיה מוגזמות למרות שאני יכול להבין למה היא עיצבנה אנשים. אבל הסצנה הזאת מופיעה בסרט שהוא מעין פארודיה ולכן לא צריך לקחת אותה רצינות, סביר להניח שיש בה איזשהו מסר סמוי כלפי העונג שאנו חווים מאלימות שהיא לא הכרח נגד הרעים וקריצה לנזקים ההיקפיים הרבים שבונד ודומיו גורמים להם. רק שאת המסר הזה דחפו בצורה וולגרית ודוחה של הגזמה כפי שעשו בסצנת הסיום המיזוגנית. בכל מקרה אני לא רואה מקום להשוות את הסרט עם "קיל ביל" ו"ממזרים חסרי כבוד" משום שבכל סרט האלימות תופסת נישה ומקום שונים לגמרי. אבל אני מניח שגם בתקופת יציאתם הם עוררו לא מעט שערוריות.
זה מדהים
איך סרטי אורלנדו, שרק לפני כמה זמן (2013) קיבלו את דג הזהב להפצה, מקבלים השנה את הדג המלוח לבתי קולנוע,
זה מפתיע איך דברים יכולים להתהפך בכזה מרווח קצר של זמן,
ואגב, יש משהו שאנשים נוטים לשכוח לגבי ״סיפורים פרועים״: הסרט הזה הגיע להיות פאקינג מועמד לאוסקר בקטגורית הסרט הזר.
הדג המלוח זה על כך שהם הפסיקו לפעול
שום דבר לא התהפך. גם ב2013 הם היו חברה שהפיצה סרטים טובים יותר וטובים פחות, כאשר ההבדל העיקרי שלהם משאר חברות ההפצה זה שהם העזו. הם הקרינו סרטים שבלעדיהם כנראה לא היו מוקרנים בארץ, בשביל שהם יוכלו להקרין סרטים כמו "אי התירס" או "שנת חורף" מחוץ לסינמטק ועדיין להרוויח כסף בין לבין הם גם הקרינו פילרים.
האכזבה כפי שאני רואה אותה היא בסגירתם הרבה יותר מאשר השינוי ברמת הסרטים, ואני מאמין שעד הרגע האחרון הם המשיכו להיות המפיץ המעניין ביותר בארץ למרות הפילרים והם היו אחת התקוות היחידות שקולנוע ייחודי בארץ לא ייגנז (כאשר המקרה המכעיס ביותר שקרה עם זה השנה לדעתי זה הסיפור עם "הלובסטר" שנקנה להפצה על ידי פורום פילם שהחליטו לגנוז אותו ובמקום לתת למישהו אחר את ההזדמנות להציג את הסרט המוזר והנפלא הזה על מסך גדול הם פשוט העלימו אותו)
תוספות
בסה"כ אני מסכים כמעט עם הכל (חוץ מהקטע של קינגסמן.) אז רק הוספות קטנות:
דג הזהב להפצה: מסכים לגמרי עם סיפורים פרועים וקומפטון. בנוסף, אשכרה סינימה סיטי הביאו את 'הקומדיה האלוהית' (עוד שם הפצה גרוע. 'איפה הברית החדשה לגמרי'? ומה הקשר דנטה?) להפצות יחסית נורמאליות בקולנוע. וזה פשוט סרט נפלא ומאוד מצחיק.
פוסטרים:
מה שקסם עשה עם הפוסטרים של 'קרימזון פיק' היה קריפי בהחלט.
הפוסטר של '" rel="nofollow">האורח' מעולה
סדרת הפוסטרים של העידן של אדליין. זה היה סרט די משעמם וחסר ייחוד. אבל הפוסטרים היו מגניבים ונהדרים.
סדרת הפוסטרים של אנטמן בהם הוא מופיע על דמויות מהנוקמים היו מגניבים אך בעיקר את " rel="nofollow">זה אהבתי.
הפוסטר של הסרט החדש של " rel="nofollow">אליס. יפהפה.
אבל הפוסטרים שהכי אהבתי השנה היו של ">" alt="" width="" height="" />" rel="nofollow">העולם.
פשוט מדהימים.
הפתעת השנה:
מלחמת הכוכבים. כמה שלא אהבתי את הסרטים הקודמים, ואיך כבר גנבתי מאבא את כל הפוסטרים, הבובות וחרבות האור שהיו לו.
אכזבת השנה:
ההודעה של קרקר כפול בדיונים אחרונים שהכריזה 'סרט חדש של מאיאזקי!!!!'. לא התאוששתי עד עכשיו.
ובגזרת הסרטים, גם טד 2 היה מאכזב מאוד. הסרט הראשון היה כ"כ מצחיק והסרט השני היה כ"כ גרוע.
וואו באמת פוסטרים מדהימים!
(ל"ת)
הפוסטרים הכי טובים השנה... זה משהו שאני צריך לחשוב עליו לעומק...
אבל הנה כמה פוסטרים מעולים שרצו מתחת לראדר:
הלובסטר, פיקסלים, על חבל דק, משהו עוקב אחרי, היער, קינגסמן.
לגבי קינגסמן
מצטער, אבל הפוסטר הזה של הסרט הוציא ממני הרבה יותר רגש, בעיקר כי WTF
אולי משהו מקולקל בי...
אבל אני עדיין לא מבין מה כל כך טוב באבוללה…לי הוא עדיין נראה אדם בתחפושת גורילה גרועה עם הראש של שום שן…
לא בדיוק אוף טופיק.
מצחיק שאתה מזכיר ארט-האוס רוסי, כי יש מערכון ברוסית(אני לא אתן לינק כי אף לא ישתמש בו) על ראיון של במאי ארט האוס, שצילם סרטים עם השמות הגאוניים: קיר, גופייה, כפר, פינה ואומסק*. אחר-כך בפרץ השראה הוא צילם סרט זומבים שנקרא "הכורה שהציל את העולם". הסרט זה יותר גרוע מ"נפתולי חשכה" שהזכרת בהרצאה על סרטים גרועים.
*עיר בסיביר.
וחוץ מזה הרשימה השנתית שלי של תרגום מעניין של שמות סרטים לרוסית.
בחזרה לאתמול-קונטיניום
אסון מהלך – בחורה בלי תסביכים
טד 2-שלושה הם יותר מדי
פול בלארט-שמן נגד העולם
כשנהיה צעירים- בינתיים כשאנחנו צעירים
נשיא על הכוונת-משחק גדול
מרדף לוהט-יפהפיות במנוסה\מחוץ לחוק\משהו כזה
mi 5-רפאים:גורל טוב יותר
עוד אחד שגיליתי רק עכשיו
מפלצת של מלון-מפלצות בחופשה
תודה
תודה דורון פישלר, זה משהו שרציתי להגיד הרבה זמן וזה פשוט נראה המקום הטוב ביותר. פעם הייתי הולך לסרט פה ושם אבל קולנוע לא באמת עניין אותי, היום קולנוע הוא אחת האהבות הגדולות שלי ואני מרגיש שכל זה בזכות האתר שלך. אז תודה על כמעט שנה של הנאה מסרטים ותדע לך שיש א/נשים שבשבילם/ן עין הדג זה יותר מסתם אתר אינטרנט. בתקווה שתמשיך עוד שנים רבות, תודה.
תודה לך
שאתה לא מתבייש להגיד מה שלא מעט אנשים חושבים.
זמן לא רע להגיד כנ"ל
רק עם "15 שנים של הנאה מסרטים" במקום "שנה".
או רק עם "13 שנים של הנאה מסרטים".
(ל"ת)
תודה רבה רבה.
(ל"ת)
יכול להיות שלא הבנתי
או שפשוט שמפני שלא ראיתי אף סרט של שליחות קטלנית מאז השני, אבל מה הבעיה בפוסטר של ג'נסיס?
בכל מקרה, בנוגע לקינגסמן לא הבנתי למה כולם התלהבו ממנו כ"כ.
בסופו של דבר אי אפשר להכחיש שזה סרט שהוא מהנה, אבל הוא לא עושה משהו שלא נעשה בעבר ולא מחדש כלום.
מה שכן נחמד בסרט זה שהוא מודע לעצמו וגם היה נחמד לראות את סמואל ל. ג'קסון בתפקיד כזה.
הפוסטר מספיילר, כמו הטריילר, את הטוויסט של הסרט.
(וואו, ארבע מילים לועזיות במשפט כ"כ קצר. הייתי צריך גם לכתוב פיצ'ר)
כמו כן, הגדלת חזה.
(ל"ת)
מה היה הטוויסט של הסרט?
(ל"ת)
סליחה, מה?! השם ירחם!
איך הם מסבירים את זה שפעם הוא היה ילד?
בסוף אני פשוט אגש לויקיפדיה ואקרא את תקציר הסרט, כי אין סיכוי שאני רואה את זה עכשיו.
אני כבר לא זוכר בדיוק מה הלך שם.
(ל"ת)
מעניין איך הקטע הזה של 7 במשחקי מחשב
כי הנה למשל אולטימה 7 היה הטוב בסדרה. ועל פיינל פנטזי 7 הרבה אנשים חושבים שהוא היה הטוב בסדרה (אני לא) וכן הלאה.
בית
ברור, אין ילד שלא ירצה ללכת ל"למעלה". בקרוב הסרטים המלהיבים "למטה", "ימינה" ו"שמאלה", בדרך לשובר הקופות הענק "קדימה".
ואחריהם הפריקוול מנפץ התפוצ'יפסים "איני הנהג"
(ל"ת)
בדרך לג'קוזי עוצרים בזמן.
מלך האריות – בדרך לסוואנה עוצרים בסקאר.
להציל את טוראי ריאן – בדרך לדיימון עוצרים באומהה.
הארי פוטר – בדרך לוולדמורט עוצרים בהוגסמית'.
כלבי אשמורת – בדרך למיסטר אורנג' עוצרים בבנק.
רשימת שינדלר – בדרך לגטו עוצרים ברייך.
שר הטבעות – בדרך להר עוצרים בפלך.
כל סרט של טים ברטון – בדרך לג'וני דפ עוצרים בהלנה בונהם קרטר.
מהיר ועצבני – בדרך לא עוצרים לא.
ג'לי טרזן – בדרך לילדים עוצרים ב
בדרך לג'קוזי עוצרים בזמן.
– היי משה. תגיד… איכפת לך לעצור שנייה בזמן?
– לעצור בזמן? אני עושה את זה כל יום. ברור שלא איכפת לי.. אבל למה?
– אני פשוט בדרך לג'קוזי ואתה יודע מה עושים בדרך לג'קוזי…
– עוצרים בזמן…!
LOLOLOL
~מוציא רובה M-16 וטוען מחסנית…~
"לא" על כל מה שכתבת
(ל"ת)
אהה.. זאת הייתה הנקודה.
(ל"ת)
מעניין שבכול הופעות השנה
דעת הקהל ודעת האקדמייה עלו קנה אחד רק פעם אחת, האם יש מצב למהפך? עד כמה שזכור לי "הקול בראש" זכה לביקורת הכי חמה השנה….נחיה ונראה…
כן, את צירוף המקרים הזה זיהיתי כבר לפני שנים
ומשום מה הוא ממשיך לעבוד (לדעתי גם השנה).
מדהים במיוחד שהסרט היחיד שהצליח לזכות בשני הפרסים הוא 'חיים של אחרים' – סרט שהרבה יותר מתאים לו לזכות באוסקר מאשר בעין הדג.
לדעתי השנה יהיה שונה
שני הביקורות הטובות ביות השנה שמורות עד כמה שזכור לי למקס ולקול בראש, ומבין שניהם אני מהמר שרד פיש יתן את הפרס לקול בראש.
לדעתי זה הפוסטר + סרט השנה
" rel="nofollow">פוסטר
ממחיש היטב את מה שמופיע בסרט
מועמד ראשון לפוסטר השנה 2016
היער.
פעם ראשונה שאני שומע עליו.איזה סרט זה?
(ל"ת)
סרט אימה, גרוע מאוד על פי הקונצנזוס (14% בעגבניות רקובות)
כפי שניתן להסיק מעצם העובדה שהוא יוצא בינואר.
וגם עלוב ביותר.
לוקח את מגפת ההתאבדויות ביפן – שהיא בעיה חברתית חמורה מאד – ומנצל אותה בשביל הפחדות, תוך כדי ווייט-וושינג כמובן.
אני בטח לא היחיד שזה עלה לו בראש (תרתי משמע)
אבל הנה " rel="nofollow">מאש-אפ.
אני לא חושב שלשים שני פוסטרים זה לצד זה נחשב למש-אפ
בכל אופן, שכחת את "שובר את הכלים".