לילה של יום מפרך

במקור: A Hard Day's Night
במאי: ריצ'ארד לסטר
תסריט: אלון אוון
שחקנים: ג'ון, ג'ורג', פול,
רינגו, פיל קולינס, פטי בויד,

ג'ון בלות'אל

האופנה כרגע היא אמנם להגיע לבימוי סרטים דרך בימוי פרסומות, כמו במקרה של טארזם סינג שעשה פרסומות של נייק ואת 'תא קטלני', או (להבדיל) עודד דוידוף שעשה פרסומות של סלקום ואת 'מרס תורכי', אך עדיין ישנם כמה בודדים שמגיעים לפסגה דרך בימוי לטלוויזיה. ריצ'ארד לסטר הוא אחד כזה, אך אין זה אומר שהוא לא מעודכן כחבריו למקצוע, שבאו מעולם הפרסומות: הוא כבר רכב על הטרנד של סרטי קומיקס בסגנון 'אקס-מן' עם 'סופרמן 3', וכעת הוא רוכב על גל הסרטים המוסיקליים שמציף אותנו עם 'לילה של יום מפרך' (או 'ארבעת המופלאים', אם להאמין לשקופית של הועדה המטופשת שפועלת מתוקף חוק שהומצא בימי המנדט הבריטי). הוא מצטט ללא הרף מ'ספייס וורלד' ו'טריינספוטינג', מתכתב עם סגנון הדיאלוגים המושחז של 'מונטי פייתון', נוקט בסוריאליזם שנעשה מאוד נדוש בקולנוע של השנים האחרונות ומשתמש בצילום שחור לבן אומנותי ומתריס.

הסרט מתאר יום בחייה של להקת בנים עם שיניים לא ישרות (מי היה מאמין!) אי שם בשנות השישים, ובדומה ל'אוסטין פאוורס', מנסה לבחון באמצעות הסיטואציה הבסיסית הזו את הפער החברתי-תרבותי-פוליטי שנוצר מאז שנות השישים ועד ימינו. השחזור התקופתי יוצא מן הכלל, הן מבחינת העיצוב והן מבחינת דקויות השפה, אך המודעות העצמית של הסרט לא מרפה לרגע, והרמיזות העדינות הטמונות בתסריט הופכות את הסרט למסה פוליטית כבדת משקל.

המנהיג הבלתי מעורער של להקת הבנים, הנערצת על ידי בני הנוער עד טירוף, נקרא לנון (אזכור לא מיקרי ללנין, כמובן), ולצידו בחור נעים בשם מקרטני (הלא הוא מקארת'י). שני אלה נותנים לסרט את העוגן הפוליטי החכם שלו – לנין מתואר כפרחח שובב, אשר נקשרות בשמו פורענויות, סמים והומוסקסואליות, ומקארת'י מוצג בציניות כחביב הבריות הדואג לסבו שהצטרף אליו לסיבוב ההופעות. זוהי כמובן מטאפורה מורכבת: אם לנין היה פוחז אשר לא הבין את כוחו, אולי עלינו לשפוט את מי שהעלה אותו לשלטון – העם? והרדיפה של מקארת'י אחר מעשים אנטי-אמריקאיים מוצגת גם היא באור חדש כאשר הוא מתואר כאדם מקסים עם בייבי-פייס, שבסך הכל דואג לשלום משפחתו.

הימים, כאמור, הם ימי שנות השישים – עיצומה של המלחמה הקרה, ומנהיגי שני הגושים – הרוסי והאמריקאי – מובילים אחריהם עדרים של מעריצים עיוורים, ומעבירים את זמנם בהוללות, בהתעללות במנהל הלהקה ובעוזרם האישי, ובהשגחה על הסבא הבעייתי של מקרטני (אגב, סבא של מקארת'י האמיתי היה נגן משולש בלהקת ג'אז אוונגארדית, והאירוניה מובנת מאליה). כל המשל המורכב הזה מועבר לצופים באמצעות הסוס הטרויאני של הרוקנרול. אך תמימים וחביבים ככל שיהיו, מרבית השירים בסרט גם הם עוסקים, באופן מטאפורי כמובן, בשעבוד החברתי לפוליטיקה ובחלקו של הציבור בהשחתתה. שיר הנושא, 'לילו של יום מפרך' עוסק בגבר (פוליטיקאי) המגיע מותש לביתו (השלטון), שם מחכה לו אישה (ציבור) שגורמת לו להרגיש טוב. "All My Loving" מתאר גבר הנמצא הרחק מאהובתו, ומבטיח לה שגם מרחוק הוא נאמן רק לה, בעוד באותה נשימה הוא מבקש מהאישה "עצמי את עינייך": הגבר והאישה הם שוב הפוליטיקאי והציבור, כשהפעם מפרידים בינהם הכוח והביורוקרטיה, והשחיתות שנלווית אליהם, מה שהופך את השיר לאירוני עד כאב. כנ"ל לגבי שאר השירים – השיר "Can't Buy Me Love" עוסק בציניות בשוחד בחירות, "I Wanna Be Your Man" מתאר את הלהיטות אחר הכוח הפוליטי, "I'm Happy Just To Dance With You" מבקש מהציבור להתעלם מפשעי נבחריו, וכן הלאה.

אלא שהמתרגמת מחמיצה רבים מהמסרים בשל תרגום יצירתי מדי: בשיר הנושא, השורה החשובה "Will make me feel alright" הופכת משום מה להיות "אני אדם אחר". את השיר "Happy Just To Dance With You" היא סופגת בסלנג שינקנאי בסגנון "אני מאושר רק לרקוד איתך כזה", בעוד שבשיר "Don't Bother Me" (נחשו במה הוא עוסק) השורה "Every night I'm all alone" הופכת למליצה "כל ליל אשב בדד". חבל.

הסרט משך תשומת לב רבה ברחבי העולם הודות להשתתפותם של כמה אנשים מאוד מפורסמים: פיל קולינס גונב את ההצגה בתור מעריץ שצורח בתוך קהל של מאות אנשים; פטי בויד, ההשראה שמאחורי "Layla" של קלפטון ו-"Something" של להקה נשכחת בשם 'חיפושיות הקצב', מפתיעה בתור נערה מצחקקת בקרון רכבת, וכמובן ג'ון בלות'אל הבלתי נשכח, לימים פרופסור פאקולי מ'האלמנט החמישי', כובש ומרגש בתור גנב מכוניות. חלק ניכר מתהילתו חייב הסרט לפס הקול, שנכתב על ידי מרגרט תאצ'ר וחיים משה.

ולשם שינוי, פסקה רלוונטית: ההפצה המחודשת של הסרט מבורכת, אם כי הסרט התיישן מעט. פעם הוא נחשב היה חדשני בתחום הצילום (מצלמת כתף תזזיתית, שימוש בכמה מצלמות במקביל) והעריכה (קצב מהיר, קליפיות), אולם אלו הפכו מאז 1964 למובנים מאליהם, וקשה להתרשם מהם. התסריט הוא לא יותר מאסופת מערכונים עם חוט שדרה רעוע, אבל הוא נותן הצצה לחן ולהומור הטבעיים של הביטלס, ולחוצפה שלהם, שלעיתים עדיין מצליחה לתפוס אותך לא מוכן. הסצינות הטובות ביותר בסרט הן סצינת האמבטיה והגילוח הסוריאליסטית, והביקור של ג'ורג' אצל מעצבי דעת הקהל, שמקומן לצד מיטב המערכונים של פייתון. אה, והשירים נחמדים, אבל הביטלס הפכו להיות להקה מעניינת באמת רק בסוף 1965, כך שבשביל לשמוע שירים מצוינים עדיף לצפות ב'צוללת צהובה' מ-1968, שהוא, אגב, סרט גאוני ומצחיק בכל קנה מידה שהוא.
ורק חבל שהסאונד, שמוקסס לסטריאו לכבוד ההפצה המחודשת, זכה להקרנת מונו.