ריי האריהאוזן, 1920-2013

הוקרה לאיש האפקטים האגדי שיצר מפלצות קלאסיות

במקום לנסות לכתוב את זה בעצמי, אני אתן למי שמבין בנושא יותר ממני להגיב ופשוט אצטט את ההודעה של רז גרינברג.

אייקונים גיקיים הולכים לעולמם בקצב מבהיל בשנים האחרונות, אבל ריי האריהאוזן, שנפטר היום, היה באמת ליגה אחת מעל כולם: עולם האנימציה איבד היום אגדה חיה בסדר הגודל של וולט דיסני לפחות. האריהאוזן, האיש שעיצב והנפיש מפלצות ויצורים עבור אפוסי-הפנטסיה הגדולים של הוליווד – "מסעו השביעי של סינבד", "שלושת העולמות של גוליבר" (הפייבוריט שלי) ו-"ג'ייסון והארגונאוטים", בין היתר – הוא האיש שבישר על הפיכת קולנוע האפקטים לציר המרכזי של שוברי הקופות ההוליוודיים. האריהאוזן, שבתחילת דרכו עבד תחת אגדות הוליוודיות כמו ויליס או'בראיין (איש האפקטים של "קינג קונג" המקורי משנות ה-30) וג'ורג' פאל, נתן בתורו השראה לג'ורג' לוקאס, סטיבן ספילברג, ג'יימס קמרון, טים ברטון, פיטר ג'קסון, גיירמו דל-טורו ורבים אחרים. לפני כמה שנים, לכבוד הוצאת מארזים מלאים של הסרטים שלו, כתבתי עליו סקירה מקיפה כאן.

אני ממליץ בחום על הסרטים שנדונים בסקירה הזאת, וגם על הדיסק Ray Harryhausen: The Early Years Collection, שמכיל סרטי אנימציה קצרים – פרסומות, סרטי תעמולה ממלחמת-העולם השניה, וגם עיבודים קצרים לאגדות ידועות – שהאריהאוזן ביים בתחילת הקריירה שלו. קשה לצפות בסרטים האלה בלי להסחף לפנטסיות "מה היה קורה אילו" – נניח שהאיש היה מחליט לדבוק באנימציה, ופונה לכיוון של סרטי הנפשה באורך מלא. הוא היה כנראה הופך להיות הפיקסאר של שנות ה-60…

כדי להתרשם קצת מעבודתו של האיש: זה קטע מ"המסע השביעי של סינבאד". שימו לב, כשאתם צופים בקטע הזה: זה נעשה ב-1958. "לכידת תנועה" היתה רחוק מאוד בעתיד. יעברו עשרות שנים עד שייווצרו שוב אפקטים ברמה כזאת.